Stránka 48 z 177

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 17:22
od Juraj Tichý
skelet píše: 12/7/2022, 16:43 Juraj. Bavíme se trošku seriózně. Letadla nejsou jen na airpolicing. Takže je sice smutné, že nemají kanón a proto se nepoužívají na airpolicing, nicméně do reálného boje je můžeš použít. Zkrátka nemají žádné zásadní omezení, nejsou to spárky od MiGů, kterým chyběl radar.
Úplne seriózne ich do bojov poslať môžeš a ich obmedzeným schopnostiam upravíš rozsah pôsobnosti.
To, že musíš ten rozsah prispôsobovať hovorí, že majú obmedzené schopnosti. Aj keď žiadna veľká tragédia to nie je.
Ja neviem prečo sa tu treba baviť o zjavných veciach, len preto že sa jedná o techniku AČR.
Gripen je výborné lietadlo, Dčko má obmedzené schopnosti a v čase mieru pre hlavné úlohy nadzvukového letectva celkom podstatne. To nie je nič proti ničomu. Len holý fakt. V bojoch bude najskôr vzadu vyhľadávať ciele pre Cčka s vypnutym radarom, co ten nedostatok výrazne eliminuje.
Ma Dčko aspoň fotogulomet pre vycvik? To by mohol mať...

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 17:25
od Lord
Pokračování... předchozí příspěvek hlučnost F-35.
Do Čáslavi se 24 F-35 bez problému vejde. Navíc to prodává tak že přijedou buldozery a celou současnou základnu srovnají se zemí. To je pochopitelně nesmysl.

Pokud by chtěli budovat v Čáslavi odolné větší železobetonové úly, tak současné úkryty jsou pro F-35 malé, vzhledem k prostoru okolo, manipulaci s municí a předletovou přípravou. To by pak samozřejmě znamenalo, že tam přijedou buldozery a srovnají je se zemí.

VERNER také uvádí, že vzletová a přistávací dráha vyžaduje pro těžší F-35 vyšší únosnost, což znamená, taky buldozery, navýšení makadamem a terénní úpravy.

Levněji pak vyjde vybudovat jen klimatizované hangáry jako ocelové haly, ale s malou odolností proti Kalibrům či jiným bombám.

Ale když budou finance, tak vše je řešitelné. Věřím, že letectvo by se k tomu postavilo čelem, nakonec jím stejně zřejmě nic jiného nezbyde, pokud do toho nehodí ještě někdy v budoucnu politici vidle. Nejlépe odhlasovat ústavním zákonem.

Navíc mám pocit že celou dobu porovnává F-35 s Gripenem C. On ovšem nabízí Gripen E, který je provozními náklady také patrně jinde.
To asi jo, protože Gripen E je o něco výkonnější, a unese více výzbroje.

Z hlediska paliva bude už ten poměr třeba 1,5 vůči F-35, ale hlavně provozní, resp. servisní náklady budou u amerického stroje někde úplně jinde.

V porovnání se stávajícím Gripenem je verze JAS-39E zhruba o jeden metr delší a rozpětí je zvětšeno o 20 cm, na současných 8,6 m.
Gripen E má zároveň o 2500 kg vyšší maximální vzletovou hmotnost a větší palivové nádrže, základní aerodynamická koncepce celého letounu však zůstala zachována.
Nárůst paliva v interních nádržích je opravdu zásadní a jen pro zajímavost, předešla verze JAS-39C měla bojový rádius „pouze“ 800 km, s externími nádržemi více.

Díky zvýšené maximální vzletové hmotnosti až na hodnotu 16 500 kg lze na nový Gripen E připevnit zbraně, externí palivové nádrže a zaměřovací či průzkumný kontejner o maximální hmotnosti 6000 kg.

Možná chtěl generál Jiří Verner naznačit, že jsme mohli využít výhodnou nabídku a ponechat si Gripeny zdarma, a další letku už třeba dokoupit E.
SAAB nedávno zesiloval svůj lobbing různými cestami, aby se informace dostaly také k veřejnosti a opozici, když začaly prosakovat zvěsti, že Fialova vláda de facto už rozhodla.
Podrobnosti ekonomicky výhodného kontraktu od SAAB by museli pochopitelně projednat, kdyby existoval zájem Černochové, ale ta švédského velvyslance Jörgensena odpálkovala, ale jak asi funguje diplomacie?

Ovšem už neříká že vyšší spotřeba je daná tím že je to letadlo mnohem výkonnější a má podstatně větší nosnost.

Určitě je F-35 větší a zhruba 2x těžší letoun, unese více výzbroje, tak má 1,7x větší spotřebu paliva a výkonnější motor než JAS-39 Gripen C/D.
F-35A má rozpětí 10,7 m. Celková nosnost výzbroje/výstroje je 8100 kg.
Všechno má svoje pro a proti. Ale Verner říká, využijeme to, chce to po nás vůbec NATO ? Změnilo se něco s invazí Ruska na Ukrajinu 8-)

stihacky-kompar-gripen.jpg

Ale otázka je zda VzS AČR potřebují jakýsi stíhací bombardér?
Jako letci řeknou, že asi ano. Je to pro ně další hračka, mechanici už jejich nadšení tolik nesdílí. Pro Izrael, který bombarduje militanty v Sýrii či Palestině, taky výhoda.
Pro nás když budeme chtít útočit, tak dobrý, ale výhoda i ve spojitosti s dalšími americkými systémy, např. Himars, střelami PrSM lze ničit PVO, nebo raketami s velkým dosahem sklady a logistiku nepřítele.
V podstatě proti F-35 až tolik nebrojím, je to špičkový stroj, schopnosti našeho letectva, když na to budeme mít, by jsme si mohli posunout o level výš. Jako taky otázka, že tohle nám amíci nemusí vůbec dodat, ale v případě konfliktu možná jo.

ALE kolik se mu vejde výzbroje do pumovnic? Omezené množství, když se raketami ověsí i křídla, tak ztratí svojí největší přednost stealth.
Někde jsem četl, že možná v roce 2028 dostaneme stroje, které budou mít o něco větší vnitřní pumovnice.

F-35-Pylons.jpg
Pokud si chce F-35 zachovat stealth vlastnosti, může uvnitř nést jen omezené množství raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země, nebo bombičky.
Letadlo je vybaveno dvěma vnitřními šachtami, z nichž každá disponuje dvěma závěsníky. Může tak nést jen 4 rakety vzduch-vzduch. Problém je taky chlazení šachet a s tím spojené limity. Řešení tedy asi bude je v budoucnu přepracovat a trošku zvětšit, což je ale už docela výrazný zásah do draku letounu. Integrace různé výzbroje do stíhačky je vždy "během na dlouhou trať" a potrvá ještě mnoho let. K tomu se musí ladit software, v kterém se vyskytují chyby.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 17:26
od skelet
Juraj: to omezení se v reálu bude týkat kanónového souboje dvou stíhaček (kolik se jich událo za posledních 40 let?), na kanónovou steč proti pozemním cílům by stroj za 80mil.USD a pilota za dalších 10 mil.USD poslal jen idiot (mimochodem vždy mě velmi pobaví ruská "Su" odpalující rakety S-8). Takže žádné významné bojové omezení tam prostě není. A to je celá pointa.
To že do toho taháš národnostní otázku je takové.. typické.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 19:21
od Scotty87
Lord píše: 12/7/2022, 17:25
Pokud by chtěli budovat v Čáslavi odolné větší železobetonové úly, tak současné úkryty jsou pro F-35 malé, vzhledem k prostoru okolo, manipulaci s municí a předletovou přípravou. To by pak samozřejmě znamenalo, že tam přijedou buldozery a srovnají je se zemí.[/url]
Tady se ovšem bavíme o maximálně 24 úkrytech. Jsem si jist že to armádní rozpočet unese. Ovšem základna nejsou jen úly.
VERNER také uvádí, že vzletová a přistávací dráha vyžaduje pro těžší F-35 vyšší únosnost, což znamená, taky buldozery, navýšení makadamem a terénní úpravy.
Což se stane ne tak jako tak. Je nutné zvýšit únosnost dráhy aby mohla Čáslav přijímat i těžká nákladní letadla. To už je dnes plánované a na typu stíhacího letadla vůbec nezáleží.

Z hlediska paliva bude už ten poměr třeba 1,5 vůči F-35, ale hlavně provozní, resp. servisní náklady budou u amerického stroje někde úplně jinde.
Dne s se letová hodina Gripenu v AČR počítá včetne nájmu a pořed pár lety vycházela na 630 000,- na letovou hodinu. To se už nebezpečně blíží F-35 a přitom má to letadlo neporovnatelné schopnosti.
Všechno má svoje pro a proti. Ale Verner říká, využijeme to, chce to po nás vůbec NATO ? Změnilo se něco s invazí Ruska na Ukrajinu 8-)

NATO po nás F-35 určitě nechce, ale chtějí aby naše letectvo pochopitelně disponovalo maximem schopností a bylo bezproblémově nasaditelné v rámci společných operací. V tom bude vždy F-35 lepší než Gripen.
Ale otázka je zda VzS AČR potřebují jakýsi stíhací bombardér?
F-35 není stíhací bombardér.
Řešení tedy asi bude je v budoucnu přepracovat a trošku zvětšit, což je ale už docela výrazný zásah do draku letounu. Integrace různé výzbroje do stíhačky je vždy "během na dlouhou trať" a potrvá ještě mnoho let. K tomu se musí ladit software, v kterém
se vyskytují chyby.
Netřeba zasahovat do konstrukce ani zvětšovat šachtu. Například řešení pro zvětšení nosnosti AA střel už existuje.
https://theaviationgeekclub.com/lockhee ... nternally/
Vzhledem k tomu že F-35 bude nosný typ americké armády je jasné že do ni budou integrovat maximum jejich výzbroje.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 19:34
od KOLT
Se šesti AIM-120 se počítá v nějakém bloku v brzké budoucnosti, nepletu-li se. A ve vývoji jsou i SR střely s IR/multispektrálním zaměřováním, které se (na rozdíl od AIM-9) dají odpalovat z pumovnice, má se jich tam vejít až 8 (do jedné). Zkrátka jedinými relevantními argumenty proti F-35 jsou cena provozu a hluk (a u toho je otázka, jak moc silný to je argument, to prostě nedokážu posoudit).

Scotty, ta cena za letovou hodinu Gripenu v AČR absolutně nejde porovnávat, právě proto, že je tam i cena pronájmu, která jinde není. Provoz F-35 bude pochopitelně dražší. Jako vždy, když dochází k přechodu na novou generaci techniky.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 19:39
od Scotty87
Lord píše: 12/7/2022, 17:05 V Pardubicích mají civilové baráky blízko letiště, budou nadávat na hluk při startu. Navíc se zde mísí civilní provoz s vojenským, amíci vyžadují utajení a hlídání, ale zase tam jsou větší úly pro hrábě.
Můžou si tak maximálně trnout nohou. Letiště už tam dnes je tím je situace daná. Jsem si jist že bude možné vojenskou část dostatečně oddělit. Bude to složitější než dnes? Určitě ano. Je to neřešitelné? Určitě ne.
ALE například obyvatelé poblíž letecké základny Leeuwarden jsou stále více frustrováni hřmotem stíhaček F-35 nad jejich domovy.
Celé tyhle "občanské protesty" jsou směšné. ybdlíte u letecké základy? Bude tam hluk. Smůla. Vadí vám to? Můžete se odstěhovat. Létaly tady sovětské stroje které také nevnikali nízkým hlukem ( v mnohonásobně větších počtech než 24 kusů).
Také zvukový třesk může rozbít skla budov, pro obyvatele je to ohlušující rána. Proto se cvičně nadzvukem létá ve výškách nad 11 kilometrů nebo nad mořem či neobydlenými místy. Gripeny cvičí nadzvukovou rychlost nad Doupovskými horami.
Jen pokud se neletí Alpha-scramble. Pak žádné limity neplatí. navíc znovu před rokem 59 žádné takové omezení nebylo.
V Česku se může obnovit třeba letecká základna Hradčany, která je trošku mimo civilizaci.
To se určitě obnovovat nebude.
V USA se z toho taky můžou někde zmrdnout.
Dnes je módní stěžovat si a protestovat proti všemu. Když přijdete do okolí třeba vrtulníkové základny tak vám někteří také řeknou že hluk je nesnesitelný. Tohle jsou opravdu směšné argumenty.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 19:42
od Scotty87
KOLT píše: 12/7/2022, 19:34 Se šesti AIM-120 se počítá v nějakém bloku v brzké budoucnosti, nepletu-li se. A ve vývoji jsou i SR střely s IR/multispektrálním zaměřováním, které se
Scotty, ta cena za letovou hodinu Gripenu v AČR absolutně nejde porovnávat, právě proto, že je tam i cena pronájmu, která jinde není. Provoz F-35 bude pochopitelně dražší. Jako vždy, když dochází k přechodu na novou generaci techniky.
Nicméně je to cena provozu které se každý rok pletí z rozpočtu obrany. Takže to že tu dnes létá Gripen skoro zadarmo a F-35 nás stáhne z kůže prostě není pravda.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 20:03
od skelet
Z pumovnice by měla jít odpalovat i AIM-132.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 20:04
od Lord
KOLT píše: 12/7/2022, 19:34 Se šesti AIM-120 se počítá v nějakém bloku v brzké budoucnosti, nepletu-li se. A ve vývoji jsou i SR střely s IR/multispektrálním zaměřováním, které se (na rozdíl od AIM-9) dají odpalovat z pumovnice, má se jich tam vejít až 8 (do jedné). Zkrátka jedinými relevantními argumenty proti F-35 jsou cena provozu a hluk (a u toho je otázka, jak moc silný to je argument, to prostě nedokážu posoudit).

Scotty, ta cena za letovou hodinu Gripenu v AČR absolutně nejde porovnávat, právě proto, že je tam i cena pronájmu, která jinde není. Provoz F-35 bude pochopitelně dražší. Jako vždy, když dochází k přechodu na novou generaci techniky.

Tak existuje naděje, že ČR by už mohla mít v roce 2028 letouny s vylepšenými šachtami. A to je jedině dobře. Pokud odladí software, tak půjdou používat i nějaké evropské rakety.
Při startu F-35 používají forsáž, řve to dost v okolí letiště. Možná pokud vyladí jiné motory, tak ty řvát tolik nebudou, ale to se do 2028 určitě nestihne.

Cena je s pronájmem, jinak samotné F-35 mají stát asi 2 miliardy při současných cenách, později to taky může být díky hyperinflací více, asi se to nepodaří srazit lepšími výrobními postupy, i když kdysi stál letoun až 3 miliardy, tak uvidíme, co bude no :neutral:

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 20:05
od Lord
Je nutné zvýšit únosnost dráhy aby mohla Čáslav přijímat i těžká nákladní letadla. To už je dnes plánované a na typu stíhacího letadla vůbec nezáleží.
Jo, dráha se bude muset opravit tak jako tak, myslel jsem že to jen polejou asfaltem. Ale pokud je v plánu i příjem dopravních letadel, tak ty jsou pochopitelně ještě těžší.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 20:13
od Scotty87
Celý dráhový systém má jít pryč a stavět se v podstatě nanovo. Jak v Čáslavi tak v Náměšti.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 20:24
od Lord
NO vidíš, tak bude co bagrovat :) , ale je to ta nejdražší varianta, ale už to pak bude na jiné úrovni, a to je jedině dobře no.
Možná to někteří úplně nechápali, když jsou už v záloze.

Právě jsem četl, že nákladní letadla by mohli přijímat v Hradčanech.

Nad lesíkem krouží transportní letouny CASA. Ranvej letiště Hradčany však patří kraji, který s ní má vlastní plány.
NEPROZŘETELNĚ se ho kdysi armáda zbavila.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/opus ... omaci_lisv

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 20:32
od Scotty87
Hradčany nají sloužit výhradně k výcviku (patrně výsadkářů). Pokud tedy to letiště vůbec získá armáda od kraje zpátky.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 21:52
od KOLT
Scotty, nejde porovnávat cenu LH v USAF s cenou u AČR, když každá obsahuje něco jiného. F-35 vychází na provoz dráž i evropským uživatelům F-16, takže bude dražší než Gripen, to je realita.

AIM-132 z pumovnice jde nebo má brzo jít. Už prý jde i Phyton, ale nevím, jestli z pumovnice. Výběr AA raket bude s ohledem na Spyder docela zajímavá věc...

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 22:03
od skelet
Scotty narážel na to "nemáme na to".

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 22:08
od Zemakt
Scotty, F35 je stíhací bombardér. Chcešli moderní terminologií, útočný letoun.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 22:45
od KOLT
F-35 je víceúčelová stíhačka

Samozřejmě, že na to máme. Ale nemusím pro podporu takového tvrzení používat poněkud zavádějící argumenty. Jinak ale nejsme ve při ;)

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 23:20
od Zemakt
Víceúčelová stíhačka, heh. Jako třeba Hawker Typhoon, FW 190 G, Super Sabre a nebo jako třeba ultimátní stíhač své doby F-105. Sice používám starší názvosloví, ale v podstatě nejsme ve sporu, sedí to jak poklice na hrnec :D

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 23:34
od KOLT
Problém je, že tebou zmiňovaná letadla byla (nebo měla být) nejdřív stíhačkami, stíhacími bombardéry se stala druhotně. Zpravidla tak, že jako primárně stíhací stroje zastarala (to byl dřív běžný kariérní posun :) ) nebo protože svoji roli nedokázala plnit už při zavedení nebo protože nebylo k disposici vhodné bitevní letadlo nebo se zkrátka ukázalo, že na to jsou vhodná. Nejpozději ve 4. generaci proudových strojů ale dochází k tomu, že čistokrevná stíhačka (tedy pouze A-A) je věc, kterou si může dovolit jen málokdo, takže jsou vyvíjeny víceúčelové stroje. F-16 je to samé v bledě zeleném, ale i Gripen nebo Rafale jsou ten případ. Stroje vniklé pro A-A jsou nakonec stejně zpravidla upraveny i pro nějaké lehčí A-G mise, protože skoro nikdo nemá na to provozovat jednoúčelové stroje. Celé je to navíc podpořeno moderními zbraněmi, kdy i vrtulník s AIM-9X může pěkně zavařit supersoniku... Jednoduše čím dál tím víc záleží na zbrani a avionice a méně na dogfightových schopnostech letounu.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 12/7/2022, 23:50
od Lord
Zemakt píše: 12/7/2022, 23:20 Víceúčelová stíhačka, heh. Jako třeba Hawker Typhoon, FW 190 G, Super Sabre a nebo jako třeba ultimátní stíhač své doby F-105. Sice používám starší názvosloví, ale v podstatě nejsme ve sporu, sedí to jak poklice na hrnec :D

Terminologie, která se u nás pro F-35 běžně uvádí, a není vůbec od věci.

Nebo P-47 Thunderbolt - využívaný spíše jako stíhací bombardér.

Stejně dobře jako ve vzdušných bojích si thunderbolt vedl také v roli útočného letounu. Navzdory tomu, že spatřil světlo světa jako výškový stíhací letoun, stal se skutečně prvotřídním taktickým stíhacím bombardérem a bitevníkem.