Jak 130 do služby
Moderátor: Julesak
Re: Jak 130 do služby
Divejte na zadní směrové kormidlo Jak 152. To se jen tak nevidí. Buď vyvazuji ten naftak ve předu.,, , vtip, nebo to poletí i když pilot umře. To letadlo se musí dostat z vyvrtky, která nastane třeba přetazením samo. Ty zadní plochy jsou obrovské. Pozn. Když to padá do vyvrtky tak smerovka nahrazuje vyskovku.
Re: Jak 130 do služby
...tim jsi si jisty Julesaku? Ja zadnou zavaznou objednavku nezaznamenal... Vim ze o 150ks se uvazovalo pred lety... Ale nakonec vazne zvazovali, jestli Jak-152, Diamond DART 450, SR-10, nebo neco jineho... Ale netvrdim, ze mi neco neuniklo:)Julesak píše:Ako stroj na základný výcvik je určený Jak-152. Objednaných 150 ks.
Re: Jak 130 do služby
Tých 150 ks pokiaľ viem bolo aj objednaných.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Jak 130 do služby
Já to našel jenom na wiki, pevná objednávka na 150 ks tuším v roce 2017.Julesak píše:Tých 150 ks pokiaľ viem bolo aj objednaných.
Ale s tím "snadným přechodem" na Jak-130 bych byl velmi opatrný. Pístový vrtulák s přímým křídlem a maximálkou 380 km/h, versus plnohodnotný tryskáč s šípovým křídlem a maximálkou 1050 km/hod, čtyřikrát těžší

Dostupné informace ale uváděly, že motor RED A03 V12 pro Jak-152 je německé výroby a dodávky můžou být zastaveny sankcemi EU. Přenesení výroby do RF by pak mělo trvat nejmíň dva roky. Ví někdo, jak to dopadlo?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Jak 130 do služby
Julesaku, myslím, že ne, že se jednalo jen o opci z roku 2016.
Závazná by měla být jen objednávka na 3 kusy z roku 2017. Ty by měly být dodány snad letos.
Kromě 150 ks pro VKS by měla existovat i opce na 105 ks pro DOSAAF a neurčený počet pro DOSAAF Běloruska.
Rozhodne se nejspíš po vyzkoušení těch 3 kusů. Uvidíme.
Závazná by měla být jen objednávka na 3 kusy z roku 2017. Ty by měly být dodány snad letos.
Kromě 150 ks pro VKS by měla existovat i opce na 105 ks pro DOSAAF a neurčený počet pro DOSAAF Běloruska.
Rozhodne se nejspíš po vyzkoušení těch 3 kusů. Uvidíme.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Jak 130 do služby
Možno máte pravdu, ja si len pamätám že mali byť objednané.
Ale evidentne tam došlo k nejakej komplikácii, pri objednávke z roku 2016 by už boli nejaké dodané.
Ale evidentne tam došlo k nejakej komplikácii, pri objednávke z roku 2016 by už boli nejaké dodané.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Jak 130 do služby
Tak co, nikdo nic neví?
seabee píše:
Dostupné informace ale uváděly, že motor RED A03 V12 pro Jak-152 je německé výroby a dodávky můžou být zastaveny sankcemi EU. Přenesení výroby do RF by pak mělo trvat nejmíň dva roky. Ví někdo, jak to dopadlo?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Jak 130 do služby
Dodávka těch motoru se zacala komplikovat
jejich aplikaci, zveřejněno loni, do bezpilotniku Altius. Jak to dopadlo ale nevím. Něco měli nakoupeno, ale kolik, to je otázkou. Zřejmě nechtějí dostat výrobce pod embargo. Tak nic nepisou.
jejich aplikaci, zveřejněno loni, do bezpilotniku Altius. Jak to dopadlo ale nevím. Něco měli nakoupeno, ale kolik, to je otázkou. Zřejmě nechtějí dostat výrobce pod embargo. Tak nic nepisou.
Re: Jak 130 do služby
Ten motor je nemeckej výroby ale ruskej konštrukcie.
Pokiaľ si pamätám jeho tvorca s použitím v Rusku problém nemal.
Pokiaľ si pamätám jeho tvorca s použitím v Rusku problém nemal.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Jak 130 do služby
Svet je plný absurdit. Plyn je také,, Ruské vyroby,,. A přes Balt jej do Německa a zpět na vychod nedostaneš. 

Re: Jak 130 do služby
...no pokud vim, tak se mluvilo o licencni vyrobe toho motoru primo v Rusku... Vyrobce s tim problem nemel...
Re: Jak 130 do služby
Tak ARMYWEB taky tvrdí, že objednávka na 150 ks je zadaná - je to ale trochu zmatené, výrobní závod jí potvrdil už v době vzletu prototypu - tak by asi MO RF neriskovalo?
"Ty procházejí různými testy. V roce 2015 oznámilo vedení ruského ministerstva obrany záměr pořídit 150 letadel typu Jak-152. O rok později společnost Irkut objednávku tohoto počtu strojů potvrdila. Také letecké oddělení organizace DOSAAF oznámilo možný nákup 105 letadel. V říjnu 2018 přišla ruská média s informací, že ministerstvo obrany svoji objednávku rozšíří až na 230 letadel."
A ano, motor zkonstruoval v Německu žijící Rus a přesun výroby do RF by neměl být problém, jenom jaksi nejde udělat přes noc. Podle obrázků z blíže neurčené výstavy má už vystavený motor štítek "Russo Baltique".
"Ty procházejí různými testy. V roce 2015 oznámilo vedení ruského ministerstva obrany záměr pořídit 150 letadel typu Jak-152. O rok později společnost Irkut objednávku tohoto počtu strojů potvrdila. Také letecké oddělení organizace DOSAAF oznámilo možný nákup 105 letadel. V říjnu 2018 přišla ruská média s informací, že ministerstvo obrany svoji objednávku rozšíří až na 230 letadel."
A ano, motor zkonstruoval v Německu žijící Rus a přesun výroby do RF by neměl být problém, jenom jaksi nejde udělat přes noc. Podle obrázků z blíže neurčené výstavy má už vystavený motor štítek "Russo Baltique".
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Jak 130 do služby
Jo, jo. Německá firma.Julesak píše:Ten motor je nemeckej výroby ale ruskej konštrukcie.
Pokiaľ si pamätám jeho tvorca s použitím v Rusku problém nemal.
Zakladatelem firmy RED Aircraft Gmbh. je Rus Vladimir Rajchlin (Rajchlin Engine Development ... RED).
Motor byl vyvinut za finanční prostředky poskytnuté ruským holdingem FINAM, který založil a vlastní Viktor Remša (Виктор Ремша).
18. března 2020 došlo ke změně CEO společnosti RED Aircraft Gmbh. Novým CEO je nějaký Dmitrij Remša (Дмитрий Ремша).
Asi shoda jmen

https://red-aircraft.com/press_release/ ... e-new-ceo/


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Jak 130 do služby
Tak Remša Neremša
, mně to zajímalo jenom proto, že MO RF poslední dobou západní motory pro svá letadla nějak nemusí. Viz historie úspěšné a vynikající amfibie Berjev Be-200. Ten byl konstruován pro motory D-436TP, vyvinuté na Ukrajině firmou Motor Síč. Tam je dneska oboustranné embargo - Ukrajina dneska Rusku nic neprodá a Rusko na Ukrajině nic nekoupí. Be-200 bylo do roku 2014 dodáno cca 15, objednáno je pro námořní letectvo dalších 16. Ale MO RF odmítá přijmout do výzbroje letoun závislý na dodávkách ukrajinských motorů, včetně již dodaných "uloženek". Odmítlo také záměr osadit ho motory Klimov/SNECMA SaM-146, protože obsahují v Rusku nevyrobitelné komponenty.
Motor Síč pro změnu odmítá dodat motory i třetí straně - firmě Seaplane Global Air Services z USA, která objednala 4 + 6 letounů. Zlé jazyky tvrdí, že zákaz vydala Čína, která mezitím do Motor Síč kapitálově vstoupila a má zájem prodávat ve světě svou amfibii AG600

Motor Síč pro změnu odmítá dodat motory i třetí straně - firmě Seaplane Global Air Services z USA, která objednala 4 + 6 letounů. Zlé jazyky tvrdí, že zákaz vydala Čína, která mezitím do Motor Síč kapitálově vstoupila a má zájem prodávat ve světě svou amfibii AG600
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Jak 130 do služby
To nie je len otázka poslednej doby, ale dlhodobý postoj.
Čo sa v Rusku nedá vyrobiť, to ruské MO nerado.
Čo sa v Rusku nedá vyrobiť, to ruské MO nerado.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Jak 130 do služby
No, za Serdjukova to tak nebývalo, že ??? 



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Jak 130 do služby
To bolo výnimka potvrdzujúca pravidlo.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Jak 130 do služby
Peruánské letectvo zrušilo plány na nákup ruských Jak-130
Peruánské letectvo se rozhodlo zrušit plánovanou akvizici bojového cvičného letounu Jak-130 a místo toho upřednostnilo nákup pokročilejších stíhaček. Podle infodefensa.com má tento posun za cíl zlepšit obranné schopnosti země uprostřed rostoucího regionálního napětí a vyvíjejících se bezpečnostních výzev. Rozhodnutí vzdát se Jak-130, podzvukového proudového cvičného a lehkého útočného letounu vyvinutého Jakovlevovým konstrukčním závodem, podtrhuje závazek Peru posílit své vzdušné obranné síly sofistikovanějšími a schopnějšími stíhacími letouny. Peruánské letectvo se rozhodlo upřednostnit pokročilejší bojové letouny, které mohou poskytovat lepší výkon v misích vzduch-vzduch i vzduch-země. Proces výběru zváží různé faktory, včetně interoperability se stávajícími systémy, nákladů na údržbu a provoz a potenciálu pro technologické modernizace. Generál Rodolfo Pereyra Cárdenas, velitel peruánských vzdušných sil, zdůraznil důležitost tohoto a uvedl: "Naším primárním cílem je posílit naše obranné schopnosti letouny, které nabízejí pokročilý bojový výkon a jsou v souladu s naší dlouhodobou obrannou strategií." Původně se uvažovalo o tom, že Jak-130 nahradí stárnoucí flotilu letadel Aermacchi MB-339 a Mirage 2000 a poskytne nákladově efektivní řešení pro cvičné i lehké útočné role. Vyvíjející se bezpečnostní prostředí si však vyžádalo přehodnocení priorit. Peruánské letectvo nyní zkoumá možnosti různých výrobců, včetně F-16 od Lockheed Martin a JAS 39 Gripen od Saabu.
https://defence-blog.com/peru-cancels-p ... -aircraft/
Peruánské letectvo se rozhodlo zrušit plánovanou akvizici bojového cvičného letounu Jak-130 a místo toho upřednostnilo nákup pokročilejších stíhaček. Podle infodefensa.com má tento posun za cíl zlepšit obranné schopnosti země uprostřed rostoucího regionálního napětí a vyvíjejících se bezpečnostních výzev. Rozhodnutí vzdát se Jak-130, podzvukového proudového cvičného a lehkého útočného letounu vyvinutého Jakovlevovým konstrukčním závodem, podtrhuje závazek Peru posílit své vzdušné obranné síly sofistikovanějšími a schopnějšími stíhacími letouny. Peruánské letectvo se rozhodlo upřednostnit pokročilejší bojové letouny, které mohou poskytovat lepší výkon v misích vzduch-vzduch i vzduch-země. Proces výběru zváží různé faktory, včetně interoperability se stávajícími systémy, nákladů na údržbu a provoz a potenciálu pro technologické modernizace. Generál Rodolfo Pereyra Cárdenas, velitel peruánských vzdušných sil, zdůraznil důležitost tohoto a uvedl: "Naším primárním cílem je posílit naše obranné schopnosti letouny, které nabízejí pokročilý bojový výkon a jsou v souladu s naší dlouhodobou obrannou strategií." Původně se uvažovalo o tom, že Jak-130 nahradí stárnoucí flotilu letadel Aermacchi MB-339 a Mirage 2000 a poskytne nákladově efektivní řešení pro cvičné i lehké útočné role. Vyvíjející se bezpečnostní prostředí si však vyžádalo přehodnocení priorit. Peruánské letectvo nyní zkoumá možnosti různých výrobců, včetně F-16 od Lockheed Martin a JAS 39 Gripen od Saabu.
https://defence-blog.com/peru-cancels-p ... -aircraft/

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Jak 130 do služby
Nedaleko Volgogradu se zřítil Jak-130
Nedaleko Volgogradu se zřítilo vojenské cvičné letadlo Jak-130. Je známo, že pilotům se podařilo opustit palubu a pád letadla nepoškodil pozemní infrastrukturu. Jako první o incidentu informoval telegramový kanál Fighterbomber. "Ve Volgogradské oblasti se během cvičného letu (řekněme) zřítil cvičný letoun Jak-130," napsali anonymní autoři. Posádka úspěšně opustila letadlo. Leží v nemocnici. Předběžným důvodem je porucha vybavení letadla. Byla vytvořena státní komise, která má prozkoumat příčiny neštěstí.
https://v1.ru/text/incidents/2024/10/10/74192831/
Nedaleko Volgogradu se zřítilo vojenské cvičné letadlo Jak-130. Je známo, že pilotům se podařilo opustit palubu a pád letadla nepoškodil pozemní infrastrukturu. Jako první o incidentu informoval telegramový kanál Fighterbomber. "Ve Volgogradské oblasti se během cvičného letu (řekněme) zřítil cvičný letoun Jak-130," napsali anonymní autoři. Posádka úspěšně opustila letadlo. Leží v nemocnici. Předběžným důvodem je porucha vybavení letadla. Byla vytvořena státní komise, která má prozkoumat příčiny neštěstí.
https://v1.ru/text/incidents/2024/10/10/74192831/

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček