McDonnell Douglas F-15 Eagle
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Skeptik
...Že obě letadla vznikly jako zásadní upgrade existujících strojů na tzv. generaci 4++
Pro diskusi o tom, které z nich je lepší, nemáme žádné údaje...
Generace vůbec neřeším a sem netahám, k vývoji... to je snad jasné.
Kdo je lepší,
to je jednoduché, každé z nich je lepší pro své letectvo a pro zamýšlený účel. Pokud chceš porovnávat, můžeme, tady na palbě.
...
A- Ty víš, co je lepší? Já ne. Vem si Su-30MKI vs. F-15C ... a to Eagle je čistě air superiority, jak píšeš.
B- Jaké bude budoucí nasazení F-15EX není vůbec jisté ...
C- Co bude nahrazovat přestárlé F-15C ???
Upozorňuji že poslední F-15C pro USAF byl vyroben v roce 1985 a od té doby se jen modernizují / upgradují.
Draky jsou stejné, víc jak 35 let staré. Všechny splňují definici oldtimeru.
Definice: "Jako veterán (také oldtimer) bývá označováno vozidlo starší více jak 30 let."
Jak dlouho po nich chceš aby ještě létaly? To není B-52.
A- už jsem odepsal, a porovnáváš tady zrovna jablíčka a višně ještě více.
B- ale počáteční plány jsou už řečené, už jsem je okrajově psal.
C- F-15EX v počátku bude dělat roli F-15C, už jsem to také psal.
Bude fungovat spolupráce F-22/35/15, to je nová teorie Air superiority + v blízké budouctnosti doplněná Loyal Wingman.
Rozdíl mezi F-15C z roku 1995 oproti F-15C z roku 2020 je obrovský. Asi jako mezi Su -27 a Su 35. Bojová hodnota Eagla 2020 je daleko vyšší.
...Promiň, ale jsi si tím opravdu jistý ?
Minimálně křídla jsou konstrukčně jiná. Nevěřím, že nejsou změny i v draku trupu ... jiné materiály, jiné konstrukční řešení uzlů apod.
..
Ano, jsem. Přesně tohle se někde na palbě probíralo, asi zde ve vlákně, pár stran zpět. Napíši zkratkově co jsem psal tehdy.
Po stránce aerodynamiky je F-15A a EX úplně stejné letadlo.
Po stránce materiálové došlo ke změnám.
Po stránce vnitřní konstrukce, hlavně křídla došlo ke změnám.
Důvodem je že nové letadlo je stavěné na 20 000 let. hodin.. Původní draky měli normu 4 000 hodin, výrobce garantoval asi jednou tolik ( přesná čísla v hlavě nenosím), v zátěžovém programu testování, dosáhli, teď nevím, 12-16 000 hodin.
Ano, F-15EX má plně digitální FbW systém, z důvodů jednodušších budoucích vylepšení. Jde i o jednodušší provoz.
Možná EX bude mít i motory PW 229, které jsou lehčí.
Avionicky jde o zcela nové letadlo s otevřenou architekturou. První takové v USAF.
...Že obě letadla vznikly jako zásadní upgrade existujících strojů na tzv. generaci 4++
Pro diskusi o tom, které z nich je lepší, nemáme žádné údaje...
Generace vůbec neřeším a sem netahám, k vývoji... to je snad jasné.
Kdo je lepší,
to je jednoduché, každé z nich je lepší pro své letectvo a pro zamýšlený účel. Pokud chceš porovnávat, můžeme, tady na palbě.
...
A- Ty víš, co je lepší? Já ne. Vem si Su-30MKI vs. F-15C ... a to Eagle je čistě air superiority, jak píšeš.
B- Jaké bude budoucí nasazení F-15EX není vůbec jisté ...
C- Co bude nahrazovat přestárlé F-15C ???
Upozorňuji že poslední F-15C pro USAF byl vyroben v roce 1985 a od té doby se jen modernizují / upgradují.
Draky jsou stejné, víc jak 35 let staré. Všechny splňují definici oldtimeru.
Definice: "Jako veterán (také oldtimer) bývá označováno vozidlo starší více jak 30 let."
Jak dlouho po nich chceš aby ještě létaly? To není B-52.
A- už jsem odepsal, a porovnáváš tady zrovna jablíčka a višně ještě více.
B- ale počáteční plány jsou už řečené, už jsem je okrajově psal.
C- F-15EX v počátku bude dělat roli F-15C, už jsem to také psal.
Bude fungovat spolupráce F-22/35/15, to je nová teorie Air superiority + v blízké budouctnosti doplněná Loyal Wingman.
Rozdíl mezi F-15C z roku 1995 oproti F-15C z roku 2020 je obrovský. Asi jako mezi Su -27 a Su 35. Bojová hodnota Eagla 2020 je daleko vyšší.
...Promiň, ale jsi si tím opravdu jistý ?
Minimálně křídla jsou konstrukčně jiná. Nevěřím, že nejsou změny i v draku trupu ... jiné materiály, jiné konstrukční řešení uzlů apod.
..
Ano, jsem. Přesně tohle se někde na palbě probíralo, asi zde ve vlákně, pár stran zpět. Napíši zkratkově co jsem psal tehdy.
Po stránce aerodynamiky je F-15A a EX úplně stejné letadlo.
Po stránce materiálové došlo ke změnám.
Po stránce vnitřní konstrukce, hlavně křídla došlo ke změnám.
Důvodem je že nové letadlo je stavěné na 20 000 let. hodin.. Původní draky měli normu 4 000 hodin, výrobce garantoval asi jednou tolik ( přesná čísla v hlavě nenosím), v zátěžovém programu testování, dosáhli, teď nevím, 12-16 000 hodin.
Ano, F-15EX má plně digitální FbW systém, z důvodů jednodušších budoucích vylepšení. Jde i o jednodušší provoz.
Možná EX bude mít i motory PW 229, které jsou lehčí.
Avionicky jde o zcela nové letadlo s otevřenou architekturou. První takové v USAF.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Toto jsme si tedy vyjasnili, a jsme zajedno.Wasp píše: Generace vůbec neřeším a sem netahám, k vývoji... to je snad jasné.
Kdo je lepší,
to je jednoduché, každé z nich je lepší pro své letectvo a pro zamýšlený účel. Pokud chceš porovnávat, můžeme, tady na palbě.
Porovnávat letadla dle PR údajů a údajů JPP je ztráta času ... a jak jsem psal, pro reálné porovnání nám chybí 2 letadla a 1 pilot

Pozn. O generaci 4++ jsem psal proto, že je všeobecný konsensus, že to jsou letadla aerodynamický ve 4-té, ale avionicky (a někdy i motorově) v generaci 5-té.
A) To je otázkou pohledu. Jak Su-35S tak F-15EX jsou to nejlepší, co bude Rusko a USA v této kategorii mít. Ano Su-35S je více do "stíhačna", F-15EX více do "univerzálna", ale ve své podstatě budou plnit stejné úkoly (Su-35S také běžně provádí protizemní údery a s interakcí loyal wingman se rovněž počítá).Wasp píše:A- už jsem odepsal, a porovnáváš tady zrovna jablíčka a višně ještě více.
B- ale počáteční plány jsou už řečené, už jsem je okrajově psal.
C- F-15EX v počátku bude dělat roli F-15C, už jsem to také psal.
Bude fungovat spolupráce F-22/35/15, to je nová teorie Air superiority + v blízké budouctnosti doplněná Loyal Wingman.
B) Tedy +/- stejné jako u Su-35S
C) Takže F-15EX bude nahrazovat F-15C, stejně jako Su-35S nahrazuje Su-27P.
A bude spolupracovat s F-22A a F-35A (a jednou i loyal wingman), stejně jako Su-35S bude spolupracovat s Su-57, Su-30SM2 a na severu i MiG-31BM (a jednou i Ochotnikem, či jiným loyal wingmanem).
Cize zase stejné.
Souhlas. Rozdíl je v tom, že jsou to pořád ty draky z roku 1985 a starší, zatímco Su-35S jsou nově vyrobené (nové materiály, nová konstrukční řešení ... prostě vše jako u F-15EX). A při tom namáhání ty staré draky již fakt nemají perspektivu.Wasp píše:Rozdíl mezi F-15C z roku 1995 oproti F-15C z roku 2020 je obrovský. Asi jako mezi Su -27 a Su 35. Bojová hodnota Eagla 2020 je daleko vyšší.
Takže na moji otázku, zda jsi si jistý, že F-15EX je stále ten drak že začátku 70-tých let odpovíš "Ano, jsem", aby jsi hned nato napsal, že je to vlastně jiný drak ???Wasp píše:Ano, jsem. Přesně tohle se někde na palbě probíralo, asi zde ve vlákně, pár stran zpět. Napíši zkratkově co jsem psal tehdy.
Po stránce aerodynamiky je F-15A a EX úplně stejné letadlo.
Po stránce materiálové došlo ke změnám.
Po stránce vnitřní konstrukce, hlavně křídla došlo ke změnám.
Důvodem je že nové letadlo je stavěné na 20 000 let. hodin.. Původní draky měli normu 4 000 hodin, výrobce garantoval asi jednou tolik ( přesná čísla v hlavě nenosím), v zátěžovém programu testování, dosáhli, teď nevím, 12-16 000 hodin.
Ano, F-15EX má plně digitální FbW systém, z důvodů jednodušších budoucích vylepšení. Jde i o jednodušší provoz.
Možná EX bude mít i motory PW 229, které jsou lehčí.
Avionicky jde o zcela nové letadlo s otevřenou architekturou. První takové v USAF.
Sorry, tomu nerozumím.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
EX nevychazi z C, ale E, takze 85+. Zesilena konstrukce a tezsi oproti C.
Mensi konstrukcni zmeny tam asi budou, to by jste ale museli dohledat, co se zmenilo v konstrukci mezi E a S a pak SE. EX jsou v podstate SE s jinou avionikou. Dokonce prvnich par stroju jsou SE a predelali je na EX.
Vzhledem k tomu, ze se chlubi tim, jak to bude levne a vycvik a podobne je stejny, tak se v konstrukci a HW asi moc nezmenilo...
U Su-35 doslo k vetsi zmene v materialech oproti predchudcum.
Mensi konstrukcni zmeny tam asi budou, to by jste ale museli dohledat, co se zmenilo v konstrukci mezi E a S a pak SE. EX jsou v podstate SE s jinou avionikou. Dokonce prvnich par stroju jsou SE a predelali je na EX.
Vzhledem k tomu, ze se chlubi tim, jak to bude levne a vycvik a podobne je stejny, tak se v konstrukci a HW asi moc nezmenilo...
U Su-35 doslo k vetsi zmene v materialech oproti predchudcum.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Neco ke zmenam u E zde
https://www.asminternational.org/c/port ... upId=10192
konverze na SA zahrnovala vymenu kridel, coz chcechtelo usaf koupit pro svoje E.
Takze zmeny konstrukce kridla pro lepsi zivotnost
A QA ma take nove kridlo.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/3 ... ever-built
https://www.asminternational.org/c/port ... upId=10192
konverze na SA zahrnovala vymenu kridel, coz chcechtelo usaf koupit pro svoje E.
Takze zmeny konstrukce kridla pro lepsi zivotnost
A QA ma take nove kridlo.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/3 ... ever-built
Naposledy upravil(a) Shania dne 19/3/2021, 09:57, celkem upraveno 1 x.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Toto je československé fórum, ten anglický text prosím prelož alebo zmaž.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Nikoliv, F-15EX vychází z exportní F-15QA (Qatar Advanced), a ta zase z upgradu F-15E nazvaným F-15 Advanced Eagle.Shania píše:EX nevychazi z C, ale E, takze 85+. Zesilena konstrukce a tezsi oproti C.
Nevím co myslíš tím 85+, ale pokud rok výroby, tak my se bavili o tom, kdy byl vyroben poslední F-15C pro USAF ... a to bylo před 35 léty.
Nejnovější drak F-15C je tedy starý 35 let a pochází z 80-tých let 20. století ("veterán", pokud by to bylo auto)


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Prelozene to mas, zmena konstrukce kridla pro delsi zivotnost, pro eng tam je jeste trosku navic, co neni tak dulezite. Ale prece tu ENG vetu nebudu celou editovat... Pokud neni dulezite, to mit odzdrojovane, tak ok.Julesak píše:Toto je československé fórum, ten anglický text prosím prelož alebo zmaž.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Je nejaky rozdil mezi QA a SA v draku a kridlech?Skeptik píše:Nikoliv, F-15EX vychází z exportní F-15QA (Qatar Advanced), a ta zase z upgradu F-15E nazvaným F-15 Advanced Eagle.Shania píše:EX nevychazi z C, ale E, takze 85+. Zesilena konstrukce a tezsi oproti C.
Nevím co myslíš tím 85+, ale pokud rok výroby, tak my se bavili o tom, kdy byl vyroben poslední F-15C pro USAF ... a to bylo před 35 léty.
Nejnovější drak F-15C je tedy starý 35 let a pochází z 80-tých let 20. století ("veterán", pokud by to bylo auto)
Naposledy upravil(a) Shania dne 19/3/2021, 09:58, celkem upraveno 1 x.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Zdroje môže prikladať každý diskutujúci podľa svojej úvahy.Shania píše: Prelozene to mas, zmena konstrukce kridla pro delsi zivotnost, pro eng tam je jeste trosku navic, co neni tak dulezite. Ale prece tu ENG vetu nebudu celou editovat... Pokud neni dulezite, to mit odzdrojovane, tak ok.
V každom prípade texty na Palbe majú byť buď v Českom, alebo v Slovenskom jazyku, resp. ak je vhodné uviesť originálny text v inom jazyku, je to v poriadku, ale je súčasne potrebné spraviť preklad daného textu, buď v CZ alebo v SK.
To sú pravidlá Palby.
Čiže buď ten text prelož, alebo ho zmaž.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Netuším, to je spíš na Waspa.Shania píše:Je nejaky rozdil mezi QA a SE v draku a kridlech?
Nicméně F-15SE byl pouze demonstrátor a létal před 10-ti lety. Nějaké změny tedy očekávat lze ... vzhledem k výrobě a zkušenostem s F-15SA a F-15QA.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Omlouvam se skeptiku, moje chyba, prohodil jsem SE s SA, odzacatku jsem myslel S a S Advanced verze. Silent Eagle je uplne irelevantni.Skeptik píše:Netuším, to je spíš na Waspa.Shania píše:Je nejaky rozdil mezi QA a SE v draku a kridlech?
Nicméně F-15SE byl pouze demonstrátor a létal před 10-ti lety. Nějaké změny tedy očekávat lze ... vzhledem k výrobě a zkušenostem s F-15SA a F-15QA.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Shania
Minimální, větší rozdíl se najde spíše mezi E a SA/QA.
SE je něco jiného. Jeho výrobce tvrdil, že dokáže čelně snížit RCS na úroveň F-35. A materiály draku by tomu odpovídaly.
Minimální, větší rozdíl se najde spíše mezi E a SA/QA.
SE je něco jiného. Jeho výrobce tvrdil, že dokáže čelně snížit RCS na úroveň F-35. A materiály draku by tomu odpovídaly.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
RCS je primárne o tvarovaní, a to sa nemenilo.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Původně Boeing toto v propagaci SE říkal,později "potají" od toho odstoupil.
Ale i tak, s vnitřní výzbrojí a s nátěry snižující RCS..
Ale i tak, s vnitřní výzbrojí a s nátěry snižující RCS..
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
F-15C, pokud by nebyl upřednostněn zcela nově vyrobený F-15EX, měl perspektivu někdy k roku 2035-40, týkalo by se ho zavádění systémů EPAWSS a další modernizace..
Zvažovalo se několik variant, tato byla před nedávnem zrušena, ve prospěch EX.
Zvažovalo se několik variant, tato byla před nedávnem zrušena, ve prospěch EX.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
SA, QA a EX by měly být prakticky stejné konstrukce, a od C nejsou konstrukcí a vlastnostmi zase tak daleko. To je jedna z předností EX, přeškolit piloty a pozemní personál by mělo být celkem rychlé.
F-15A
Výměna motoru - 30 minut minimálně, demo za 18 minut.
Čas na přezbrojení a doplnění paliva 12 minut, demo za necelých 6 minut ( v Bitburg to dělali i pod 12 minut). Po přijetí letadla na místo přezbrojení.
Výměna uhlíkové kotoučové brzdy hl. podvozku 22 minut
Čas pro hotovostní vzlet, dnes 5 minut ( F-15C), ale v době studené války i pod 4 minuty ( opět Bitburg)
F-15A
Výměna motoru - 30 minut minimálně, demo za 18 minut.
Čas na přezbrojení a doplnění paliva 12 minut, demo za necelých 6 minut ( v Bitburg to dělali i pod 12 minut). Po přijetí letadla na místo přezbrojení.
Výměna uhlíkové kotoučové brzdy hl. podvozku 22 minut
Čas pro hotovostní vzlet, dnes 5 minut ( F-15C), ale v době studené války i pod 4 minuty ( opět Bitburg)
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Důsledkem zavedení řízení FBW je možnost neomezeného využití křídelních závěsných pylonů číslo 1 a 9. Ty byly sice již na strojích A/B, ale nebyly využívány proto, že megstivně ovlivňovaly ovladatelnost stroje. EX tak bude moci využívat např. až 16 různých PLŘS (s vícenásobnými závěsníky AMBER až 22 střel)Wasp píše: Ano, F-15EX má plně digitální FbW systém, z důvodů jednodušších budoucích vylepšení. Jde i o jednodušší provoz.
Možná EX bude mít i motory PW 229, které jsou lehčí.
Avionicky jde o zcela nové letadlo s otevřenou architekturou. První takové v USAF.
Avionika používá velkoformátové displeje WAS a průhledové indikátory. Dál je instalovaný systém Talon HATE, skládající se ze systému infračerveného sledování a zaměřování a speciálního komunikačního systému, obdoby BACN, který představuje systém pro shromažďování informací z nejrůznějších senzorů a indikátorů a jejich komunikaci vzájemně nekompatibilním systémům řízení a velení. Specialně podporuje výměnu informací a interoperabilitu s letouny F-22 Raptor.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Podle některých zdrojů, Saudská Arábie měla požadavek na používání závěsných bodů 1 a 9 . A FbW systém řízení letadla tuto možnost nešení výzbroje má umožnit. Tedy už od verze SA, přes QA k EX toto lze použít.
Historie těchto vnějších křídelních závěsníků je zajimavá a je třeba se vrátit ke křídlu.
Původní křídlo mělo jiný půdorysný tvar, a vykazovalo v určitých rychlostech a výškách nevhodné třepání. Po delších úvahách se problém vyřešil jednoduše, odstraněním části nosné plochy. Tím se křídlo zbavilo přebytečného vztlaku, který křídlo negativně ovlivňoval.
Závěsné body 1 a 9 původně měli nést širokou škálu výzbroje. Ale jejich použitím se objevil podobný problém, třepetání. V manuáléch se dá najít, že jejich použití bylo určeno pro kontejnery REB, které se v praxi moc nepoužívaly a od kterých se upustilo.
V obou případech je zajimavé, že se jedná o flutter konců křídel.
Původní ovládání křidélek je čistě mechanické, jako u mladšího Su 27. Je možné že použití FbW ovládání ve všech osách umožnilo podchytit tyto problémy a zajistit požadovanou a bezpečnou ovladatelnost letadla v celé letové obálce, včetně post stal manévrů.
FbW má zlepšit i ovládání a manévrovatelnost v menších rychlostech. K tomu se hodí napsat, Eagle byl vždy dobrý v celém spektru rychlostí, včetně hodně nízkých. Tedy jsem zvědav na avizované zlepšení.
Talon Hate je podle mě POD, který už F-15 používá. Nebo jsem ho viděl na F-15C.
Historie těchto vnějších křídelních závěsníků je zajimavá a je třeba se vrátit ke křídlu.
Původní křídlo mělo jiný půdorysný tvar, a vykazovalo v určitých rychlostech a výškách nevhodné třepání. Po delších úvahách se problém vyřešil jednoduše, odstraněním části nosné plochy. Tím se křídlo zbavilo přebytečného vztlaku, který křídlo negativně ovlivňoval.
Závěsné body 1 a 9 původně měli nést širokou škálu výzbroje. Ale jejich použitím se objevil podobný problém, třepetání. V manuáléch se dá najít, že jejich použití bylo určeno pro kontejnery REB, které se v praxi moc nepoužívaly a od kterých se upustilo.
V obou případech je zajimavé, že se jedná o flutter konců křídel.
Původní ovládání křidélek je čistě mechanické, jako u mladšího Su 27. Je možné že použití FbW ovládání ve všech osách umožnilo podchytit tyto problémy a zajistit požadovanou a bezpečnou ovladatelnost letadla v celé letové obálce, včetně post stal manévrů.
FbW má zlepšit i ovládání a manévrovatelnost v menších rychlostech. K tomu se hodí napsat, Eagle byl vždy dobrý v celém spektru rychlostí, včetně hodně nízkých. Tedy jsem zvědav na avizované zlepšení.
Talon Hate je podle mě POD, který už F-15 používá. Nebo jsem ho viděl na F-15C.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Jsem zmatený z dosahu radaru APG-63/ PSP. Radar má mít dosah 160nm, což je necelých 297 km, potud dobrý.
Ale malé cíle má detekovat už na vzdálenost přes 100 námořních mil. Což je cca 185 km, a to mě příjde jako že je to až moc.
Detekce malých cílů se podle zdrojů z +- stejného období uvádí od cca 75-100+ nm (toto je maximální vzdálenost zachycení cíle) někde se uvádí velikost odrazové plochy 5m2.
Ale malé cíle má detekovat už na vzdálenost přes 100 námořních mil. Což je cca 185 km, a to mě příjde jako že je to až moc.
Detekce malých cílů se podle zdrojů z +- stejného období uvádí od cca 75-100+ nm (toto je maximální vzdálenost zachycení cíle) někde se uvádí velikost odrazové plochy 5m2.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Aby jsi nebyl "zmatený", musel by jsi znát skutečné (a reálné) "výkony" radaru ... a ne PR hodnoty a odhady "expertů".
Ale ty se prostě nemáš šanci dozvědět, protože jsou "top secret" ... snad za 50 let
Ostatně to platí o veškeré vojenské technice.
Ale ty se prostě nemáš šanci dozvědět, protože jsou "top secret" ... snad za 50 let

Ostatně to platí o veškeré vojenské technice.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire