To co popisuješ se týká civilních pilotů, a je to naprosto běžný postup.
První stupeň pilotní licence je PPL (Private Pilot Licence) opravňující k pilotáži malých jednomotorových letadel. Vyžaduje se 150 - 200 hodin (dle výcvikového plánu). Pilot si platí sám.
Druhý stupeň je CPL (Commercial Pilot Licence) opravňující k pilotáži dopravních letadel jako 2-hý pilot, a to v rozsahu dalších licencí - IFR doložka, doložka na vícemotorové typy apod. Na získání CPL musí mít žák minimálně 200 hodin. I toto si platí sám.
Získání CPL je otázka tak 1,5 až 3 milionů CZK.
Třetí stupeň je licence ATPL (Airline Transport Pilot Licence) opravňující k pilotáži dopravních letadel na pozici kapitána letadla. Vyžaduje se nálet minimálně 1.500 hodin a odpovídající výcvik. V některých případech (dost často) tento výcvik zajišťují airlines (stejně jako typovky na jednotlivé typy letadel), ale kdo spěchá, může si zaplatit sám.
Pokud Navalný, a skupina propagandistů kolem něj, tvrdí něco jiného tak buď opět vědomě lže, a nebo je za tím absolutní neznalost.
Pozn. Pokud na trhu piloti nejsou, můžou airlines platit část, nebo i celý, výcviku. To bývá spojeno s nějakým závazkem odpracovaných let u společnosti. Nicméně i bez toho se těm, kdo si výcvik zaplatí sami, investice do několika let vrátí.
A samozřejmě "přetažení" pilota od vojenského letectva, kterému výcvik zaplatil stát, je pro airlines výhodné. Osobně znám několik pilotů s backgroundem u německého, švédského, francouzského, portugalského i amerického letectva. O těch z českého / československého ani nemluvím
