Letoun Lockheed P-38 byl letadlem mnoha prvenství. Je to první sériově vyráběný armádní letoun firmy Lockheed, byl to první útočný stíhací dvoumotorový bombardér s řadovým motorem Allison V-1710, první moderní bojový letoun s předním kolem-tříkolovým podvozkem, první americké letadlo využívající podvěsné odhazovací nádrže, první letadlo s rychlostí přes 400 mph, první letadlo USAAF, které sestřelilo letadlo Luftwafe, první letadlo, které uskutečnilo eskortní misi do Berlína, první letadlo USAAF, které přistálo na půdě Japonska po jeho porážce, byl to nejtěžší jednosedadlový letoun druhé světové války, jediný americký letoun, který se vyráběl od Pearl Harboru až do konce války a sestřelil více japonských letadel, než kterýkoliv jiný americký letoun.
Zpočátku přijímali piloti Lightningy velmi nedůvěřivě. Letoun nazývali "letadlo zabiják". Kolovaly o něm pověsti, že je nebezpečné při startu, přistání i při vysokých rychlostech, že z něj nejde vyskočit a pokud se zastaví jeden motor, tak havaruje a pod.
Některá z těchto tvrzení se zakládala na pravdě, jiná ne. Jelikož byla P-38 průkopníkem velkých rychlostí a výšek, museli si na ni piloti nejdříve zvyknout. To nešlo hned. Velmi pomáhali tovární piloti, kteří chodili mezi armádní piloty a předváděli, co se všechno dá s P-38kou dělat. Nejdříve nastavili jednu vrtuli do praporu a odstartovali na jeden motor, potom přeletěli nad letištěm minimální rychlostí, pak zase maximální a podobně. Hlavní zásluhu na tom měli piloti z 339. stíhací perutě, která byla celá vybavena Lightingy. Naučili se na nich létat a využívat je v boji. Stanovili pro ně bojovou taktiku, která se podstatně lišila od obratnosti ideálních stíhaček, měly velkou palebnou sílu a dokázaly se ochránit v boji s jinými letadly. Lightningy měly v boji se Zery v Pacifiku velké úspěchy. Poměr sestřelených Zer a P-38 byl někdy az 15:1 !!! Jejich dlouhý dolet a možnost létat v malých i velkých výškách z nich dělalo ideální letadla pro dlouhé stíhací akce a hloubkové bombardování. I když nebyly pro svou obratnost idealními stíhacími stroji,byl neustále modernizován a upravován,výkon motoru,rychlost,radar,ovladatelnost,dostup s doletem atd.
Celkem bylo vyrobeno 10 037 letounů.
P-38 se nesmazatelně zapsaly do dějin druhé světové války.
