Re: Vrtulníky Venom a Viper u AČR
Napsal: 5/8/2023, 14:45
Tak už v Náměšti létají.
A tady je podíl samotného BelluScotty87 píše: ↑15/6/2023, 11:26 Servisní podporu nových víceúčelových vrtulníků H-1 zajistí státní podnik LOM PRAHA
Asi to patří sem.Juraj Tichý píše: ↑28/8/2023, 11:11 Prečo vlastne nebol využitý domáci výrobca simulačnej technológie?
Protože jde o stroje západní výroby, mají obrácené otáčení nosného rotoru, než mají vrtulníky sovětské provenience (pravotočivé). A pilot tak musí provádět řídící zásahy nožními pedály opačně, než byl doposud zvyklý.
„Bylo to ze začátku těžké. Trvalo to, protože, čím více máte nalétáno na starším typu, tím máte pohyby více zautomatizované. Po několika hodinách intenzivního výcviku jsem si ale zvykl,“ popsal své začátky. Tělo je podle něj potřeba doslova přeučit svalovou paměť a začít ovládat vrtulník opačně.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/nato/viper- ... r_nato_incVelkým posunem je podle šéfa týmu mechaniků Pavla Javoříka také daleko jednodušší údržba a servis. Zatímco například výměna reduktoru u stroje Mi-24 zabrala minimálně tři týdny a vyžadovala intenzivní pozornost několika lidí, u nových vrtulníků je to záležitost na tři dny. „A základní údržbu a přípravu k letu zvládne jediný člověk,“ konstatoval.
https://www.facebook.com/lomprahaPro nové vrtulníky Vzdušných sil Armáda České republiky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom bylo třeba vytvořit „českou“ kamufláž. „Když jsem dostal nabídku, abych vytvořil návrh na zbarvení českých vrtulníků H-1, přiznám se, že to byla úžasná výzva, spojená s velkou odpovědností. Není to o tom, že si můžete počmárat letoun, jak se vám zlíbí. Hlavním cílem je nejen oklamat nepřítele, ale v podstatě udělat stroj neviditelným,“ vzpomíná Pavel Holý z Vojenský historický ústav Praha.
Jeho definitivnímu návrhu předcházel půlrok pilné práce, kdy detailně studoval kamufláže vrtulníků ostatních armád světa. „Ať má vrtulník jakékoliv zbarvení, nikdy se nestane zcela neviditelným. Pokud ale dodržíte určitá pravidla, konkrétně že, použijete lomené nebo tlumené barvy, v našem případě barvy, které mají šedo-hnědo, ale třeba i jemně fialový nádech, dále na okraje siluety stroje dáte světlé barvy a tmavší doprostřed, tak silueta z větší vzdálenosti začne splývat s pozadím a bude působit méně kontrastně,“ vysvětluje P. Holý.
Vrtulníky Viper a Venom obdržely klasickou NATO standard kamufláž pro středoevropské podmínky. „Jsou to tři odstíny šedé a jeden odstín zelené. Barvy odpovídají předpisu Vzdušných sil AČR a tyto odstíny už jsou aplikované na vrtulnících W-3A Sokol a Mi-17/171 nebo letounech CASA C-295M a L-410UVP-E20M. V barvách se tedy moc experimentovat nedalo. Co však je oproti našim dosavadním vrtulníkům Mi-24 a Mi-17 jiné, to je tvar kamuflážních polí,“ říká akademický malíř a pokračuje: „Kryt reduktoru a ocasní část jsou u vrtulníků Viper a Venom stejné. Proto mají na těchto místech identickou kamufláž. To, co mají rozdílné, je střední a přední část trupu. Světlé barvy je proto nutné aplikovat na koncích siluety, a to proto, aby za letu splývala s okolní světlou oblohou“.