Napsal: 17/7/2011, 22:09
Začínám nabývat dojmu že "Cluster Bomb" by si zasloužily vlastní vlákno...
Asi nejznámějším naším zadním střelcem na Il 2 byl Richard Husmann, uměleckým jménem Filip Jánský, zvaný "Skautík", autor Nebeských jezdců. Jednou jsem četl jeho životopis, kde jeden z jeho spolubojovníků vzpomínal na to, že měl určitou intuici na nebezpečí. Když šturmovik, kde byl sestřelili při ostravské operaci, tak měl na sobě poprvé za dobu pobytu na východní frontě padák.Alfik píše:Ztráty střelců v Il-2 byly dle sov. údajů cca 7x vyšší než ztráty pilotů. Na vině je jednak to že byli "na ráně" a druhak - a to hlavně - to že nebyli prakticky ničím kryti.
Tahle teorie není úplně silná. Letoun po nouzovém přistání nebouchá/nehoří vždycky, stejně jako při každé nehodě nebouchá a nehoří osobní automobil. Střelec v IL-2 nebyl chráněn de facto ničím ani u pozdějších variant. O nějakém pancéřovém štítu (štítku) nemůže být řeč.Skeptik píše:Po nouzovém přistání měl naopak větší šanci uniknout střelec, než pilot z uzavřené pancéřové kabiny.
Jestli vás to trochu zajímá ,tak jsem se kdysi ptal na tento Husmanův souboj,při kterém ho zase" nezklamala" jeho intuice a to vzít si padák ,který mu zachránil životVladimír píše:
Asi nejznámějším naším zadním střelcem na Il 2 byl Richard Husmann, uměleckým jménem Filip Jánský, zvaný "Skautík", autor Nebeských jezdců. Jednou jsem četl jeho životopis, kde jeden z jeho spolubojovníků vzpomínal na to, že měl určitou intuici na nebezpečí. Když šturmovik, kde byl sestřelili při ostravské operaci, tak měl na sobě poprvé za dobu pobytu na východní frontě padák.
Zase sedí obráceně ve směru letu, což při přistání je výhodnější z hlediska zlomenin. Ale sedačka ve formě popruhu a další prvky místa asi moc pasivní bezpečnosti nepobraly...Hans S. píše:Problém pozice střelce je, že nemá pevnou sedačku (sedí de facto na pásu z pytloviny) a nemá ani popruhy, které by ho v letadle pevně držely. To je při nouzovém přistání krajně nebezpečná kombinace. Domnívám se, že to muselo být šíleně o hubu. De facto i prudké potlačení mohlo pro střelce znamenat katapultážV IL-2 jsem seděl a u střelce je to opravdu...ehm...
Seš si tím jistej? Já jen, že Il-2 má podvozek konstruovaný jako ( dá li se to tak nazvat ) polozatažitelný, respektive i při plném zatažení kola hlavního podvozku trochu vyčuhují z krytů. Ono to svého času bylo poměrně oblíbené řešení a má ho víc letadel...Alfik píše:Tento letoun má podvozek řešený tak, aby při výpadku některých systémů (a také pokud tomu pilot chce) byl podvozek částečně vysunut a zafixován (zamknut) v této poloze. Někteří piloti létali s takto povysunutým podvozkem neustále. To je opatření k zajištění částečné "pojízdnosti" při nouzáku a v praxi se osvědčilo.
jsi si jistý tou dobou? z let okolo 1939 si žádné takové nevybavujiOno to svého času bylo poměrně oblíbené řešení a má ho víc letadel...