What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Odpovědět
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od kenavf »

klingy píše:kenavf: ak som som spravne pochopil. tak Petrz, predstavuje ideu vozidla, svojim urcenim podobnemu ako ma Textron Commando, Pars 4X4, KMW Fennek, BRDM-2 (lahke vozidlo pre prieskum, alebo ako pancierovany specializovany nosic) a v tejto kategorii je motor vzadu standard...
Petrz spomenul nejaké "jeho" dôvody tohto rozmiestnenia,zhodujú sa tieto dôvody aj s koncepciou pri vozidlách ktoré si uviedol?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od klingy »

V podstate ano ked si pozries tie vozidla tak charakteristickymi znakmi su, motor vzadu, nezavysle odpruzenie, kapacita okolo 4 osob (zavisi od verzie) a relativne male rozmery hlavne vyska (s vynimkou Textron Commando to je dost velke vozidlo)...

Mne sa napr. paci tato Bieloruska moderzniacia BRDM-2
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Petrz »

klingy píše:kenavf: ak som som spravne pochopil. tak Petrz, predstavuje ideu vozidla, svojim urcenim podobnemu ako ma Textron Commando, Pars 4X4, KMW Fennek, BRDM-2 (lahke vozidlo pre prieskum, alebo ako pancierovany specializovany nosic) a v tejto kategorii je motor vzadu standard...
Přesně. Plánem bylo vytvořit takový český pohyblivější Fennek či moderní BRDM ,a prvotní návrhy Pirani se vozidlu fennek dost podobaly. Avšak pérování tatry(resp.vzduchová regulace) a motor byly rozměrnější než jsem (při tvoření prvních návrhů) předpokládal,takže nakonec s toho vznikla podoba jakou zde prezentuji.

Kenavf: Za sebe se domnívám že koncepci - motor vzadu,osádka vpředu- byla dána u BRDM-2 přednost před koncepcí BRDM-1(motor vpředu,osádka vzadu ) z důvodu zásatavby výkonnějšího motoru a snahy zachovat malou výšku a zlepšit výhled řidiče. Proč si to myslím ukazuje obrázek níže.

Obrázek

Totéž podle mne platí pro stroj Fennek atd.

klingy: Ta modernizace vypadá skvěle. Předpokládám že BRDM již nemáme ve výzbroji (?), nicméně by bylo zajímavé zkusit nějakou modernizaci navrhnout.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Aaron Goldstein »

V každém případě modernizaci BRDM-2 zkoušeli i u nás.... Dělal to VOP 026 Šternberk a jmenovalo se to LOT-B http://forum.valka.cz/topic/view/35392/CZE-LOT-B Mám dojem, že z něj vychází současná policejní verze OKV-P http://forum.valka.cz/topic/view/86237
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od klingy »

Bielurusi, z neho vyhodili povodne napravy z GAZ 66 a dali tam napravy z BTR-60, Rusi maju svoj BTRM-2A ten ma pohonnu sustavu z BTR-80

Mozna by sa dala spravit modernizacia, kde by sa vyuzili napravy z OT-64 + pridavne pancierovanie od VVU BRNO
http://www.vvubrno.cz/smi/oddeleni-spec ... y/pancire/...
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Petrz »

Představuji šestikolovou verzi Piraňy kterou jsem nazval Phantom. Phantom má primárně sloužit jako relativně levný nosič zbraňových systémů vyzančující se vynikající pohyblivostí ,stealth vlastnostmi a dobrou odolností. Může sloužit i jako transportér-bvp pro max.šest vojáků.

Obrázek

Jak ukazuje obrázek je Phantom rozdělen do tří sekcí- v přední je kabina pro čtyřčlenou obsluhu, za kabinou je motor o výkonu 400-500 koní a za motorem je zhruba 1,3 metry hluboký prostor pro umístění hlavní výzbroje či čtyčlenného výsadku. Takovéto rozložení komponent současně s použitím samonosné pancéřové skořepiny (jež přebírá funkci rámu u Tatry T-158) minimalizuje výšku Phantoma (po střechu podvozku měří 2,4-2,5 metru)a tím snižuje jeho viditelnsot v optickém i (nepřímo) infračerveném spektru . K malé tepelné stopě přispívá a motor o velkém zdvihovém objemu s velkým točivým momentem.

Základní odolnost by měla být na úrovni normy stanag level 2, hmotnost Phantoma (bez zbraňového systému) u při této odolnosti se pohybuje kolem 14-15 tum, měrný výkon motoru je cca.35 koní na tunu.

Ve vyobrazeném provedení jsem načrtl mojí vizi stroje pro palebnou podporu – jež jsem nazval Panthom 90 – a ketré představuje podstatně levnější a dle mého názoru i po mnoha stránkách výkonější alternativu ke stroji Stryker MGS.

K této a dalším verzímverzi Phantomu se ještě vyjádřím.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od skelet »

nebude se ti to při výstřelu "stavět na zadní"? Přeci jen je ta věž až úplně vzadu..
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Hektor »

Ten motor by mal byť vzadu a veža v strede. Ono rozdeliť úložný (užitkový ) priestor je dosť nepraktické. Tú pôvodnú verziu si viem predstaviť ako OT družstva PVO vpredu vodič velitel a dvaja strelci, vzadu Igli.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Mě by se tahle koncepce líbila jako OT pro RCH průzkum... Vepředu řidič, velitel a dva "mobilní" průzkumníci... Vzadu jeden "stacionární" průzkumník ovládající přístroje... Jako výzbroj nějakou malou bezosádkovou věž s velkorážním kulometem... Zbývalo by akorát vyřešit uložení vytyčovacího zařízení s praporky...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od klingy »

Vlastne nahradu za BRDM-2, veza by mohla byt bezosadkova, konbinacia vyzbroje 12,7(14,5) gulomet a 40mm granatomet
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Aaron Goldstein »

De facto ano... Tohle by mělo tu přidanou hodnotu, že BRDM-2RCH měl osádku ve složení řidič - velitel -průzkumník... Průzkumník mohl tedy buď provádět průzkum mimo vozidlo a nebo obsluhovat přístroje... Tady by byli průzkumníci tři, z toho jeden jako trvalá obsluha přístrojů...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Petrz »

Díky všem za odpovědi.
skelet píše:nebude se ti to při výstřelu "stavět na zadní"? Přeci jen je ta věž až úplně vzadu..
Hektor píše:Ten motor by mal byť vzadu a veža v strede. Ono rozdeliť úložný (užitkový ) priestor je dosť nepraktické. Tú pôvodnú verziu si viem predstaviť ako OT družstva PVO vpredu vodič velitel a dvaja strelci, vzadu Igli.
Skelet: Je možné že konstrukce Phantoma by výstřel neustála, to nedokážu úplně vyhodnotit. Napadá tě nějaký konkrétní stroj, jež by mohl posloužit jako měřítko toho co je a není možné?

Skelet, Hektor: původně jsem skutečně navrhl verzi kde je motor vzadu a prostor pro nástavby uprostřed- pravděpodobně by takováhle varianata byla z hlediska stability vhodnější. Nicméně mělo to dvě zásadní vady - a) musel jsem vést převodovku zkrz bojový prostor a tedy věž dát o něco výše ( = větší výška Phantoma) b) nezbylo mi místo pro dveře pro výsadek. Nicméně ještě tuto variantu promyslím a výsledek hodím pro posouzení.
Aaron Goldstein píše:Mě by se tahle koncepce líbila jako OT pro RCH průzkum... Vepředu řidič, velitel a dva "mobilní" průzkumníci... Vzadu jeden "stacionární" průzkumník ovládající přístroje... Jako výzbroj nějakou malou bezosádkovou věž s velkorážním kulometem... Zbývalo by akorát vyřešit uložení vytyčovacího zařízení s praporky...

Přiznám se že jsem si musel najít co znamená RCH průzkum. A ano i pro tohle využití by se Panthom hodil. Tvar bloků zadního prostoru může být různý - tudíž by neměl být problém integrovat do něj vytyčovací zařízení.
klingy píše:Vlastne nahradu za BRDM-2, veza by mohla byt bezosadkova, konbinacia vyzbroje 12,7(14,5) gulomet a 40mm granatomet


Též ještě promyslím - myslím že je to dobrý nápad.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Alchymista »

Takáto inštalácia výzbroje nie je celkom nezmyselná - motorový priestor vytvára "oddelovaciu medzeru" medzi muníciou hlavnej zbrane a priestorom posádky, čo zvyšuje jej šancu na prežitie.
Na druhej strane - takto inštalovaná zbraň bude mať vysokú tendenciu stavať stroj pri výstrele "na zadné" a zrejme povedie k obmedzeniu stranového odmeru - výstrel zo zbrane kolmo na osu vozidla je bez mechanických opôr skoro nemožný (plus obrovské namáhanie konštrukcie prinajmenšom na ohyb a skut)
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od knezdub »

Proč sedí osádka tak vysoko? Vem motor boxer (nebo ležatý) a posaď řidiče nad něj. Získáš hromadu prostoru a zároveň snížíš těžiště, převodovku dáš doprostřed a pohon přední nápravy vyřešíš pomocí hydrauliky. A máš dost místa pro věž uprostřed.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17909
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od skelet »

a kdo dělá boxer o podobném výkonu?
ObrázekObrázekObrázek
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od klingy »

Skelete ja viem jedine o Ukrajincoch, kde sa jedna o derivat motora pouzivaneho u T-64 tusim mal oznacenie 5TDF co nieje priamo motor boxer ale motor s protibeznymi piestami s oznacemi 3TD (max 500 koni)...
http://hkbd.com.ua/dizeli-dlya-tankov
http://www.alexfiles99.narod.ru/engine/3td/3td.htm

Obrázek
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od Petrz »

Představuji druhou verzi Phantoma- s bojovým/přepravním prostorem uprostřed. Jeho hlavními devizami je silná výzbroj a mimořádná mobilita, modularita a nízká cena.

Obrázek

Jádrem mobility je motor z Tatry Phoenix Dakar 2012 vyladěný firmou talosa na 870 koní. Mimo něj přebírá Phantom z Tatry Phoenix Dakar 2012 i podvozek a převodové ústrojí. To nyní sahá od motoru v zadní části až do kabiny osádky. I přesto se do střední části Phantoma vejde až 7 členný výsadek a bezosádková věž, či- alternativně- věž z těžkou výbrojí.

Další technické údaje jsou na obrázku.

Pokud by takovéto uspořádání podvozku bylo reálné a já se domnívám že ano, pak by Phantom při základní odlonosti vykazoval mimořádnou mobilitu –blížící se co do akcelerace a maximální rychlosti některým méně výkoným osobním automobilům. (měrný výkon cca. 60 koní/tuna)

Obrázek

S těžší výzbrojí a vyšším stupněm ochrany (max.přepokládám celokruhovou ochranu Level 4 + schopnost odolávat 30-40mm HEAT granátům) patří Phantom co do pohyblivosti stále mezi špičku v kategorii bojových vozidel mezi 15-20 tunami .(přes 40 koní/tuna)

Knezdub:Máš pravdu že nízký boxer by byl ideální, já jsem však zatím žádný existující a pro český průmysl dostupný nenašel. Ale jestli o nějakém víš tak sem hoď link.Jinak nevím, jestli je to z návrhu vidět , ale počítám s podvozkem tatry - tak mi přijde vhodné použít i "tatrovácký" motor (byť vytuněný). Ale apriory se nebráním použití jiného - pokud by technicky vyhovoval a byl k dispozici.

Klingy: Díky. O této řadě motorů vím ,jsou však aktuálně pro čr snadno dostupné? Měl jsem za to že jsou původem ruské...

Alchymista, Skelet: Pro mne je obtížné posoudit co ještě konstrukce snese. Raději jsem proto v návrhu volil kanón ráže 90mm. Teď z hlavy si sice přesné parametry 90mm munice nevybavuji, ale z hlediska zpětného rázu by se mělo jednat o něco mezi 88mm L56 a 88mm L71. Zákluz by měl být 60-70cm(tuším).Plus zpětný ráz zredukuje úsťová brzda. Hmotnost Phantoma je 90mm kolem 17 tun.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od klingy »

Nie tie motory, su povodom z Charkova a nikde inde sa v byvalom ZSSR nevyrabali, no dostupne by aj mozna boli, ale skor v podobe licencie, nez hotovych produktov a to najma z obavy o uz povestnu kvalitu Ukrajinskych zbrojarenskych vyrobkov....
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Lehký tank ASCOD 120 CZ

Příspěvek od Petrz »

Představuji Ascod 120 CZ jež by mohl být nosným typem protitankové obrany AČR.
Obrázek
Ascod 120 CZ v sobě spojuje relativně nízkou cenu a vysokou taktickou a strategickou pohyblivost moderních BVP s palebnou silou tanků čtvrté generace ( Leclerc, K2 Black Panther, Merkava MK IV).
Stroj se tedy výborně hodí do obrany a náhlý přepad ze zálohy ,mnohem méně už do útoku kde by ho znevýhodňovalo - v porovnání s moderními tanky - slabé pancéřování.

Ascod 120 CZ přebírá z BVP Ascod kompletní korbu na níž je posazena bezosádková věž Phoenix ve které je instalovaný 120mm kanón RG-120. Kanón je uložen a nabíjen (jak jinak :) ) pomocí systému ALS , který se skládá s otočného dvojitého karuselu a otočné nabíjecí komory. (blíže princip nabíjení viz. Obrázek B) )

Obrázek

Předpokladem pak je systém řízení palby odpovídající dnešním západním standardům. (dvě termovize druhé generace, systém Hunterl-Killer atd.)

Základní výhodami systému ALS je rychlost nabíjení ( až 12 nábojů za minutu) ,velká pohotovostní zásoba munice (cca.35-40 nábojů) a v neposlední řadě možnost použití moderní vysoce výkonné APFSDS munice ráže 120mm ( DM63,M829A3) či ŘS LAHAT. To vše ve velmi kompaktním balení (velikost věže včetně koše je cca. stejná jako u T-72)

Kombinace výkonného děla ,systému ALS A moderního SŘP dělá ze lehkého tanku ASCOD 120 CZ smrtelně nebezpečného soupeře pro většinu moderních tanků.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: What if: Obrněná technika AČR (ad Pátračův sen)

Příspěvek od knezdub »

Místo boxeru může být použitý i ležatý motor. Svého času se používal domácí Liaz do autobusů Karosa ŠM/ŠL/ŠD a Karosa 7xx a některých bagrů Unex. Úprava stávajícího řadového šestiválce sériové produkce o výkonu cca 400kW na ležatý by neměla být nijak náročná a možná ho dokonce některý z výrobců motorů má v nabídce pro výrobce autobusů. A možná by nebyla na škodu studie se dvěma ležatými motory (cca do 300kW) vedle sebe (možný střídavý provoz na jeden motor a při potřebě vyššího výkonu nahodit i druhý)
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“