Stránka 35 z 38

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 20/3/2025, 21:52
od Zemakt
AGO C.I :D To nejde zapomenout.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 21/3/2025, 08:29
od stronger.p
:up: , přesně tak, jedno z mála německých letadel s tlačným motorem. Nezaměnitelná vizáž :). Taktéž se uvádí, že to bylo první letadlo vyzbrojené kulometem Parabellum LGM14. Byl vyráběn v malém počtu, posádkami byl vcelku oblíben pro robustnost konstrukce a letové vlastnosti. Velkou nevýhodou se později ukázala nemožnost bránit zadní polosféru.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 21/3/2025, 09:08
od Zemakt
A ještě na tu svoji old school koncepci mělo docela solidní maximálku, cca 150 km/h.

Typ je opět velmi profláknutý, tak ptát se na něj nebudu. Ale ví někdo co znamenalo to velké N na trupu?
LVG.jpg

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 21/3/2025, 09:35
od bat
Tak si tipnu. N - jako německé?
EDIT - to je blbost jak jsem dohledal, ale nechám to tady.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 21/3/2025, 12:30
od Zemakt
Dobrá, protože odjíždím do zítra mimo civilizaci tak dám nápovědu. Nejúspěšnější stíhací pilot české národnosti všech dob byl .....

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 21/3/2025, 12:46
od Ataman
Zemakt píše: 21/3/2025, 12:30 Nejúspěšnější stíhací pilot české národnosti všech dob byl .....
Josef Novák. Prodával Brumowskýmu setřely za víno.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 21/3/2025, 13:10
od Zemakt
Yes. Je to původně ex-maďarský stroj výr. č. 4896/18. Zřejmě po zakufrování přistál Maďar 27. 2. 1919 na letišti v Košicích, načež byl zařazen do stavu 1. polní letecké setniny, které zrovna šéfoval Pepík Novákojc. Proto také zřejmě to "eN".
34-1.jpg
Sestavení LVG C.VI na letišti Rákos v únoru 1919. Na křídle je patrné výrobní číslo 4896, z čehož lze usuzovat, že se tento letoun dostal do československých rukou na jaře 1919. (Laszlo Winkler & Christian Reiterer prostřednictvím Marcuse Zeleznyho)

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 21/3/2025, 14:02
od bat
Tak Pepík nebo Standa nebo Nitra nebo Nestřílet nebo ještě jinak?
https://www2000.modelforum.cz/viewtopic ... &start=120 - každopádně spousta pěkných starých fotek (nejen modelu)

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 21/3/2025, 16:01
od Zemakt
No tvl ostuda. Když Pépin je můj nejoblíbenější no :roll: . A to jsem si ráno na záchodě říkal, že by si zde zasloužil větší medailonek. Jenž by začínal slovy, ...a zase Novák, nebo, kolik že je vlastně v Čechách Nováků. A ono ejhle, neprověříš, rychlovka, a on Standa. A to je má srdcovka, toto.
:neutral:

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 21/3/2025, 17:21
od bat
Ono stejně není už dnes asi jasné, proč to tam bylo. Mě zajímají spíš ty technické serepetičky, inženýrský pohled nebo proč něco udělali jak udělali...
No a tady si trochu lámu hlavu, proč to N nakreslili z různých stran i ze spodu nebo shora.... Pokud by to byl jenom název jednotky/velitele, tak nebylo spíš běžné to napsat jen na bok trupu? To by pak ukazovalo, že to N má jiný význam.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 22/3/2025, 13:52
od Zemakt
A tak já bych to zdůvodnění proč N považoval za stoprocentní. Je to jen přenesení za války praktikovaných zcela běžných zvyklostí c. a k. Luftfahrtruppe na Letecký sbor RČS. Není třeba znova vymýšlet kolo. A proč to N i na hřbetě trupu? Opět jednoduché vysvětlení, no aby byl letoun/jednotka jednoduše identifikovatelný i shora. Za války rovněž běžné viz níže Tomáš a jeho Berg :D .
65-1.jpg

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 22/3/2025, 14:22
od bat
Dík za ukázku, že se to tak dělalo a to co píšeš dává perfektní smysl.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 23/3/2025, 20:20
od Ataman
Zemakt píše: 21/3/2025, 16:01 No tvl ostuda. Když Pépin je můj nejoblíbenější no :roll: . A to jsem si ráno na záchodě říkal, že by si zde zasloužil větší medailonek. Jenž by začínal slovy, ...a zase Novák, nebo, kolik že je vlastně v Čechách Nováků. A ono ejhle, neprověříš, rychlovka, a on Standa. A to je má srdcovka, toto.
:neutral:
A tak si zas tak neberou, chybička se vloudí jednadvě, ani nestačej říct popel.
A Pépin by si medailonek rozhodně zasloužil, vo tom žádná.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 24/3/2025, 11:52
od Zemakt
V rámci školení dáme jednu lehoučkou lektorskou pro doposud nepolíbené. Jak rozkódujeme označení na boku tohoto letounu?
485728915_1078681344276799_8214300636089490893_n.jpg
.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 24/3/2025, 18:25
od stronger.p
Tak to si myslím, že nepolíbený jen tak nerozkóduje, já použil tahák....
Domnívám se (pokud jsem to správně spočítal), že je to 166tý kus třetí série vyrobený u Albatrosu (Alb - je to napsáno v závorce), za lomítkem je rok 1918.
Protože třetí série tak zřejmě motor BMW IIIa ?

Fakt to hádám.

Až budu opraven :D, tak sem dám printscreen z Datafilu...

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 25/3/2025, 07:58
od Zemakt
Tak, že to budeš hrotit až po série respektive objednávky jsem tedy netušil. Ale budiž . Když už, tak pořádně :D .

Takže ano: Fokker D.VII typ letounu, v závorce (Alb.) výrobce Albatros, dále výrobní číslo a rok výroby 6816 a 1918. Dále tedy jak zaznělo, z výrobního čísla lze zjistit, že se opravdu jednalo o letoun pocházející z třetí objednávky u fa Albatros. Tedy třetí výrobní sérii která zahrnovala 250 strojů výrobních čísel 6650 - 6899/18. Konkrétně 166 letoun. Mj. u Albatrosu ve čtyřech objednávkách mělo být vyrobeno 1 100 "sedmiček" , které jak množstvím tak kvalitou výroby převyšovaly originální Fokkery ze Schwerinu.

No, a teď k tomu motoru. Vzhledem k tomu že se jednalo již o relativně pozdní produkci, stroj na snímku byl velmi pravděpodobně poháněn motorem Mercedes D.IIIaü o 180/200 k. Tento motor poháněl naprostou většinu sedmiček. První série tahal ještě dědek Mercedes D.IIIa o 170k. Bavorákem BMW D.IIIa bylo vybavena pouze asi jedna šestina celkového počtu vyrobených D.VII, přičemž přednostně je dostával mateřský výrobce ve Schwerinu, kde byl instalován asi do jedné třetiny celkové produkce. A jak poznat sedmičku s bavorákem? Takto :rotuj:
38-1 (1).jpg
Fokker D.VIIF

Edit: tedy v případě Schwerinu, u Albatrosu či OAW si zas tak jistý nejsem.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 25/3/2025, 14:19
od Zemakt
Potřeboval bych drobet pomoct. Není někomu tato letkyně povědomá? Časováno do dubna 1919, Praha Kbely. Dík.
Tajemná 1.jpg
Tajemná 1.jpg (18.25 KiB) Zobrazeno 353 x
Tajemná 2.jpg
Tajemná 4.jpg

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 25/3/2025, 15:39
od stronger.p
Asi to bude blbost, mohli by to být manželé Hamšíkovi? (ona a ten chlap po její pravé ruce)

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 25/3/2025, 19:16
od Zemakt
Ee, na 12 let by vypadala dost zkušeně. Ale dobrý, o ní jsem neměl ani šajna :up:

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 25/3/2025, 19:37
od bat
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bo%C5%BEe ... erov%C3%A1
Někdo má cit na tváře, třeba to souhlasí a nebo ne :)