Re: Bitevní křižník třídy TIGER (1913)
Napsal: 19/6/2020, 07:57
Samozřejmě, proto píši zjednodušení. Zjednodušení ale pravdivé
.

V jakém smyslu?že v roce 1918 byla situace znatelně odlišná než v roce 1916.
Věc názoru, např. podívej na Polara. Osobně preferuji málo slov s jasným poselstvím, zatímco Polar je schopen popsat půl A4, kdy se v textu pomalu ztratíšPravdivé ano, ale jen v případě zjednodušeného pohledu, který je ovšem z celkové perspektivy diskutabilní
Díky.Nemohu se podívat, ale pokud si dobře pamatuji,
Kolikrát je však v těchto elaborátech těžké opětovně identifikovat nosné téma debaty. Viz třeba náš tehdejší spor.Tak to mě se zase Polarovo vyjadřování líbí a určitě to není tím, že sám se vyžívám v podobných elaborátech.
Bingo (i když jako výchozí metu bych považoval období IWW, nicméně rychlost, doplavba). No a kterou loď by jsi si vybral, kdyby si to měly někde u Helgolandu rozdat na férovku?Kolem světa beru jednoznačně Renown a to na základě empiricky získaných zkušeností, protože už takové plavby předvedl. Derfflinger se "nedostal dál, než do Krnovan".
Já myslel že zdejší výborná diskuze je o bojových plavidlech. A ejhleZemakt píše: Přičemž otázka je prostá, u mola stojí dva BK, na pravém pacholeti je uvázán Defflinger a na levém Renown. Jakou loď si vybereš na cestu kolem světa?
Hele úplně v klidu. Často je to takové..rozvláčné. Já zase právě nerad zaplouvám do zjednodušení, protože vím, že mají omezenou platnost a možná se mi to pak nedaří vystihnout.Zemakt píše:P.S. Polar promine že si ho beru do huby
Zemakt píše: A že bych raději plul na lodi německé. Už i s ohledem na Vámi zmíněnou muniční/skladovací problematiku.
Problém je, že svět nefunguje úplně v rozdání si na férovku, což je právě to zjednodušení na úzký faktor 1 na 1, ať už je to cokoli. Ty v první řadě (pokud opravdu budeš chtít mít co nejvyšší šanci na přežití) budeš chtít být na lodi, která nebude dostávat držkovou. Je to hodně o tom, kdo začne dříve a tvrději zasahovat (tj. řízení palby, vzdálenost, ráže, munice a samozřejmě nějaké to štěstí), čímž se roztáčí další kolotoč sousledností - se zásahy se zhoršuje bojeschopnost lodi, úbývá výzbroj, zhoršuje se systém řízení palby, čímž ubývá tlaku na nepřítele (tím spíše, pokud ten nevylétne do luftu hned po nějakém nešťastném zásahu, který má teoreticky přežít) a loď inkasuje více a více. Přičemž pokud nemá nepřítel defektní munici a má výhodu ráže, tak je nějaké to pancéřování navíc dost pochybnou berličkou. Za chvíli jsi pak už jen vyhořelý vrak, který sice má v sobě ještě nějakou tu posádku, ale ta půjde z většiny na věčnost v momentě, kdy se ten obrněnec začne poroučet ke dnu.Zemakt píše: No a kterou loď by jsi si vybral, kdyby si to měly někde u Helgolandu rozdat na férovku?
Opravdu si myslím, že ve druhé polovině WW1 se naprosto rozešly britská a německá koncepce nasazení rychlých lodí se silnou výzbrojí.Polarfox píše:Tahle obsese pancířem je z lidského pohledu (aneb čím více pancíře, tím více adidas...čím více pancíře, tím větší "bezpečnost") pochopitelná, ale prostě to je jenom jeden faktor z mnoha a zdaleka ne tak důležitý, jak by se zdálo. Značná část téhle mánie má původ právě v nedokonalých výkladech Jutska a zániku britských lodí a je to spíše na úrovni ideologie, než reálného zhodnocení.(...)
Je nejen pochopitelná, ale zejména racionální. A ano, je to faktor z celé množiny, ale již od doby La Gloire faktor dost podstatný. Jakožto jej není radno přeceňovat, toliko ani marginalizovat.Tahle obsese pancířem je z lidského pohledu (aneb čím více pancíře, tím více adidas...čím více pancíře, tím větší "bezpečnost") pochopitelná, ale prostě to je jenom jeden faktor z mnoha a zdaleka ne tak důležitý, jak by se zdálo.
O ničem jiném zde nehovořím. Jako vzor férovky DB a Jutsko. Jeden na jednoho.Určitě by asi německý pancíř a konstrukce byly dobrým bonusem pro původní předpokládané nasazení, kdy by si to dvě flotily rozdávaly na 6-8 000m,
Jistě, nicméně tohle při projektování lodí asi těžko platí, že? Při projektování či stanovování požadavků platí jako východisko pravděpodobnost přežití/kousnutí konstrukce jakožto produktu plného hrnce hrnce mnoha faktorů. Viz ty výše. Hlavní ráže, pancéřová ochrana a její řešení, rychlost, kvalita dálkoměrů, řízení palby obecně.I tak je to ale stále o tom, že potopení nepřítele v 95% případů vyžaduje značné kumulativní poškození a je jedno, zdali je to více pancéřovaná německá loď nebo o něco méně pancéřovaná britská, ať už je to BL nebo BK. V konečném důsledku můžeš někdy na potopení i blbého lehkého nebo pancéřového křižníku, když se to sleze, potřebovat klidně až dvě desítky těžkých granátů.
V mnou nastíněném porovnání - kadence vs ubohý 150 pancíř? Proč myslíš Polare, že jsem do toho porovnání nedal Lion, a volil právě Renown?Tím spíše, pokud musí čelit německým lehčím granátům, které sice díky své kvalitní konstrukci hezky prorážejí a explodují, ale škody již takové nedělají.
Já ho nemarginalizuji, ale pokud se tvoje loď potká s 381mm granátem, tak první, co by tě mělo zajímat, je to, jaké škody je takovýto granát schopen na tvé lodi napáchat. Ne jestli má Brit, Francouz či Číňan takové či makové, lepší či horší pancéřování. Pokud je schopen do tvé lodi udělat pekelně velkou díru nebo ti někde v hloubi explodovat, tak bude jen velice slabou útěchou, že ten můj proražený/zdemolovaný pancíř je silnější než druhé strany, která ho ke mě, ať už z jakékoli lodi, poslala.Zemakt píše:Je nejen pochopitelná, ale zejména racionální. A ano, je to faktor z celé množiny, ale již od doby La Gloire faktor dost podstatný. Jakožto jej není radno přeceňovat, toliko ani marginalizovat.
DB i Jutsko jsou naprosto odlišné střety od těch plánovaných před válkou. A upřímně pokud by Britové neseděli dobrovolně na sudu s prachem, tak tu nemáme patrně žádný potopený BK nebo maximálně jeden a teda jako celkově zase taková hitparáda to není. I britské lodi byly schopny absorbovat značná poškození, ale samozřejmě to není tak emoce vzbuzující a chytlavé, jako když se pomlácený německý BK tak tak dovleče do přístavu a pak jsou tu vždy ony 3 BK... Když z toho odseparuješ tyhle vlivy, tak ten obrázek je o dost šedivější (a ostatně takový reálnější), byť méně senzační.Zemakt píše:O ničem jiném zde nehovořím. Jako vzor férovky DB a Jutsko. Jeden na jednoho.
A britský produkt je stejně racionální konstrukce, která má trochu jiný mix faktorů, ale pořád je to kvalitně a s rozmyslem produkovaná velká válečná loď, která má ustát značné poškození, byť by se měla z bitvy odvléct zle pochroumaná, bez výzbroje atp. Síla pancíře je jen jeden aspekt ochrany plavidla a šance na přežití jako celku. Takové to "poměřování pásů" je dost nedokonalá disciplína.Zemakt píše:Jistě, nicméně tohle při projektování lodí asi těžko platí, že? Při projektování či stanovování požadavků platí jako východisko pravděpodobnost přežití/kousnutí konstrukce jakožto produktu plného hrnce hrnce mnoha faktorů. Viz ty výše. Hlavní ráže, pancéřová ochrana a její řešení, rychlost, kvalita dálkoměrů, řízení palby obecně.
To nevímZemakt píše:V mnou nastíněném porovnání - kadence vs ubohý 150 pancíř? Proč myslíš Polare, že jsem do toho porovnání nedal Lion, a volil právě Renown?
The German battlecruisers, though more stoutly constructed than their British counterparts, were not without weaknesses. A chief design fault was the torpedo bulkhead, which did not run the entire length of the hull. The "soft ends" this system created were among the primary reasons the flooding aboard SMS Lützow, Vice Admiral Franz von Hipper's flagship, could not be controlled.
Jinak se zde dotýká i problematické výzbroje německých BK, kterou považuje za velkou nevýhodu, která se ale pro ně naštěstí nemohla projevit vlivem chyb Britů.Německé bitevní křižníky, ikdyž byly pevnější konstrukce než jejich britské protějšky, nebyly bez slabin. Hlavní konstrukční vadou byla torpédová přepážka, která neprobíhala po celé délce trupu. "Měkké konce", které tento systém vytvořil, patřily mezi hlavní důvody, proč se zaplavení SMS Lützow, vlajkové lodi viceadmirála Franze von Hippera, nepodařilo dostat pod kontrolu.
The German ships were also equipped with lighter main batteries; while the guns were sufficiently powerful to penetrate the thinner armor of their British rivals, the maximum effective range of these guns was significantly lower than the larger guns of the Tiger and three Lion class ships. This turned out to be less of a handicap than might have been expected. Mistaken assumptions about the distance between the two squadrons and questionable decision-making by Vice Admiral Beatty caused him to hold his fire until after his German opponents had already reached effective gunnery range, and in doing so he discarded a crucial advantage.
Co se týká britských BK, upozorňuje na jejich nedostatky, ale uvádí, že to co se projevilo v bitvě nebyla na rozdíl od Němců jejich konstrukce, ale bezpečnostní postupy.Německé lodě byly také vyzbrojeny hlavními děly menší ráže, zatímco zbraně byly dostatečně účinné, aby pronikly zkrz tenčí pancíř jejich britských soupeřů, maximální efektivní dosah těchto zbraní byl výrazně nižší než větší děla Tigeru a tří lodí třídy Lion. Ukázalo se, že se jedná o menší hedikep, než by se dalo očekávat. Nesprávné zjištění vzdálenosti mezi oběma svazy a pochybné rozhodnutí viceadmirála Beattyho ho přiměli zahájit palbu až ve chvíli co se jeho němečtí soupeři již dostali na účinný dostřel a tím se zbavil rozhodující výhody.
The British reconnaissance force suffered from a number of serious problems, among them insufficient armor protection, less effective gunnery than their German opponents―mainly from lack of training―and defective main battery projectiles. These flaws were of secondary importance compared to the dangerous ammunition handling techniques practiced aboard the British ships, and these were what ultimately led to the destruction of three of Beatty's battlecruisers.
Britské průzkumné síly trpěly řadou vážných problémů, mezi něž patřila nedostatečná úroveň pancéřování, méně účinná střelba než jejich německých protivníků - hlavně díky nedostatečnému výcviku - a vadné střely hlavních baterií. Tyto nedostatky ale měly ve srovnání s nebezpečnými technikami manipulace s municí na britských lodích druhořadý význam a to nakonec vedlo ke zničení tří Beattyho bitevních křižníků.
U každé lodi se najde nějaká slabina, to nemá cenu zase tak rozpitvávat, ev. jim to klást příliš za vinu. Zvláště pokud měly německé lodě jako celek podvodní ochranu lepší.Dzin píše:Ohledně ochrany BK bych si dovolil zacitovat z analýzy Battlecruisers at Jutland: A Comparative Analysis of British and German Warship Design and its Impact on the Naval War, Nathanial G. Ott. Rozebírá konstrukci jednotlivých BK a poukazuje i na to, že ty německé také měly konstrukční vady, o kterých se ale moc nepíše, ale které se přesto při bitvě u Jutska projevily v jednom případě s fatálním výsledkem. Přes silnější pancíř měly vadu v rozsahu torpédové přepážky, která byla nedostatečná a umožňovala v případě poškození, aby křižník dosáhl fatálních zaplavení.Což byla příčina potopení Lützowu a problémů u dalších BK. Když budu citovat
Výzbroj je odraz celé konstrukce a předpokládaného způsobu nasazení. Německé lodě byly jako dobře stavění boxeři schopní inkasovat rány a zároveň rozdávat vlastní jako smršť slabších úderů. Byly to lodi projektované pro obdobu Cušimy - silné pancéřování, vysoké pokrytí pancířem na plochu, velká stabilita, pumpovací kapacita atd., naopak výzbroj koncipovaná na rychlost střelby a zasypání protivníka granáty (primární i "sekundární" ráže), menší ráže, vysoká úsťová rychlost a lehčí granáty. Pro ten nejsyrovější typ střetu na krátkou vzdálenost. A byly pro něj vybaveny velice dobře.Dzin píše:Jinak se zde dotýká i problematické výzbroje německých BK, kterou považuje za velkou nevýhodu, která se ale pro ně naštěstí nemohla projevit vlivem chyb Britů.
Nejlepší na tom je, že ty bezpečnostní postupy byly tehdy na špici...pokud se jimi někdo řídil a pokud se neobjevilo pár věcí, s kterými nikdo nepočítal.Dzin píše:Co se týká britských BK, upozorňuje na jejich nedostatky, ale uvádí, že to co se projevilo v bitvě nebyla na rozdíl od Němců jejich konstrukce, ale bezpečnostní postupy.