F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Což na věci v podstatě nic nemění. Tj., že je víc "Jabo" než "Jagd". Viz designové a výkonnostní preference. A okecávat se to může dle libosti.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Některé argumenty připomínají Shaniu, na přímou otázku neodpoví, ale za to přesně ví, že F-35 vidí vše i za horizontem, horským masivem i tři kilometry pod zemí. Střely se s neochvějnou jistotou navádí telepaticky, nikdy neminou a kdyby ano, tak se třikrát vrátí. Nikdo jí nesestřelí, neuvidí, palivo si vyrábí sama a nepřátele smete svým pohledem.
Zeptám se, zda nemá někdo bližší informace o integraci CDL39 ve formaci letounu a tří dronů, protože o tom Saab několikrát v minulosti mluvil. S letouny demonstrovali CDL39 v konfiguraci čtyř strojů plnící různé úkoly a systémy včasné výstrahy a velitelstvím, přesto by mě zajímalo, jak jsou na tom s dronem/wingmanem. Dost o tom mluvili v souvislosti s úspěšnou zkouškou supercruise (podzim 2017) a role celé smečky "integrovaných" Gripenů při pokrývání prostoru, stejně jako přenášení dat a přidělování rolí. Nic bližšího, tedy kromě "informace", že mají spolupracovat s Boeingem.
Zeptám se, zda nemá někdo bližší informace o integraci CDL39 ve formaci letounu a tří dronů, protože o tom Saab několikrát v minulosti mluvil. S letouny demonstrovali CDL39 v konfiguraci čtyř strojů plnící různé úkoly a systémy včasné výstrahy a velitelstvím, přesto by mě zajímalo, jak jsou na tom s dronem/wingmanem. Dost o tom mluvili v souvislosti s úspěšnou zkouškou supercruise (podzim 2017) a role celé smečky "integrovaných" Gripenů při pokrývání prostoru, stejně jako přenášení dat a přidělování rolí. Nic bližšího, tedy kromě "informace", že mají spolupracovat s Boeingem.
Imperio absenti chaos regit.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Maximální nosnost letadla je jedna věc, jiná potom skutečně použitelný zbraňový náklad. Již několik desetiletí je jasné, že na evropském válčišti nelze otáčet letoun a znovu útočit na stejný cíl. Tzn., že v případě inteligentní munice mám k dispozici pouze jeden odpal či odhoz vcelku hodně omezené hmotnosti. To neplatí pouze při hromadném odhozu volně padajících pum. Těch mohu přivézt žebřiňák a z jednoho náletu vysypat protivníkovi na hlavu. Pak ale nepotřebuji tak namakané systémy, jakými je F-35 vybavena, ale nějaký stěhovák ála A-10.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
A proto se plnohodnotně pro krytí využívají F-15 a F-22.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Oboje jsou letadla pro vybojování vzdušné nadvlády.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Velká těžká kráva s mizernou stoupavostí a žíznivým motorem na forsáži zcela neschopná rychle zasáhnout na velké vzdálenosti je podle tebe plnohodnotný stíhač? Aby měla vůbec šanci, musí mít okolo sebe celý orchestr a logicky bude startovat ze vzdálené základny mimo dostřel nepřítele. Wingman rychlostí a doletem rozhodně neoplývá, tedy pokud se na půl cesty nezastaví pro palivo ... zrovna u rychlých zásahů je času vždy dost a při předsunuté základně budou dávno rozstřílené. Logicky se bude snažit dostat na Mach1.5 (palivo bude mizet jak rozum v Parlamentu) a vlastní radar zapnout nesmí, protože pokud to udělá, široké okolí už o ní bude vědět. Sice jí nezaměří pro střelbu, ale budou vědět o ní vědět. Střílet na velkou vzdálenost 80+ km na cíl s RCS Su57, Rafale, Typhoon půjde dost těžko. Za druhé je tu ten problém jak navést střelu do prostoru, která vlastní hlavicí těžko zachytí, pokud ano, okamžitě se prozradí. Radar/datalink vysílá do prostoru, čili pokud tam nemá zavřeného telepata, tak logicky zachytí pracující radar/vysílání i nepřítel. Udělá šup dolů na 10k, zatáčka, zpět na 16k a zopakovat ... AIM-120D prakticky ztratí veškerou energii a ekvivalent Meteoru nemá, tedy střely s vysokou energií v terminální fázi. Pod 70 km bude v dosahu pasivních senzorů a nepomůže jí ani stealth. A to nepočítám REB prostředky, nebo tažené "návnady", nebo skutečnost, že i proti střele se dá poslat vlastní střela.
Umí sestřelit, ale plnohodnotný stíhač není ani omylem.
Naposledy upravil(a) Xant dne 13/7/2022, 12:20, celkem upraveno 1 x.
Imperio absenti chaos regit.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
No,u éra s maximálkou na úrovni Mach 1,6 by se o tom dalo dost polemizovat.Oboje jsou letadla pro vybojování vzdušné nadvlády.
Však říkám, zřejmě nejlepší stíhací bombardér/útočný/víceúčelový stroj na světě. To bych klidně podepsal.Umí sestřelit, ale plnohodnotný stíhač není ani omylem.
EDIT: aby nedošlo ke komunikačnímu šumu. Stroj pro vybojování vzdušné nadvlády rovná se plnohodnotný stíhač. Stačí jen stíhač.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Nemýlí li mne paměť, tak F-35 bez rozsvíceného palubního RL nedá ránu, tedy o ní vědí všichni, i nezúčastnění, kteří potom mají možnost si také bouchnout.
Vzhledem k maximální rychlosti deklarované výrobcem, patří F-35 ke strojům, kterým může uletět vcelku snadno vše, co je schopno utíkat rychlostí M 2 a víc, tedy i Tu-22M4 nebo Tu-160. F-35 asi stíhač rychlých cílů nebude, možná pozorovatel.
Vzhledem k maximální rychlosti deklarované výrobcem, patří F-35 ke strojům, kterým může uletět vcelku snadno vše, co je schopno utíkat rychlostí M 2 a víc, tedy i Tu-22M4 nebo Tu-160. F-35 asi stíhač rychlých cílů nebude, možná pozorovatel.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ano je. Nicméně vzhledem k tomu že se jako stíhač narodil, je pro tuto roli vhodnější než F-35.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
F-16 je jako stíhač vhodnější než F-35 přesně v čem?
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Komentáře, že F-35 nic nevidí bez RL ap. jsou pak úplně nejvíc nejlepčí 

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
V BVR?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
F-16 je v BVR lepší než F-35 

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
WVR
ironie. Pardon, jsem si nemohl pomoct.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jediné v čem může být F-16 teoreticky lepší stíhač než F-35 je maximální rychlost. Ovšem ta se u F-16 udává v holé konfiguraci...
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
No, otázkou je, jestli je v tom skutečně lepší. Podle onoho „průzkumu“ mezi US piloty by si většina radši sedla do F-35 ;) Ale to samozřejmě může být PR.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Stoupavost rovněž. Schopnost odpoutání se v případě potřeby není zlá.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
F-16 by měla mít lepší ustálenou zatáčku. F-35 by měla rychleji akcelerovat a umožňovat větší AoA. Tak jako tak je dneska tendence se do WVR vůbec nepouštět, protože s moderními raketami je pravděpodobnost vzájemného sestřelení vysoká.