Re: Operace Lvoun (Seelöwe)
Napsal: 3/12/2019, 14:30
Co zas nedokázali?Mirek58 píše:A proč to teda nedokázali u Dunkirku koncem května 40?
Co zas nedokázali?Mirek58 píše:A proč to teda nedokázali u Dunkirku koncem května 40?
Jedná se o dvě trojdělové a asi míli od sebe vzdálené baterie v oblasti Dover-Folkestone - Hougham (ona 428) a Capel. Samozřejmě, že to nejsou děla z Exeteru, zvláště když oprava křižníku skončila ještě dříve, než započala stavba baterií a v době zprovoznění už byl dokonce na dně mořském. Obsluha byla samozřejmě tradiční z pobřežních regimentů a nevím jak muniční sklad, ale při stavbě zabil německý granát jednoho sapéra (a dalšího těžce zranil), když zničil jejich přístřešek.Kouzelnik píše:6 děl této ráže (a této třídy) bylo použito jako pobřežní baterie (snad by mělo jít o baterii 428, ale bez záruky). zdroj: http://www.navweaps.com/Weapons/WNBR_8-50_mk8.phpPodle tohoto zdroje se zdá vyloučené, že by Exeter byl zařazen do služby s modifikací děl, která posléze sloužila jako pozemní u Doveru.
Je mi líto, ale radši věřím W.Churchilovi, než místnímu admirálovi.On nám zase Mirek snídal chytrou kaši a nakonec se v tom archivu/pořadu nějak ztratil.
A kdyby ti Churchill řekl "skoč ze skály a budeš miliardář", tak skočíš, viď?Mirek58 píše:Je mi líto, ale radši věřím W.Churchilovi, než místnímu admirálovi.
Polarfox píše:Jedná se o dvě trojdělové a asi míli od sebe vzdálené baterie v oblasti Dover-Folkestone - Hougham (ona 428) a Capel. Samozřejmě, že to nejsou děla z Exeteru, zvláště když oprava křižníku skončila ještě dříve, než započala stavba baterií a v době zprovoznění už byl dokonce na dně mořském. Obsluha byla samozřejmě tradiční z pobřežních regimentů a nevím jak muniční sklad, ale při stavbě zabil německý granát jednoho sapéra (a dalšího těžce zranil), když zničil jejich přístřešek.Kouzelnik píše:6 děl této ráže (a této třídy) bylo použito jako pobřežní baterie (snad by mělo jít o baterii 428, ale bez záruky). zdroj: http://www.navweaps.com/Weapons/WNBR_8-50_mk8.phpPodle tohoto zdroje se zdá vyloučené, že by Exeter byl zařazen do služby s modifikací děl, která posléze sloužila jako pozemní u Doveru.
On nám zase Mirek snídal chytrou kaši a nakonec se v tom archivu/pořadu nějak ztratil.
kacermiroslav píše:(...)Na čem se ale tolik neshodneme je, jestli by vůbec nějaké bojeschopné německé jednotky anglického pobřeží dosáhli či nikoliv. Ve skutečnosti to asi tak důležité není, protože bez zajištění vzdušného prostoru a lodního transitu, nešlo případné jednotky na pobřeží dlouhodobě udržet. A velkou pomoc by jim neposkytli ani případné výsadkové jednotky, i když v té době Němci k dispozici cca 500 Ju-52. (...)
V první polovině roku 1942 (Capel na 100%, Hougham bude stejný rámec, i když tam je informací o něco méně a někde najdeš "vybudována v roce 1941", což ale může být zavádějící).Kouzelnik píše:@Polarfox - byl by zdroj, kdy obě baterie byly uvedeny do provozu?
Ta osmipalcová děla byla do určité míry duální (stejně jako u křižníků), což může být jeden faktor. A vývojové práce také patrně nebyly nijak závrtné, protože konečná forma vycházela z námořní montáže a parametrů, včetně elevace. Jde spíše o úpravu pro pozemní použití než kompletní vývoj. Plus i samotná potřebnost může být diskutabilní...6 ks to moc neohrozíš, zvláště když stejně v druhé polovině války nesly některé křižníky o věž méně.Kouzelnik píše:Zkrátka: je divné proč si Britové dali takovou práci se zkonstruováním pozemního umístění lodních osmipalcových děl (potřebných pro těžké křižníky) ale pozemní verze byla použita pouze u 6 kusů děl... Spousta vývojové práce a malá série.
A ještě víc je divné, že Britové nepoužili pro konverzi na pozemní baterie těch zhruba 30 kusů nevyužitých (a neperspektivních) děl 190mm. Snad to bylo tím, že tyhle 7,5 palcové měli pouze 2/3 maximální dostřel ve srovnání s osmipalcovými.
K roztříštěnosti Royal Navy - o stránku vzdad máš seznam lodí kotvící VE VELKÉ BRITÁNII a i to byla asi tak 10x větší síla, než měli tou dobou němci po celém světě. Nemusíš do toho počítat žádné jiné lodě ve Středozemním moři. Reakční čas měli řádově v desítkách hodin a to stačilo. Tak trochu zapomínáš, že ten reakční čas potřebovali i němci!!!!!!! Nebo by se nějakým zázračným způsobem teleportovali k britskému pobřeží? Britské letectvo NEUSTÁLE fotilo přístavy a mělo přehled co kde je. Francouzský odboj informoval takřka "online" o tom, co dělají němci ve Francii. Nedovedu si představit jak by němci dopluli k britským břehům, aniž by si toho kdokoliv všiml. Už jen formování někde ve francii by neuniklo pozornosti. To by museli briti hodně spolupracovat, aby se vyloďovací flotila dostala až k Doveru. zastaralost britských lodí byla hlavně v rychlosti. Ale to by ničemu nebránilo, protože němci museli k nim.kacermiroslav píše: Naval-history.net
Britská RN měla ale jeden zásadní problém, co se týká případné operace Lvoun. A tou byla roztříštěnost. Velké jednotky byly ve Středozemním moři, hlavní pak na vzdálených Orknejích ve Scapa Flow, Moderní jednotky jako bitevní lodě třídy KG V se nacházeli zatím ve stavbě, o řadu plavidel pak přišli již v prvním roce války atd. Samozřejmě pořád byla RN dostatečně silnou, ale na to aby zlikvidovali pokus o invazi je potřeba rychlý reakční čas to za prvé, a za druhé odolat leteckým, ponorkovým silám i pobřežnímu dělostřelectvu.
Tempiku: Němci v době předpokládané invaze disponovali železničními děly v počtu devíti pluků s celkem 16 bateriemi a válečné námořnictvo mělo k dispozici dvojici 150mm železničních děl baterie Gneisenau. Tyto baterie se pak soustředili do místa naproti Doveru, kde měli chránit úzké hrdlo Kanálu, kterým by RN musela proplout, pokud by svými děly měla zničit invazi. Střelba z lodí na roztroušené baterie pak nebyla žádná sranda ani za WW1 (viz. operace Gallipoli), ani za WW2. Větší riziko pro lodě i pobřežní děla tak představovalo letectvo. Baterie Gneisenau vyzbrojená děly malé ráže 150mm pak měla dostřel 25 km. Děla větší ráže často pocházela ze starých řadových lodí a měla tak i menší dostřel. Dosáhnout britského pobřeží dělostřeleckou palbou se tak podařilo až počátkem roku 1941 instalaci čtyř moderních baterií. Nevím, jestli v době plánované invaze měli Němci již k dispozici moderní baterie s děly ráže 203mm s dostřelem 38 km. V každém případě lodní přeprava u Doveru byla i díky existujícím německým bateriím pro RN poměrně nebezpečná a to nemluvě o minách, ponorkách atd. Prostě dostat se do Kanálu na dostřel invazních jednotek by nebylo tak jednoduché.
Tempiku: Jaké britské pobřežní dělostřelectvo máš prosím v Doveru k roku 1940 na mysli, které by dostřelilo na fr. pobřeží? Díky za info. Němci dokázali Dover pobřežními a železničními děly odstřelovat od srpna 1940.
Tak schválně, kolik děl bylo zničeno do r. 1944?i kdyby železniční děla měla vůbec šanci tefit loď (jako že nemá), tak by měla životnost cca dvě hodiny po té, co by přijela na místo a začla se zakopávat. Jsem si celkem dost jistý, že by to byl vděčný cíl pro Bomber Command.
Kouzelníku,Kouzelnik píše:Plánovaná místa výsadků Sealion v tomto vlákně už jsou. Tj. rozsah fronty už znáš.
Ale nerozumím co přesně myslíš. Jestli nemáš na mysli výsadek do nepřátelského prostoru, ale jestli myslíš leteckou přepravu LW dopravanou do týlu wehrmachtu na britských ostrovech, tak ještě prosím dopiš další upřesnění:
Mluvíš o letecké dopravě zakončené "výsadkem" pomocí padáku? Nebo mluvíš o letecké dopravě zakončené přistáním na dobytém letišti, vyložení nákladu a letadlo/nákladní kluzák (eventuelně s raněnými) se vrací z5 do Francie?
Možná Tě obohatí vlákno s pár info o soudobé cargo přepravě.
Ach tak, ale pokud se bavíme o druhé polovině 1941 nebo 1942, tak v tom případě jsme offtopic. Já předpokládal, že ta poznámka Mirka o osmipalcových dělech (a je jedno jestli z Exeteru nebo odjinud) nějak navazuje na předchozí diskuzi o britském dělostřelectvu jako obraně proti německé invazi 1940 popř. jaro 1941.Polarfox píše:V první polovině roku 1942 (Capel na 100%, Hougham bude stejný rámec, i když tam je informací o něco méně a někde najdeš "vybudována v roce 1941", což ale může být zavádějící).Kouzelnik píše:@Polarfox - byl by zdroj, kdy obě baterie byly uvedeny do provozu?
http://www.capelbattery.com/history.html
Tempik píše:Ok, něco tam ještě ten rok padlo a část valu němci stihli ještě ve 40. postavit.
Jenže u Doveru byly zase britské děla ostřelující ta německá a též kryjící kanál. Pořád mi to vychází lépe pro brity, jejichž lodě mohli být mimo dostřel německé baterie, ale německé musely do dostřelu britské. Pořád nevidím v rukou němců jeden jediný trumf.
Lord píše:Myslím, že Němci měli v roce 1940 v dělech jasnou převahu. U Doveru měli Britové jen "Winnie", ale ta parametry byla zastaralá.
Wikipedie uvádí, že po Dunkirku neměli angláni na tuto německou hrozbu okamžitou odpověď.
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Dover_Strait_coastal_guns
No a kdybychom porovnali vhodnost 8-mi palcových/203mm děl (Mk. VIII či jeho podvarianty Mk. VIII*) a 7,5 palcových/190mm děl (Mk. VI) pro obranu proti invazi:Polarfox píše:Ta osmipalcová děla byla do určité míry duální (stejně jako u křižníků), což může být jeden faktor. A vývojové práce také patrně nebyly nijak závrtné, protože konečná forma vycházela z námořní montáže a parametrů, včetně elevace. Jde spíše o úpravu pro pozemní použití než kompletní vývoj. Plus i samotná potřebnost může být diskutabilní...6 ks to moc neohrozíš, zvláště když stejně v druhé polovině války nesly některé křižníky o věž méně.Kouzelnik píše:Zkrátka: je divné proč si Britové dali takovou práci se zkonstruováním pozemního umístění lodních osmipalcových děl (potřebných pro těžké křižníky) ale pozemní verze byla použita pouze u 6 kusů děl... Spousta vývojové práce a malá série.
A ještě víc je divné, že Britové nepoužili pro konverzi na pozemní baterie těch zhruba 30 kusů nevyužitých (a neperspektivních) děl 190mm. Snad to bylo tím, že tyhle 7,5 palcové měli pouze 2/3 maximální dostřel ve srovnání s osmipalcovými.
A proč by nemohly používat ten plavební kanál kolem britského břehu? Mě to nějak není jasné. Vždyť oni nemuseli až do Francie. Němci pluli k nim.Mirek58 píše:Tak dobře.
Je vyhlášený poplach, lodě otevřou ventily ( budeme věřit, že mají dost páry přesně v daný čas) a HM vyrazí.
Dopluje k prvnímu problému - něm minová baráž Norm ostrovy/ Portland, fajn, napáskují se do řady a proplují ( tím ovšem odhalí plavební kanál)
Pomineme něm letadla.
Nyní se dostávají k Newhavenu a co bude dál?
Ty lodě tam narážejí na vlastní - Dover baráž- , volné jsou jen dva úzké plavební kanály, jeden u Britského, druhý u Fr břehu
( pomíjím něm minovou aktivitu)
Co tam ty lodě budou dělat?
Terče pro Stuky?
Tempiku,Tempik píše:A proč by nemohly používat ten plavební kanál kolem britského břehu? Mě to nějak není jasné. Vždyť oni nemuseli až do Francie. Němci pluli k nim.
Kristova noho jaké 2-3 dny? Větší část lehčích jednotek (torpédoborce, křižníky a menší čočky, plus mínus nějaká ta ponorka) je už dávno na místě...ty se zapojí do boje už první den. A ty musíš jako Němec zajistit bezpečný přesun, přísun dalších vln a materiálu a týl vlastních jednotek z moře. Ve dne, v noci, za dobrého počasí, za špatného počasí, s minimální rezervou na to, aby se ti mohlo cokoli podělat a nonstop. To vše jen s houfem kocábek od klasických transportů po říční čluny, rachitickým námořnictvem, které tahá za výrazně kratší konec a postrádá aktuálně řadu pro tento typ operace nejvhodnějších jednotek (páč buď nikdy nebyly a nebo udělaly v norské kampani glo glo) a nějakými těmi minami, pobřežními děly a letadly, jež nejsou ani samostatně, ani v kombinaci samospasné a na tuty by prokázaly výrazně nižší než teoretický výkon.kacermiroslav píše:Kritickým momentem "úspěchu" německé invaze by tak byl asi 2-3 den, kdy by na místo dorazili námořní síly RN. Ty by se ale stali v úzkém Kanále terčem soustředěných leteckých útoků. Na obranu lodí by tak RAF musela vyčlenit nemalé síly, čímž by se zase nemohli plně soustředit na invazní lodě a pobřežní boje atd.
Ani moc ne, protože místo vylodění bylo v případě invaze na britské ostrovy prakticky dané s rozptylem počítaným na kilometry. Buď by jsi se vylodil tam, kde je to možné a kde na to stačíš (a kde tě samozřejmě Britové čekají) a nebo nikde. Až takhle jednoduché to je. Můžeš vyslat klamné konvoje atp., ale fyzicky stejně budeš muset vyskočit stále na tom jednom a samém úseku pobřeží.kacermiroslav píše:Co se soustředění sil a jejich odhalení týče, obdobně přeci na tom byli i Němci v roce 1944. Také sledovali co se děje za Kanálem a přesto si nebyli jistí, kde nepřítel udeří hlavní silou. Obdobný problém by v roce 1940 řešili i Britové. Věděli by, kdy by invazní vojsko vyplulo, ale mělo by problém identifikovat, kde se vylodí.