score51 píše:To hej, ale už po vyplávaní lodí z Brestu bol Bismarck sledovaný a na Atlantik by sa bez boja nedostal, s tým predsa museli počítat.
Jak již bylo diskutováno
Bismarck a Prinz Eugen nevypluli z Brestu, podstatné však je, že Lütjensovi se z počátku korzárské akce v Atlantiku dařili s loděmi SCHARNHORST a GNEISENAU. Na konci ledna 1941 s nimi vyrazil do severního Atlantiku, podařilo se mu proplout Dánským průlivem, aniž by lodě zachytila Royal Navy. Ačkoliv vyplutí lodí nezůstalo před Brity utajeno. Admirál John Tovey, jenž velel Home Fleet se chtěl s nimi utkat jižně od Islandu. Lütjens se však nakonec rozhodl pro jinou trasu.
Admiral Hipper byl také při svém výpadu do Atlantiku úspěšný, viz mapa, zpátky plul zase v klidu přes Dánský průliv, jen Bismarck zrovna štěstí neměl, proč asi ? AH v Atlantiku narazil 12. února 1941 na nechráněný konvoj SLS-64. Potopil sedm z devatenácti lodí. Ostatní plavidla zrušila formaci a díky špatnému počasí a skutečnosti, že křižníku došla dělostřelecká munice, se jim podařilo „přežít“.
Scharnhorst a Gneisenau při operaci BERLIN potopily 22 lodí, pak lodě připluly 22. března 1941 do Brestu. Scharnhorst potřeboval po operaci na moři pro opravu strojů delší dobu, ale servis Gneisenau se blížil začátkem dubna ke konci.
Přišel rozkaz zlepšit protitorpédovou ochranu lodí proti britským náletům přidáním protitorpédových sítí. Britové Brest bombardovali, nehledě na vlastní ztráty. Jedna bomba dopadla i do doku, kde kotvil Gneisenau, ale nevybuchla, aby jí odstranili musel Gneisenau do otevřených vod, čímž však byl bez ochrany protitorpédových sítí. RAF situace plně využila a za rozbřesku 6. dubna spustila překvapivý útok. Ranní mlha ztížila flakům dobré zamíření, jedno torpédo z letadla Beaufort, které pilotoval statečný skot Campbell zasáhlo Gneisenau na zádi, záhy Campbella dostal přímý zásah flakem, posmrtně mu udělili Viktoriin kříž. Každopádně byl Gneisenau z další korzárské akce vyřazen. Scharnhorst po opravách strojů raději odplul do La Pallice (jižně od Brestu), ale záhy ho 24. července zasáhlo pět bomb z Halifaxů.
Günther Lütjens získal při operaci „Berlin“ zkušenosti, proto květnu 1941 s loděmi Bismarck a Prinz Eugen chtěl provést podobný výpad. S nasazením silného Bismarcka by se Němcům zvýšili operační možnosti. Byli si toho vědomi ovšem i Britové. Bismarck a Tirpitz by se dokázali vypořádat s eskortou konvojů. Tirpitz však ještě podstupoval zkoušky, nemohl být tudíž do operace zahrnut. Raeder nemohl počítat ani se Scharnhorstem a Gneisenau, které měly odplout na jih a odlákat RN, aby měl Bismarck průlom snadnější. Takový byl původně plán, který však vydržel jen do doby setkání s nepřítelem.
Raeder chtěl využít dostupné hladinové lodě proti britskému námořnímu obchodu, k tomu bylo nutné, aby hladinové lodě zůstaly co nejdéle nepoškozené. To se mu však příliš nedařilo, lodě byly poškozovány víceméně letectvem, buď v přístavech, nebo na moři, či ponorkami.
Thrasher87 píše:No ten výpad Bismarcku bol celý, jeden veľký omyl. Nemci nemohli so svojím hladinovým loďstvom Britom konkurovať.
Souhlas, ale věřili ve štěstěnu, a že je možné Velkou Británii oslabit opakovanými útoky na zásobovací konvoje v součinnosti s ponorkami.
score51 píše:Ved po potopení Hooda mohol zničit aj Price of Wales, čím by určite poriadne podlomil sebavedomie Britov.
Britové si "šetřili" PoW na Bismarcka, ale když vyplul, tak ještě z dělníky na palubě. Zasekla se mu jedno dělo, Němci mu pomasili můstek, resp. Compass platform.

Legenda:
- direktor (otočná řídící věž palby)
- kompasová platforma, má otevřený prostor zepředu i po stranách, její přední můstek je hodně prosklen, je z ní výborný výhled
- admirálský můstek má otevřené paluby vzadu po stranách, okna jsou menší
- obrněná velitelská věž s menšími štěrbinami, na bocích mají pozice protiletadlová děla a světlomety

Z kompasové platformy zbyly trosky, mrtvé shromažďovaly spěšně organizované pracovní skupiny. Nová bitevní loď „
Prince of Wales“ položila kouřovou clonu a prchala z boje. Třída KGV neměla oproti Bismarcku silně pancéřované stěny (jen 100 mm) velitelské věže, protože důstojníci byli zvyklí používat jiné můstky. Bitevní lodě byly mohutná plavidla o délce stovek metrů a hmotnosti desetitisíců tun. Schopnost ovládat a manévrovat s tak velkým plavidlem mělo zásadní význam.
Větší lodě, zejména válečné, mívají několik můstků. K běžnému řízení lodi slouží navigační můstek, vlajkové bitevní lodě bývají opatřeny takzvaným admirálským můstkem, odkud může admirál vydávat strategické povely celému loďstvu, aniž přitom narušuje taktické velení kapitána lodi.
Moderní technika dálkového řízení umožnila ovládat celou loď přímo z můstku. Na současných válečných lodích se loď jako taková řídí z můstku, zatímco zbraňové systémy jsou ovládány z velitelského stanoviště umístěného v útrobách plavidla.
Dnes v době řízených raket by se asi málokterý kapitán či admirál odvážil být v době bitvy na málo chráněných místech, leč s dobrým výhledem. Leč máme dobu míru, je lepší se dívat na moře, než být zalezlý v útrobách bez denního světla či špatným výhledem
--------------

score51: Možná ho mohli dodělat, ale Bismarck měl poškozenou příď, nedostatek paliva, a nemohl plout plnou rychlostí. Navíc byl vydán rozkaz, aby se vyhýbaly střetnutím s podobně silnými či silnějšími loděmi nepřítele. Lütjens věděl, že ho pronásledují další britské lodě. Chybou bylo, že nebyla dokončena letadlová loď
Graf Zeppelin, která by poskytla německé flotile přinejmenším vzdušné krytí a průzkum.
Lütjens odkládal i zahájení palby na Hooda, protože stále doufal, že se střetnutí bude moci vyhnout, ale kapitán
Lindemann rozhodl, že si nenechá loď rozstřílet, a Bismarck palbu opětoval. Britové si navíc naběhli na příčku T, kdy pluli přídí k německé skupině, která měla výhodu plných bočních salv, než se stačili otočit, tak to koupili.
-----------------
Jinak souhlas, že efektivnější v potápění lodí byly do určité doby ponorky, bylo jich sice více, ale jejich výroba byla levnější a rychlejší než stavba hladinových lodí. Mezi 1. červencem 1940 a 1. březnem 1941 vstoupilo do služby 72 německých ponorek, které Britům řádně zatápěly. Ovšem reálně mezi listopadem 1940 a únorem 1941 bylo operativních pouze 24 ponorek, neboť asi tucet jich Němci ztratili, další byly na opravách, atd. Přesto ponorky od června 1940 do března 1941 potopily 381 lodí o celkové tonáži přes 2 000 000 brutto registrovaných tun (BRT).
Například ponorkové eso
Günther Prien potopil 30 lodí (162 768 BRT), a jednu bitevní loď Royal Oak, o celkovém výtlaku 194 102 BRT. Osm dalších lodí s 62 751 BRT bylo poškozeno.
Pro srovnání ... V březnu 1940 začali Němci vysílat pomocné křižníky do vzdálených oblastí oceánu. Na konci března 1941 sedm pomocných křižníků potopilo či zajalo 80 lodí o celkové tonáži přes 494 000 BRT. Není to také špatné číslo, ale hlavním cílem těchto lodí bylo vázat nepřátelské síly v Atlantiku, tím mohly samozřejmě usnadnit práci ponorkám, které tolik nehonily torpédoborce, konvoje neměly tak silné eskorty.
Letectvo si vedlo také relativně dobře, když za únor a březen potopilo 68 lodí o tonáži 200 000 tun.
Jak válka postupovala bylo obtížnější zjistit přesně tonáž potopených lodí. Kapitáni ponorek hlásili nadsazené údaje potopených lodí (italské ponorky v Atlantiku v tom hrály prim). Přesto nebýt pomoci USA, tak by Němci postupně Brity asi zardousili. Británie měla v tomto období velké problémy se stavbou a opravami obchodních lodí, dělníky v loděnicích, apod. Opravy válečných lodí byly prováděny v USA a začal platit zákon o půjčce a pronájmu. V dubnu 1941 začaly fungovat britské letecké základny na Islandu a pomohly tak pokrýt velké plochy leteckým průzkumem a ochranou. Významný byl též britský úspěch na poli tajné války.