Bývalá US námořní pilotka Brynn Tanehill napsala obšírný text o F 16 a jejich možnostech a omezeních pro Ukrajinu.
https://threadreaderapp.com/thread/1660 ... 62753.html
Během několika posledních dní se na F-16 na Ukrajinu vylilo mnoho virtuálního inkoustu. Vypadá to, že se to stane realitou. Pojďme si tedy probrat některé schopnosti, výzvy, omezení a nejlepší potenciální využití letadla. 1/n
Níže uvedené vlákno poskytuje spoustu technických informací o letadle. Ale zkrácená verze je, že ~60 bývalých letadel NATO F-16A/B Mid-Life Update je ve skladu a jsou to nejsnáze dostupné draky. 2/n
https://twitter.com/noclador/status/1660216854105710593
Velké věci, které je třeba si odnést, které jsou důležité pro další diskusi, protože jsou schopné AIM-120 AMRAAM, JASSM a LINK-16. Používají také radar AN/APG66V2A, který je téměř zastaralý (Pulse Doppler, nefázové pole, PESA nebo AESA jako moderní radary). 3/n
Takže některé věci, které pro Ukrajinu představují výzvy k nasazení F-16, sepsala Kongresová výzkumná služba (CRS) ve zprávě z března 2023. Stojí za přečtení, ale shrnu to zde. (Děkujeme vy-víte-komu za zaslání) 4/n
https://crsreports.congress.gov/product/pdf/R/R47476
* Přizpůsobení obranné struktury: Ukrajina byla na začátku války stále v procesu přechodu ze sovětské vojenské doktríny na něco bližšího NATO. To zahrnuje jejich letectvo. To by mohlo ovlivnit efektivní využití letadel NATO. 5/n
* Výcvik pilotů: Toto bylo zdůrazněno, ale je to jeden z nejpřekonatelnějších problémů. Zdá se, že absolvování výcviku ukrajinských pilotů, který potřebují, trvá asi 4 měsíce a mnoho zemí se hlásí jako dobrovolníci. 6/n

Uniklá americká zpráva říká, že základní výcvik na F-16 pro ukrajinské piloty může trvat pouhé čtyři měsíceOficiální hodnocení amerických vzdušných sil o výcviku ukrajinských pilotů uniklo s tím, jak se zvyšuje tlak na vyslání západních stíhaček na Ukrajinu.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/b ... our-months
Údržba a udržování letadel: Vytvořil jsem o tom vlákno. Plná výdrž letadla vyžaduje čas a horu dílů. Správci potřebují čas na školení. To by mohlo být částečně zmírněno udržovateli smluv a opřením se o Polsko a Rumunsko o podporu 7/n
Varoval bych však, že elektronické součástky pro starší letadla, jako jsou tyto F-16 MLU, jsou těžko dostupné, protože se již více než deset let nevyrábí. Pokud se rozbijí a vám dojdou náhradní díly, budete si to muset mikrovyrobit v dílně. 8/n
Munice: Kdo co poskytne? AIM-120 stojí 1,2 milionu dolarů za kopii. NDAA 2023 nevyčlenila žádné $$ na HARM. Jsou USA ochotny poskytnout raný model JASSM? Naštěstí F-16 Block 20 nepotřebuje mody, aby je mohl použít, ale je to výzva. 9/n
Financování: Odkud budou peníze na provoz a údržbu? Provoz těchto letadel bude pravděpodobně dražší než starší MiGy-29, Su-24 a Su-27 v ukrajinském inventáři. To musí být zahrnuto v rozpočtu, se zákonnou autoritou. Překonatelné, ale na zvážení. 10/n
Další kousek, který se v tom ztrácí, jsou spíše technické úvahy. Jednoduše řečeno, ani Ukrajina, ani Rusko nechtějí jít do vzájemného vzdušného prostoru, protože protivzdušná obrana je tak smrtící. Ukrajina zaznamenala sestřely s Patrioty a S-300. Rusko má spoustu ještě odpornějších věcí 11/n
Ruská pozemní protivzdušná obrana je natolik smrtící, že představa létat se starými F-16 v jejich obálce je sebevražedná. Stahovat je se staršími letadly, které nejsou optimalizovány pro misi SEAD s HARM, by bylo dlouhé, brutální a mělo by velkou šanci na selhání. 12/n
To je důvod, proč vidíme ukrajinská letadla, jak letět na zem, přehazovat munici a vyhýbat se, aniž by kdy překročili frontovou linii. Používají terén, aby je zamaskovali před obranou. 13/n
Další masivní hrozbou jsou ruské MiGy-31 a Su-35 létající s raketami R-37 dlouhého doletu. Ty byly zvláště smrtící proti ukrajinským MiGům-29 a Su-27. Tato ruská letadla mohou vidět dále a střílet na větší vzdálenost než F-16 MLU 14/n

Válka na Ukrajině: Piloti proudových letadel mluví o letecké válce s RuskemUkrajinští a ruští piloti bojují o kontrolu nad oblohou. Mohly by západní tryskáče změnit válku?
https://www.bbc.com/news/world-europe-65461405
Většina lidí si představí moderní vzdušný boj tak, aby vypadal jako Top Gun. Ve skutečnosti se většinou bojuje za Beyond Visual Range (BVR). Obvykle vyhrává ten, kdo má silnější radar a rakety s delším dosahem. Psí zápasy jsou něco jako dodatečný nápad, dokonce i při tréninku. 15/n
Zatímco ve Vietnamu jsme za toto myšlení zaplatili, radary a rakety (a situace) se vyvinuly tak, že na Ukrajině se boj vzduch-vzduch hrál pouze jako BVR a Rusové neustále vyhrávají boje s většími a lepšími radary. rakety delšího doletu. 16/n
F-16 MLU tuto rovnici nemění. Je to malý, starožitný radar APG-66 nedohlédne tak daleko jako větší, modernější ruské radary na MiGech a Suchoji. R-37 má výrazně delší dosah než AIM-120C. A to se (potenciálně) zhorší. 17/n
Rusko má letouny A-50 AEW&C pro detekci, zaměřování a navádění na velké vzdálenosti. Ukrajina nemá ekvivalent. Pokud by to udělali, mohlo by to Ukrajině umožnit střílet AIM-120 na cíle spojené s daty, aniž by zapínaly své radary APG-66, čímž by se zmírnila radarová protidetekce. 18/n
Níže uvedené video prozkoumá, jak by se to mohlo odehrát v simulovaném prostředí, dokonce i za předpokladu, že něco (jako Patriot Battery) může poskytnout datové spojení pro F-16 vybavené AIM-120 oproti MiGu-31 s R-37. 19/n
Nezapomínejte, myslím, že řidič F-16 v tomhle udělal téměř vše, co mohl. Další simík s "Growling Sidewinder" (který je velmi dobrý) ho neustále znovu a znovu stříká jako Tom Cruise v Edge of Tomorrow. 20/n
V letech 2012-2015 jsem pracoval pro letectvo na jejich simích, abych cvičil piloty F-16 v boji vzduch-vzduch. Tato videa (zejména první) jsou (podle mého názoru) férovou reprezentací výzev, kterým čelí F-16 na Ukrajině. 21/n
Nevěřím, že dát Ukrajině F-16 je dostatečné, aby jim umožnilo dosáhnout byť jen dočasné místní vzdušné převahy s pulzními operacemi. Nicméně oproti současné situaci vidím několik potenciálních taktických výhod. Nejsou k ničemu. 22/n
1. První je, že kombinace moderního radaru Patriot a datového spojení cílů zvýší schopnost přežití F-16 a zlepší letalitu proti cílům, jako jsou řízené střely, a zlepší ukrajinskou obranu proti útoku. 23/n
2. Poněkud lepší dlouhodobá udržitelnost. Jakkoli je těžké získat díly a technické znalosti od výrobce F-16, stále je to jednodušší, než je získat pro ruské MiGy-29 a Su-27. 24/n
3. Pokračuje v práci na integraci ukrajinského vybavení, taktiky, doktríny a sdílení dat se standardními systémy NATO. Pokud má být pro Ukrajinu dlouhodobá bezpečnost, věřím, že členství v NATO je nutností. Jedním z požadavků na spojení je kompatibilita. 25/n
4. Podle mého názoru je nejdůležitější, že usnadňuje Ukrajině získání a použití společné střely vzduch-země (JASSM) AGM-158. Široce podobný StormShadow, JASSM by poskytoval další schopnost dlouhého útoku proti obtížným cílům. 26/n
Usnadnilo by to také použití střely LRASM, což je v podstatě JASSM, ale pro protilodní práci. I relativně malý počet z nich by mohl dramaticky posunout rovnováhu sil v Černém moři (zejména LRASM). 27/n
Nejsem tedy proti přesunu F-16 na Ukrajinu. Myslím, že celkově je to dobrá věc. Myslím si však, že lidé musí mít jasné oči při posuzování schopností a omezení systému. Tohle není wunderwaffe. 28/n
Je to 35-40 let stará lehká víceúčelová stíhačka s upgradem z poloviny 90. let na některé systémy mise. Je schopen propojení s jinými standardními systémy NATO a může nést některé modernější zbraně. Nezaručí vzdušnou převahu. 29/n
Ukrajina se nebude flákat na bojišti a shazovat JDAM, jako to udělaly USA v Afghánistánu a Iráku. Potenciálně to může pomoci s misí SEAD (potlačení nepřátelské protivzdušné obrany), ale nestáhne většinu ruské protivzdušné obrany. 30/n
Ale v kombinaci s JASSM, LRASM a AIM-120 by to mohlo výrazně zlepšit celkovou pozici Ukrajiny v oblastech, které jsou kritické (obrana proti řízeným střelám, úder na velkou vzdálenost a kontrola nad mořem). - fin 31/n