hornet píše:V sérii Vojenská letectva vyšel v pátek časopis s modelem amerického proudového letounu F-84G Thunderjet v barvách Taiwanského letectva (ROCAF). Model samotný řadím mezi zdařilejší, představuje běžný, vcelku slušně zpracovaný standard v dané kolekci. Osobně bych uvítal spíš marking USAF, ale taiwanský také není špatný. Dle narychlo vyhledaných fotografií soudím, že patrně chybí barevné doplňky na nádržích na koncích křídla, naopak nechybí symboly sestřelů pod kabinou. Znázorňují vítězství nad dvěma MiGy-15 v roce 1956, tedy v době, kdy se piloti Taiwanských vzdušných sil kočkovali s Mao-Cetungovými orli.
Letoun v měřítku 1:72 je poměrně velký a docela by mě zajímalo kdo a hlavně podle jakých kritérií určuje, v jakém měřítku bude konkrétní model vyráběn.
Dnes ráno jsem zakoupil další novinku, tentokrát v sérii Helikoptéry světa a to americký bitevní typ AH-1S Cobra. Přesněji řečeno Tzefa (zmije), neboť se jedná o verzi sloužící v Chel Ha Avir, tedy Izraelském letectvu. Zatímco u předchozího modelu jsem mohl konstatovat více méně spokojenost, u Cobry musím začít výčtem chyb.
Ještě v krabičce (a v trafice) mě upoutalo zbarvení rotorové hlavy i s uchycením listů. Pro jistotu jsem si nechal předložit jiný model, bylo to zbytečné. Na fotografiích jsem nalezl různá zbarvení, nikdy však popisovaná část nebyla bílá. A to dost nepřehlédnutelně. Po rozbalení jsem zjistil, že další důvod ke značné nespokojenosti představují výsostné znaky. Jsou totiž tvořeny pouze bílými kruhovými plochami, Davidovy hvězdy zcela chybí. Na některých fotografiích izraelských strojů jsou výsostné znaky zatřeny úplně, ne však tímto způsobem. Rovněž jsem nabyl dojmu, že stylizovaná zmije nastříkaná na pravé polovině trupu by neměla na levé chybět, to však není zcela prokazatelné. Špatné vzepětí pomocného křídla jsem bral jako snadno opravitelnou maličkost.
Snad nejvíce mě však mrzelo, když jsem zjistil, že model postavený na lyžiny nemá žádnou šanci se udržet ve správné poloze a přepadává na ocas. Pro ty, kteří modely nedávají na stojánek, což je i můj případ, to znamená nezbytnou úpravu. Buď bude nutné dovážit model závažím pod trupem v přední části, jenže ono není v podstatě kam ho dát, nebo opatrně odstranit překryt kabiny a závaží vložit na její podlahu. Možná, že by stálo za pokus model rozšroubovat a závaží vložit dovnitř. Dalším řešením by mohlo být vlepení tenké vzpěry, např. kousku struny pod trup, tak aby držela model v kýžené poloze. V každém případě nimravá práce navíc.
Rotor hodnotit nebudu, dokud neopravím postavení modelu, nebudu ho ani připevňovat.
Závěrem, přes uvedené chyby, jejichž odstranění považuji za naprosto nezbytné, může vzniknout celkem pohledný model. Abych jen nekritizoval, například mile mě překvapilo zpracování tříhlavňového kanónu ve věžičce.
Ta amercomácká Cobra má naprosto stejnou kamufláž, jako model od Easy Model, tedy včetně všech vypsaných "podivností". Je pravda, že veškeré malované kobry, co jsem na fotkách viděl (nebo obtiskových aršících), byly symetrické, ale tady s tím přechodem do druhé půlky trupu bych si tím tak jistý taky nebyl. Co se těch znaků týče, někde jsem čet, že izraelské Cobry teď létají jako agresoři proti AH-64, což by mohl být ten důvod. A nebo to mají zkrátka už u EM blbě
F-15 ze stránek Amercomu. Jako další vyjde Fairey Gannet, poslední známý ze seznamu:
