Aeroprakt A-22
Aeroprakt A-22
Aeroprakt A-22
Aeroprakt A-22 Foxbat je ukrajinský ultralehký letoun klasické hornokřídlé koncepce. Navrhl jej Jurij Jakovlev a vyrábí Kyjevská společnost Aeroprakt. Práce započaly v únoru 1990 a první prototyp vzlétl 21. října 1996 - německy certifikovaná verze vstoupila do výroby v roce 1999. Ve Spojených státech je A-22 označován jako Valor, zatímco ve Velké Británii a Austrálii se nazývá Foxbat. Zajímavostí je, že jej lze pořídit také jako stavebnici, skládající se ze 152 kusů (lze ji postavit za cca 500 člověkohodin). Na původní úspěšnou verzi A-22L navazuje téměř totožná A-22L2. Nejviditelnějším rozdílem jsou přepracovaná kapota motoru a nová konstrukce podvozku. Pružina přední podvozkové nohy byla nahrazena plynovým tlumičem. Hlavní podvozkové nohy jsou vyrobeny z hliníkové slitiny. Méně patrné je pak nové zavěšení vzpěr a jiné rozmístění ovládacích prvků vyvážení a parkovací brzdy. Cílem návrhu bylo zkonstruovat letoun s maximální úrovní komfortu, dvěma místy vedle sebe, elegantních tvarů, s podvozkem příďového typu a s výbornými letovými vlastnostmi. Vyhřívaný kokpit nabízí nezvykle mnoho prostoru pro piloty i zavazadla. Šířka kabiny 128 cm je víc, než má většina čtyřmístných letounů. Nezvyklé prosklení kabiny umožňuje výborný výhled všemi směry. Výbornou ovladatelnost letounu na zemi zajišťuje pevný tříkolový podvozek. Kola hlavního podvozku jsou opatřena hydraulickými brzdami a všechna kola mohou být opatřena aerodynamickými kryty. A-22 má výborné letové vlastnosti. Řízení je stabilní a pádové vlastnosti, především díky velice nízké pádové rychlosti, jsou výborné. Křídlo je opatřeno velkými flaperony, které umožňují krátké starty a přistání a bezproblémové ovládání při nízkých rychlostech. Konstrukce A-22L2 je celokovová. Pouze kryt motoru a aerodynamické kryty kol jsou z kompozitu. Křídlo od hlavního nosníku dozadu a řídící plochy jsou potaženy tkaninou. Palivové nádrže (2 x 45l) jsou umístěny v křídle. Jejich objem zajišťuje letounu vskutku impozantní dolet a vytrvalost. A-22L2 se dodává s motorem ROTAX 912UL (80k), nebo ROTAX 912ULS (100k). Vrtule je třílistá kompozitová s průměrem 158 mm. V základním provedení je letoun vybaven řízením s centrálním kniplem. Na přání může být vybaven Y kniplem, nebo berany. Letouny A-22 létají téměř na celém světě. V Evropě – ve Velké Británii, Francii, Lucembursku, Německu, Polsku, České republice, Maďarsku, Rusku, Litvě a na Ukrajině. V Africe v Jihoafrické republice a Arabských emirátech. V Americe v USA i v Kanadě. V Austrálii a na Novém Zélandu.
Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeroprakt_A-22_Foxbat
https://www.aeroprakt.cz/aeroprakt-22l/

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Aeroprakt A-22
Len doplnim mozno pre niekoho zaujimavu informaciu. Jeden ukrajinsky ultralajt sa stavia aj na Slovensku aj za pomoci Slovakov. Verim, ze majitel coskoro svoj projekt predstavi oficialne.
Re: Aeroprakt A-22
Právě upravené letouny Aeroprakt A-22 měly být použity k dnešním útokům 1 200 km od hranic s Ukrajinou. Drony zaútočily na podniky v Jelabugě a Nižněkamsku v Tatarstánu. Jeden zaútočil na rafinerii Elaz-Naftoprodukt a druhý na speciální ekonomickou zónu "Alabuga", kde se montují drony Šahed.
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 0631643427
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 0631643427

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Aeroprakt A-22
Tenhle dron je trošku jiný, ale dolet 3 100 km a nosnost 300 kg výbušnin.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Aeroprakt A-22
Obdobný dron byl dnes nasazen k útoku na rafinerii Salavatnefteorgsintez v Baškortostánu. Asi v jednu hodinu odpoledne místního času měla být zasažena jednotka katalytického krakování. Rafinérie se nachází 1300 kilometrů od frontové linie. Níže pak dosah ukrajinských dronů podle dnešního útoku.
https://twitter.com/i/status/1788648236032422203
https://twitter.com/i/status/1788648236032422203

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Aeroprakt A-22
Podle ruských médií bylo letiště v Murmansku uzavřeno kvůli hrozbě útoku dronů. Podle Rusů to byly dva letouny Aeroprakt A-22 a mířily na nedalekou základnu strategických bombardérů. Samozřejmě byly sestřeleny. Jinde se uvádí, že jeden dron přiletěl z Norska.
https://mstdn.social/@noelreports/113118127561743435
https://topwar.ru/249864-dva-ukrainskih ... astju.html
https://mstdn.social/@noelreports/113118127561743435
https://topwar.ru/249864-dva-ukrainskih ... astju.html

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Aeroprakt A-22
Ukrajinský sebevražedný UAV založený na letounu A-22 Foxbat, který dnes zaútočil na Kaspijsk. Kaspijsk je přístav v Rusku. Je to na západním břehu Kaspického moře a 1000 kilometrů od fronty. A je to hlavní základna kaspické flotily ruského námořnictva. Drony údajně zasáhly nejméně dva cíle v Kaspijsku: fregaty projektu 11661 Tatarstan a projektu 11661K Dagestán třídy Gepard.
https://mstdn.social/@noelreports/113435701138424160
https://mstdn.social/@noelreports/113435701138424160

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Aeroprakt A-22
Ukrajinské sebevražedné drony (tady ty civilní letouny s bombou) přinesly spoustu "mrzení" v Čečensku. Konkrétně trefily policejní základnu a sídlo OMON.
https://www.youtube.com/watch?v=hFi7ge1-UnQ
https://www.youtube.com/watch?v=hFi7ge1-UnQ

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Aeroprakt A-22
Ukrajinští inženýři přestavěli lehké letadlo na útočný dron schopný doletět do Moskvy, uvedl deník Bild. Publikace píše, že komerční ultralehký letoun A-22, který se stal útočným dronem, má dolet až 1200 km, což je daleko za možnostmi německé řízené střely Taurus, ale jeho velikost je ve srovnání s jinými ukrajinskými bezpilotními letadly impozantní a zařízení je schopno nést až 200 kg výbušnin. V materiálu se uvádí, že ruční řízení bylo nahrazeno satelitním navigačním systémem a takový dron byl už v dubnu úspěšně použit k útoku na ruskou továrnu na bezpilotní letouny v Tatarstánu a v prosinci - k útoku na velitelství speciálních sil v Grozném. Bild píše, že takový dron je pro systémy protivzdušné obrany téměř neviditelný díky nízké teplotě zahřívání motoru, speciálnímu nátěru a také malé výšce letu a nízké rychlosti.
https://twitter.com/jirik957/status/1871900992523878699
https://twitter.com/jirik957/status/1871900992523878699

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Aeroprakt A-22
Po nočním útoku na Smolensk byly nalezeny trosky velkého ukrajinského sebevražedného bezpilotního letounu, vytvořeného na bázi Aeropraktu A-22.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 7925760380
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 7925760380

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Aeroprakt A-22
Ukrajinské bezpilotní letouny An-196 Ljutyj zasáhly závod na výrobu optických vláken v Saransku. Jedná se o jediný závod na výrobu optických vláken v Rusku, je vzdálený 670 km od frontové linie.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Aeroprakt A-22
Ukázka přípravy a použití těžkého dronu na bázi civilního letadla – "Projekt Cessna". Dron je použit jako nosič vysoce výbušných leteckých pum o hmotnosti 250 kg a lze jej použít jako kamikadze dron nebo jako bezpilotní bombardér. Verze kamikadze dronu se zavěšenou bombou má působivý dolet až 2200 km.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 7947890055
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 7947890055

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček