Dovolím si i sem dát svoji dnešní odpověď v diskuzi k tomuto článku na Armádních novinách http://www.armadninoviny.cz/armada-cr-m ... venom.html
@skelet
UH-1Y je oproti UH-1N prodloužená o 21 palců (0,53 m) právě v oblasti kabiny za sedadly pilotního prostoru. Tedy o toto číslo je i delší prostor nákladového prostoru/kabiny cestujících.
@skelet
Zkusím udělat trochu realističtější výpočet využitelné nosnosti vrtulníku H145/H145M.
1) Vybavení vrtulníku H145M LUH SOF německé Luftwaffe:
Recykluji svůj příspěvek z 30.3.2017: Tyto vrtulníky jsou v Bundeswehru jednoúčelově určeny pro potřeby speciální jednotky SKF německých pozemních sil (Heer). Vrtulníky i přes provedené vojenské úpravy si drží civilní certifikaci EASA a systém údržby bude probíhat podle civilních předpisů.
Oproti standardní variantě (civilní H145) mají německé H145M LUH SOF následující více méně potvrzené úpravy:
- Zvýšená maximální vzletová hmotnost o 50 kg (z 3700 na 3750 kg).
- Samosvorná palivovou nádrž
- Zesílené čelní sklo
- Řezače drátů
- Výstražný varovný systém odpalu PLŘS AN/AAR-60 MILDS (Missile Launch Detection System) od firmy HENSOLDT Sensors (dříve součást Airbusu).
- Čtveřici výmetnic klamných cílů na ližinách podvozku
- Lepší navigační počítač (Flight Management System) CMA-9000 od firmy CMC Electronics
- Kompatibilní osvětlení s pilotními brýlemi nočního vidění (NVG)
- Satelitní komunikace (na ocasním nosníku je anténa ve tvaru X). Protože zůstává standardní civilní avionika včetně dvojice civilních VHF radiostanic pro spojení v civilním leteckém pásmu, tak bude pravděpodobně vrtulník doplněn o další radiostanici (e) schopné komunikace na vojenských VHF/UHF frekvencích s leteckými a pozemními jednotkami ve formátech používaných v NATO.
- Kování pro připojení vnějších závěsníků (Luftwaffe je ale nebude používat)
- Demontovatelné pancéřování podlahy a demontovatelné pancéřování okolo pilotních sedaček (zezadu a z boku)
- Demontovatelná slaňovací hrazda
- Demontovatelné nafukovací nouzové plováky a sněžnice (bláto, sníh) na ližinách
- Elektrooptická senzorová hlavice MX-15 (infračervená kamera FLIR a barevná TV kamera) od firmy L-3 Wescam. Zatím nebyla na strojích vidět a pravděpodobně se bude montovat jen pro některé typy úkolů. Není jasné, jestli jejich zobrazení je integrováno do civilní avioniky v pilotním kokpitu nebo bude nutné do nákladového prostoru instalovat řídící pult, který obsluhuje další člen posádky
- Pohyblivý, ve dveřích umístěný, šestihlavňový kulomet M134 ráže 7,62 mm. Certifikace měla proběhnout během roku 2016.
Můj odhad je, že komponenty, které se nedají snadno nebo vůbec demontovat (jako silnější sklo, samosvorná nádrž, čtveřice výmetnic klamných cílů, AN/AAR-60 MILDS, lepší navigace/komunikace) by mohly přidat vrtulníku minimálně právě těch 50 kg prázdné hmotnosti, o kterou se pak zvýšila maximální vzletovou hmotnost na 3750 kg.
I u verze H145M LUH SOF tak mohla zůstat zachována nosnost 1800 kg (posádka, palivo, výzbroj a náboje do výmetnic, cestující, náklad) jako u standardního katalogového modelu H145/H145M. Všechno ostatní vybavení, které si Luftwaffe pořídila, se montuje podle typu úkolu a příslušně snižuje jeho užitečné zatížení (transportní nosnost).
2) Můj odhad využitelné nosnosti vrtulníku H145/H145M:
- Hmotnost prázdného letadla v základní konfiguraci: cca 1900 kg (minimálně 1950 kg pro verzi LUH SOF)
- Maximální vzletová hmotnost: 3700 kg (3750 u verze LUH SOF)
- Nosnost: cca 1800 kg
- Množství paliva: 860 litrů
a)
860 litrů paliva JET A-1 má hmotnost 694 kg (pro jednoduchost 700 kg).
Pilot o nahé hmotnosti 85 kg vystrojený do moderního armádního pilotního vybavení (včetně taktické neprůstřelné vesty s vybavením pro přežití, odhad pro výstroj je okolo 15 kg) má hmotnost 100 kg.
Dva piloti a palivo dohromady mají hmotnost celkem 900 kg. Z nosnosti 1800 kg nám tak zbývá jen 900 kg pro užitečné zatížení.
b)
Pro další úvahu předpokládám, že typický mužský pasažér má nahou hmotnost průměrně 85 kg. Pokud se ale sešli například metrákoví vojáci, tak to bude ještě horší.
Pokud by se uvažovalo výrobcem nabízené uspořádání s 9 sklopnými taktickými sedadly (jejich hmotnost neuvažuji, je asi už v základním vybavení vrtulníku), tak by hmotnost každého pasažéra (včetně oblečení a zavazadel) musela být maximálně 100 kg. Tedy, teoreticky to je možné. Osoby jsou ale dost nalehko a nesmí se mez pasažéry sejít těžší část mužské populace.
Přeprava vojáků? Hmotnost výstroje a výzbroje pro přepadové akce u protiteroristické jednotky by mohla být okolo 20 kg na osobu. Pak jeden cestující váží 105 kg. Takových vojáků vrtulník unese celých osm.
Přeprava vojáků v „plné polní“? Měření US ARMY v Afghánistánu ukázaly, že při boji nese pěšák průměrně 29 kg, při přesunu 46 kg a při nouzovém přesunu 60 kg zátěže. Pro můj výpočet vezmu hodnotu 46 kg. Typický pasažér pák váží 131 kg. Takových vojáků vrtulník H145M unese celých šest.
c)
Dosud jsem nepočítal žádné další dodatečné vybavení na ochranu vrtulníku. Pokud by se započítalo, že se nabijí výmetnice (odhadem 120 klamných cílů 1x1 palec), tak je to dalších 20 kg vybavení. Elektrooptická senzorová hlavice MX-15 má hmotnost do 50 kg. Největší hmotou bude ale demontovatelné pancéřování. Sada pro podlahu a obě pilotní sedačky bude odhadem mít hmotnost okolo 150-200 kg.
Pokud se takto vybaví vrtulník (tj. dalších 210 až 270 kg odebraných z přepravní nosnosti), tak pak už uveze jen 610 – 690 kg užitečného zatížení. Přepočteno na osoby je to 5-6 členů přepadové jednotky, nebo jen 4-5 obtěžkaných pěšáků v plné polní.
Možná i to je jeden z důvodů proč H145M LUH SOF německé Luftwaffe létají s demontovanými dveřmi. Kromě snadnějšího vysazování přepadové jednotky, to také ubere pár desítek kilogramů na hmotnosti.
4) Výzbroj na export
Poznámka k vyzbrojení exportních H145M. Podle zpráv z jara 2016, byl tehdy vývoj a certifikace externích podvěsů teprve na počátku testování. Stejně také testování instalace kulometu FN MAG ráže 7,62 v bočních dveřích. Dosavadní fotografie výzbroje používané už několik let v marketingových materiálech jsou tak jen marketingové „makety“.
Podle zpráv z magazínu Euro je v nabídce pro H145M AČR následující výzbroj: „Arzenál v podvěsech čítá kulomet, dvacetimilimetrový kanon, odpalovač neřízených raket i řízených střel včetně protitankových Spykeů, jak požaduje česká armáda“.
To přeloženo do normálního technického jazyka znamená:
- Kulometné kontejnery ráže .50 FN Herstal HMP250 LCC (kulomet FN Herstal M3P, nominální kadence cca 1000 ran/min, 250 nábojů 12,7 x 99 mm , hmotnost plně nabitého kontejneru 119 kg), nebo HMP400 LCC (400 nábojů, 140 kg).
- Kanónový kontejner ráže 20 mm NEXTER NC621 (nominální kadence 800 ran/min, 180 kusů nábojů 20 x 102 mm, hmotnost plně nabitého kontejneru 180 kg), nebo verze s delší nábojovou schránkou (250 nábojů, hmotnost 210 kg)
- Raketové bloky Forges de Zeebrugge (FZ, patří do skupiny THALES) FZ233 se sedmi raketnicemi pro neřízené rakety FZ ráže 2,75 palce (70 mm). Každá raketa, která se skládá z raketového motoru a různých typů hlavic, váží okolo 10 kg. Hmotnost plně nabitého raketometu je zhruba 100 kg.
- Raketové bloky FZ231 s dvanácti raketnicemi pro neřízené rakety FZ ráže 2,78 palce (70 mm). Hmotnost plně nabitého raketometu je zhruba 150 kg.
- Poznámka: před pár dny byl podepsán kontrakt mez Airbusem a FZ/THALES na integraci řízených střely/rakety FZ275 LGR (hmotnost 12,5 kg) s poloaktivním laserovým naváděním do vypouštěcích zařízení FZ233 na vrtulnících H145M.
- Protitankové řízené střely SPIKE, pravděpodobně verze SPIKE-ER s doletem až 8km. Každá střela váží 33 kg (bez odpalovacího zařízení, cca dalších 30 kg na dvojici raket).
Každá podvěšená výzbroj ale dále snižuje užitečnou přepravní nosnost vrtulníku. Pokud se vrtulník vybaví pancéřováním, senzorovou hlavicí MX-15 a „katalogovou“ výzbrojí (1 x nabitý HMP400 LCC a 1 x nabitý dvanáctihlavňový raketový blok FZ231) na dvou závěsnících (oba dohromady mají hmotnost okolo 40 kg)., tak zbývající nosnost vrtulníku už bude jen okolo 280 až 360 kg. To jsou jen 2-3 lehčeji vyzbrojení vojáci.
5)
Pokud AČR údajně požaduje schopnost přepravit 8 vojáků výsadku, tak by si měla také lépe specifikovat, jak jsou vybaveni a jak má být při tom vybavený vrtulník.
H145M je skutečně malý vrtulník, který sice zvládne leccos, ale nikoliv v jedné konfiguraci. A to je zásadní rozdíl oproti mnohem větším, výkonnější a dražším typům, jako je zde probíraný vojenský speciál UH-1Y.