McDonnell Douglas F-15 Eagle
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Pocity nechám pocitama, tak pouze jednu věcnou. Na těch 100 metrů jsi přišel jak Honzíku?
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/clanek_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin1000.gif)
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
100 metrů to určitě není.HONZIK11 píše:Ale tady vzleta bez niceho na 100m.
Bude to tak cca 300 metrů ... osové značení RWY je 30 m čára + 20 m mezera = od začátku čáry k začátku další je to 50 m.
Při vzletu minul, pokud správně počítám, 6 čar = 300 m
Bohužel je to kvůli sklonům RWY blbě vidět - ale míň než 5 (250 m) to nebylo.
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin1000.gif)
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
No, dobra tedy. Ja si jen meril z videa orientacne , kolik svych delek Su35 projel. A vyslo mimo 6. A paklize ma 22.m vyslo cca 120. Ale asi jsem se MIGNUL ,tedy zasuchojil presne o polovinu. ![Confused :???:](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :???:](./images/smilies/icon_confused.gif)
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Vztalkovou mechanizaci nahradila plocha křídla a zakřivení náběžné hrany křídla spolu s profily NACA řady 64A. Toušťka křídla je 6 % u trupu a 3% na koncích křídla. Řečí čísel to dává malé plošné zatížení - i na dnešní dobu a horu vztlaku - a odporu - permanentně. Tedy nejde o žádné ultra tenké křídlo - které by naopak sklopky potřebovalo.
Kříslo je ale součástí draku To co nemá F-15 na křídlech - má na sacích kanálech.
Horní plochy sacích kanálů svám pohybem +2-11 stupňů ovlivňují proudění vzduchu po trupu a přidávají na manévrovatelnosti letadla. V podzvukových rychlostech odlehčují VOP a 10%, v nadzukových až o 30%. Vy vysokých alfa jejich skllopení stabilizuje letadlo. Tento manévrový přínos je jejich druhotná funkce, ale velice praktická a důležitá.
Bez nich by nedokázal dosahovat až 40 AoA ( podle váhy a konfigurace - podle polohy těžiště letadla).
Letadlo dokáže překročit 10g, Eagle nemá omezení přetížení, to je také benefit ( a i nevýhoda) který jsem na Su 27 nenašel. Křídlo je velice pevné.
Odbočím, jenom pro zajimavost, pádová rychlost Eagla je cca 77 uzlu Sea Level, 50% paliva, 2* aim-9.
Skeptikův čas maximálního výkonu 5 minut asi sedí ( je tady drobné ale, F-15 má VMAX switch, který přídá asi 2% tahu navíc po dobu, tuším 30s- 2 min).
Všechny motoru jsou omezeny na dobu po kterou lze použít maximální výkon, nebo ne ?
Povídám si s pilotem F-15/Su 27. Souhlasím se Skeptikem že piloti vždy preferují to na čem létají. Tento by si do manévrového boje se Su 27 také vzal Eagla i když říká že do těch cca 375 uzlu je Su 27 lepší * od 375 do 0,85 velice podobní a nad je to zase pro Orla. - vše ale záleží na konfiguraci letadla, váze a toho mezi kniplem a sedačkou.
Má dobrou poznámku že Eagle s BAK má výhodu jejich odhazovatelnosti - Eagle ztratí ná váze a odporu. Su 27 takovou možnost nemá.
Dále uvádí že F-15 má o něco lepší výhled z kabiny a lepší ergonomii pilotního prostoru alespoň oproti prvním verzím Su 27.
U motoru podotknul že ranné motory Su 27 byly lépe optimalizované na ACM než motory F-15 bez DEEC.
* Su 27 má při nízkých rychlostech lepší obratnosti vektoru rychlosti a lepší směřování osy těla při vysokých AoA s vysokou přechodovou rychlostí zatáčení.
Kříslo je ale součástí draku To co nemá F-15 na křídlech - má na sacích kanálech.
Horní plochy sacích kanálů svám pohybem +2-11 stupňů ovlivňují proudění vzduchu po trupu a přidávají na manévrovatelnosti letadla. V podzvukových rychlostech odlehčují VOP a 10%, v nadzukových až o 30%. Vy vysokých alfa jejich skllopení stabilizuje letadlo. Tento manévrový přínos je jejich druhotná funkce, ale velice praktická a důležitá.
Bez nich by nedokázal dosahovat až 40 AoA ( podle váhy a konfigurace - podle polohy těžiště letadla).
Letadlo dokáže překročit 10g, Eagle nemá omezení přetížení, to je také benefit ( a i nevýhoda) který jsem na Su 27 nenašel. Křídlo je velice pevné.
Odbočím, jenom pro zajimavost, pádová rychlost Eagla je cca 77 uzlu Sea Level, 50% paliva, 2* aim-9.
Skeptikův čas maximálního výkonu 5 minut asi sedí ( je tady drobné ale, F-15 má VMAX switch, který přídá asi 2% tahu navíc po dobu, tuším 30s- 2 min).
Všechny motoru jsou omezeny na dobu po kterou lze použít maximální výkon, nebo ne ?
Povídám si s pilotem F-15/Su 27. Souhlasím se Skeptikem že piloti vždy preferují to na čem létají. Tento by si do manévrového boje se Su 27 také vzal Eagla i když říká že do těch cca 375 uzlu je Su 27 lepší * od 375 do 0,85 velice podobní a nad je to zase pro Orla. - vše ale záleží na konfiguraci letadla, váze a toho mezi kniplem a sedačkou.
Má dobrou poznámku že Eagle s BAK má výhodu jejich odhazovatelnosti - Eagle ztratí ná váze a odporu. Su 27 takovou možnost nemá.
Dále uvádí že F-15 má o něco lepší výhled z kabiny a lepší ergonomii pilotního prostoru alespoň oproti prvním verzím Su 27.
U motoru podotknul že ranné motory Su 27 byly lépe optimalizované na ACM než motory F-15 bez DEEC.
* Su 27 má při nízkých rychlostech lepší obratnosti vektoru rychlosti a lepší směřování osy těla při vysokých AoA s vysokou přechodovou rychlostí zatáčení.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Vidím že tu niekto vie objektívne vyhodnotiť letecké súboje, vlastnosti lietadiel a ich nasadenie.Saburo píše:...
stačí přidat 104 : 0
nic víc netřeba ...
![Green Crazy :mrgreen:](./images/smilies/vytlem.gif)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin200.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin200.gif)
- Ejdou Rotacak
- Kapitán
- Příspěvky: 1218
- Registrován: 23/7/2012, 14:54
- Bydliště: Praha - Zbraslav
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
2 kenavf
"bohužel", Orel toho skore dosáhnul, jiná letadla ne. Tak ten titul nosí oprávněně. Co by kdyby, rybníky :-) (Schwarzkopf a jeho vyjádření o záměně Abramsů za T-72 při Pouštní bouři)
Ono, všechno hodit na "monkey verzi" taky nejde. I ta Monkey verze snad mohla dostat v rukou zkušeného pilota něco dolů, ale nedostala ani příležitost dostat se na efektivní
bojovou vzdálenost. O něčem to svědčí.
A notná dávka štěstí, bez té by to nešlo.
"bohužel", Orel toho skore dosáhnul, jiná letadla ne. Tak ten titul nosí oprávněně. Co by kdyby, rybníky :-) (Schwarzkopf a jeho vyjádření o záměně Abramsů za T-72 při Pouštní bouři)
Ono, všechno hodit na "monkey verzi" taky nejde. I ta Monkey verze snad mohla dostat v rukou zkušeného pilota něco dolů, ale nedostala ani příležitost dostat se na efektivní
bojovou vzdálenost. O něčem to svědčí.
A notná dávka štěstí, bez té by to nešlo.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Keby protivník USA mal tiež F-15, tak by to podľa "experta" dopadlo asi 1:1kenavf píše:Vidím že tu niekto vie objektívne vyhodnotiť letecké súboje, vlastnosti lietadiel a ich nasadenie.Saburo píše:...
stačí přidat 104 : 0
nic víc netřeba ...
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
připomínám, že 61 sestřelů, bez jediné ztráty ve vzdušném boji, dosáhlo IDF v letech 1979-1984.
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/zasluhy_bronz.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin1200.gif)
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Keby protivník měl např .Boeing E-3 Sentry , či nezdecimovanou radarovou informační síť .F15,F16 měli E-3. F22 ,F35 toho mají již mnohem více. Stále budované, digitalizované ,informacemi nacpané bojiště. Chci jen říci že moderní stíhací letoun je součásti celku. A ten celek v podstatě v době úspěchů F15 neměl nikdo z jeho protivníků.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Doplňuji, že většina sestřelených letadel by syrské MiG-21MF / BIS, MiG-23 BN / MS a Su-22M.
Většina z nich byla sestřelena při pokusech o bombový úder na izraelské cíle.
Většina z nich byla sestřelena při pokusech o bombový úder na izraelské cíle.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 10/12/2021, 11:56, celkem upraveno 1 x.
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin1000.gif)
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Aspoň niekto na military fóre vie akceptovať že každá zbraň je súčasťou nejakého systému a sama o sebe namusí znamenať nič.HONZIK11 píše:Keby protivník měl např .Boeing E-3 Sentry , ..
..Stále budované, digitalizované ,informacemi nacpané bojiště. Chci jen říci že moderní stíhací letoun je součásti celku. ...
![Nahoru :up:](./images/smilies/icon_up.gif)
![Nahoru :up:](./images/smilies/icon_up.gif)
Takže argumentácia nejakým skóre 104:0 je tak akurát pre nejakých expertov ktorých schopnosť systémového vyhodnocovania sa blíži k nule. Alebo vyznávajú len svoje "super duper" zbrane
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin200.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin200.gif)
- Ejdou Rotacak
- Kapitán
- Příspěvky: 1218
- Registrován: 23/7/2012, 14:54
- Bydliště: Praha - Zbraslav
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
ale vždyť píšu to samé v metafoře na Schwarzkopfa.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ponechme skóre stranou. F-15 není jenom letadlo. Je to celý systém, od výcviku pilotů, stroj, nasazení atd.
F-15 je založen na tom že je to všeuměl ve vzdušném boji + náročný výcvik jeho pilotů + vymyšlený způsob nasazení Air superiority - to je to co je za číslem 104:0.
A Eagle je důležitý článek v řetězu.
Má avioniku, obratnost, což je takové "uživatellské rozhraní" které spolupracuje se systémem a vede si velmi dobře.
Napadlo mě, co vyřadit z řetěžu F-15 a nahradit ji F-16/18, šlo by to ?
Šlo, ale ne tak dobře. Systém je dělaný na možnosti F-15, a jeho možnosti byly definovány podle toho co systém potřeboval -
- veliký stíhač s velkou rychlostí, akcelerací, výbornými výškovými výkony s výborným radarem ktrerý může obsluhovat jenom jeden člověk. A když dojde na boj ve WVR, který umí obstát i tady.
To je celé.
Saburo podle mě myslel tady toto, ale nebudu mluvit za něj.
Bez F-15 by to bylo náročnější.
Byly sestřeleny také MiG 25 a MiG 29 ( jeden z nich byl tzv, maneuver kill - šlo vlastně o poslední "dogfight" ever. Eagle se dostal do výhodné pozice a pilot MiGu 29 se bránil zvratem v nízké výšce - narazil do země.
Za tou nulou v skóre : je dobrá odolnost konstrukce vůči poškození. Dva motory a drak dělaný od začátku s ůmyslem co největšího přežití k úmyslnému použití. F-15 byl několikrát zasažen, a dokázakl se vrátit.
F-15 je založen na tom že je to všeuměl ve vzdušném boji + náročný výcvik jeho pilotů + vymyšlený způsob nasazení Air superiority - to je to co je za číslem 104:0.
A Eagle je důležitý článek v řetězu.
Má avioniku, obratnost, což je takové "uživatellské rozhraní" které spolupracuje se systémem a vede si velmi dobře.
Napadlo mě, co vyřadit z řetěžu F-15 a nahradit ji F-16/18, šlo by to ?
Šlo, ale ne tak dobře. Systém je dělaný na možnosti F-15, a jeho možnosti byly definovány podle toho co systém potřeboval -
- veliký stíhač s velkou rychlostí, akcelerací, výbornými výškovými výkony s výborným radarem ktrerý může obsluhovat jenom jeden člověk. A když dojde na boj ve WVR, který umí obstát i tady.
To je celé.
Saburo podle mě myslel tady toto, ale nebudu mluvit za něj.
Bez F-15 by to bylo náročnější.
Byly sestřeleny také MiG 25 a MiG 29 ( jeden z nich byl tzv, maneuver kill - šlo vlastně o poslední "dogfight" ever. Eagle se dostal do výhodné pozice a pilot MiGu 29 se bránil zvratem v nízké výšce - narazil do země.
Za tou nulou v skóre : je dobrá odolnost konstrukce vůči poškození. Dva motory a drak dělaný od začátku s ůmyslem co největšího přežití k úmyslnému použití. F-15 byl několikrát zasažen, a dokázakl se vrátit.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
neustálá argumentace toho, že F-15 je součástí systému je nesmysl. Každé letadlo je součástí systému. Jinými slovy IDF sestřelilo šest desítek syrských letadel, které byly v rámci syrského systému. To že sovětský systém a letadla v té době stály zaprd není chybou F-15. To že sovětský systém stojí zaprd se vědělo od roku 1970, kdy IDF zmasakrovalo sovětské poradce. To že stíhačky vybavené Safir-21 tahají proti AN/APG-120 a AN/APG-63 za mnohem kratší konec provazu se taky v té době vědělo přes deset let. Takže bohužel smolík - 104:0.
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/zasluhy_bronz.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin1200.gif)
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
wasp
Přesně tak. Ostatně schopnosti F-15 a jeho integrace do systému pro vybojování vzdušné nadvlády (což není jen o technice, ale hlavně o výcviku pilotů) byly důvodem, proč piloti jiných letadel USAF dostali v roce 1991 při Válce v zálivu zákaz vstupovat do vzdušných bojů s iráckým letectvem a vše přenechat pilotům Eaglů ... víme, že v reálu to tak úplně nefungovalo, ale to je jiná kapitola.
Důvodem byla poněkud přehnaná obava z MiGů-29, které jak dnes již víme, do bojů nakonec moc nezasáhly ... 1 (možná 2) sestřelené Tornádo a 3 drony + možná 2 další letadla poškozená, versus 3 sestřelené MiGy-29 a jeden poškozený (vše F-15, přesně tak jak měly).
skelet
Zcela mimo.
Přesně tak. Ostatně schopnosti F-15 a jeho integrace do systému pro vybojování vzdušné nadvlády (což není jen o technice, ale hlavně o výcviku pilotů) byly důvodem, proč piloti jiných letadel USAF dostali v roce 1991 při Válce v zálivu zákaz vstupovat do vzdušných bojů s iráckým letectvem a vše přenechat pilotům Eaglů ... víme, že v reálu to tak úplně nefungovalo, ale to je jiná kapitola.
Důvodem byla poněkud přehnaná obava z MiGů-29, které jak dnes již víme, do bojů nakonec moc nezasáhly ... 1 (možná 2) sestřelené Tornádo a 3 drony + možná 2 další letadla poškozená, versus 3 sestřelené MiGy-29 a jeden poškozený (vše F-15, přesně tak jak měly).
skelet
Zcela mimo.
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin1000.gif)
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
pochopitelně.. na straně západu se bojuje v rámci systému, s východními zbraněmi zásadně každý sólo. Tedy pokud se prohrává, pokud se vyhrává tak se bojuje v rámci systému ![Usměv :)](./images/smilies/usmev.gif)
![Usměv :)](./images/smilies/usmev.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/zasluhy_bronz.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin1200.gif)
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Samozřejmě, že ne. Vše je vždy v systému.
O výsledku pak rozhoduje kvalita systému, ne dílčí vlastnosti subsystému.
MiG-17 a MiG-21s rádiovým dálkoměrem byly ve Vietnamu individuálně horší než F-4 s radarem a výcvik vietnamských pilotů zdaleka neodpovídal kvalitě výcviku pilotů USA, nicméně v rámci systému s logem umí radary a konkrétním systémem nasazení zaznamenali piloti vietnamských letadel zhruba stejný počet sestřelů jako ztrát (takže plichta).
O výsledku pak rozhoduje kvalita systému, ne dílčí vlastnosti subsystému.
MiG-17 a MiG-21s rádiovým dálkoměrem byly ve Vietnamu individuálně horší než F-4 s radarem a výcvik vietnamských pilotů zdaleka neodpovídal kvalitě výcviku pilotů USA, nicméně v rámci systému s logem umí radary a konkrétním systémem nasazení zaznamenali piloti vietnamských letadel zhruba stejný počet sestřelů jako ztrát (takže plichta).
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin1000.gif)
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
Byl bych opatrný v rozhodování který výcvik byl lepší ve vietnamské válce. Piloti USA necvičily dogfight , tak jako poté ( a zde se můžeme vrátit k F-15, protože u jeho pilotů se poprvé v USAF přesněji probíral manévrový vzdušý boj tak jak ho známe dnes, je toho více a je to složitější).
V době Vietnamské války se sice, piloti F-4 učili sem tam manévrový vzdušný boj, ale, zcela nedostatečně.
Jediní piloti kteří dostávali více času na manévrové vzdušné boje byli piloti F-8 Crusader - a vyplatilo se.
Na základě těchto zkušeností, bylo rozhoduto že nový výkoný stroj musí mít piloty kteří cvičí dogfight - a to dostal program FX do vínku ( nejde jenom o dogf. jde o celé pojetí vzdušných bojů tak jak ho známe dnes)
Zakládaly se Top Guny, FWS atd. a proto si USAF vyvinul stroj a výcvik a taktiku - jménem Air superiority. jehož byl a stále ještě je F-15 podstatnou součástí.
Air superiority není jenom stroj a jméno, je to celý způsob nasazení, cvičení atd. Je to mými slovy koncepce letecké nadvlády, která obsahuje vše co ke koncepci patří.
V době Vietnamské války se sice, piloti F-4 učili sem tam manévrový vzdušný boj, ale, zcela nedostatečně.
Jediní piloti kteří dostávali více času na manévrové vzdušné boje byli piloti F-8 Crusader - a vyplatilo se.
Na základě těchto zkušeností, bylo rozhoduto že nový výkoný stroj musí mít piloty kteří cvičí dogfight - a to dostal program FX do vínku ( nejde jenom o dogf. jde o celé pojetí vzdušných bojů tak jak ho známe dnes)
Zakládaly se Top Guny, FWS atd. a proto si USAF vyvinul stroj a výcvik a taktiku - jménem Air superiority. jehož byl a stále ještě je F-15 podstatnou součástí.
Air superiority není jenom stroj a jméno, je to celý způsob nasazení, cvičení atd. Je to mými slovy koncepce letecké nadvlády, která obsahuje vše co ke koncepci patří.
Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle
A zhruba takto by to malo byť konštatované, a nie ako to tu robia niektorí experti že pri debate o vlastnostiach F-15 versus Su-27 tu vždy vytiahnu argument 104:0.Wasp píše:Ponechme skóre stranou. F-15 není jenom letadlo. Je to celý systém, od výcviku pilotů, stroj, nasazení atd.
F-15 je založen na tom že je to všeuměl ve vzdušném boji + náročný výcvik jeho pilotů + vymyšlený způsob nasazení Air superiority - to je to co je za číslem 104:0.
A Eagle je důležitý článek v řetězu.
....
Absolutne nie sú schopní v ich videní sveta chápať že to skóre im nehovorí o skóre lietadla ale o skóre systému(skús im to vysvetliť ty).
Do systému nasadenia lietadla patrí napríklad: lietadlo a jeho vlastnosti, výcvik pilotov, AWACSY a možnosť ich nasadenia, schopnosť radioelektronického boja, satelitný prieskum, možnosť použitia podporných lietadiel(napr: neviditeľné lietadlá zlikvidujú prehľadové a PVO radiolokátory a veliteľské vysielače).
Čo z toho mal napríklad Irak? Mal lietadlá a pilotov(o úrovni arabských pilotov idú z ČSSR známe legendy). PVO udržal len malú chvíľu pretože prišiel o radiolokátory. Nemal satelity ani AWACSY ani neviditeľné lietadlá. Zostával mu akurát tak "prieskum bojom"(podobne u tankov). A podobne to bolo aj u ostatných štátov.
A porovnanie týchto systémov, ktoré si niekto mohol finančne dovoliť a iný nie, dalo to skóre 104:0.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin200.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/album/albums/userpics/10002/topic_03.gif)
![Obrázek](http://www.palba.cz/stuha/sfin200.gif)