Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 4/9/2019, 17:43
@Skelet
A já píšu, že Gripeny C/D určitě nemají pokračovat po 2027?
shrnu pár bodů:
a) narůstá přímé ohrožení členských států NATO - Např. ze směru od Ruské federace. viz Iskandery v Kaliningradu plus Rostoucí míra neporozumění mezi běloruskou vládou (čti skupina vedená Lukašenkovou rodinu) a některými lidmi z RF. Nemá smysl příliš rozebírat jestli např. v 2025 bude narůstat vliv Izborského klubu nebo se situace spíše začne zklidňovat - je to totiž příliš daleko. Prozatím jsem názoru, že pokud RF zaútočí také severně od Ukrajiny, tak "u Vilniusu se bojuje za Prahu/Bratislavu"
b) Tvrdím, že pokud v koncepci AČR nenahradí schopnosti jednomotorových nadzvuků něčím jiným, tak 12 bojových Gripenů C ve verzi MS20 nemusí stačit.
c) ekosystém dodavatelů MRO pro Gripenu C je limitovaný na SAAB. Pár příspěvků výše jsou uvedeny zajímavé případy, které umožnily i ozbrojených silách relativně chudých států provozovat nezanedbatelné nadzvukové letectvo. viz např. varianty upgradů na bázi původních Mirage III/5. U Gripenu C toto nepozoruji - právě naopak - mám pocit, že vlivem smlouvy na dobu určitou je zde velké riziko vendor lock-in (=zákazník bude skákat/platit, jak dodavatel píská). Tyto příběhy spojuje věc, která u Gripenů C není = výběr z více možností.
d) Z druhé strany - z pohledu dodavatele - tak aby věděl že zákazníci s ním jednají tvrdě, ale férově a stabilně. Že nyní např. se spojí ti co rozhodují o nadzvukových v CZE a v HUN a např. v SAF, tak, aby dodavatel měl jistotu větší zakázky, která mu umožní omezit riziko že náklady na další upgrady C-éček se "rozpustí" do více kusů než ten prťavý počet 12+2 v ČR ... Takhle se podařilo rozjet jaderky ve Francii po 2. sv. válce = velké průmyslové firmy se spojili a garantovali odběr elektriky, takže elektrárenský byznys se nebál rozjet stavbu jaderek ve velkém a tím se zlevnila jednotková cena jaderky. Zčásti je tento model stabilní symbiózy elekrárenské firmy objednávající jaderku a odběratelů EE platný taky ve Finsku.
A proto píšu nyní (=8 roků předem) začít hledat alternativy nadzvuků po 2027, tak aby pak těsně předtím neprobíhaly "horečnaté závody" jestli česká vláda "stihne" podepsat smlouvu, která bude za cenu nadiktovanou dodavatelem.
viz pasáž popisující odhad kolem 2025 z neofiko fan-webu: http://czechairforce.com/news/moznosti- ... h-sil-acr/
Takže já jsem pro "festina lente/spěchej pomalu" = už dnes rozebírat možnosti, které budou po 2027. Jen ať SAAB se snaží hledat jak levně integrovat další varianty zbraní. Případně nebránit se olétaninám, pokud např. Thajsko bude pokračovat v nákupech od KAI (např. podobně jako Filipíny FA-50), tak jestli se Thajci budou chtít zbavit svých 7 Gripenů C https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Tha ... _inventory
Rozuměj - taky by se mi líbilo rozebírat kolik přijde Gripenů E. Ale naše republika bude chudnout (=mj. protože současná vláda spíše dusí kreativní byznys viz např. skandální způsob kontrolování daňových odpočtů na výzkum, kdy finančák předával výsledky výzkumu přímému konkurentovi). Nejsem si jistý jestli bude dost peněz např. na 12 jednosedadlových E-ček.
http://czechairforce.com/news/saab-jas- ... republiky/
A já píšu, že Gripeny C/D určitě nemají pokračovat po 2027?
shrnu pár bodů:
a) narůstá přímé ohrožení členských států NATO - Např. ze směru od Ruské federace. viz Iskandery v Kaliningradu plus Rostoucí míra neporozumění mezi běloruskou vládou (čti skupina vedená Lukašenkovou rodinu) a některými lidmi z RF. Nemá smysl příliš rozebírat jestli např. v 2025 bude narůstat vliv Izborského klubu nebo se situace spíše začne zklidňovat - je to totiž příliš daleko. Prozatím jsem názoru, že pokud RF zaútočí také severně od Ukrajiny, tak "u Vilniusu se bojuje za Prahu/Bratislavu"
b) Tvrdím, že pokud v koncepci AČR nenahradí schopnosti jednomotorových nadzvuků něčím jiným, tak 12 bojových Gripenů C ve verzi MS20 nemusí stačit.
c) ekosystém dodavatelů MRO pro Gripenu C je limitovaný na SAAB. Pár příspěvků výše jsou uvedeny zajímavé případy, které umožnily i ozbrojených silách relativně chudých států provozovat nezanedbatelné nadzvukové letectvo. viz např. varianty upgradů na bázi původních Mirage III/5. U Gripenu C toto nepozoruji - právě naopak - mám pocit, že vlivem smlouvy na dobu určitou je zde velké riziko vendor lock-in (=zákazník bude skákat/platit, jak dodavatel píská). Tyto příběhy spojuje věc, která u Gripenů C není = výběr z více možností.
d) Z druhé strany - z pohledu dodavatele - tak aby věděl že zákazníci s ním jednají tvrdě, ale férově a stabilně. Že nyní např. se spojí ti co rozhodují o nadzvukových v CZE a v HUN a např. v SAF, tak, aby dodavatel měl jistotu větší zakázky, která mu umožní omezit riziko že náklady na další upgrady C-éček se "rozpustí" do více kusů než ten prťavý počet 12+2 v ČR ... Takhle se podařilo rozjet jaderky ve Francii po 2. sv. válce = velké průmyslové firmy se spojili a garantovali odběr elektriky, takže elektrárenský byznys se nebál rozjet stavbu jaderek ve velkém a tím se zlevnila jednotková cena jaderky. Zčásti je tento model stabilní symbiózy elekrárenské firmy objednávající jaderku a odběratelů EE platný taky ve Finsku.
A proto píšu nyní (=8 roků předem) začít hledat alternativy nadzvuků po 2027, tak aby pak těsně předtím neprobíhaly "horečnaté závody" jestli česká vláda "stihne" podepsat smlouvu, která bude za cenu nadiktovanou dodavatelem.
viz pasáž popisující odhad kolem 2025 z neofiko fan-webu: http://czechairforce.com/news/moznosti- ... h-sil-acr/
Takže já jsem pro "festina lente/spěchej pomalu" = už dnes rozebírat možnosti, které budou po 2027. Jen ať SAAB se snaží hledat jak levně integrovat další varianty zbraní. Případně nebránit se olétaninám, pokud např. Thajsko bude pokračovat v nákupech od KAI (např. podobně jako Filipíny FA-50), tak jestli se Thajci budou chtít zbavit svých 7 Gripenů C https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Tha ... _inventory
Rozuměj - taky by se mi líbilo rozebírat kolik přijde Gripenů E. Ale naše republika bude chudnout (=mj. protože současná vláda spíše dusí kreativní byznys viz např. skandální způsob kontrolování daňových odpočtů na výzkum, kdy finančák předával výsledky výzkumu přímému konkurentovi). Nejsem si jistý jestli bude dost peněz např. na 12 jednosedadlových E-ček.
http://czechairforce.com/news/saab-jas- ... republiky/