Zopár informácií z článku o tankovom prápore a o 2A4, pre toho komu sa to nechce čítať celé.
https://www.mod.gov.sk/obrana-22023/?fb ... U53vu3yuFI
Cieľa spôsobilostí 2021 ťažká mechanizovaná brigáda. A v nej je okrem iného definovaná potreba plnohodnotného tankového práporu, teda minimálne 53 tankov.
...modernizovali park techniky, státia pre tanky. Okrem toho potrebujú aj priestory na skladovanie ďalších potrebných komponentov k tankovej technike. Bude treba upraviť tiež opravárenskú halu. Od rozšírenia vstupnej brány až po výmenu zdvíhacích zariadení a žeriavov s väčšou únosnosťou, ale aj elektroinštalácie. „Plánujeme aj výstavbu nových priestorov. Leopard môže byť v garáži alebo aj vo vonkajších priestoroch, ale musí byť stále napojený na zariadenie, ktoré dokáže regulovať jeho teplotu a vlhkosť
V našej skupine sme chodili dvaja vodiči a inštruktor. Prekladateľa sme nepotrebovali, ja som prekladal. Jazdy boli pekné, výkon na ceste cítiť hneď, ako ste zošliapli pedál. Tank išiel skoro 80 km za hodinu. Výhľad je oproti T-72 neporovnateľný. Tu má vodič tri periskopy, v T-72 má jeden veľký a dva malé v poklope. V Leopardovi vodič vidí celú šírku tanku cez periskopy a to je veľké plus. Jazda v noci je o niekoľko úrovni lepšia ako v T-72. Je tam kvalitný prístroj na nočné videnie. Na jednom výcvikovom tanku, kde bol nový prístroj, to bolo ako za bieleho dňa, len s jemným odtieňom zelenej,
Niektoré zaužívané postupy zo Slovenska si museli vodiči zmeniť. Podľa desiatnika Janegu u nás stojí osoba, ktorá tank navádza, čelom k vodičovi. Nechýba očný kontakt. Nemci však navádzajú tank tak, že navádzajúca osoba stojí za ním a kontakt chýba. Vidia sa len cez spätné zrkadlo. Priznáva, že ich to prekvapilo, ale postupne zvládli aj takýto postup, hoci im nedával žiadnu logiku. Desiatnik Janega pripomína, že vozidlo má systém protibežných pásov, ktoré tank otočia doslova na mieste. Dodáva, že pri zatáčaní treba s Leopardom pridávať viac plynu, stroj má aj ostrejšie brzdy (kotúčové).
Súčasťou prípravy bolo aj spájanie a rozpájanie pásov tanku. „Bolo to zaujímavé. Pustili sme sa do práce, ako keby išlo o život. Nemeckí inštruktori prekvapene poznamenali: Ale naši chlapi to niekedy spájajú aj týždeň. My sme pospájali jeden a pol pása za tri hodiny, za niečo vyše štyri hodiny sme mali spojené oba pásy a to ešte aj s prestávkou. Takže sme im takto trhali normy. Aj keď chápem, že v prípade Nemcov išlo o nových vojakov. Našim vodičom stačilo ukázať postup. Inštruktori priznali, že takto sa tu predviedli aj Česi,“ spomína s úsmevom vodič tanku.
A plánované hodnosti v osádke Leoparda? Veliteľ je rotný, strelec je desiatnik. Ale strelec v tanku veliteľa čaty je čatár. V rote teda budú traja čatári. Nabíjač je slobodník, keď sa osvedčí, stane sa z neho strelec tanku. A vodič tanku je desiatnik. „Systém hodností je postavený tak, aby jednotliví členovia osádky mohli hodnostne rásť. A to ešte máme veliaceho poddôstojníka čaty, ktorým je rotmajster. Šikovný vojak, ktorý je veliteľom tanku, môže dosiahnuť aj túto hodnosť,“ spokojne konštatuje nadrotmajster Koma. Priznáva, že naplnenie 4. tankovej roty bude náročný proces.