Stránka 5 z 38

Napsal: 24/11/2009, 20:35
od knezdub
Ještě k tomu velkému výkonu: V 80-tých letech jezdil De Rooy rallye Paříž - Dakar s dvoumotorovým speciálem o výkonu cca 1000kW. A úspěšně.
To by mohl být dobrý podvozek pro střední průzkumné vozidlo. Zkuste trefit něco, co se volným terénem řítí téměř 200km/h. Nebo v případě Dakaráckých Tater, které mají rychlost někde kolem 160km/h :-)
K těm dvoumotorákům: V Atomu, někdy v r. 1985 - 86, byla konstrukce dvoumotorové Tatry 815 8x8 se dvěma motory, každý pro dvě nápravy, s možností jízdy na kterýkoliv motor, případně a oba. Jen si už nevzpomínám, jestli to byl jen návrh, nebo to skutečně někdo postavil. Kdyby o tom někdo věděl, rád bych si to znova přečetl

Napsal: 24/11/2009, 20:41
od skelet
Máš na mysli supertahač. Ten byl údajně zhotoven v prototypu, ale ví se o něm velké kulové :rev:

Napsal: 24/11/2009, 20:53
od knezdub
V tom článku byla i rentgenová kresba a schéma uspořádání. Pohonné jednotky byly propojeny přes podvozek, motory byly úplně oddělené (jestli si to ještě pamatuju). A mám dojem, že byl i rozdílný přední a zadní motor. Ale kontrukčně to není takový problém, Tatra je takové lego pro dospělé, kde si skládáš všechno do sebe podle potřeby, válci v motoru počínaje a počtem náprav konče

Napsal: 24/11/2009, 21:43
od skelet
Hmm.. to znamená, že návštěva vědecké knihovny by byla dobrým počinem :wink:

Napsal: 24/11/2009, 22:01
od knezdub
U nás na vsi takovou vymoženost nemáme, jsem tedy o tuto moznost ochuzen. Požaduji zrovnoprávnění venkova :-)

Napsal: 10/12/2009, 12:11
od skelet
Před nějakým časem jsme zde probírali možnost polopásového podvozku, respektive moderní verze Christie. A na tohle jsem dnes narazil. Moderní verze polopásového prostředku na bázi terénního nákladního vozu Iveco Trakker . Fotky tohohle drobka najdete zde, respektive přímo u výrobce

Napsal: 10/12/2009, 15:17
od kopapaka
Tak to zírám.
Ale je to blbost, Tatra projede takovým terénem taky... Nic proti polopásu, pokud by šel rychle nasadit na normální náklaďák, ale tohle je šílené.
Zlatej Christie :D

Napsal: 10/12/2009, 18:03
od hydrostar
To je cipovina. Aby mohl jet bez pásů, tak musí používat jakýsi oný bazmek. To nemá šancu se ujmout. A pásy přes kola měly kdysi před válků už Tatrovky a nejaké GAZy a ten bazmek na zvedání nepotřebovaly. Podle mě slepá ulička. Snad spotřebu to može několikanásobně zmírnit, že neprokluzuješ a nezapadáš, ale aj tak, je to zbytečně složité.

Napsal: 10/12/2009, 20:15
od skelet
Tak ujmout se to neujme, tedy ve velkém měřítku. Na to už prostě není v Evropě terén. V Rusku jezdí i větší šílenosti..
Tatra by to (asi) projela, ale nedělám si iluze, že by ta půda nebyla pořádně rozježděná. Ostatně jaký je tlak Tatry (a klasiky) na podloží? Hover-track uvádí u svého systému 0,3 až 1,2 kg/cm2 (ta horní při užitečném zatížení 35tun). Tipl bych si, že Tatra bude mít minimálně o třetinu vyšší měrný tlak.
Ten pomocný bazmek na ježdění nepotřebuje, je to ostatně dobře vidět na tom videu, kdy si to tam slušně valí po okresce. Na tom bazmeku jede jen po hlavní silnici. Hledal bych za tím legislativu, spotřebu a opotřebení onoho pásu. Tak prostě najede na podvalník, zapne přední náhon a jede. Vcelku chytře vymyšlené. Než vymýšlet nějaké složité zvedací zařízení pásů jak je vidět na jiných polopásech od jiných výrobců.

Napsal: 10/12/2009, 20:22
od knezdub
Nosnost na silnici bez pásů nulová, s pásama asi nízká životnost pásů, rychlost asi taky nic moc, poloměr zatáčení nechutně velký a měl bych strach, že to naložené na tvrdém podkladě vyzuje. Navíc jízda po silnici jen na přední náhon... Hezké, ale k ničemu, stejnou práci udělají i dobré a podhuštěné gumy (ostatně ty přední nebyly moc nafoukané).

Napsal: 10/12/2009, 20:33
od kopapaka
No, řekl bych, že ani v Rusku nejezdí takovéhle šílenosti... :D
Teda sériové.
Ono je hezké, že to má pásy které v zadu pěkně rozloží hmotnost, ale co přední kola? Ta budou mít stejné zatížení jako u té Tatry a bořit se budou stejně. Když takový Jamal podhustí tak projede...
Navíc mě fascinuje ten podvalník, když sjede ze silnice ( z podvalníku ) musí se vracet stejnou cestou nebo poslat tu dodávku oklikou, aby ho někde čekala.

Napsal: 10/12/2009, 20:45
od knezdub
Obávám se, že ta dodávka je tam jen jako estetický prvek. Na tom podvalníku nebyl nikde videt nějaký závěs. A že by za tím prdítkem tahl dva těžké vleky... To se mi nezdá. Ta dodávka tam je spíš pro cestu do putyky na oběd :-)

Napsal: 10/12/2009, 20:47
od skelet
Nezapomínej, že tohle je taky kusová výroba. Ten podvál to nepotřebuje, jde to na tom videu vidět. Používá jej jenom na dálkové přesuny asi aby to šetřilo onen pás.
Ani Tatra není všemocná, ale to není podstatné. Vsadím se, že tenhle polopás projede víc jak srovnatelná osmikolka a nenadělá tolik bordelu jako celopás. Kdyby tomu tak nebylo nedostávaly by se do módy tzv. snow track, které se namontují místo normálních kol.

Napsal: 10/12/2009, 21:02
od knezdub
Určitě je to dobré na snížení měrného tlaku, na to žádné kolové auto nemá.
Snow track je spíš adrenalinová záležitost, protože je to dost blbě ovladatelné, zvlášť ve vyšších rychlostech. Průchodnost je tam ale úžasná. Jedna inspirace zde: http://www.agrics.cz/?clanek=220 Nebyl by to nádherný (dělostřelecký) tahač?

Napsal: 10/12/2009, 21:08
od Alchymista
Kolopás - Povedal by som, že na osobitné účely "niekde" celkom použitelné, ale klasiku to nenahradí ani náhodou, proste preto, že je to dobré do málo únosného terénu, a trebárs na polia, ale na ceste s nákladom je to viacmenej nanič.

Ten traktor s pásmi som v okolí pár krát videl na ceste i na poli. Má to zmysel - na namoknutom poli toľko nezapadá a nerobí "kolaje". Na cestu, na krátke presuny medzi poliami a hospodárskym dvorom je to zasa o čosi prijatelnejšie ako dvojmontáže...

Ako delostrelecký ťahač? Asi nie, síce utiahne celkom dosť, ale ťahač musí byť silný v teréne a rýchly na ceste - na gumových pásoch je rýchlosť asi celkom problém (neviem, typujem), a celkovo si ho neviem dosť dobre predstaviť v nejakej obrnenej verzii s nákladným priestorom (delostrelecký ťahač je obvykle zároveň i prepravník munície a obsluhy)

Napsal: 10/12/2009, 21:16
od skelet
Nervěte to prosím na silnice, je to terénní záležitost, a tudíž ji tak berte :wink:
Dal jsem to zde jako ukázku polopásu 21.století. A pro vojenské operace je zcela určitě otázka měrného tlaku důležitá

Napsal: 10/12/2009, 21:25
od Alchymista
Vojenské (prepravné) vozidlo musí byť buď hodne univerzálne, alebo tak špecializované, aby mu bolo možné menšiu univerzálnosť odpustiť v rámci unikátnych schopností - s DP-30 sa tiež na cesty príliš nepočíta.

Obe koncepcie sú DOSŤ dobré - ale práve LEN dosť dobré.

Napsal: 10/12/2009, 21:39
od knezdub
Pánové, hážu do placu další možnost: 8kolový podvozek, pohon elektro nebo hydraulika, za normálních okolností klasické uspořádání, ale v případě potřeby nasazovací gumové pásy, vždy na 2+2 kola na každé straně a řízení smykem. Nasazování podobně jako sněhové řetězy, následné napnutí nafouknutím pneu. Předpokládaná doba montáže cca do 1hod.

Napsal: 10/12/2009, 21:45
od skelet
Alchymisto, neuvažoval jsem o tomhle jako logistickém vozidle, ale namísto kolových OT.

Napsal: 10/12/2009, 21:51
od hydrostar
Zapomeň na OT :) Toto fakt neprojde. Každý polopás měl v terénu problémy tak nebo tak. A na silnic se to taky moc nedá. Už tu polopásy byly a měly i gumové vložky v pásech a stejně byly nahrazeny kolovýmy nebo pásovými stroji.