Napsal: 23/4/2012, 22:00
Citace z Novy, nechám se poučit správným výrazem 

http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-e ... tam-773230Kopřivnický výrobce nákladních automobilů Tatra se zřejmě bude podílet na dodávce 104 vozů pro indickou armádu. Ta má totiž podle tamního listu Economic Times v úmyslu postavit dvě čety s raketomety Pinaka osazenými právě na nových tatrovkách. Další vozy by sloužily jako doprovod a podpora raketových nosičů. Armáda už údajně dohodla cenu a kontrakt teď musí ještě schválit indická vláda.
http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-e ... xe15naziveIndičtí detektivové našli další střípek do mozaiky v kauze tatrovek pro indickou armádu. Objevili dopis z roku 1994, ve kterém český výrobce Tatra nabízí prodej terénních vozidel o 40 procent levněji, než je jejich tržní cena, pokud je armáda koupí rovnou od kopřivnického výrobce a ne od různých prostředníků. Centrální úřad pro vyšetřování (CBI) proto zjišťuje, zda nedošlo ke korupci či sabotáži, píše deník Times of India.
http://fanda.nova.cz/clanek/military/su ... tahac.html
Vojenské tatry neslouží jen v české armádě, ve výzbroji je mají desítky armád světa. Velkou reklamu jim udělalo i nasazení během první války v Perském zálivu na začátku 90. let minulého století.
Operací Pouštní štít a Pouštní bouře se zúčastnila i československá protichemická jednotka, která měla ve své výbavě mimo jiné Tatry T-815. „Osmsetpatnáctky“ i starší „osmsettřináctky“ během těchto operací používala i americká armáda, která je dostala od Německa, jež je zdědilo po armádě bývalé NDR. Kvalit tatrovek si všimlo velení saudskoarabské armády, po skončení bojů tatry a další vybavení naší jednotky odkoupilo a později objednalo dalších několik stovek nových tater. Proto v Tatře pro pouštní podmínky vytvořili novou verzi označenou jako T-816 Liwa s vodou chlazeným motorem.
http://fanda.nova.cz/clanek/military/su ... i-vse.htmlŽe se v Kopřivnici vyrábějí jedny z nejlepších náklaďáků do těžkého terénu, se i nás dobře ví. Postupně na to ale přicházejí i jinde.
V posledních pár letech se objevilo několik zahraničních vojenských vozidel, které jsou postavené na podvozku legendární Tatry T-815. Patří k nim i divoká kočka – Wildcat od jedné z největších izraelských zbrojovek – firmy Israel Military Industries (IMI). Wildcat se začal rodit někdy v roce 2006 jako univerzální, terénní, silně chráněné a variabilní vozidlo pro přepravu vojáků a měl být vhodný jak pro operace v rozsáhlých válečných konfliktech, tak pro protiteroristické mise, hlídkování nebo boj v městských aglomeracích. Wildcat je v podstatě „soukromou aktivitou“ zbrojovky IMI, jež byla reakcí na obecné požadavky americké námořní pěchoty na nový kolový obrněný transportér.
Vypadá to jako tradiční tatrovka, ale je to traktor, aspoň podle dokladů. Kopřivnický výrobce slavných náklaďáků představila prototyp nového stroje, kterému tatrováci říkají "tatraktor".
Niekoľko takýchto podvozkov bolo dodaných už v roku 1995 pre podnik Nafta Gbely na Slovensku, kde boli použité ako podvozok vrtných súprav GVS3070 pre ropné vrty.Použitý bol motor Caterpillar a prevodovka Allison.
Keď sa pozerám na tie fotky motora(tušim 12 valec),tak pri tej velkosti pochybujem že má 2500 koní.Môj odhad, tak cca 1000 koní.Stretol som sa s motormi Caterpillar obdobnej velkosti.U prevodovky uvádzajú stály vstupný krútiaci moment 20000Nm a vstupné otáčky 2000ot/min.To mi dáva 666kW.Max krútiaci moment(asi krátkodobo)30000Nm.skelet píše:Tatra 815-7 poháněná zatím nejsilnějším motorem v historii Tatry. Výkon 2500 koní.. no je to tak trošku lež, protože motor je určen pro pohon čerpadla, určeného pro těžbu ropy hydraulickým štěpením (frakováním). Stejný motor pohání během přesunu i samotné vozidlo. Přídavnou převodovku je od české firmy Talosa
http://vimeo.com/83852489
http://www.talosa.info/cz/projekty
Ten princip pohonu poznám,sám som pár krát šoféroval 6 nápravovú Tatru ktorá používala motor Caterpillar na jazdu, ale aj na vrtanie ropných vrtov.Len sa mi nezdá ten výkon motora,musel by byť neskutočne vyhnaný otáčkami.Nedarí sa mi nikde nájsť čo za motor tam nainštalovali.Našiel som len udaje o prevodovke(asi na pohon tých čerpadiel) http://www.talosa.info/article-document ... ospekt.pdf a tam mi vychádza stály výkon len 666kW.skelet píše:viz jedna z fotek.. vtip je v tom, že ten motor primárně pohání čerpadlo, kterým se vhání chemikálie do ropných vrtů, auto pohání jen kvůli tomu, že nebylo kam dát motor (asi)![]()
http://dailydieseldose.com/hydrofracking-truck/
Zdroj: http://technet.idnes.cz/tatra-tezba-bri ... chnika_mlaRozmachu těžby břidličného plynu by mohla využít i kopřivnická automobilka Tatra. Pracuje na vývoji speciálního nákladního vozu do drsných pracovních podmínek.
Stroj je mírně řečeno "dobře motorizovaný". Za kabinou Tatry je umístěn dvanáctiválcový dieselový motor 1 163 od německé firmy MTU. Výkon motoru je obřích 4 400 kW (5 954 koní). Jeho maximální výkon neslouží ovšem k pohonu vozidla, ale čerpadla, které vhání do vrtu pod tlakem směs desítek tisíc litrů vody, písku a chemikálií. Motor je řízený elektronikou, která dokáže vypínat některé válce. Tuto funkci využívá i pro pohon vozidla, jehož pohonný systém by plný výkon motoru (max. kroutící moment 14 tis. Nm) brzy poškodil. Pro samotný pohon vozidla stačí zhruba 700 koní a kroutící moment 3 500 Nm.