Jak jsem psal v příspěvku o motorech pro systém NGAD, USAF zvažují koncepci flotily vzdušných tankerů. Nyní přišly s novou úvahou o změně koncepce, podle které sníží na polovinu nákup takzvaných "Interim", překlenovacích, tankerů v rámci záměru KC-Y, tj. nyní 60 - 80 strojů do roku 2032-4. USAF původně připravily tři záměry - KC-X tj. náhradu stárnoucí flotily KC-135 letony KC-46, KC-Y, která měla být ve službě do let okolo 2040 a KC-Z - to měl být definitivní tanker nové generace, buď plně, nebo alternativně bezosádkový. V rámci výběrového řízení na KC-Y měl znovu dostat šanci Airbus A-330 MRTT v převlečení za Lockheed Martin’s LMXT, ale objevily se i politické úvahy o stornování záměru a navýšení počtu KC-46, byť i to by znovu patrně přineslo soudní spory.
Teď, pod vlivem zhoršení vztahů s Čínou a formulací nové strategie USAF soudí, že klasické tankery se v případě konfliktu stanou snadnými cíly PL střel dlouhého dosahu a hledá bezpečnější koncepci pro záměr KC-Z (nyní NGAS - next-generation aerial refueling system) s vyšší schopností přežití v podmínkách budoucího boje.
A jak už bylo avízované v jiných programech, předpokládá USAF iniciativu uchazečů v definici systému a neotřelé koncepty. Dodávky KC-46 by se tak měly prodloužit do let 2029-30.
AnyConv.com__DgyosjMUEAEN445.jpeg
Představa NGAS od AFResearchLab
EtRyPjkUUAElPGz.jpg
Představa NGAS od Lockheed Martin Corporation