Stránka 43 z 80

Re: Aero L-39NG

Napsal: 25/11/2020, 12:03
od Zemakt
Obávám se, že vzhledem k názvu tohoto tématu, to běžný smrtelník pochopil na první dobrou :wink:

Re: Aero L-39NG

Napsal: 25/11/2020, 12:40
od Skeptik
zzz píše:A jinak souhlas - Tunisané mají zájem o letadlo použitelné i bojově. A jestli na ty letadla Tunisané pospíchají (mj. i vzhledem k situaci v jejich okolí), tak se nedivím že nešáhli na L-39NG ve verzi Light Attack, neboť tato verze ještě není hotová.
A pokud by to tak bylo, není potom divné, že nakonec "vzali" jen těch 8 T-6C pro základní pilotní výcvik, a ani jednu ze 4 nabízených AT-6C, tedy Light Attack verzi ?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 25/11/2020, 21:45
od Flader

Re: Aero L-39NG

Napsal: 26/11/2020, 14:48
od Zemakt
Tak mne napadá, jak moc může být NG ve verzi LA efektivní vůči dronům. Nemůže to být jedna z cest, jak za relativně malý peníz bojovat vůči tomuto dnešnímu moru? Postačoval by na návádění výše zmíněný datalink? Samozřejmě, že tím nemyslím nějaké kamikadze drony, ale útočné a průzkumné. Viz třeba to co létalo nad Karabachem.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 26/11/2020, 14:54
od skelet
Zas Sidewindery na některé typy UAV jsou drahá sranda. Leda k nim integrovat ještě Stingery?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 26/11/2020, 15:04
od Zemakt
Přiznám se že mne řízené rakety ani nenapadly, spíš Plamen a APKWS.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 26/11/2020, 15:47
od Nesher
Rakouský článek o testech L39NG v Maďarsku. Z našeho pohledu je nejdůležitější poslední odstavec, který říká, že dle neoficiálních informací Aero čile komunikuje s rakouským MO, chystá se předvádění NG přímo v Rakousku a že jedním ze způsobů jak krátkodobě (do obstarání vhodných letadel) řešit nemožnost výcviku rakouských pilotů (po vyřazení Saab 105) by mohla mít mezi vládní smlouva s ČR o výcviku rakouských pilotů na L 159T přímo v ČR.
https://www.militaeraktuell.at/l-39ng-a ... in-ungarn/

Re: Aero L-39NG

Napsal: 26/11/2020, 16:12
od Zemakt
Dík.
Já jsem se tedy spíš pozastavil nad tímto
In unserer Nachbarschaft handelt es sich dabei neben der Slowakei auch um Ungarn, dessen Streitkräfte sich – dem Vernehmen nach – für zwölf Trainer und möglicherweise für zwölf weitere Stück der künftigen leichten Kampfflugzeug-Version interessieren.
Ve zkratce: dle zpráv Maďarsko uvažuje o pořízení 12 trenérů, a 12 bojových letounů. To mi přijde jako dost.

a je rovněž zajímavé, že se v Rakousku plánuje předváděčka NG.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 26/11/2020, 16:59
od zzz
Skeptik píše:
zzz píše:A jinak souhlas - Tunisané mají zájem o letadlo použitelné i bojově. A jestli na ty letadla Tunisané pospíchají (mj. i vzhledem k situaci v jejich okolí), tak se nedivím že nešáhli na L-39NG ve verzi Light Attack, neboť tato verze ještě není hotová.
A pokud by to tak bylo, není potom divné, že nakonec "vzali" jen těch 8 T-6C pro základní pilotní výcvik, a ani jednu ze 4 nabízených AT-6C, tedy Light Attack verzi ?
Skeptik píše:
zzz píše:A jinak souhlas - Tunisané mají zájem o letadlo použitelné i bojově. A jestli na ty letadla Tunisané pospíchají (mj. i vzhledem k situaci v jejich okolí), tak se nedivím že nešáhli na L-39NG ve verzi Light Attack, neboť tato verze ještě není hotová.
A pokud by to tak bylo, není potom divné, že nakonec "vzali" jen těch 8 T-6C pro základní pilotní výcvik, a ani jednu ze 4 nabízených AT-6C, tedy Light Attack verzi ?

Možná jsem svůj odhad napsal příliš zkratkovitě.

IMHO v Tunisu přihlíželi k:
a) rychlosti dodávek
b) integraci/provázanosti/zaměnitelnosti vybavení se současnou výzbrojí tuniských ozbrojených sil
c) a spekuluji, že výrobce (Textron) mohl poskytnout nějakou výraznou slevu tuniským subjektům (neboť např. Cessna je z hlediska odhadu tržeb dle ceníkových cen zhruba o 40% míň za první tři kvartály - meziroční srovnání 1Q-3Q/2020 vs. 1Q-3Q/2019)

Tj. já to myslel tak, že Textron integruje do dodávaných 8x Texanů co nejvíc kompatibilních prvků s cca 24x Bell OH-58 a 12x M-7 ve "slídilské verzi" (BTW - v odkazovaném článku je možná nepřesnost, neboť není úplně jisté, že bylo dodáno všech 12x UH-60xyz)

Aspoň touto optikou chápu, že v tuniském výběru byl krom Texan II a L-39NG taky Textron Scorpion ( a chyběl Embraer Super Tucano či Pilatus PC-21 )
Předpokládal jsem, že kdyby nyní Tunisané koupili L-39NG jako "Full Trainer" např.v počtu 4 kusů, tak by je od Aera dostali v nějaké vyzbrojené podobě = neboť zvláště v této době platí, že "náš zákazník, náš pán". Jenže patrně Tunisané na okamžitě použitelné letadla příliš spěchali. A po čase by dokoupili další a to "Light Attack". Jenže asi Textron byl příliš "hladový" po zakázkách.



Ve světle výše uvedeného bych se vůbec nedivil, kdyby za pár roků Tunisané přece jen koupili několik (?např. 1xroj) L-39NG a to v bojové verzi. Zvláště bude-li tou dobou již L-39NG již "umět" např. i levnou ukrajinskou munici.




P.S. Mě spíše přijde zajímavý poznatek, že v tuniském výběru totálně propadla nabídka italského státního podniku ... (T-344)/M-345/xyz-346 v Galatina. Velmi pozoruhodné.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 26/11/2020, 18:17
od Skeptik
Možné to je.

Ale je taky možné, že stav těch starých M326 je takový, že již nebylo možné čekat ani na L-39NG, ani na Textron Scorpion ... a navíc se jim asi nedostávají finance ... a tak rychle koupili to, co je hned k dostání ... i když to má jen vrtuli.

Uvidíme, jak se to bude vyvíjet dál ... přeci jen 8 letadel jim k nahrazení 22 stačit nebude.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 26/11/2020, 19:55
od zzz
Ohledně aktuálního vývoje = momentální neakvizice L-39NG pro Tunis ... tak asi hrálo/hraje roli i peníze z programu FMF https://www.africanmilitaryblog.com/202 ... r-contract

Re: Aero L-39NG

Napsal: 26/11/2020, 22:10
od Skeptik
Tedy odhlídnu-li od určité zmatečnosti článku, kde se uvádí že o to být náhradou stávajících F-5 TuAF soutěží F-16, JAS-39 a L-39NG (fakt si nedovedu představit jak by L-39 mohl s trmi letouny soupeřit), tak se tam uvádí, že Tunis požádal o 500 mil USD z FMF v roce 2019 ... ale nic nedostal.

Současně se tam uvádí, že by L-59T měly být nahrazeny v roce 2024, kdy jim končí resurs ... ale Tunis je Afrika = rok sem, rok tam ...

A stejně tak jsou jako náhrada uvedeny buď L-39NG, nebo Textron Scorpion.

Tak uvidíme.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 27/11/2020, 18:43
od zzz
skelet píše: (...) konkurencí pro L-39NG nejsou M346 jak se neustále omýlá, ale turbovrtuláky.
Rozhodně nesouhlasím, že jde o přímou konkurenci ve smyslu 1:1. Spíše se překrývají uvedené kategorie letadel =
vrcholový turbovrtulák jako (A)T-6 se překrývá s částí funkcí/schopností L-39NG.
A L-39NG se překrývá s částí funkcí/schopností T-346 (nemyslím nadupané verze xyz-346, ale cvičné něco jako z prvních dodávek pro Poláky).

Nicméně věřím, že v řadě fázi výcviku jsou schopnosti/kvalita samotného letadla míň důležité, než kvalita know-how/zázemí/scénářů ...

V každém případě uvidíme jak se situace vyvrbí ve smyslu které kategrie letadel budou převládat. Pár zajímavých myšlenek je v tomto poloPR blogu:
https://www.blogbeforeflight.net/2020/1 ... s-jet.html

Re: Aero L-39NG

Napsal: 17/12/2020, 21:52
od Flader

Re: Aero L-39NG

Napsal: 17/12/2020, 22:13
od Zemakt
Pěkné, ale tohle je můj kůň

Re: Aero L-39NG

Napsal: 21/12/2020, 18:02
od Flogger G
Protože tohle není kam dát, vkládám sem kratičké video, jak dobrý byl a je původní L-39. https://www.youtube.com/watch?v=_kutanocwyQ
Zajímá mne, zda by se nouzové přistání bez motoru s plnými vnitřními nádržemi podařilo pilotnímu kadetovi i na typu Jak-130?

Re: Aero L-39NG

Napsal: 21/12/2020, 18:38
od Julesak
Jak-130 má dva motory, L-39 jeden - ale aj tak si myslím že mal šťastie v nešťastí.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 21/12/2020, 21:39
od Flogger G
Štěstí určitě měl, když bylo kam se strojem plácnout, ale také předvedl slušné přistání na břicho. Nepoužil vystřelovací sedadlo VS-1BRI a umožnil nejen opravu letadla, ale usnadnil zjištění příčiny vysazení motoru. Jen mi je divné, že nešlo vysunutí podvozku, o kterém se komentář zmiňuje, když je L-39 vybaven právě nouzovým systémem vysunutí podvozku. . Jenže praxe přistání do terénu ukazuje, že dosednutí na břicho bez použití podvozku je bezpečnější, než na podvozek. Takto byli již v r. 1940 instruováni naši piloti při přeškolení na letouny Hawker Huricane.

Samozřejmě máš pravdu Julesaku, dva motory jsou zárukou vyšší bezpečnosti. I tak mohou vysadit oba, i když s mnohem menší pravděpodobností.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 21/12/2020, 22:43
od Skeptik
Jde to znít blbě, ale on nezareagoval správně ... byť asi psychologicky pochopitelně (nikdo nechce skákat).
V takovéto situaci - bird strike s následným vysazením motoru, neúspěšný restart motoru - se měl jednoznačně střílet.
Přistání s proudovým letounem s motorem do terénu je vždy značné riziko ... byť možné to samozřejmě je (s jakýmkoli letounem, snad s výjimkou "pilotované rakety" F-104).

Pozn. Přistání do neznámého nezpevněného terénu s vysunutým podvozkem je poukázka na to skončit v kotrmelcích. Přistání na břicho je oproti tomu mnohem bezpečnější.

Re: Aero L-39NG

Napsal: 27/12/2020, 17:38
od Zemakt
Prosincového slavnostního aktu na základně Kano se zúčastnil i náčelník štábu nigerijského letectva maršál Sadique Abubakar, který mimo jiné uvedl, že reaktivační práce na třetím letadle L-39ZA (zřejmě NAF 352) postupují rovněž zdárně kupředu a tento stroj by měl být dokončen a předán v následujících týdnech. Náčelník štábu NAF maršál Sadique Abubakar dále prozradil, že v současné době prochází další trojice strojů L-39ZA generální opravou a modernizací avioniky přímo v podniku Aero Vodochody a jejich dokončení se předpokládá někdy ve třetím čtvrtletí roku 2021. Vybavení těchto strojů moderním avionickým systémem od společnosti GenesyS Aerosystems, který je použit i v novém L-39NG, v budoucnu umožní mnohem efekticnější přeškolení nigerijských pilotů na moderní platformu v podobě strojů JF-17 Thunder Block II, které zanedlouho vstoupí do služby u NAF.
http://czechairforce.com/news/aero-vodo ... albatrosu/