Stránka 40 z 177

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 16:58
od Saburo
Flogger G píše: 30/6/2022, 16:46 Naše letectvo by mělo být dvoutypové, jako to polské. Nechat si letku JAS-39C/D (urychleně modernizovat), pořídit druhou letku E/F a letku F-35A. Starší C/D nechat v roli obranné stíhačky, E/F zařadit jako víceúčelový bojový letoun a F-35 nechat sofistikované údery chytrou municí na důležité cíle.
Tak dvoutypové nebo tří, sám v tom evidentně nemáte jasno..
Flogger G píše: 30/6/2022, 16:46 Gripeny u nás mají logistické zázemí na solidní úrovni
Jaké zázemí, my vlastníme nějaké přípravky na obsluhu těch pronajatých letadel? Nebo nám je někdo je tak dá? Grátis???

Naše letectvo by mělo mít jeden typ bojového letounu, cokoliv jiného je úplný nesmysl. Na to nemáme peníze.

Mimochodem, kolik že to máme těch záložních lesních a polních letišť ze kterých by ty grypeně mohly létat na rozdíl od té konkurence?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 17:19
od Lord
Na záložních letištích pro Gripeny by šlo zapracovat, třeba i ve spolupráci s civilními.
Gripen může startovat i z dálnic, atd.

Pokud nebudeme mít třeba ještě Patrioty, tak jen základna v Čáslavi pro F-35 bude zranitelná nepřátelským útokem.

Ukrajinci taky neužívají jen jedno letiště, ale jejich síly jsou rozptýlené, a ve spolupráci s PVO se jím relativně daří.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 17:47
od Scotty87
Lord píše: 30/6/2022, 17:19 Na záložních letištích pro Gripeny by šlo zapracovat, třeba i ve spolupráci s civilními.
Gripen může startovat i z dálnic, atd.
Téměř jakýkoli stíhač může statovat z dálnic včetně F-35.
Pokud nebudeme mít třeba ještě Patrioty, tak jen základna v Čáslavi pro F-35 bude zranitelná nepřátelským útokem.
Pokud by tu vzniklo zázemí pro F35, tak je celkem pravděpodobné že by byli Američani ochotní sem Patriot na ochranu základny umístit.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 17:50
od Scotty87
Wasp píše: 30/6/2022, 16:16 JAS 39 Gripen úvodních verzí A/B vznikal v 80. letech pro potenciální válku se Sovětským svazem, kdy se předpokládalo, že v případě napadení budou švédské letecké základny zničeny v prvních hodinách bojů. Proto byl od začátku koncipován jako stroj, který potřebuje jen minimální pozemní zabezpečení a je skutečně schopen vzlétat i z improvizovaných ploch, například krátkých úseků silnic a dálnic.
To ovšem platí jen do doby doku je vše O.K. Pro opravy, nedej bože třeba bojového poškození, potřebuje zázemí jako jakékoli jiné letadlo.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 17:53
od Flogger G
Kolego Saburo, typ je JAS_39, verze A/B - C/D - E/F. Steně tak typ F-35, verze A - B - C.
Scotty, kde broučka u nouzové plochy ustájíš, když bude muset čekat třeba den až týden, než ho opraví?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 17:59
od Scotty87
Flogger G píše: 30/6/2022, 17:53 Scotty, kde broučka u nouzové plochy ustájíš, když bude muset čekat třeba den až týden, než ho opraví?
Myslíš že to letadlo vyrábí z překližky aby se na dešti zkroutilo?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 18:08
od Saburo
Flogger G píše: 30/6/2022, 17:53 Kolego Saburo, typ je JAS_39, verze A/B - C/D - E/F. Steně tak typ F-35, verze A - B - C.
Hele Ty kolego a slyšels, že grypeň E/F je NG?

Což mimochodem znamená Next Generation, jakože nové.
A proto taky je ten NG větší než A/B/C/D má odlišný motor (což je hodně důležité) a má i úplně jinou avioniku.
Zkráceně tedy, nový/jiný drak, nový/jiný motor a nová/jiná avionika.

No nic no...

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 18:11
od seabee
Lord píše: 30/6/2022, 17:19 Na záložních letištích pro Gripeny by šlo zapracovat, třeba i ve spolupráci s civilními.
Gripen může startovat i z dálnic, atd.

Pokud nebudeme mít třeba ještě Patrioty, tak jen základna v Čáslavi pro F-35 bude zranitelná nepřátelským útokem.

Ukrajinci taky neužívají jen jedno letiště, ale jejich síly jsou rozptýlené, a ve spolupráci s PVO se jím relativně daří.
Tak Gripeny u nás létají od roku 2005 a nezdá se, že bychom s nimi převzali i švédský koncept rozptýleného nasazení využití nouzových ploch. Naopak jediné "dálniční" letiště bylo zlikvidované. Ale jinak: máme několik nenouzových plnohodnotných letišť - Líně, Planá, Hradčany, Boží Dar -stačilo by jenom spravit díry v ploše. Nehledě na K. Vary, Vodochody, Mošnov, Náměšť. Něco by snad PVO ubránila?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 18:17
od Scotty87
seabee píše: 30/6/2022, 18:11 Tak Gripeny u nás létají od roku 2005 a nezdá se, že bychom s nimi převzali i švédský koncept rozptýleného nasazení využití nouzových ploch. Naopak jediné "dálniční" letiště bylo zlikvidované.
Úseky se kterých se dá operovat máme dva. Oba jsou pro tento účel stále připravené. Ovšem to že by se uzavřela nejfrekventovanější dálnice kvůli armádnímu cvičení je prakticky nemožné.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 18:21
od Hall
Flogger G píše: 30/6/2022, 16:46 Osobně chápu tlak na modernizaci všech druhů vojsk AČR a F-35 jako útočný letoun je opravdu krok vpřed, ale není to ideální obranný stíhač. ...Starší C/D nechat v roli obranné stíhačky, E/F zařadit jako víceúčelový bojový letoun a F-35 nechat sofistikované údery chytrou municí na důležité cíle.
Toto je presne ten typ diskusie, ktorá chýba.
MO ČR prešlo plynulo z fäzy "budeme musieť časom niečo kúpiť" do "rýchlo nakupujme, kým nie je neskoro". Spustila sa bitka leteckých fanklubov.

Zamýšľa sa vôbec niekto nad tým, aká je ambícia ČR v oblasti taktického letectva? Čo chce zvládnuť sama, čo v spolupráci s NATO a akým spôsobom? Proti čomu bude pôsobiť a na aké vzdialeností? Akú muníciu a schopnosti na to potrebuje? Ak mi letí do vzdušného priestoru MiG-31, spozorujem ho včas? Ako zareagujem? Chcem pôsobiť proti síhacím bombardérom, PVO? Z akej vzdialenosti a čím? CAS detto.. Ako si poradím s dronmi..? Ako budem robiť letecký prieskum a vyhodnocovať efektivitu útokov?

Keď mám v tom všetkom jasno, porovnám potrebu s možnosťami. A hľadám najefektívnejšie riešenie.. Aký budget má AČR vyčlenený pre taktické letectvo..?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 18:39
od Flogger G
Teď je v módě značit vše jako NG. Koncepce draku stejná, tedy se to řídí podobně, jen je tam nová avionika i zbraňový systém a motor, který pilotovi umožní jít v manévrech a výkonech ještě o kousek dál. To mohli označit MiG-23ML také NG oproti M/MF. Mnohem lepší motor, dokonalejší avionika a zbraňový systém, dokonce změna v draku a dosti znatelná,ale byla to jen verze.

Válku nepovedeme jen v dobrém počasí. Budeme mít mobilní krytá bojová stanoviště pro F_35?

Ještě upoorňuji, Izrael používá F-35A-1. Tedy typ F-35, verze A, varianta 1.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 18:42
od Scotty87
Flogger G píše: 30/6/2022, 18:39 Válku nepovedeme jen v dobrém počasí. Budeme mít mobilní krytá bojová stanoviště pro F_35?

Ještě upoorňuji, Izrael používá F-35A-1. Tedy typ F-35, verze A, varianta 1.
Kolik jich máme pro Gripen?

Izrael si prosadil některé změny v avionice a systémech letadla. To je ovšem pro nás naprosto irelevantní.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 18:53
od Wasp
Izrael také má F-15 a F-16, tedy nespoléhá na jeden drahý a náročný stíhač, naopak využívá jeho silné stránky a ty ostatní letadla potalčují jeho slabé stránky a tak tomu má být.
S většinou názorů se ztotožnuji s Floggerem.
Nevýhody F-35 se nedají přecházet s tím že to není důležuté - je to naopak velmi důležité v době ohrožení.
Kolem Gripenu se dá postavit fungující systém pro válku a je to také letadlo které je plně digitální a dá se propojit se vším. Nejde o dvouplošník z doby WW1.

Oba systémy mají výhody a nevýhody.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 18:56
od Scotty87
Wasp píše: 30/6/2022, 18:53 Kolem Gripenu se dá postavit fungující systém pro válku a je to také letadlo které je plně digitální a dá se propojit se vším. Nejde o dvouplošník z doby WW1.
Proto se tu roky řešila integrace LINK-16 a dalšího Aliančního datového spojení...

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 19:02
od Scotty87

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 19:03
od Wasp
Scotty87 píše: 30/6/2022, 18:56
Wasp píše: 30/6/2022, 18:53 Kolem Gripenu se dá postavit fungující systém pro válku a je to také letadlo které je plně digitální a dá se propojit se vším. Nejde o dvouplošník z doby WW1.
Proto se tu roky řešila integrace LINK-16 a dalšího Aliančního datového spojení...
Což je OK a mlácení prázdné slámy.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 19:04
od KOLT
Teda řeknu vám, to je zas debata jak rozprávka. A argumentuje se článkem, který obsáhle cituje Vojáčka :lol:

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 19:19
od Wasp
Ne, naopak nikdo nemluví o tom jak provozovat F-35 pokud je nepřítel nad hlavou.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 19:22
od skelet
už jsem to tu psal.. synci problém je, že vy jste se zasekli na mapě ČR, a přes ní ani prd.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 30/6/2022, 19:32
od Saburo
Wasp píše: 30/6/2022, 18:53 Kolem Gripenu se dá postavit fungující systém pro válku a je to také letadlo které je plně digitální a dá se propojit se vším. Nejde o dvouplošník z doby
A ostatní konkurenti jsou asi analogový a používají kuličkové počítadla, jo?
A s čím se dá propojit gripeň v NATO, Švédsko nyní není členem NATO. Nemá plně integrované systémy s NATO, má nějaký svůj vlastní. Což je nám na houby.

A Izrael, no my nejsme Izrael a ani nejsme v situaci ať už politické, bezpečnostní nebo ekonomické jako oni.
Totálně nesmyslné přirovnání.