Co se týče doletu, někde to tu rozebíral Starlight (mám podezření, že v jeho případě označení poučený amatér není úplně přesné

) – vyplývalo z toho přesně to, co píše skelet. Jakmile do té helikoptéry naložíš piloty, střelce a 8 chlapů s výstrojí, má malý dolet a malou výškovou dostupnost. AČR chce dolet alespoň 550 km a dostupnost 4000 m, jen nevím, jestli je to i s nákladem (960 kg v kabině) nebo prázdný, s nákladem je to pro H145M nedosažitelné. Navíc AČR požaduje cestovní rychlost minimálně 260 km/h, čímž si H145M můžeme rovnou vyřadit
Ty vrtulníky můžeme potřebovat i jinde než v ČR, jsme součástí Aliance. Samozřejmě bychom měli nakupovat především s ohledem na potřeby ČR, nicméně je nesmysl se seknout jen u toho. Pak se nemůžeme divit, že se na nás každý vykašle, až ho budeme potřebovat.
Pokud bych se koukal na typy, které zmínil skelet, vyplývá mi z toho přesně to, co jemu. Ačkoliv mně by UH-60 asi oslovil víc kvůli jeho universálnosti a velkému rozšíření. Nicméně ten argument, že bychom pak už možná nekoupili větší helikoptéru, není úplně vhodné opomenout...
Ještě tak, kdyby AS565 MBe existoval v jiné než námořní variantě, tak by se mi hodně líbil. Nicméně je nutné počítat s tím, že jeho cena by rozhodně nebyla na úrovni AW139M, protože je to vojenská helikoptéra, ne upravený osobák. A rozdíl v tomhle fakt je, věř tomu. Třeba v integraci avioniky – zatímco u civilů se to zpravidla řeší přidáním systému, jehož ovládání je někde "dolepené" v kabině, vojenské helikoptéry mají RWS, vojenské GPS, datalinky a podobné hračky zabudované přímo do hlavního systému, takže se ovládají mnohem snáz. V tomhle bude mít H145M výhodu oproti třeba AW139M, protože je zjevně vyvíjena s velkým důrazem na integraci vojenské avioniky (se to nějak jmenuje, ale nechce se mi hledat jak). K tomu bývají mnohem pevněji stavěné (v tom by ovšem měl mít UH-60 dost výhodu oproti UH-1, pokud to tedy nejsou urban legends), mívají lepší zálohu systémů atd.
Zbraně se nekupují na levný provoz v době míru, ale na schopnosti v době války. Samozřejmě je důležité se neuzbrojit, čili je třeba najít rozumný poměr mezi schopnostmi a cenou (za celou životnost). Nicméně pořizování civilních strojů "protože se ušetří" nakonec povede k tomu, že budou vojáci v poli jezdit Karoqem
A Lakotu sem prosím už nikdo netahejte. USAF ji nemá, opakuji nemá, na použití v bojové zóně! Mají je na CAS, MEDEVAC, homeland security, administrativní záležitosti, trénink a testování. My nemáme tak velké letectvo, aby se nám vyplatilo mít na to speciální platformu. Takže opět musím souhlasit se skeletem – časem, až doslouží Sokoly, můžeme koupit něco malého na průzkum, lehkou logistiku, tréning a "administrativní záležitosti". Klidně H145M, nebo H135M nebo AW109M nebo... Ale teď chceme vrtulníky schopné letět tam, kde se střílí. A k tomu jsou prostě potřeba vojenské stroje. Ani v Astánu, kde nepotkáte nic těžšího než kulomet (a jen výjimečně velkorážový), si nikdo netroufne do horkých oblastí letět, natož přistát s něčím jako H145M...