Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 10/1/2022, 20:16
Co ti nepride legitímne?
Pavel Macko - bezpečnosť, stratégie, technológie
2 h ·
Keďže toto je aj odborná stránka, hodnotenie ODS som nahradil úplným hodnotením, ktoré som poskytol TASR. Známka ale zostáva rovnaká.
Ozbrojené sily v roku 2021 plnili náročné úlohy. Museli sa vysporiadať s asistenčnými úlohami v súvislosti s pandémiou. Podarilo sa im plynule plniť všetky medzinárodné záväzky a čiastočne obnoviť výcvik. Ozbrojené sily splnili väčšinu úloh so cťou a stúpla ich dôvera na verejnosti. Širšie hodnotenie rezortu obrany a pôsobenie ministra obrany vnímam menej pozitívne a zaostáva za očakávaniami, ktoré vzbudzoval pri nástupe do funkcie.
ČO SA REZORTU PODARILO
Ako najvýraznejší úspech hodnotím nasadenie ozbrojených síl do riešenia reálnej krízovej situácie. Vojaci ukázali potrebnú profesionalitu, empatiu a nasadenie a získali si sympatie občanov ako akcieschopná a nestranná ozbrojená zložka štátu, na ktorú sa občania môžu spoľahnúť. Na škodu veci je, že do spoločného riadenia neboli zapojení styční pracovníci z iných rezortov.
Vysoko hodnotím nasadenie ozbrojených síl na evakuačné lety z Afganistanu. Naše ozbrojené sily a najmä sily pre špeciálne operácie v súčinnosti s diplomaciou ukázali, že vedia v neprehľadnej situácii spolupracovať na medzinárodnej úrovni. Dokázali realizovať typ operácií, ktorí doteraz občania poznali len z filmov alebo videli v podaní vyspelých armád. Som na nich hrdý.
Vítam snahu rezortu obrany o podporu domáceho obranného priemyslu a podporu jeho rozvoja, aj keď je to zatiaľ viac v polohe deklarácií.
Kladne hodnotím aj jasný zahranično-politický kurz vedenia rezortu a dôraz na kolektívnu obranu a spoluprácu so spojencami.
ČO TREBA ZLEPŠIŤ
Spôsob nasadenia vzdušných síl na propagandistický dovoz vakcín Sputnik V bol z politického hľadiska nevhodný. Táto operácia nebola úplne v súlade so zákonom a aplikačnou praxou. O nasadení mimo územia SR namiesto vlády alebo NR SR rozhodol priamo premiér. Je to precedens, ktorý by sa nemal opakovať. Argumenty ministerstva, že nasadenie leteckej techniky spadá pod uznesenie vlády z októbra 2020 neobstoja. Táto letecká technika nebola špecificky vyčlenená v uznesení vlády.
Bohužiaľ, ohlasovaná transparentnosť ministerstva obrany skončila zverejnením zmlúv z minulého obdobia. Ministerstvo síce sprístupnilo všeobecné dokumenty na rokovanie vlády k miliardovým nákupom. Avšak ani expertom nie sú prístupné základné dokumenty, resp. požiadavky na obstarávanie bojových vozidiel. Ministerstvo rozdalo podklady viac ako trom desiatkam krajín, ale pred verejnosťou aj odborníkmi ich tají. Ozbrojené sily potrebujú výraznú modernizáciu. Ale odôvodnenie potreby pásových a kolesových bojových vozidiel nie je dostatočné a je slabo prezentované verejnosti.
Ministerstvo pristupuje k súbežnej výstavbe ťažkej a strednej mechanizovanej brigády. To môže opäť ohroziť plnenie záväzkov v rámci NATO. Nie je jasné, či sú na to finančné prostriedky, neexistuje žiadny Dlhodobý plán výstavby ozbrojených síl a ich vyzbrojovania a rozvaha financovania rozvoja.
Pripomínam, že minister si postavil svoju volebnú kampaň na masívnej kritike odchýliek od finančného rámca schváleného Dlhodobého plánu bývalej vlády. Sám dnes nemá vôbec žiadny ucelený plán.
Rovnako veľké otázky vyvolávajú vysoké predpokladané počty techniky a zásadná zmena predchádzajúcich plánov. Je to obdobná situácia, ako keď sa obstrávanie Gripenov náhle zmenilo na obstaranie vyššieho počtu F-16. Dnes sa v relatívnej tichosti zmenilo obstarávanie podporných vozidiel 4x4 na stovky podporných vozidiel 8x8, ktoré sú výrazne drahšie. Chýba dostatočné odôvodnenie, prečo k tomu dochádza.
Ministerstvo obrany vo verejnej komunikácii kladie prílišný dôraz na obstarávania typu vláda - vláda. Tieto obstarávania nie sú skutočnou súťažou a nie sú ani zďaleka tak transparentné, ako to zdôrazňuje minister. Ako odstrašujúci príklad môže slúžiť obstarávanie vozidiel IVECO pre AČR, kde v minulosti legalizačnú úlohu pochybného obstarávania zohrala aj Slovenská republika.
Najväčší problém podobne ako pred rokom vidím v nevhodnej a neprofesionálnej komunikácii samotného ministra. Vďaka nej sa dostáva do zbytočných konfliktov s odbornou a všeobecnou verejnosťou aj politickými partnermi. Je to na škodu rezortu, ktorý by mal hľadať nadstranícku podporu svojmu hlavnému poslaniu, ktorým je zabezpečovanie obrany a suverenity SR.
Celkovo hodnotím výkon ozbrojených síl známkou jedna mínus a výkon ministra známkou tri.
V budúcom roku (v 2022 pozn. Arthur) by sa minister obrany mal venovať urýchlenému dopracovaniu Dlhodobého plánu výstavby ozbrojených síl a ich vyzbrojovania a čo najskôr ho predložiť na schválenie vláde SR a na prerokovanie v Národnej rade SR. Miliardové vyzbrojovacie projekty presahujúce jedno volebné obdobie si to priam vyžadujú. V praktickej rovine by sa ozbrojené sily mali venovať konsolidácii výcviku a štruktúr, ktoré boli výrazne zasiahnuté plnením úloh v súvislosti s pandémiou.
zdroj: https://www.facebook.com/GeneralPavelMa ... 6501409730
To, ze vsetky namietky len tak zmetu zo stola.Juraj Tichý píše:Co ti nepride legitímne?