Juraj Tichý píše: ↑15/6/2022, 09:46
Trochu nám pod vplyvom iných správ zanikla informácia o výrobe UNIKAR.01 v Moldave n. Bodvou.
Pritom je to rozhodnutie, ktoré ovplyvní zázemie OS na najbližších 30 rokov.
Myslím, že po UNIKAR.01, budú nasledovať aj .02, .03,.. ktoré v OS budú nahrádzať všetky skriňové PV3S (štábny automobil, poľná kuchyňa, spojovacie, dielne...). Za mňa dobrý výber, je to opäť výber kvality. Snáď to čoskoro oznámia ako definitívne riešenie.
Unikar.01 je postavený na vozidle Unimog 4023, k dispozícii je aj verzia 5023 rovnakým motorom ale s vyššou užitočnou záťažou.
Trošku by som krotil tvoje oprávnené nadšenie. Zatiaľ sa minister obratne vyhol informácii, pre koho tá výroba pobeží. Bolo by logické, keby to bolo pre OSSR, ale to zatiaľ nik nepotvrdil.
Inak poľné kuchyne sa nahradzujú v podobe ISO kontajnerov. Ale zatiaľ strašidelne pomaly.
Juraj Tichý píše: ↑15/6/2022, 12:30
Myslíš, že ich budú vyrábať pre niekoho iného?
Je to možné.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 15/6/2022, 14:40
od Lynx
Tie vozidla budú neudržateľne drahé, skrz svoje drahé podvozky. Je síce super mat Unimog ako sanitku, ale napr Čechom určite dobre poslúži aj terénne Iveco (nie LMV).
"Táto pomoc Ukrajine, rovnako ako všetky doterajšie dodávky, budú Slovensku preplatené z Európskeho mierového nástroja, ktorý je silným vyjadrením solidarity Európskej únie s Ukrajinou," upozornil minister. Ako pripomenul, uvedené vrtuľníky už boli z našich ozbrojených síl vyradené a nahradené modernými vrtuľníkmi UH-60M Black Hawk.
OSSR po začiatku konfliktu totálne zahmlili a skutočne podstatne informácie nie sú nedostupné. Normálne odpovedajúce kanály (do 15min) v prípade otázky na 227mm muníciu do MODULARU ostali ticho a aj pri iných otázkach to nebolo inak. Napríklad som sa pýtal na typ vrtuľníku na jednej foto z výcviku 5. PŠU a do minúty mi bola zaslana odpoveď ze UH60M a pritom boli jasne viditeľné lyziny aké UH60 nemá...
"Táto pomoc Ukrajine, rovnako ako všetky doterajšie dodávky, budú Slovensku preplatené z Európskeho mierového nástroja, ktorý je silným vyjadrením solidarity Európskej únie s Ukrajinou," upozornil minister. Ako pripomenul, uvedené vrtuľníky už boli z našich ozbrojených síl vyradené a nahradené modernými vrtuľníkmi UH-60M Black Hawk.
K tym Mi-17. Podla vsetkeho mame 3 cerstvo vyradene Mi-17 a dve dalsie na GO. Dalsich 5 by malo byt v sluzbe.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 16/6/2022, 11:27
od Juraj Tichý
Odkiaľ vyhrabali tu Mi-2 netuším. Nemali ju niekde zastrcenu policajti?
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 16/6/2022, 11:41
od Juraj Tichý
Lynx píše: ↑15/6/2022, 14:40
Tie vozidla budú neudržateľne drahé, skrz svoje drahé podvozky. Je síce super mat Unimog ako sanitku, ale napr Čechom určite dobre poslúži aj terénne Iveco (nie LMV).
To je otázne, co bude neudržateľne drahé. Či vozidlo určené aj do terénu, ktoré vydrží v službe desiatky rokov (vid generácie Unimog) alebo lacný podvozok s dizajnovanou životnosťou 8 rokov, nie úplne vhodný do terénu.
Mozme si to prirovnať k nakupu SORiek(napociatku licencia Iveco) a Capacity pre DPB v roku 2010.
Sorky sa už chystajú na vyradenie, Medvede su v stave v akom boli Sorky dva roky po dodaní.
Jedna z pobaltských krajín (neviem ktora) kupila 420 U5000 za 70mil € spolu s 15 ročným servisom a zázemím. To je dobrý deal.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 16/6/2022, 11:55
od Lynx
Nemiesaj piate cez deviate pri tvojich porovnaniach. Podvozkov je na výber veľa a áno, ako show car ten Unimog môže byť fajn, ale rátať pre vojenské vozidlo životnosť 50r je nezmysel - keďže v nasadení ta životnosť môže byť radikálne kratšia. Pri takýchto vozidlach sa ráta jednoduchosť, udrzatelnost, cena, schopnosti, samozrejme.
Potom je otázka, prečo si zvolili Mercedes a nie povedzme MAN (Aktis), keď sa už vybrali cestou nákladného vozidla.
Btw. Nepodceňuj Iveco.
(problém SOR nebol motor Iveco, ale praskajúce rámy)
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 16/6/2022, 12:15
od Juraj Tichý
Nepodcenujem Iveco. Ale úžitková dodavka nema a nebude mať životnosť Unimogu.
50 rokov neratam, 30 bez problémov.
Ak U4000/5000 u OS skonci dvadsiatimi odsunovymi vozidlami, je to chobotina. Ak sa stane náhradou PV3S a casom Aktisov (prvé majú vyše 20rokov), prečo nie. Pouziva ich množstvo spojeneckých armád.
Iveco sanitka je len sanitka. Stavny, spojovaci,... z neho neurobíš.
Problém SORiek bol prave v tom, ze niekto z lowcost a lowentry busu do mestskej periférie na malych kolesach dlzky 10m, chcel zrazu robiť klasické autobusy jednoduchým zvacsenim rozmerov.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 16/6/2022, 12:26
od Lynx
Ale ano, myslím ze sa svojim spôsobom dokážeme zhodnúť. Keď tu ale bola zamýšľana istá štandardizácia, tak rozhodne by do toho všetkého mal čo povedať aj uvažovany nákup ostatných nákladných vozidiel.
Keby sme prevádzkovali vozidla povedzme 2 výrobcov to by šlo, vytrhavat z kontextu len sanitky (pripadne iné ľahké aplikácie) nemá zmysel. Ako MAN, tak MB, Iveco (Astra), Arquus, Tatra majú čo ponúknuť.
Bola tu téma integrácie rôznych veží kanónov na BOV a PBOV. Pozri sa ako dopadli chudáci Iveco - na dobre vozidlo inštalovali v evpu alebo kde príliš ťažkú vežu a už tu v článku Benko hovorí, že preťažené, nie úplne super (myslene diplomaticky, nespokojnosť) a podobne.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 16/6/2022, 12:37
od Juraj Tichý
Benco hovorí síce o nešťastnom výsledku Iveco LMV a jeho úprave EVPU, no zo svojej bubliny.
Rovnaký problém majú aj Česi a oni na ňom majú vežu PROTECTOR M151 A2 a majú s ním rovnaký problém. Dzin tu k tomu dával článok z Vojenských rozhľadov.