Re: Ahmad Šara - Abú Muhammad Džulání
Napsal: 6/7/2025, 22:00
Zadělávají si na problémy, už v minulosti proběhly. Ale víš co, ještě to není tak hrozný, něco posílá taky EU. Když chtějí mít vliv, tak musí. Jinak by to tam mohli opanovat třeba Saúdové a salafismus.
Ale je to dilema, protože by politici měli mít tu podporu podmíněnou reformami, případně Džuláního přimět k ústupkům či k řešení určitých problémů, tj. ukončení násilí vůči civilistům. Případně tlačit na uspořádání voleb.
Ale snad to časem udělají, pokud by mělo dojít k nějaké rozsáhlejší rekonstrukci Sýrie.
Otázka návratu syrských uprchlíků je složitá a závisí na mnoha faktorech. V současné době bohužel neexistuje plošný a jednoznačný návrat uprchlíků do Sýrie. Není divu...
HTS se pragmaticky odklonila od džihádismu
Salafismus v Sýrii je nyní některými skupinami protěžovaný islámský náboženský směr. V Německu také rapidně přibývá salafistů.
Salafismus přitom formuje mocenské ambice Saúdské Arábie v regionu. Podpora salafismu umožnila Saúdskému království vychovat si příznivce mezi muslimskými komunitami v mnoha zemích.
Ale je možný argumentovat, že HTS se pragmaticky odklonila od džihádismu, i když zůstává islamistická. Ačkoliv je pragmatismus HTS v konečném důsledku výsledkem strategie zaměřené na moc, může řídit i skutečný ideologický vývoj a skutečnou transformaci prostřednictvím nových postupů.
Vláda HTS se více podobá politické účasti islamistických hnutí spojených s Muslimským bratrstvem. Otázkou, která stále přetrvává, je přesné zdůvodnění a mechanismy, které tyto změny řídí. I když se HTS přímo nesnažila vnutit nové ideologické názory, snažila se je přivést do stáda, aby uplatňovala kontrolu nad jejich aktivitami a zabránila lidem veřejně vyjadřovat odlišné postoje.
HTS zavedla opatření, jako je zákaz děl intelektuálů, zejména Abú Muhammada al-Maqdisího, a zdůrazňovala, že pouze její vlastní rada šaría může vyjádřit konsensuální veřejné rozhodnutí.
Podpora Velká Británie pokračuje
Podpora Spojeného království bude pokračovat, s dodatečným balíčkem ve výši 94,5 milionu liber, který poskytne naléhavou humanitární pomoc Syřanům, podpoří dlouhodobou obnovu Sýrie prostřednictvím vzdělávání a živobytí.
Spojené království poskytlo Sýrii /či spíše tzv. bojovníkům za svobodu/ a zemím v regionu od roku 2011 pomoc ve výši 4,5 miliardy liber.
Humanitární a rekonstrukční potřeby v Sýrii přesahují možnosti syrské vlády.
Návrat uprchlíků do Sýrie?
Sýrie je stále nestabilní a dochází k častým ozbrojeným konfliktům a útokům, což odrazuje mnoho uprchlíků od návratu.
Nicméně podle jiných zdrojů se od pádu diktatury Bašára Asada do svých domovů vrátilo na 1,5 milionu lidí. Milion z nich tvoří takzvaní vnitřní uprchlíci, tedy ti, kteří utekli do jiných částí Sýrie, max. 500 tisíc se pak vrátilo ze sousedních zemí. Dalších 1,5 miliónů Syřanů je stále v zahraničí a mají údajně potenciál návratu. Celkový počet uprchlíků je však mnohem větší.
Křesťané se vrátit nechtějí, protože dochází k jejich zastrašování extremistickými skupinami
Křesťané v Sýrii tvoří přibližně 10% populace a jsou součástí různých východních církví. Křesťanství má v Sýrii dlouhou historii. Aleppo je považováno za centrum křesťanství v zemi. Bývalý režim byl sice represivní, ale sekulární a udržoval pro ně relativní bezpečí. Nastupující chaos anebo potenciální šíření radikálního islámu je z hlediska křesťanů relativně horší než Asadův režim.
Křesťané tedy spíše vyčkávají a nejsou na žádné straně – ani to však není zrovna bezpečné, nepatřit k žádné straně znamená být nepřítelem obou.
Proti extremismu jsou i další muslimové, např. Alavité, i oni čelí zastrašování. Nová syrská vláda je hlavně sunnitsko-arabská.
Vláda prezidenta Ahmada Šary ale ke stabilitě i rozvoji ekonomiky prý nutně potřebuje zrušení mezinárodních sankcí.
Zdroje:
Konec džihádistického salafismu? Náboženská vláda HTS, post-džihádistického povstaleckého vládce
Jedním z kritických aspektů skupiny je uplatňování islámského práva, které oficiálně zůstává cílem HTS.
Nový syrský režim a křesťané
Zločin, k němuž došlo v kostele sv. Eliáše, je první svého druhu od roku 1860 (kdy zažil Damašek, ještě za osmanské vlády, masakr asi tří tisíc křesťanů), přičemž něco takového je odsouzeníhodné a neakceptovatelné.
https://medium.seznam.cz/clanek/lubomir ... ane-164368
Pouze jeden z 10 džihádistů, kteří se vrací ze Sýrie do Británie, stane před soudem
Sehnat důkazy potřebné k trestnímu stíhání bývalých nebo migrujících džihádistů není jednoduché.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/pouz ... udem-66729
Ale je to dilema, protože by politici měli mít tu podporu podmíněnou reformami, případně Džuláního přimět k ústupkům či k řešení určitých problémů, tj. ukončení násilí vůči civilistům. Případně tlačit na uspořádání voleb.

Otázka návratu syrských uprchlíků je složitá a závisí na mnoha faktorech. V současné době bohužel neexistuje plošný a jednoznačný návrat uprchlíků do Sýrie. Není divu...
HTS se pragmaticky odklonila od džihádismu
Salafismus v Sýrii je nyní některými skupinami protěžovaný islámský náboženský směr. V Německu také rapidně přibývá salafistů.
Salafismus přitom formuje mocenské ambice Saúdské Arábie v regionu. Podpora salafismu umožnila Saúdskému království vychovat si příznivce mezi muslimskými komunitami v mnoha zemích.
Ale je možný argumentovat, že HTS se pragmaticky odklonila od džihádismu, i když zůstává islamistická. Ačkoliv je pragmatismus HTS v konečném důsledku výsledkem strategie zaměřené na moc, může řídit i skutečný ideologický vývoj a skutečnou transformaci prostřednictvím nových postupů.
Vláda HTS se více podobá politické účasti islamistických hnutí spojených s Muslimským bratrstvem. Otázkou, která stále přetrvává, je přesné zdůvodnění a mechanismy, které tyto změny řídí. I když se HTS přímo nesnažila vnutit nové ideologické názory, snažila se je přivést do stáda, aby uplatňovala kontrolu nad jejich aktivitami a zabránila lidem veřejně vyjadřovat odlišné postoje.
HTS zavedla opatření, jako je zákaz děl intelektuálů, zejména Abú Muhammada al-Maqdisího, a zdůrazňovala, že pouze její vlastní rada šaría může vyjádřit konsensuální veřejné rozhodnutí.
Podpora Velká Británie pokračuje
Podpora Spojeného království bude pokračovat, s dodatečným balíčkem ve výši 94,5 milionu liber, který poskytne naléhavou humanitární pomoc Syřanům, podpoří dlouhodobou obnovu Sýrie prostřednictvím vzdělávání a živobytí.
Spojené království poskytlo Sýrii /či spíše tzv. bojovníkům za svobodu/ a zemím v regionu od roku 2011 pomoc ve výši 4,5 miliardy liber.
Humanitární a rekonstrukční potřeby v Sýrii přesahují možnosti syrské vlády.
Návrat uprchlíků do Sýrie?
Sýrie je stále nestabilní a dochází k častým ozbrojeným konfliktům a útokům, což odrazuje mnoho uprchlíků od návratu.
Nicméně podle jiných zdrojů se od pádu diktatury Bašára Asada do svých domovů vrátilo na 1,5 milionu lidí. Milion z nich tvoří takzvaní vnitřní uprchlíci, tedy ti, kteří utekli do jiných částí Sýrie, max. 500 tisíc se pak vrátilo ze sousedních zemí. Dalších 1,5 miliónů Syřanů je stále v zahraničí a mají údajně potenciál návratu. Celkový počet uprchlíků je však mnohem větší.
Křesťané se vrátit nechtějí, protože dochází k jejich zastrašování extremistickými skupinami
Křesťané v Sýrii tvoří přibližně 10% populace a jsou součástí různých východních církví. Křesťanství má v Sýrii dlouhou historii. Aleppo je považováno za centrum křesťanství v zemi. Bývalý režim byl sice represivní, ale sekulární a udržoval pro ně relativní bezpečí. Nastupující chaos anebo potenciální šíření radikálního islámu je z hlediska křesťanů relativně horší než Asadův režim.
Křesťané tedy spíše vyčkávají a nejsou na žádné straně – ani to však není zrovna bezpečné, nepatřit k žádné straně znamená být nepřítelem obou.
Proti extremismu jsou i další muslimové, např. Alavité, i oni čelí zastrašování. Nová syrská vláda je hlavně sunnitsko-arabská.
Vláda prezidenta Ahmada Šary ale ke stabilitě i rozvoji ekonomiky prý nutně potřebuje zrušení mezinárodních sankcí.
Zdroje:
Konec džihádistického salafismu? Náboženská vláda HTS, post-džihádistického povstaleckého vládce
Jedním z kritických aspektů skupiny je uplatňování islámského práva, které oficiálně zůstává cílem HTS.
Nový syrský režim a křesťané
Zločin, k němuž došlo v kostele sv. Eliáše, je první svého druhu od roku 1860 (kdy zažil Damašek, ještě za osmanské vlády, masakr asi tří tisíc křesťanů), přičemž něco takového je odsouzeníhodné a neakceptovatelné.
https://medium.seznam.cz/clanek/lubomir ... ane-164368
Pouze jeden z 10 džihádistů, kteří se vrací ze Sýrie do Británie, stane před soudem
Sehnat důkazy potřebné k trestnímu stíhání bývalých nebo migrujících džihádistů není jednoduché.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/pouz ... udem-66729