Juraj Tichý píše:Neboli L-159T vyrábané z dvoch L159A?
Juraj, ano i ne.

...vysvětlím.
Existuje 11x L-159T - ve smyslu dvousedadlových:
8x v AČR, z toho 5x T1+ a 3xT2. V případě T1 bylo byly použity díly 2xjednosedalových L-159A na 1x dvousedadlovou L-159T... Zatímco v případě T2 bylo pro přestavbu použito pouze jedna L-159A
2x v Iráckém letectvu - z toho 1x je T1 (nebo možná T1+, nevím), provedení druhé dvousedadlové irácké Alca (IQAF-5902) je poněkud nejasné, např. se různí zprávy jestli šlo o kompletní novostavbu nebo jestli šlo o přestavbu jedné L-159A.
1x v Aeru jako L-159T2X
Tj. na 11x dvousedadlových L-159Txyz bylo spotřebováno 11x celých L-159A plus 6x L-159A které jsou skoro kompletní (zůstalo křídla, motor, podvozek, radar,...), protože se braly díly zejména z kokpitu = sedačka, avionika, ....
Pokud jde o skorokompletních 6xL-159A
- by 3x Alcy být jako stacionární na některých základnách AČR (viz foto Alcy č. 6016 v Náměšti n. O.).
- Čtvrtá nekompletní L-159A asi byla prodána na náhradní díly do Iráku.
- Osud zbývajících 2x skoro kompletních L-159A mi není znám

zdroj: demobbed.org.uk
skelet píše:Výroba neprobíhá, skladovky nejsou. (...)
Skelete, otázka co si člověk představí pod pojmem výroba a pojmem "skladovka".
IMHO nevyužité Alcy existují. Podle stupně kompletnosti se bavíme asi o několika kompletních a několika skorokompletních. Ale určitě by to chtělo generálku a možná modernizaci.... Pokud jde o výrobu, tak při dodávkách AERa do Iráku asi cosi jako výroba probíhala. Ale týkalo se to asi jen dodělávek na pár kusech...
Jestli je pravda, že bylo vyrobeno 72+1 L-159A/B (bez obou prototypů), tj. nikoliv 72+1+1 L-159A/B/T2, tak víme, že:
a)
v AČR slouží
16x jednosedadlových L-159A
3x dvousedadlové L-159T2
2x Alcy vyřazeny kvůli poškození
5x dvousedadlových L-159T1+ (na jejichž přestavbu byly použity díly z dalších L-159A tj. zůstalo 5 nekompletních Alca, z toho 3 nekompletní jsou jako stacionární v AČR a asi jedna nekompletní byla prodána do Iráku na náhradní díly. Osud 5.-té nekompletní Alca mi není znám.
Tj.
celkem 31 ( z toho ta jedna nekompletní L-159A jejíž osud si netroufnu odhadnout)
b)
V Iráku slouží
10x jednosedadlových L-159A
1x L-159T1 či T1+ ( z toho vyplývá, že existuje další - skorokompletní - Alca L-159 ze které byly díly z kokpitu atp. použity na přestavbu pro L-159T)
1x L-159T2
(plus jedna nekompletní L-159A na náhradní díly kterou jsem započetl již výše)
Tj.
celkem 13 L-159A, z toho jedna skorokompletní L-159A jejíž osud mi není znám
Draken má celkem
23x L-159 A. Draken z ČR koupil 21x L-159A a další 2x odkoupil od jiných vlastníků v USA
Lewis Fighter LLC (fanoušek do airshow) má registrovanou
1x L-159A
Aero by mělo mít
1x L-159T2X
A spekuluji, že existuje nějaká Alca použitá pro AJT - tj. myslím některou z L-159, které Aero odkoupilo od AČR
viz Alca v majetku Aero používána jako modernizační testovací mula - zde viz zkoušky Alcy s tankovacím nástavcem

zdroj: CzechAirforce.com
SHRNUTÍ:
Tj. AČR 31+Irák 13+Draken 23+Aero 1+ Lewis Fighter 1 = 69. Rozdíl mezi 73 vyrobenými a 68 L-159A teoreticky dělá
až 4x L-159 které by měly být kompletní.
Aero by asi rádo prodalo svoje
funkční L-159 T2X v rámci větší dodávky.
Plus cca
5x L-159 skorokompletních, které jsou/byly v majetku AČR.