Australské obrněné vozidlo Bushmaster
Napsal: 16/3/2024, 15:19
Lehké obrněné vozidlo Bushmaster
Bushmaster Protected Mobility Vehicle je australské lehké obrněné vozidlo 4x4 vyvinuté australskou státní společností ADI (později Thales Australia). Sériová výroba probíhá v zařízení ve městě Bendigo ve státě Victoria. V roce 2002 bylo objednáno prvních 300 vozidel v šesti verzích (obrněný transportér, ambulance, řízení palby, minomet, ženijní). Dodány byly v letech 2004–2008 a následovaly další série. V červnu 2013 australské ozbrojené síly převzaly tisící vozidlo. Aktuálně je nalezneme u armád devíti států - Austrálie, Fidži, Indonésie, Jamajky, Japonska, Nizozemska, Nového Zélandu, Ukrajiny a Velká Británie. Bushmaster má zvýšenou odolnost proti minám, improvizovaným výbušným zařízením, minometným střepinám a ručním zbraním do ráže 7,62 mm. Přispívá k ní tvarování podlahy korby do tvaru V. Hmotnost naloženého vozidla dosahuje až 15 tun. Kromě řidiče a velitele pojme až sedm osob. Vpředu sedí řidič a v přepravním prostoru je osm sedaček. Řidič i výsadek z vozidla vidí neprůstřelnými okny. Posádka využívá komunikační systém Thales SOTAS M2. Hlavní výzbroj je umístěna v dálkově ovládané zbraňové stanici. Pohání jej šestiválcový diesel Caterpillar 3126 ATAAC o výkonu 300hp (224kW) s automatickou převodovkou Allison MD3070PT. Nejvyšší rychlost na silnici dosahuje 100 km/h. Cestovní rychlost je 90 km/h. Dosah je 800 km. Vozidlo Bushmaster je přepravitelné transportními letouny C-130 Hercules.
Všechna doposud vyrobená vozidla Bushmaster mají pravostranné řízení. Před několika lety bylo prezentováno vozidlo s levostranným řízením, avšak doposud nebylo nikde zavedeno. Zvláštností je rovněž absence bočních dveří. Převážení vojáci, ale i osádka do vozidla nastupují a opouštějí jej výhradně zadními dveřmi, případně poklopy na střeše. Nový Zéland si tedy objednal boční otevírací panely kolem oken u řidiče a spolujezdce/velitele jsou, což jim umožňuje rychle vozidlo v případě potřeby opustit. Nejedná se však o standardní dveře. Zmíněné panely mají zhruba poloviční výšku ve srovnání se standardními dveřmi u jiných vozidel této kategorie, což samozřejmě snižuje komfort vlezu/výlezu z vozidla. Otevírací panely jsou navíc vysoko nad zemí a lze se k nim dostat jen po vysokých stupačkách a nástup/výstup se tak podobá šplhání do kabiny vysokého kamionu.
Zdroj:
https://www.czdefence.cz/clanek/specifi ... la-pro-acr
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bushmaste ... rt%C3%A9r)