Stránka 45 z 177

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/7/2022, 13:27
od Flogger G
Omlouvám se Ti, skelete, to jsem přehnal. Prostě jsem se neovládl při pohledu na diletantsví firmy, která chce svůj výrobek protlačit jako hlavní bojový stroj evropských členů NATO. Jak potom musí probíhat plnění smluv, když neohlídají ani takovouhle prkotinu.

Mám pragmatický vztah vůči státní pokladně a jejímu poměru k potřebám AČR. Proto doporučuji méně nákladný létající aparát, hlavně ne od LM.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/7/2022, 13:49
od skelet
je několik přístupů k obraně ČR
1) předpokládat, že prakticky žádná hrozba pro ČR není a letectvo AČR budovat pro air-policing a případný expediční zásah. Jsme na cca dvou letkách bojových letounů, které mohou být klidně lehké kategorie (Gripen C/E, F-16 Block 70/72, F/A-50).
2) budovat letectvo AČR pro ochranu suverenity ČR. Na to jsou dvě letky bojových letounů málo. Minimální množství by byly tři letky, v ideálním případě pět letek. Opět to klidně může být Gripen C/E, F-16. Superhornet, Rafale, Typhoon, F-35 (ale už určitě ne F/A-50)
3) budovat letectvo AČR primárně pro podporu koaličních sil, a sekundárně pro ochranu vzdušného prostoru ČR. Zde už vypadávají Gripeny a F-16, ale do hledáčku se dostává F-15EX.

Varianta jedna je passé od roku 2014.
Varianta dvě je neobyčejně nákladná a z hlediska funkčnosti problematická.
Varianta tři je nejpravděpodobnější, protože agresor je poměrně znám a nejdříve napadne naše východní sousedy. Takže výběr F-15EX, F/A-18E/G, Rafale, Typhoon a F-35. Z této pětky jsou mezi našimi spojenci nejrozšířenější letouny F-35 a Typhoon. Uvažovat o rozšířenosti typu mezi spojenci je důležité, jelikož v případě takto velkého konfliktu bude naše letectvo působit v co nejdelší vzdálenosti od raket Iskander a jemu podobných. Jinými slovy je dost pravděpodobné, že bude působit z německých, dánských, případně norských, italských a chorvatských letišť.

Jinými slovy jde jen o to z jakého nadhledu se na to díváš.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/7/2022, 16:36
od HONZIK11
Nesher píše: 4/7/2022, 22:26 Shrnutí z Czechairforce.com


http://czechairforce.com/news/gripen-pr ... e-vrcholi/
Skvely clanek.,diky.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/7/2022, 19:30
od Flogger G
Když to píšeš takhle skelete, potom lobuji za F-15EX

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/7/2022, 19:58
od Lord
No jo no, ta už bude taky časem ve výběhu... dvoumotorák, ale třeba by ve finále vyšel levněji.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/7/2022, 20:18
od Flogger G
Do boje je dvoumotorák vždy lepší než mašina s jedním motorem. F-15 má již provoz vychytaný.
Třeba by nebylo od věci si je pořídit, když USAF snížilo objednávku. Současně bychom mohli přistoupit ke spolupráci na evropském projektu Tempest.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/7/2022, 22:50
od skelet
F-15 by se mi taky líbila, ale Boeing ho nenabídl. Takže buď Rafale nebo F-35.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/7/2022, 23:15
od Flogger G
Rafale je velice elegantí a solidní letoun. Stihli by nám je do r. 2028 Frantíci všechny dodat? Je na ně pořadník několika států.. Opět se jedná o dvoumotorák, tedy do boje větší šance na přežití. Ještě převzít francouzskou organizaci letky - 12 jednomístných bojových strojů, 2 jednomístné náhradní letouny a jeden dvoumístný cvičně - bojový stroj.
Naši politici šílí po F-35. Ale F-15 bych poptával přes vládu, ne u společnosti Boeing, tento letoun by byla jistota v provozu..

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/7/2022, 14:40
od seabee
Flogger G píše: 5/7/2022, 23:15 Rafale je velice elegantí a solidní letoun. Stihli by nám je do r. 2028 Frantíci všechny dodat? Je na ně pořadník několika států.. Opět se jedná o dvoumotorák, tedy do boje větší šance na přežití. Ještě převzít francouzskou organizaci letky - 12 jednomístných bojových strojů, 2 jednomístné náhradní letouny a jeden dvoumístný cvičně - bojový stroj.
Naši politici šílí po F-35. Ale F-15 bych poptával přes vládu, ne u společnosti Boeing, tento letoun by byla jistota v provozu..
Ve vlákně k Rafale se výrobní kapacita diskutovala - dlouhodobě dělala okolo 12 kusů. I kdyby to "válečně" zdvojnásobili, tak přijdeme na řadu někdy 2030-2035. Zatím prodávají olétanky a náhradou nové přednostně dostává FA.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/7/2022, 17:18
od Flogger G
Jj. mají co dělat na spousty let dopředu. Jak píšu, lobuji za F-15EX, když už musíme mít letadlo Made in USA.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/7/2022, 20:53
od Xant
Lobbisty nemusím, vlastně si myslím, že jde o vznešené označení lumpa s obtížnou průkazností u soudů. Čest výjimkám, ovšem Dalíku, Rittigů, nebo Janoušků se po světě toulá více než dost.

Přál bych si pokud možno letoun kompletně navržený a postavený v Evropě, protože schopnost navrhnout a postavit špičkový stroj by měla zůstat zachována, jinak se v budoucnu staneme zcela závislý na USA. Zatím takové stroje máme, bohužel se obávám, že termíny dodání výrazně zamíchají kartami a v tomto směru Evropa zaostává (s přístupem za posledních 20 let se nelze divit).

Pořídíme-li 24-32 ks Jas 39 Gripen E s přilbami BAE Striker II, dostatkem munice i letových hodin, rozhodně si stěžovat nebudu. Jak se říká u aut "v plné palbě". Naše letectvo se neztratí ani v budoucích misích NATO, nejen běžné střežení Islandu/Pobaltí. S ukončením pronájmu bychom se mohli konečně začít zapojovat (politická nevůle) do misí NATO, protože jen na simulátorech se zkušenosti získat nedají. Typhoon/Rafale jsou trochu jiná výkonnostní třída, ale ani Gripen není žádné ořezávátko a cenově i termíny přijatelnější volba. Pouze F-35 ne a F-15 i přes jeho kvality už ne.

P.S.:
Dassault uvádí 24 kusů ročně.
https://www.csfd.cz/film/518651-rafale- ... n/prehled/

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/7/2022, 09:12
od Nesher
Doporučení expertní komise AČR s největší pravděpodobností zní F 35, takže máme prakticky jasno co chce armáda.
Teď je na politicích,aby rozhodli. Při zvážení zahraničněpolitických a bezpečnostních zájmů ČR lze předpokládat, že budou doporučení AČR respektovat.
https://www.denik.cz/ekonomika/cesko-ar ... 20707.html

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/7/2022, 09:48
od KOLT
IMHO se už ani moc nehraje o to, zda F-35 nebo něco jiného, jako spíš o to, zda 24 ks F-35 nebo 18 ks F-35 a ponechat Alcy.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/7/2022, 10:13
od Scotty87
KOLT píše: 8/7/2022, 09:48 nebo 18 ks F-35 a ponechat Alcy.
To by bylo značně polovičaté řešení a v konečném důsledku i drahé.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/7/2022, 10:21
od skelet
L-159 by se musely v dohledné době modernizovat, a aby byly co k čemu, tak dodělat to na co se Luftjarda vybodl. Tedy integrace střelečně navigačních kontejnerů a moderních zbraní (AKPKWS, Brimstone apod.)

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/7/2022, 11:20
od Nesher
skelet píše: 8/7/2022, 10:21 L-159 by se musely v dohledné době modernizovat, a aby byly co k čemu, tak dodělat to na co se Luftjarda vybodl. Tedy integrace střelečně navigačních kontejnerů a moderních zbraní (AKPKWS, Brimstone apod.)
Aero má ten projekt v šuplíku, v podstatě L 259. Mokré křídlo, nový radar, komplet nová avionika, tankování ve vzduchu, integrace nových zbraní. V podstatě by zůstal jen trup a motor.
Já mám Alcu rád, ale tohle nedává podle mě smysl.
Lepší bude předělat část vyřazených A na T2, aby 213. letka měla 12 strojů, zbytek nechat na ND. Takhle odevedou ještě kus práce.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/7/2022, 11:31
od KOLT
Já neříkám, že je to rozumné řešení, jen to, že se o něj (prý) hraje ;) IMHO nemá smysl Alcy po roce 2030 řešit.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 8/7/2022, 12:54
od Flogger G
By mne zajímalo složení komise.
Co se L-159 týká, tyhle změny se původně plánovaly na nějakou nejbližší revizy, mokré křídlo, tankovací nástavec, britské PT střely atd., dokonce slibovali nějaký autopilot. Desetiletí uplynula a jako obyčejně do mašin nevrazili nic nového, snad kromě nových MFD.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 10/7/2022, 19:32
od Flogger G
Jak jsem tak pátral , komise měla politické zadání - nejvýdnější bude F-35. Již před ofic. cestou ministrině obrany do USA se předseda vlády oháněl letounem F-35.
Ono by to tehdy, po r. 2000 dopadlo ve prospěch F-16, nebýt politické změny, kdy se vlády chopila levicovější ČSSD. Teď se to modrým orlům povede.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 10/7/2022, 19:48
od Rase
Pokud by šlo čistě o to, zalíbit se Američanům, tak stačilo prostě jít slovenskou cestou a pořídit F-16V (moc levnější to není) nebo se plácnout přes kapsu s F-15E nebo F/A-18 (dokonce ještě dražší). Osobně vidím jako hlavní výhodu F-35A, že dokáže navádět rakety z MLRS (nebo jiných zařízení) a řídit velké drony typu Loyal Wingman, které zvládnou suplovat roli bitevníků atd. Navíc by se tím dalo docela "levně" navýšit počty letounů, což se vždycky hodí - zvlášť když nám jde o pořízení jen pár desítek strojů. Dost škoda, že se třeba Aero víc nezaměřilo tímto směrem.