Re: Úmrtí vojáků v ČSLA
Napsal: 30/4/2020, 15:08
A chcelo by to štatistiku s počtom odlietaných hodin. Myslím že sa to postupne zásadne zlepšovalo.
Flogger G píše:MiG-15 tří základních verzí, v několika variantách, působil v čs. letectvu od května 1951 (...)
Hodně problémů způsobil ve všech letectvech světa přechod na letadla se šípovými křídly, u nás spojeno s přechodem na nový proudový pohon těchto strojů. Veliké problémy přinášelo i nedostatečné RT zabezpečení leteckého provozu, dále slabá učebně výcviková základna - chybějící názorné pomůcky, učební filmy a hlavně letecké trenažery (PCK).
...mám návrh: nechtěl bys raději sepsat do příslušného vlákna jak probíhalo zavádění F-104G do jednotlivých ozbrojených sil po Evropě? Aspoň příklady?Starlight píše:(...)
5)
Ohledně západoněmeckých letounů F-104G Starfighter. (...) A to létali úplně jiné mise než naši (nízké průnikové mise nad pevninou a nad mořem za každého počasí) a například jen 28 strojů ztratili kvůli srážce s ptákem.
Ten "odhadovaný" prepočet cez ročne nalietané hodiny u Mig-15 by mohol orientačne zodpovedať a s porovnaním s F-86 to zase nevychádza až tak zásadne zle(v rámci štatistickej odchylky?)Starlight píše:1)
..
USAF uvádí, že pro typ F-86 bez rozdílu verze byla v roce 1955 průměrná nehodovost se zničením letounu 28 leteckých nehod s následkem zničení letounu na 100 tisíc letových hodin. Pro rok 1950, který tu uváděl Skeptik to bylo 43 na 100 tisíc letových hodin. Průměrná hodnota za léta 1950-1971 je 26 na 100 tisíc letových hodin.
4)
Něco málo lze i velmi hrubě odhadnout pro naše MiG-15. Ale tady to moc slavné. Nejsou data k náletům. Reálná data z této doby asi nikdy nebudou a nelze předpokládat, že by naše letectvo používalo stejný způsob sledování a vyhodnocování dat jako americká strana.
Zkusím to tedy jinak. Například poslední provozovaný MiG-15bis SB z výzbroje ČSLA ve sbírkách Kbelského muzea létal v letech 1956 až 1982. Stroj při 2 506 vzletech nalétal téměř 1 800 hodin. Tedy v průměru 69 hodin ročně, respektive 43 minuty na jeden let. Tam také umístěný sbírkový MiG-15 UTI, který byl provozovaný v letech 1959 – 1980, nalétal při 1 340 hodin při 3 142 startech. V průměru 63 letových hodin ročně, respektive 26 minut na jeden let! Velmi krátké lety MiGu-15 potvrzují i další veřejně dostupná data.
Přes palec se zaokrouhlenými čísly – 600 MiGů-15 našeho letectva z počátku roku 1955 by při průměrném náletu 70 hodin ročně by celkem nalétalo 42 tisíc hodin. Při 31 leteckých nehodách to vychází na 73 leteckých nehod na 100 tisíc letových hodin. Pokud by se průměrný nálet zvednul na 100 letových hodin za rok na jeden MiG-15, tak by nálet flotily byl 60 tisíc letových hodin. Při 31 leteckých nehodách to vychází na 52 leteckých nehod na 100 tisíc letových hodin. A s těmi čísly se dá pracovat oběma směry (nálet, skutečný počet provozovaných letounů v roce 1955).
5)
Ohledně západoněmeckých letounů F-104G Starfighter. Bohužel i „Mike“ Milota je důkazem toho, že negativní nálepka se tohoto letounu drží, přestože jsou dnes na internetu běžně k dohledání data. A ve srovnání našimi s našimi MiGy-15 nebo později MiGy-21 a hlavně Su-7 to pak vypadá úpně jinak.
..
Jak to tedy bylo? Němci o pro letectvo a námořnictvo koupili 916 strojů F-104. První F-104 ztratili v roce 1961. Celkem při leteckých nehodách a dalších poškozeních v letech 1961-1989 přišli o 298 strojů, ale "jen" a 116 pilotů (!). Viz MiG-15 a jeho „skóre“ 142 pilotů, kteří se zabili na tomto stroji v Československu. V nejhorším roce 1965 ztratili Němci celkem 28 strojů. Celkem německé Starfightery nelétaly téměř 2 milióny letových hodin a zprůměrované to vychází na 14 leteckých nehod na 100 tisíc letových hodin. A to létali úplně jiné mise než naši (nízké průnikové mise nad pevninou a nad mořem za každého počasí) a například jen 28 strojů ztratili kvůli srážce s ptákem.
..:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_ ... ety_recordand Norway 14% (6 of 43) [157] of their respective Starfighter fleets. The best accident rate was achieved by the Spanish Air Force, which ended its Starfighter era with a perfect safety record. The Ejército del Aire lost none of its 18 F-104Gs and 3 TF-104Gs over a total of seven years and 17,500 flight hours
Toto je potřeba uvést na pravou míru. Zmátla jsem počet nehod z technických příčin a počet nehod z technických příčin s následkem úmrtíCelkově to tedy vypadá, že nehodovost F-86 v USAF byla vyšší než nehodovost MiG-15 v československém letectvu. O počtu nehod z technických příčin to platí dvojnásob.
Z výše uvedeného totiž vyplývá, že F-86 měl jen za rok 1950 víc nehod z technických příčin než MiG-15 za celých 33 let jeho používání v ČSLA.
A podotýkám, že účelem mého příspěvku nebylo ukázat na to, že "imperialistický Sabre" na tom byl s nehodovostí ještě hůře než "socialistický MiG", ale pouze a jen odpovědět na Dzinovu otázku, zda na tom jiná proudová letadla té doby byla obdobně jako MiGy-15.Celkově to tedy vypadá, že nehodovost F-86 v USAF byla vyšší než nehodovost MiG-15 v československém letectvu. O počtu nehod z technických příčin to platí dvojnásob.
Jen za rok 1950 zahynulo na F-86A šest pilotů při 16-ti nehodách. Za celých 33 let jeho používání MiGu-15 v ČSLA zahynulo při nehodách z technických příčin celkem 14 pilotů
To co psal Starlight to přeci evidentně nepotvrzuje, naopak. Podle jeho příspěvku na tom byl MiG-15 v našich službách asi dvakrát hůře, než F-86 ve službách USAF (52 ku 26 nehod na 100 tisíc letových hodin).Skeptik píše:...ale pouze a jen odpovědět na Dzinovu otázku, zda na tom jiná proudová letadla té doby byla obdobně jako MiGy-15.
Ano, podle všeho byla. Potvrzuje to i to, co sem Starlight doplnil.