Zemakt píše: ↑5/2/2024, 19:11
Jo, diskuze ale spíš směrovala k náhradě Sokolů.
Ta diskuze by měla směřovat spíše k celkové podobě vrtulníkového letectva ČR, kde probíhá několik paralelních linek, které se občas protnou, a cílem by mělo být skončit s rozumným počtem typů.
Jedna linka je vrtulník na základní výcvik pro LOM, který v současnosti plní stroje Enstrom 480.
Další linka je vrtulník na pokračovací výcvik pro LOM, to zatím plní Mi-17, ale s příchodem H-1 se už diskutuje o Bellu pro LOM.
URNA roky poptává vrtulník pro tým, tedy 14 lidí.
Hasiči nyní chtějí vrtulník pro hašení s nosností min. 3 000 litrů vody.
Další dějová linka je neprodloužení resursu Sokolů, tedy chybějící týlová LUH.
Občasné zaskakování LZS, kde jsou nemocniční heliporty stavěny na stroje s MTOW < 5 000 kg.
K tomu se přidává otázka, jak dlouho dokážeme udržet v provozu vrtulníky řady Mi, s čímž souvisí:
Papalášoptéry (které nebyly moc využívány, čemu se s ohledem na to nouzové přistání MI-8S nedivím)
Vrtulník pro IKEM resp. pro transplantační tým (idálně velký stroj s velkou rampou).
Takže když si shrneme, Náměšť je snad jasná, A/UH-1 a CH-47, Policejní EC-135 taky slouží k všeobecné spokojenosti stejně jako Enstromy v LOMu. LOMu splašit nějaké 412 s dostečnou životností, což by mohli být ty nejnovější expolicejní 412, kteří by místo nich dostali větší stroje. Místo sokolů koupit H145M, ideálně s přípravou na H-Force, kdyby bylo potřeba doplnit H-1 a které by v případě nasazení jako LZS na rozdíl od Sokola vyvolaly na tvářích zdravotnického personálu úsměv.
Takže zbývá vrtulník pro hasiče, urnu, ikem, papalášoptéra a velký týlový transportní vrtulník, který by měl ulehčovat pár náměšťským Chinookům. A sjednocením těchto požadavků je S-92, ale jsme v ČR, takže se nejdříve koupí S-70 pro hasiče, pak H225 pro URNU, protože se do S-70 nevejde, a za pár let jako reakční populistický krok konečně S-92.