McDonnell Douglas F-15 Eagle
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Uvádí se že F-15 Streak Eagle neměl motory vyladěné tak aby je odrovnal tak jako P-42. Ale toto téma bych raději nechal na jindy, protože jsou tady zajimavější témata k diskuzi.
- Ejdou Rotacak
- Kapitán
- Příspěvky: 1218
- Registrován: 23/7/2012, 14:54
- Bydliště: Praha - Zbraslav
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
tak hlavně P-42 ty rekordy překonával až o nějakých 11 let později, příčku měl nastavenou od Streak Eaglu, takže nějak nevidim důvod, proč si z toho sedat
na p*del. Sovětům trvalo víc jak 10 let, než ty hodnoty na brutálně odlehčeném speciálu překonali.
na p*del. Sovětům trvalo víc jak 10 let, než ty hodnoty na brutálně odlehčeném speciálu překonali.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ono je to nic neříkající. Raději bych se věnoval jiné doskuzi. Ale na zamyšlení.
Rekordů je dosahováno na hodně odlehčených letadlech s motory více (P-42) nebo méně (F-15) upravenými.
V době letu P-42 , by šlo udělat F-15 který by letěl +- stejně tak rychle a vysoko.
Ale k čemu by to bylo ?
P-42 měl ukázat nadřazenost Su 27 světu, stejný smysl měl F-15. Druhotný záměr byl zkoušet co konstrukce umí.
Nelze na tom nic stavět, žádné závěry o bojových schopnostech, nic. Je to jenom soutěž F-1, pokud chcete.
Rekordů je dosahováno na hodně odlehčených letadlech s motory více (P-42) nebo méně (F-15) upravenými.
V době letu P-42 , by šlo udělat F-15 který by letěl +- stejně tak rychle a vysoko.
Ale k čemu by to bylo ?
P-42 měl ukázat nadřazenost Su 27 světu, stejný smysl měl F-15. Druhotný záměr byl zkoušet co konstrukce umí.
Nelze na tom nic stavět, žádné závěry o bojových schopnostech, nic. Je to jenom soutěž F-1, pokud chcete.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
To by znamenalo že tie motory súčka majú veľmi malý ťah pri nízkej doprednej rýchlosti pri státí a rozbehu.
Udávaný ťah motorov je statický. Slabý, 105kN F100, sa na F-15 v čase zavádzania Su-27 už zrejme ani nemontoval.2,5 násobne rýchlejšie zrýchluje lietadlo so slabším ťahom motorov?(Ten váhový rozdiel štartovacej hmotnosti tam nie je až zase taký veľký)
SU-33 musí dostatočne zrýchliť aj na Kuznecovovi a F-15 zase nie je rekordér v krátkosti vzletovej dráhy.
Odkiaľ sú tie údaje o rozbehoch?
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Tah AB - 105 KN se používá dodnes na F-15C. Je to maximální statický tah motoru PW-220/PW-220E
Údaj pro vzletovoou dráhu 274-330 m /F-15A a F-15C je z manuálu pro letadlo, jde o nejkratší dráhu pro vzlet při nejpříhodnějších podmínkách ( výška letiště, teplota vzduchu, vítr, kluznost povrchu letiště, váha stroje)
Údaje o Su 27 jsou z nějakÝch +- stránek na netu.
Mám v knize od Jefima Gordona nějaké porovnání mezi Su 27 a F-15, dám to později sem do placu. Samozřejmně, nejde o žádné hodnoty na kterých se dá stavět nějaká hlubší analýza. Už jen tím že - neznáme odkud Gordon bere své údaje, a tím že - třeba příkladem vzletové dráhy - záleží na mnoha věcech okolo. Vzletová dráha F-15 může být i hodně přes 1 km.
Vzletová dráha je tam 650 u Su 27, 630 u F-15A.
Hmotnost normální vzletová Su 27 23 000 kg, maximální 28 000
F-15 18 820 kg 25,400
Tah motoru
F-100 PW 100
11,400 kg
AL-31F
12,500 kg
Údaj pro vzletovoou dráhu 274-330 m /F-15A a F-15C je z manuálu pro letadlo, jde o nejkratší dráhu pro vzlet při nejpříhodnějších podmínkách ( výška letiště, teplota vzduchu, vítr, kluznost povrchu letiště, váha stroje)
Údaje o Su 27 jsou z nějakÝch +- stránek na netu.
Mám v knize od Jefima Gordona nějaké porovnání mezi Su 27 a F-15, dám to později sem do placu. Samozřejmně, nejde o žádné hodnoty na kterých se dá stavět nějaká hlubší analýza. Už jen tím že - neznáme odkud Gordon bere své údaje, a tím že - třeba příkladem vzletové dráhy - záleží na mnoha věcech okolo. Vzletová dráha F-15 může být i hodně přes 1 km.
Vzletová dráha je tam 650 u Su 27, 630 u F-15A.
Hmotnost normální vzletová Su 27 23 000 kg, maximální 28 000
F-15 18 820 kg 25,400
Tah motoru
F-100 PW 100
11,400 kg
AL-31F
12,500 kg
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ty údaje, co jsem dával já, jsou z oficiální databáze EuroControl.Wasp píše:Údaje o Su 27 jsou z nějakÝch +- stránek na netu.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Nevím co to znemaná
Nic proti nim, jenom že je to přibližné. Manuál je přesnější zdroj.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
To určitě. Pokud máš skutečný manuál. Myslím ten klasifikovaný 



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Mám jich doma dost. Tajné věci se do mauálu pro veřejnost nedostanou, proto je problém se třeba dovědět ITR F-15, protože tam jednoduše ty stránky nedají.
Ale dráha ke vzletu fakt tajná není
https://www.ebay.com/itm/193886371272
A nebo si myslíš že ministerstvo propagandy USA dělá vždy dva druhy manuálu, jeden pro piloty a druhý, klamavý pro svět ?
Není to tak. Starší manuály jsou běžně k dostání. Citlivé údaje se na veřejnost nedostanou, ale manuály seženeš, pokud nechceš rovnou F-22.
Já mám ale YF-23 zkouškový manuál, fakt to problém není.
Ani ruské manuály nejsou k nedostání
Ale dráha ke vzletu fakt tajná není

https://www.ebay.com/itm/193886371272
A nebo si myslíš že ministerstvo propagandy USA dělá vždy dva druhy manuálu, jeden pro piloty a druhý, klamavý pro svět ?
Není to tak. Starší manuály jsou běžně k dostání. Citlivé údaje se na veřejnost nedostanou, ale manuály seženeš, pokud nechceš rovnou F-22.
Já mám ale YF-23 zkouškový manuál, fakt to problém není.
Ani ruské manuály nejsou k nedostání

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Tak jsem to nemyslel.
Ale ono čas od času můžeš narazit na nějaký "manuál" ke hře ... a tam bych si s platností zas tak jistý nebyl.
Ale ono čas od času můžeš narazit na nějaký "manuál" ke hře ... a tam bych si s platností zas tak jistý nebyl.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Manuály k DCS nejsou špatné, vychází z manuálů k letadlům. Ale stejně se to použít do něčeho nedá, protože nemůžeš napsat - zdroj : dcs manuál A-10, z pochopitelných důvodů.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Honzik
F-15 STOL MTD nebyl myšlen jako budoucí sériový stroj, šlo o výzkumný projekt na téma vektorovatelné trysky a kachního křídla. Předběhli Suchoje ne ?
Navíc byl vybaven reverzí tahu. Takto upravený F-15 byl obratnější, ovšem pomalejší, dostupné informace hovoří o machu 2,0, 2,0+. U F-15 se píše 2,5, někdy 2,54+.
Původně bylo o dvourozměrné vektorovací trysce uvažováno už od začátku projektu FX ( u Mcair). Nakonec byla dána přednost klasické výstupní trysce z důvodů menšího vývojového risku, a manší váhy, jak jsem psal, váha byla hodně hlídaná.
F-15 STOL MTD nebyl myšlen jako budoucí sériový stroj, šlo o výzkumný projekt na téma vektorovatelné trysky a kachního křídla. Předběhli Suchoje ne ?

Původně bylo o dvourozměrné vektorovací trysce uvažováno už od začátku projektu FX ( u Mcair). Nakonec byla dána přednost klasické výstupní trysce z důvodů menšího vývojového risku, a manší váhy, jak jsem psal, váha byla hodně hlídaná.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Jak byl na tom Su 27 s náročností obsluhy v porovnání s F-15 ?
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Mám zatepla názor pilota co létal na F-15 a zkusil si létat na Su 27.
Říkal že nemá preference mezi něma v boji ve vizuální vzdálenosti. Su 27 má rád nižší rychlosti, mezi 370 uzlu -0,85M jsou si překvapivě rovni, nad vede Orel. Su 27 prvních sérií měl výrazné zpoždění v odezvě řízení - dělali si legraci ze vzletu - dáš si ten obrovský knipl pod bradu, pak čekáš, až to křídlo velmi velký horizontální stabilizátor dožene.
Říkal že nemá preference mezi něma v boji ve vizuální vzdálenosti. Su 27 má rád nižší rychlosti, mezi 370 uzlu -0,85M jsou si překvapivě rovni, nad vede Orel. Su 27 prvních sérií měl výrazné zpoždění v odezvě řízení - dělali si legraci ze vzletu - dáš si ten obrovský knipl pod bradu, pak čekáš, až to křídlo velmi velký horizontální stabilizátor dožene.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Pokud pilot F-15, který si jednou/dvakrát vyzkoušel za letu Su-27, řekne, že do 0,85M jsou si letouny překvapivě rovny, tak to znamená, že v reálu je Su-27 lepší.
Nikdo nehaní "vlastního koně".
Pozn. Pokud by ten pilot byl náhodou z USA, pak to znamená, že Su-27 je o hodně lepší ... protože pro usáky je vše z USA "the best in the World".
Nikdo nehaní "vlastního koně".
Pozn. Pokud by ten pilot byl náhodou z USA, pak to znamená, že Su-27 je o hodně lepší ... protože pro usáky je vše z USA "the best in the World".


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
No a keď k tomu relatívne kladnému posudku amerického pilota pridáš:
-že tu máme nevysvetlený jav prečo u dvoch lietadiel ktoré majú relatívne identický pomer t/w je uvádzané nápadne rozdielne zrýchlenie na rýchlosť 130kt(vzletová rýchlosť kedy sa ešte veľmi negeneruje vztlak ale len zrýchluje)
-všetky rekordy drží Su-27
-žiadne americké lietadlo od vtedy nepoužilo krídlo bez nastaviteľnej nábehovej hrany, ale všetky ju majú nastaviteľnú a teda ťažšiu a komplikovanejšiu. Zo všetkých siedmych následujúcich mladších lietadiel, už žiadne nevyužilo ten zázračný systém F-15ky.
tak by som povedal že "teória o zázračnom krídle F-15 je len urban legend" zastávaná fandami F-15ky. A je to len kompromisné krídlo zodpovedajúce dobe svojho vzniku a vedomostiam o aerodynamike, ktoré pri rôznych rýchlostiach má rôzne vlastnosti a niekto dal dôraz na jeden rozsah rýchlostí a iný zase na iný rozsah rýchlostí.
To že prototyp Su-27 mal aerodynamický problém vedúci až k úplnému prekopaniu návrhu, ktorý zdržal program o niekoľko rokov, s tým v podstate nemá nič spoločné.
-že tu máme nevysvetlený jav prečo u dvoch lietadiel ktoré majú relatívne identický pomer t/w je uvádzané nápadne rozdielne zrýchlenie na rýchlosť 130kt(vzletová rýchlosť kedy sa ešte veľmi negeneruje vztlak ale len zrýchluje)
-všetky rekordy drží Su-27
-žiadne americké lietadlo od vtedy nepoužilo krídlo bez nastaviteľnej nábehovej hrany, ale všetky ju majú nastaviteľnú a teda ťažšiu a komplikovanejšiu. Zo všetkých siedmych následujúcich mladších lietadiel, už žiadne nevyužilo ten zázračný systém F-15ky.
tak by som povedal že "teória o zázračnom krídle F-15 je len urban legend" zastávaná fandami F-15ky. A je to len kompromisné krídlo zodpovedajúce dobe svojho vzniku a vedomostiam o aerodynamike, ktoré pri rôznych rýchlostiach má rôzne vlastnosti a niekto dal dôraz na jeden rozsah rýchlostí a iný zase na iný rozsah rýchlostí.
To že prototyp Su-27 mal aerodynamický problém vedúci až k úplnému prekopaniu návrhu, ktorý zdržal program o niekoľko rokov, s tým v podstate nemá nič spoločné.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
No, to obzvláště v zemi kde za to čeká dotyčného parádní skok z okna, případně tjurma na několik mnoho let...Skeptik píše:Nikdo nehaní "vlastního koně".
a ten druhej trol
stačí přidat 104 : 0kenavf píše:No a keď k tomu relatívne kladnému posudku amerického pilota pridáš:
nic víc netřeba ...

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Nastesti existuje Su 35. Se stejnym kridlem.
Kdyz je plne nalozen, tak tech 600m az 800m drahy urcite potrebovat bude. Ale tady vzleta bez niceho na 100m.
https://youtu.be/yVlmoNtcyhY
Vyskovka samozrejme prvne nadzvedne predek a pak frkhooo.
U F15 je to samozrejme naopak.
Kdyz je plne nalozen, tak tech 600m az 800m drahy urcite potrebovat bude. Ale tady vzleta bez niceho na 100m.
https://youtu.be/yVlmoNtcyhY
Vyskovka samozrejme prvne nadzvedne predek a pak frkhooo.
U F15 je to samozrejme naopak.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Napadl me jeste jeden duvod proc kridlo bez predni mechanizace.
A to je zvoleny profil kridla. Vec, ktera je asi tim nejtajnejsim na celem letounu, tvori jeho vlastnosti. Kazda mechanizace zabere hodne mista, tudiz nelze ji vlozit do extra stihleho profilu kridla.
A to je zvoleny profil kridla. Vec, ktera je asi tim nejtajnejsim na celem letounu, tvori jeho vlastnosti. Kazda mechanizace zabere hodne mista, tudiz nelze ji vlozit do extra stihleho profilu kridla.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Nepřeháněj.Saburo píše:No, to obzvláště v zemi kde za to čeká dotyčného parádní skok z okna, případně tjurma na několik mnoho let...

Tak daleko USA ještě nejsou.
Řeči o tom, že domácí výrobky jsou ty nejhorší na světě je typické jen pro některé Čechy. ("L-159 je nebezpečnější pro svého pilota než pro nepřítele" LuftJarda)
Ostatní národy (a piloti zvláště) mají jasnou tendenci to své vychvalovat až přechvalovat.
Nemyslím si. Myslím, že zde má Wasp jednoznačně pravdu ... šlo o co nejmenší hmotnost.HONZIK11 píše:Napadl me jeste jeden duvod proc kridlo bez predni mechanizace.
A to je zvoleny profil kridla. Vec, ktera je asi tim nejtajnejsim na celem letounu, tvori jeho vlastnosti. Kazda mechanizace zabere hodne mista, tudiz nelze ji vlozit do extra stihleho profilu kridla.
Nezapomínej, že F-15 vznikal dle specifikace požadující max. 18 tun vzletové hmotnosti, 2 motory a poměr tahu a hmotnosti > jak 1:1
Motory pro které byl stavěn byly F100-PW-100 s tahem 55 kN (5.600 kg) resp. 106 kN (10.800 kg) ale po dobu max. 5 minut !!!
A současně to byl, kvůli požadovanému doletu a nosnosti, poměrně velký letoun ... tedy velikosti a hmotnosti F-4, ale s křídlem o 7 m2 (cca 15%) větším a nosným trupem = celkový vztlak mnohem větší než u F-4
Mechanizaci náběžné hrany nepotřeboval - zbytečně by konstrukci zatěžovala a dělala složitější - vztlaku měl na tu dobu i tak dost.
Navíc částečně její funkci přejímá zvláštně konstruovaná náběžná hrana s proměnným vzepětím.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire