Stránka 41 z 671
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 12:27
od Arthur
Z prvej ruky Slovenského rozhlasu o obrane so štátnym tajomníkom aj o BOP 8x8 (VTV 4x4) a nadzvukových lietadlách.
zdroj:
http://www.rtvs.sk/radio/archiv/1175/764279
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 12:31
od niko
Klingy: Zmluvu som videl len s vyciernenymi poctami, cize iba dedukujem, no predpokladam, ze na rezerve sa ziaden rusky servis nerobi. Su to uzemnene stroje v podstate v hroznom stave este poväcsinou vo federalnej kamuflazi a velmi by ma prekvapilo, keby sa aj robil. Ono v konecnom dosledku zmluva je postavena tak, ze pokial MO preda RSK letu neschopny stroj a do tusim 30 dni neodstrani zavady, tak sa stroj povazuje podla zmluvy za letuschopny. Cize formalne letuschopny,ale v reale ... Preto dufam, ze nikoho nenapadlo dat do zmluvy rezervu.
Klingy nesmies zabudat na to, ze abonentna zmluva sa tyka v drvivej väcsine beznej prevadzky a hlavne udrziavanie chodu a generalok motorov. V pripade GO draku a ostatnych veciach sa veci platia na zaklade samostatneho zmluvneho dokumentu. Vid bod. 2.7. Cize v abonentnej zmluve nie su zahrnute vsetky naklady na technicku udrzbu MIG 29 AS. Okrem toho je zmluva robena na 5 letovych rokov. Teda 5 x 100 hodin a 5 x 150 startov. Takze v zasade by RSK malo jeden krat pocas trvania zmluvy robit generalku motorov, pri nizsom nalete/setrnom lietani mozno ani nie u vsetkych. Ak by sme vsak zvysili nalet, tak by museli byt generalky dve a ergo aj vyssia cena abonentnej zmluvy. Teda abonentna zmluva je lacna preto, lebo to nieje integrated service packet, ale nieco ako basic service packet. Zaroven malo lietame a mame letuschopne nie vsetky stroje. V podstate ak chceme rozlietat letectvo, potrebujeme viac zainvestovat aj do zmluvy.
Mig 29 A z rezervy. Uznajte sami:
https://www.facebook.com/SlovakAirForce ... =3&theater
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 14:48
od arten
Flader píše:
Tak aby som odpovedal presne, áno Arten, Slovensko si Gripeny môže dovoliť. Dokonca myslím, že by si mohlo dovoliť aj E/F ak by ich cena nebola niekoľkonásobne vyššia. Záleží len na tom aké podmienky (splátkový kalendár) by boli naši vyjednávači schopný vyjednať.
OK. Čo vypustíme? Pozri si ten plán vyzbrojovania armády. Na nákup výzbroje má ísť 6,7 mld. Ale keď si podrobne pozrieš ten "lis Ježiškovi," zistíš, že tam majú úplné hausnumerá a že to zďaleka nebude stačiť na to čo chcú.
Takže ešte raz - ktoré iné spôsobilosti za cca 1 mld € vypustíme?
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 14:54
od Flader
Arten, sedím ja na ministerstve? Ak bude treba niečo z toho materiálu uprednostniť na úkor iného tak sa to podľa priorít určite urobí. Ale ak sa ma pýtaš v akom poradí má MO tie priority postavené tak to neviem. Isté je jedno, momentálne priority sú tie projekty ktoré sa stále opakujú v médiách. Kolesová technika a stíhacie letectvo. Plus už rozbehnuté projekty.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 15:48
od arten
No ale to je aký alibizmus? Tak v diskusii tu všetci tvrdíte, že treba zachovať nadzvuk. letectvo. Fajn. Máme materiál, ktorý rozpisuje čo chce MO do r.2030 nakúpiť a za koľko. A tým pádom vieme reálne zhodnotiť tie možnosti. Čiže nie, nesedíš na MO, ale ak tvrdíš, že si nadzvuk môžeme dovoliť, tak potom povedz, čo vypustíme...
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 15:50
od klingy
Niko, nechcem kecat ale GO Draku, je po novom predlzenie zivotnosti draku a robi sa po 5000 az 5500 (podla Indov) resp. 4500 az 5000 hodin podla RSK MIG a zavysi to od posudku na jednotlivy drak medzi tym sa robia, len prehiadky draku, aspon tak som to pochopil z materialu RSK o modernizacii na standard SD (AS)...
V podstate je to rovnaky postup ako v pripade F-16
---
Arten ja by som tuto otazku rozdelil na dve...
Mozme si dovoli prevadzkovat nadzvuk? mne vychadza, ze mozme, je az takou prijoritou obstaravat novy nadvzuk z ohladom na technicky stav Migov a finacne moznosti, a celkovy stav ozbrojenych sil, odpoved je nie, resp. mozme ale potom zabudnime na nahradu BVP , nahradu, modernizaciu PVOS...
Mozme sa bavit, o tom ci to budeme robit s Indmi, Poliakmi alebo cez Rusmi (ja osobne na obidenie RSK nevidim dovod, pretoze samo MO konstatuje vo svojej rocenke, ze RSK si zacalo riadne plnnit svoje povinnosti)
edit: Generaka draku sa robi pri 2000 hodinach nasledne na 4000 az 4500 hodin podla RSK podla HAL a IAF 5000 az 5500 hodin
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 16:24
od niko
klingy: Vynimka sa netyka len draku, je tam aj viac veci - komplexne opravy po dosiahnuti hranice 1000 hodin.
2.7. KOP po dosiahnutí hranice 1000±100 letových hodín
Lietadiel (technické preskúmanie pre určenie rozsahu KOP,
dodanie materiálu pre KOP, realizácia KOP, inšpekcia
špecialistami Dodávateľa po realizácii KOP) sa vykonávajú na
základe samostatného zmluvného dokumentu.
OS SR taktiez pouzatvarali dalsie zmluvy s RSK na dodavku dielov a opravy a vela veci riesi aj LOTN. Rusi v ramci abonentnej zmluvy riesia v zasade tie zlozitejsie technicke zalezitosti a v zasade komplet motory. Tiez je dolezita asi informacia, ze po vyprsani abonentnej zmluvy maju byt servisovane Migy v stave, kedy mozu byt rezurzovo prevadzkovane po dobu jedneho letoveho roka. Tyka sa hlavne motorov.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 16:36
od Flader
arten píše:No ale to je aký alibizmus? Tak v diskusii tu všetci tvrdíte, že treba zachovať nadzvuk. letectvo. Fajn. Máme materiál, ktorý rozpisuje čo chce MO do r.2030 nakúpiť a za koľko. A tým pádom vieme reálne zhodnotiť tie možnosti. Čiže nie, nesedíš na MO, ale ak tvrdíš, že si nadzvuk môžeme dovoliť, tak potom povedz, čo vypustíme...
Tak keď mi dáš takú moc rozhodovať, tak nevypustíme nič, ale buď sa zredukujú počty pri veciach s nižšou prioritou, alebo sa budú musieť nájsť peniaze inde.
Ďalšia možnosť môže byť v niektorých veciach "Pobaltská cesta". Niektoré veci by sa nemuseli nutne nakupovať novovýroba ale aj nákup použitej techniky. V posledom čase je to dosť vidieť a myslím, že by to mohla byť cesta aj pre Slovensko.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 16:44
od Flader
niko píše:OS SR taktiez pouzatvarali dalsie zmluvy s RSK na dodavku dielov a opravy a vela veci riesi aj LOTN. Rusi v ramci abonentnej zmluvy riesia v zasade tie zlozitejsie technicke zalezitosti a v zasade komplet motory. Tiez je dolezita asi informacia, ze po vyprsani abonentnej zmluvy maju byt servisovane Migy v stave, kedy mozu byt rezurzovo prevadzkovane po dobu jedneho letoveho roka. Tyka sa hlavne motorov.
Ak je toto pravda, tak si práve odpovedal na jednu myšlienku čo ma napadla. Ak by sme nechceli, alebo nemohli už predĺžiť zmluvu tak by možno nebolo od veci, nechať 100% zoservisovať MiG-y pred koncom zmluvy a potom ich jednoducho nechať aspoň doslúžiť. Tým by sa čas na výmenu určite natiahol. Ak by to bol naozaj rok, tak to už by bola dosť slušná doba. Len jedna vec môže byť na papieri a druhá skutočnosť.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 16:45
od klingy
Niko kde s tu zmluvu vyhrabal?

Ja sa k nej neviem dopracovat
Cize cca kazdy 5 rokov mala generalka, kolko tato sranda v priemere stoji?
Mne vychadza s toho asi toto , problem nieje samotna technika, ale v sposobe servisu migov je zainteresovane MO (letecka zakladna), LOTN, Wiling RSK.
Plati sa hore dole, kade komu, a potom sa neda riadne ani vycislit suma kolko nas stoji (bojim sa, ze toto budu pri akomkolvek storji, nielen pri MIGu)
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 16:59
od Flader
To by sme potom mali mať lietadlá v super stave pri takej starostlivosti (aspoň papierovej). Len neviem, či to tak je.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 17:12
od niko
klingy: Zmluva je dostupna na CRZ. Je to ale abonentna zmluva 2011-2016. Uplne nova zial nie je zverejnena, ale da sa predpokladat, ze bude v podobnom duchu.
https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=329439&l=sk
Klingy taky ten mix servisnych firiem na zabezpecenie chodu je celkom bezna vec. V praci sa s nim stretavam casto. V zasade je jeho vyhodou to, ze je lacnejsi ako plny 100 % servis- integrated service packet -ISP. Jeho nevyhodou ale je, ze casto nefunguje dobre a prevadzkove hodiny v reale klesaju. Vhodny skor na menej sofistikovane technologie. Dalsia vec je cena. Okrem toho, ze ju pozna len MO, je netransparentna, kedze vela veci sa neuctuje, alebo neuctuje kde ma.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 17:44
od klingy
Mne v tom vadi najma Willing, chapem LOTN (je to firma ovlada statom, resp. MO) chapem RSK...
Ono by to v zasade malo fungovat tak, ze LOTN by mal zabecpecovat spolu s RSK logistiku a vacsie (sklad dielov, opravy dielov atd.) podporu pre zakladnu a beznu udrzbu by mala zvladat zakladna sama...
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 21:24
od arten
Flader píše:
Ďalšia možnosť môže byť v niektorých veciach "Pobaltská cesta". Niektoré veci by sa nemuseli nutne nakupovať novovýroba ale aj nákup použitej techniky. V posledom čase je to dosť vidieť a myslím, že by to mohla byť cesta aj pre Slovensko.
Hej ja som to tu pisal dost casto. Prebytky inych armad. Az na dva problemy dnes - vela z tych nakupov su C3I veci, co potrebujes našiť na mieru - čiže nevieš kúpiť "ojazdene," čo sa tyka techniky, tak tam akosik - prebytky už došli...
Ako píše klingy:
klingy píše:
Mozme si dovoli prevadzkovat nadzvuk? mne vychadza, ze mozme, je az takou prijoritou obstaravat novy nadvzuk z ohladom na technicky stav Migov a finacne moznosti, a celkovy stav ozbrojenych sil, odpoved je nie, resp. mozme ale potom zabudnime na nahradu BVP , nahradu, modernizaciu PVOS...
Takže čo vypustíme?

Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 21:56
od klingy
Arten: ja osobne najradsej predlizit sluzbu migov a novy nadzvuk riesit az ho realne bude treba (nie politicky)
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 22:06
od niko
klingy píše:Ono by to v zasade malo fungovat tak, ze LOTN by mal zabecpecovat spolu s RSK logistiku a vacsie (sklad dielov, opravy dielov atd.) podporu pre zakladnu a beznu udrzbu by mala zvladat zakladna sama...
Suhlasim. Na druhej strane, ak by v dnesnej dobe, ked minister obrany verejne hovori, ako nechce nic mat s Migom, media pravidelne zhadzuju jeho lietadla a distancujeme sa od Rusov zrušíme kontakt so slovenskou firmou, ktora roky zastupuje RSK Mig na nasom uzemi, nebude to mat prave najlepsi vplyv na prevadzkyschopnost nasho letectva. Myslim, ze s Wilingom uz treba dozit tie 3-4 roky a postarat sa o to, aby sa nedostal k podobnej zakazke pri novom lietadle.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 9/10/2017, 23:44
od arten
klingy píše:Arten: ja osobne najradsej predlizit sluzbu migov a novy nadzvuk riesit az ho realne bude treba (nie politicky)
OK. Nič to nemení na tom, že pri riešení nového nadzvuku bude musieť vypadnúť niečo iné...
niko píše:klingy píše:... zrušíme kontakt so slovenskou firmou, ktora roky zastupuje RSK Mig na nasom uzemi, nebude to mat prave najlepsi vplyv na prevadzkyschopnost nasho letectva. Myslim, ze s Wilingom uz treba dozit tie 3-4 roky a postarat sa o to, aby sa nedostal k podobnej zakazke pri novom lietadle.
Vôbec nič nám nebráni poslať Výboha do prdele. A uzavrieť zmluvu s kýmkoľvek iným...
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 10/10/2017, 07:39
od niko
Arten zmysel celej debaty je tam uz nikoho ineho nemat. Nie vymenit jedneho za ineho.
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 10/10/2017, 08:26
od klingy
Arten, ale ja mam na mysli riesenie noveho nadzvuku po roku 2030, podla toho co som zistoval, tak napr. India planuje pravadzkovat svoje 29ky do roku 2035-2040, medzi tym sa sustredit na pozemne sily a PVOS...
Tak ako pise niko, mam na mysli zvysovanie sposobilosti LOTN + napr. zapojenie TU Kosice resp. Zilinskej univerzity maju odborne kapacity na avioniku, draky atd...
a postupne tym znizovat zavyslost na RSK resp. mat zmluvu o udrzbe s RSK, ale opravy a repas jednotlivych blokov vykonavat u nas, cize minimalizovat dodavky z Ruska zaroven by sme to mali pekne na papiery s podporou vyrobcu...
Re: ASR kampak kráčíš?
Napsal: 10/10/2017, 08:53
od niko
Klingy myslim, ze zasadna otazka je, ako dlho chceme pockat s Migmi. Pokial by to bolo aspon 10 rokov, hadam by sa oplatilo investovat. Ale este na margo tej artenovej otazky. Mame Willing za koho vobec v sucasnej dobe vymenit ? Pokial viem, na Slovensku nie je ziadne ine partnerske zastupenie RSK, ci ? Klingy mas nejake info o inej firme ?
Na margo toho spominaneho chorvackeho tendra. Do uzsieho vyberu sa dostala F 16 (USA, Grecko, alebo Izrael) a Gripen. FA 50 ani neodovzdala ponuku.
https://www.defensenews.com/global/euro ... ideration/