Stránka 46 z 61

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 17/2/2022, 07:46
od Wasp
Agresoři jsou instruktoři. Z řadových jednotek byly piloti F-15 jediní specializovaní na AA.
Taky jim to lezlo do hlavy.
Ostatní piloti je neměli moc rádi.
Piloti F-16, F-18 mluví o pilotech F-15 jako o Ego- pilotech. Namyšlených pilotech, co tě pořád sestřelují a neváhají ti dokázat svoji převahu 24/7 :D

Piloti F-15, v obecné rovině, byly namyšlení a nepříjemní. Létali na nejvýkonějším letadle na světě, cvičily jenom vzdušný boj a byly mladí. V ultrakonkurenčním prostředí to dělalo Ego drivery.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/2/2022, 08:46
od Wasp
Dzin
Myslím si že idea pilota experta je pryč.
Práci Air superiority zastane kombinace F-35+F-22+F-15 + Drony, které budou nabývat na důležitosti více a více.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/2/2022, 13:00
od Skeptik
Wasp píše:Myslím si že idea pilota experta je pryč.
Práci Air superiority zastane kombinace F-35+F-22+F-15 + Drony
No, proti slabému protivníkovi bez schopnosti adekvátních countermeasures určitě ano.

Ale co když připustíme myšlenku, že schopný protivník dokáže zarušit prostor boje tak, že použití elektromagnetické detekce buď zcela, nebo z velké části, znemožní?

Tedy že se piloti stíhacích letadel budou muset z velké části opět spoléhat na vizuální, případně termální, detekci ... tedy že se o sobě protivníci dozvědí "na poslední chvíli" a se stejnou nebo velmi podobnou pravděpodobností ???
Že tedy boj BWR bude z velké části eliminován.

Sci-fi ???

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/2/2022, 13:20
od Ejdou Rotacak
S tím se asi počítá, nevěřím, že USA v budoucnu upustí od výcviku v AA, minimálně pro určité procento pilotů . Všechno na jednu kartu vsadí jen lofas a tohle navíc není poker. Musí jim bejt jasný, že v případě 3.sv. se po pár hodinách pojede spíš podle "inercialni navigace, než přes GPS"

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 18/2/2022, 14:37
od Wasp
F-22 je schopný dogfighter ( znáte lepšího?). F-35 ve VWR je také obstojný. F-15 jakbysmet. Pro VWR ta kapacita je.
Ale, dnešní střely a přilby znamenaj že kdo první stříli první ničí, bez ohledu na manévrovatelnost.Kdo vyfléruje jednou bude rád.

Nevím o tom že USAF zachovávají 100% výcvik pro stíhače, dnes už cvičí i házení pumiček. Protože multirol stíhačky vyžadují multirole piloty. Tedy místo 100% je to třeba 80%, nebo 45 %

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 08:34
od Xant
Minimálně pár Typhoonů si při simulovaném vzdušném boji namazalo F-22 na chleba. S pasivním systémem PIRATE by měl být schopen detekovat a sledovat cíl na vzdálenost 90 km, což je prakticky boj za vizuální vzdáleností a plně pasivní. Buclatou kachnu jako F35 by rozmázl zkrátka tak, že jí nepustí do palebné pozice a bude manévrovat rychleji, hbitěji a vystřelí jako první. Možná F35 poskytuje systém jako Praetorian spolupracující se střelami IRS-T. Nikdy se mi nepodařilo dohledat nic o tom, že by Sidewinder AIM9X byl srovnatelný. Jediné co jsem dohledal byla střela Mica IR a systém Spectra, tedy opět sledování 360°sledování hrozby a protiakce.

https://theaviationist.com/2012/07/23/f ... -markings/

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 08:41
od Wasp
F-15. když na to příjde, porazí F-22 ve WVR ale neznamená to vůbec nic :-) Celkově je F-22 dál.Včetně dogfightu.

F-35 má své senzory pasivní detekce,ultra stealth (oproti 4Gen). Je prostě dál než cokoliv ne stealth.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 08:48
od Wasp
F-22 v nízké rychlosti kraluje díky VT. Ve vyšších je nastejno jako všechny výkoné stíhací stroje. Ovšem, ty 4 gen budou bez vnější výzbroje. V okamžiku kdy na ně dáme externí výzbroj, bez které nemůžou bojovat. F-22 se stane favorit, protože má vše uvnitř.

U F-35 platí něco podobného. Má vše vevnitř a je dobře ovladatelný a obratný. V BVR má stealth a velmi výkoý radar, systémy pasiví detekce a AIM-120 + AIM-9X ( což je top americká střela, nevím jestli je IRIS lepší, je to asi celkem jedno)

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 09:14
od Wasp
F-35 ve vzdušné dominanci má hrát úlohu takového skrytého mini awacsu. Výkonější letadlo jako F-22 ( celkově jinde) a F-15 ( nosič střel) jsou svaly, F-35 mozek. F-35 najde, předá dál. F-22/F-15 cíl zničí.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 10:10
od Skeptik
Wasp píše: 19/2/2022, 08:41 F-15. když na to příjde, porazí F-22 ve WVR ale neznamená to vůbec nic :-) Celkově je F-22 dál.Včetně dogfightu.
Souhlas.
Ostatně když dostaly F-15C napráskáno od indických Su-30MKI :wink:, tak začaly usilovně trénovat taktiku boje proti nim právě s Raptory.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 10:21
od Skeptik
Wasp píše: 19/2/2022, 08:48V okamžiku kdy na ně dáme externí výzbroj, bez které nemůžou bojovat. F-22 se stane favorit, protože má vše uvnitř.
Opravdu se domníváš že AA výzbroj nesená externě tak moc ovlivňuje výkony letadel, že letoun s AA výzbrojí nesenou interně získá nějakou zásadní výhodu?

Že hmotnost výzbroje ovlivňuje letové výkony je jasné ... ale tam nerozhoduje zda je externě nebo interně.
Odpor AA střel na vnějších závěsnících je minimální, stejně jako ovlivňování vztlaku ... tak proč by to mělo mít zásadnější vliv?
Na druhou stranu externě nesená AA výzbroj má větší rozsah použití ... není blokována dvířky pumovnice.

Nebo jsi někde četl analýzu, která by vliv externě nesené AA výzbroje na výkony letadla potvrzovala?

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 12:30
od Wasp
Přesně tak, nejde jenom o závěsníky+ samoté střely, jde i o baky a kontejnery. F-22 létá vlastně pořád v čisté konfiguraci. Kdežto u 4 Gen ( F-15-Su 35) nejde jenom o přidanou váhu ale i o odpor. a je to zná

Četl jsem mnoho rozhovorů s piloty F-15,22 a 35 a všichni se shodují - externí výzbroj omezuje manévrovatelnost oproti Gen 5 co má výzbroj vevnitř. Podstatně to snižuje možnosti gen 4 v manévrovém boji. I když F-22 neměl tehdy ještě přilbový zaměřovač.

F-15 dostala " napráskáno od Su 30" v roce 2007, v podmínkách které by nezvládl nikdo ( kdyžtak mě opravte). F-22 byl zaveden v roce 2005 do výzbrojé (? - kecám??) Tedy cvičí s ním od té doby.
Vektorování tahu je výhoda jenom v nízkých rychlostech.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 12:39
od kenavf
Je otázne ako je to s ustálenou zatáčkou.
Ale bola polemika že u Su-27 sú tie "kobry, kulbity a sviečky" len také PR pre letecké dni nepoužiteľné v boji.
Tak rusi podvesili pod lietadlo rakety a nádrže a urobili to aj s nimi. Takže na obratnosť lietadla tá podvesená výzbroj naozaj nemusí mať až taký devastujúci účinok.
Samozrejme odhodenie nádrže tesne pred bojom výhodu poskytne(hlavne váha, odpor asi až sekundárne)

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 12:41
od Wasp
Víš jistě že nešlo o A- atrapy, B- letadlo mělo palivo jenom na ten ukázkový let .C- to dokáže běžný pilot co Kobru má jenom na plakátě ?? Protože D- Su 27 má limit AoA na cca 33 st. Ve větších rychlostech cca 27 st.
A asi u všech letadel má váha vliv na AoA ( to tu nechám i když je to polo kravina, ale vliv podvěsů na AoA je) ? (Což zase může a nemusí zvýhodnovat výzbroj nesenou uvnitř u Gen.5)

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 12:55
od kenavf
Tak výhoda čistého profilu by mala byť, je otázka ako je zásadná na obratnosť. A že obratnosť je i tak dosť veľká ukazujú tie PR obraty. A tá obratnosť sa potom môže využiť pri rôznych situáciách ako napríklad priblíženie sa k nepriateľovi a odlet cez koryto kľukatého kaňonu čo američani ešte stále trénujú a sem tam sa im nejaký rozplácne o stenu kaňonu.
Ona tá obratnosť teraz už možno nie je tak limitovaná tým čo je podvesené, ale tým čo je pilot schopný znášať.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 13:05
od Skeptik
Wasp píše: 19/2/2022, 12:30F-15 dostala " napráskáno od Su 30" v roce 2007, v podmínkách které by nezvládl nikdo ( kdyžtak mě opravte). F-22 byl zaveden v roce 2005 do výzbrojé (? - kecám??)
V roce 2004 ... 9:1
To další cvičení bylo 2008 a právě na něj měli piloti F-15 cvičit s F-22.
Ale to je jedno ... šlo o to, že F-22 je skutečně F-15 nadřazen, tak jak jsi psal.
Wasp píše: 19/2/2022, 12:30Přesně tak, nejde jenom o závěsníky+ samoté střely, jde i o baky a kontejnery. F-22 létá vlastně pořád v čisté konfiguraci. Kdežto u 4 Gen ( F-15-Su 35) nejde jenom o přidanou váhu ale i o odpor. a je to znát
Nevím jak F-15, ale Su-35S v AA konfiguraci nelétá s baky. Nemusí, dolet na vnitřní palivo 3.600 km ve výšce resp. 1.600 km u země je plně postačující.
Wasp píše: 19/2/2022, 12:30Četl jsem mnoho rozhovorů s piloty F-15,22 a 35 a všichni se shodují - externí výzbroj omezuje manévrovatelnost oproti Gen 5 co má výzbroj vevnitř.
Ale proč?
Odpor pár "doutníků" nemůže mít na manévrovatelnost zásadnější vliv.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 13:09
od Wasp
Jediné co vytřískáš z Kobry je vysoké AoA a pak ztráta energie. Na tu Kobru musíš mít extra výcvik a asi i talent. Není to manévr přístupný pro většinu.
Tím vysokým AoA získáš krátkodobou výhodu (2 vteřiny ?) ke střelbě a pak jseš v loji.V ustáleném manévrování to nepoužiješ.
Jde jenom o okamžitý obrat.
Může to být rozhodující - pokud vše provedeš dokonale a máš jeden pokus.
Tohle platí jenom pokud máš ten výcvik, protože jinak má omezená AoA na cca 33 st. O trošku více než většina letadel( Raptor třeba má 60st)

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 13:10
od Wasp
Skeptik, je to tak.
phpBB [video]

Jsou tam dva díly.
Cabo je dřívější pilot F-15 dnes létá na F-22.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 13:43
od Dancer
Čím větší AoA, tím větší vliv podvěšené výzbroje na obratnost. Důvodem je větší vliv na tok vzduchu pod křídlem.

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Napsal: 19/2/2022, 13:57
od Saburo
Vzdušné boje nadzvukových letadel se nejčastěji odehrávají (ty co se odehrály) v rozmezí rychlostí 0,8 -1,6M. Kolik letadel dá "kobru" nebo podobnou "air-show" fičuru v tomto rozsahu rychlostí? Pokud to někdo ve vzdušném souboji zkusí při 300km/h jako na air-show, tak akorát rychle umře..

Co se týče raket venku/uvnitř. Kromě jiného,
ty venku zvyšují RCS a takové letadlo pak moc hezky svítí na radaru na vzdálenost větší než obvykle. To pakt ten co má rakety uvnitř má spoustu času vymyslet způsob jak toho prvního vymazat z oblohy.
Takový odpor vzduchu, hraje pěknou roly s akcelerací. A ve vzdušném boji je akcelerace z podzvukových rychlostí na ty nadzvukové jedna z těch zásadních. To pak ty letadla s hromadou klacků pod křídly sice možná předvedou kobru, ale jaké pak asi bude to zrychlení...

Utažené zatáčky na malých rychlostech už tu taky byly, jak dopadly takový Japonci co v nich byli naprostí mistři víme snad všichni.

Koukám, že trolové zas jedou a není to jen tady... smutné.