palo satko píše: ↑18/3/2023, 21:33
Vláda nemôže konať v žiadnom súlade sprezidentkou. Vláda musí konať v súlade zo zákonom a ústavou. Ak chekonat ináč musí v parlamente si dať schváliť väčšinou nový zákon. Nežijeme v v čase absolutizmu.
Skúsme sa obremeniť od skutočnosti vyjadrenej v našich občianských (politických) postojoch, na ktorej sa tu zrejme takmer všetci zhodneme, že je resp. bolo správne darovať stíhačky Ukrajine.
1. Na leteckých dňoch SIAF bola aj rozlúčka s našimi lietadlami MIG-29 pričom od žačiatku 1.9.2022 už nechránia náš vzdušný priestor
2. Vláda Hegera padla 15.12.2022
Celých minimálne 106 dní mohla Vláda Eduarda Hegera spolu feat. MO vyriešiť ústavno komforme dar stíhačiek Ukrajine
(samozrejme tých dní bolo oveľa viac pred samotným uzemnením).
3. Následne bolo Vláde Euduarda Hegera v "demisii" udelené Prezidentkou SR poverenie viesť Vládu do predčasných parlamentných volieb resp. do vymenovania novej Vlády, ktorá vznikne z volieb
(voľby budú 30.09.2023 pozn. Arthur).
4. Tu však pozor od bodu 3. Prezidentkou poverená Vláda disponuje len obmedzenými právomocami pričom však v zmysle ÚS SR nedisponuje na základe svojich ústavných kompetencií právomocou rozhodovať v zbore o zásadných otázkach vnútornej a zahraničnej politiky podľa čl. 119 písm. i) ÚS SR. Len taká perlička, ak chce poverený člen Vlády vycestovať na zahraničnú pracovnú cestu potrebuje súhlas prezidentky. Ak chce poverená Vláda nominovať za kandidáta na sudcu medzinárodného súdneho orgánu nemôže to v zmysle ÚS SR urobiť nakoľko to je zásadná otázka zahraničnej politiky.
5. Prečo sa jedná pro vojenskej pomoci v takomto objeme o zásadnú otázku zahraničnej politiky? Samotný premier pred niekoľkými týždňami v RTVS povedal, že poverená Vláda týmto opatrením pomáha posúvať dejiny dopredu.
A teraz si predstavte opačné garde tzv. skúšku napr. Ficom. Predstavte si, že Ficová vláda by bolo po vyslovení nedôvery parlamentom poverená Prezidentkou a táto Vláda by darovala stíhačky
(naschval nešpecifikujem) povedzme ak nie rovno Orkom a ako kompenzáciu by dostala plyn a ropu zadarmo po dobu 5 rokov. Opäť by sa jednalo o zásadnú otázku zahraničnej politiky byť by sa formálno právne tvárili, že uzatvorli predsa len medzinárodnú zmluvu.
Takže stále absentuje to najdôležitejšie tj. ústavno-právny problém zásadnej otázky zahraničnej politiky vojenskej pomoci v takomto objeme po vyslovení nedôvery Vláde SR v 12/2022, či má v súlade s ÚS SR Prezidentkou SR poverená Vláda SR na základe svojich ústavných kompetencií takúto právomoc v zmysle čl. 119 písm. i) kedy vláda rozhoduje v zbore o zásadných otázkach vnútornej a zahraničnej politiky.
Niekto si povie no čo veď nejak tým utrpí naša Ústava, ale morálne dobro predsa preváži to právne (ne)dobro a zároveň dostame protihodnotu 900 mil. EUR. Ale to je predsa scestné uvažovanie nakoľko takýmto konaní nielen, že utrpí Ústava, ale hlavne utrpí štát nakoľko keď aj z dobrým úmyslom (pohnútkou) k dosiahnutiu vznešeného ciela porušíme Ústavu nabúrame predsa samotnú celospoločenskú dohodu, na ktorej sme sa v Ústave zaviazali tj. že štátne orgány môžu konať len na základe zákona a v jeho medziach a kto jednoducho koná inak vylučuje sa z tejto dohody.
Poverená Vláda sa domieva, že ak sa vyhne čl. 119 písm. i) tak to na hulváta subsumuje pod čl. 119 písm. f) tj. že je prezidentkou poverená takéto dohody uzatvárať (také poverenie je z roku 2001 a nebolo nikdy odvolané) avšak tam je ďalšia brzda a to, že nemôže ísť o vojenský materiál tj. v takom prípade musí zmluvu ratifikovať parlament (NR SR).
Odovzdanie migov Ukrajine: Mala na to vláda právomoc?
zdroj: https://www.noviny.sk/slovensko/768856- ... a-pravomoc