Stránka 34 z 78
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 10:51
od Zemakt
Mno, zřejmě tehdy nebyl důvod proč tlačit na pilu. A když přihlédneš k tomu, že de facto pracují na nové technologii chlazení antény, tak je otázkou kdo pak bude pozadu a kdo zas vepředu.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 11:10
od Skeptik
Souhlas.
Ale pokud by AESA anténa byla pro způsob využití Typhonů těmito zeměmi takovou výhodou, tak by asi důvod "tlačit na pilu" a zaplatit víc byl. Ne?
Proto jsem se ptal, jaké plusy by AESA radar přinesl pro těch 14 českých Gripenů určených k obraně území ČR = odražení útoku cizích vzdušných sil.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 11:15
od Juraj Tichý
To je debata co bolo skor. Sliepka alebo vajce. :-)
Moj skromny nazor je, ze AČR urobi dobre ak bude rozvijat platformu Jas39. 20 rokov skvelych vysledkov zahodit a zacat od nuly by podla mna nebolo rozumne. Nie ste v pozicii SR, ktora len teraz opusta sovietsku techniku.
Pri otazke ci to bude E alebo C+, priklanam sa k C+ ak to bude znamenat dokupenie druhej letky. Ak nie, potom E.
Ale ruka v ruke s tym treba vyjednat prenos technologii od SAABu, pre modernizaciu L159.
Potom to bude mat cele obrovsky zmysel.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 11:27
od niko
Zemakt píše:Mno, zřejmě tehdy nebyl důvod proč tlačit na pilu. A když přihlédneš k tomu, že de facto pracují na nové technologii chlazení antény, tak je otázkou kdo pak bude pozadu a kdo zas vepředu.
Zemakt SAAB vyvyja vzduchom chladeny AESA radar pre Gripen C+. LM ma takyto vzduchom chladeny AESA radar od roku 2013 a momentalne je montovany do F-16 Block 70. Ako by teda mohol SAAB este predbehnut vo vyvoji LM ? Odpoved na tvoju otazku je teda, SAAB bude pozadu, alebo sa za 12 rokov zvladne dotiahnut na LM. Ked LM medzi tym nieco nove nevymysli.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 12:49
od Zemakt
Niko viz výše Mats Thornbiörnson "Společnost SAAB ale pracuje na technologii
příští generace radaru, která využívá elektroniku s polovodiči na bázi galliumnitridu (GaN) – čímž získáme větší výkon při použití mnohem méně energie, a tím nebude docházet k přílišné generaci tepla"
To je celé, jestli něco LM vyvíjí, nevyvíjí, nebo mu stačí rozvíjet stávající. Proč ne, ale zatím ticho. A toho bych se v debatě držel, bo kdyby byly ryby v rybníce nebyly by v .... . Samozřejmě že se to dá vztáhnout i na Saab, ale ten už to tvrdí že pracuje otevřeně.
Juraj
Skeptik: ano, toť otázka. Zdali je to taková výhoda a zda za to stojí.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 12:52
od niko
Zemakt píše:Niko viz výše Mats Thornbiörnson "Společnost SAAB ale pracuje na technologii příští generace radaru, která využívá elektroniku s polovodiči na bázi galliumnitridu (GaN) – čímž získáme větší výkon při použití mnohem méně energie, a tím nebude docházet k přílišné generaci tepla"
A vies preco to vyvija ? Lebo nevedia napchat vodne chladenie do Gripen C. Preto potrebuju chladenie vzduchom, a mensiu generaciu tepla. Ergo presne to, co SABR od LM uz davno dokaze.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 12:54
od Zemakt
No a? To ještě neznamená, že to nemůže být lepší technologie. Hele LM nikdo nic neupírá, ale to také neznamená, že ostatní jsou jelimani. Prdíme na to. Zdar

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 12:59
od niko
Ok. Tak uvidime, co vymyslia. Zdar.

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 14:57
od Juraj Tichý
Len technicka. Vyrobcom APG-83 AESA v F-16 block 70 je Northrop Grumman.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 15:00
od niko
Berem vsetko naspät a opravujem.

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 18:17
od Wasp
V článku se píše o uvolnění financí k možnému zvýšení výkonu F-414 na cca 110kN, jenom jestli to nepůjde na úkor životnosti motoru, nebo jinak.
Není jeden veliký displej v kokpitu, po vzoru F-35 nějaká nová móda ? Nebo je stejně nebo více odolný proti poškození nebo poruše oproti třem odděleným displejům ? Já mám starý tlačítkový telefon, a moc dobře vím proč.
Skeptik přišel s otázkou,kterou znovu hodím do placu, jestli je AESA pro ČR nutná a proč, když je o tolik lepší, není moc plošně tento radiolokátor zaveden.
Je sranda jak se hned zvedne vlastenecké cítění, bránící F-16V zuby nehty, a který musí zničit i papírovou možnost Gripenu na lepší radar, vždyť je Viper upravený drak Migu-21 s novou avionikou a motorem
Budou mít Slovenské F-16 takový ten hřeben za kabinou, ne nepodobný Fishbedu na avioniku ? Takovej, co je celkem ošklivej, ale modelářsky zajimavej ?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 19:16
od Zemakt
Nebo je stejně nebo více odolný proti poškození nebo poruše oproti třem odděleným displejům ? Já mám starý tlačítkový telefon, a moc dobře vím proč.
Ne ne, je to opravdu jen nostalgie. Vzpomínka na staré časy, kdy vše, cokoliv, a kdykoliv vydrželo. Pravda je však taková, že situační přehled, rychlost odezvy, intuitivnost ovládání apod., vše válcuje. A troufám si říct, že i v ergonometrii ovládání palubních systémů (dáli se to tak říct). Ale jinak dobrá poznámka

. Je mi 43, snažím se být stále v kontaktu, někdy tápu, někdy se zeptám, a někdy i své vrstevníky poučuji (ty s těmi tlačítkovými telefony). Přičemž mohu zodpovědně říci, že každý kdo ovládne dotykáč, nechce se vracet zpět (i ti důchodového věku, bo péčko na founu, to ti žádný reinkarnace 5110 neumožní

)
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 20:07
od Wasp
Péčko mít u sebe 24/7 je krásná věc, ale já myslel odolnost. Dotykový telefon mě jednou vyklouzl z ruky a rozbil se displej, samozřejmě za to mohla moje žena, kdo jiný.
Telefon jinak šel, ale když nefungoval displej, byl i s intuitivností ovládání použitelný tak jedině jako těžítko.
Co se stane když vypadne jediný displej u F-35 nebo Gripena E ? To stejné jako mě s telefonem ? Letadlo bude fungovat ale bez přístrojů ? To se bude bojovat.
Jinak, v čem je lepší jeden veliký oproti třema menším ?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 13/3/2019, 22:06
od Zemakt
Péčko mít u sebe 24/7 je krásná věc
Ale jistě že selskej rozum říká, že tři je lepší než jeden. V boji. Přesto, již výše jsem psal, "situační přehled, rychlost odezvy, intuitivnost ovládání apod.", to vše a více, dle mého názoru nahradí výhodu odolnosti třech displejů. A to se ještě nebavíme o tom, co který znázorňuje a co ten který je nutný pro zachování bezpečného letu na základnu. Zkrátka, na pilota se dnes kladou takové nároky o situačním povědomí, přičemž jeho adekvátní reakce (optimálně v sec.) , rozhodují o jeho bytí a nebytí. A v tom mu právě pomáhá, intuitivní ovládání/jednoduché ovládání systémů.
Myslím, že již pryč jsou doby, kdy se éro vrátilo zpět na základnu s půlkou křídla a roztřílenou palubovkou. Dnes to bude na 99% co zásah, to fatal! Za úspěch bude považováno přežití pilota. Nikoliv dotáhnutí stroje na základnu, či navíc ještě omezená bojeschopnost v akci.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 14/3/2019, 08:45
od Ejdou Rotacak
Myslím, že se eroplány budou s kritickým poškozením vracet zrovnatak jako v dobách "krále klacka". F-15 IAF bez půlky křídla taky přistála, sice rychlostí přes 400km/h, ale přistála.
O Hrábích a Warthogu nemá smysl psát, ty byly s tímto záměrem vyvíjeny. Během Allied Force to do Itálie taky dotáhly s rozsekanejma Harrierama, Falconama, Tornadama.
Co si pamatuju, tak jedno Tornádo přistálo v nadsázce bez půlky ocasních ploch. Při Pouštní bouři to samé - všechno to v té době už lítalo na F-b-W.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 14/3/2019, 08:58
od Zemakt
Máš recht, třeba se mýlím. A třeba jen výjimka potvrzuje pravidlo. Ale jo, máš recht.
Ještě mne napadla jedna blbost. Když ti to práskne do palubní desky, může se vytasit osobní tablet, spárovat, a frčíme dál

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 14/3/2019, 09:57
od HONZIK11
Tak to vypadá , když se nevěří elektronice:

Proč mi sakra svítí to žlutá kontrolka....
https://wallpapers-fenix.eu/full/160408/055013504.jpg
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 16/3/2019, 17:10
od Wasp
Reklamní video na krátký vzlet a přistání ze silnic.
https://www.youtube.com/watch?v=QyD0liioY8E
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 16/3/2019, 18:54
od Juraj Tichý
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 16/3/2019, 19:00
od Wasp
Podle pilota z videa fyzika Gripenu - najdeš na YT, AČR nijak necvičí a nerozvíjí tyto možnosti.
Ale třeba někdy.