Horten 229
Napsal: 14/12/2005, 13:17
Horten 229
Všimol som si v jednej diskusii zmienku o tomto lietadle, tak som sa rozhodol, že o ňom niečo napíšem aj ja.
Ho 229, často nesprávne prezývaný Gotha 229, bol nemecký projekt stíhacieho lietadla novej generácie. Vývoj viedli bratia Hortenovci a výrobu prevzala továreň Gothaer Waggonfabrik. Toto lietadlo bolo obľúbené u Hermanna Göringa, pretože to bol jediný stíhač, ktorý bol podľa neho schopný dosiahnuť uspokojivých výsledkov v rýchlosti a obratnosti. Počiatky vývoja siahajú až do roku 1930, keď sa a bratia Hortenovci začali zaujímať o dizajn lietajúceho krídla. Zaujalo ich hlavne to, že má veľmi malý odpor vzduchu a preto sa dá dosiahnuť vyššia rýchlosť a dolet. O mnoho rokov neskôr - v roku 1943 - sa o ich práci dozvedel aj Göring. Bol tým natoľko zaujatý, že požiadal o vývoj bombardéra schopného niesť 1 000 kg bômb na vzdialenosť 1 000 km pri rýchlosti 1 000 km/h. Konvenčné bombardéry totiž uniesli ťažký náklad, mali veľký dolet, ale keď sa dostali nad cieľ, utrpeli ťažké straty kôli ich malej rýchlosti. Najrýchlejšie spojenecké stíhače dosahovali rýchlosti do 600 km/h, čiže to bola najnižšia plánovaná rýchlosť nového stroja. V roku 1943 ale nebola taká technológia, aby sa Göringovi vyhovelo. Najlepšie motory Jumo 004B neboli schopné dodať požadovaný ťah a hltali obrovské množstvá paliva, čiže dolet 1000 km by bol nemožný. Hortenovci teda začali vyvíjať trup aj napriek absencii dostatočne silného motora. Základom ich nového projektu sa stal predošlý Ho IX. Reichsluftfahrtministerium ho odsúhlasil, ale iba pod podmienkov, že výzbroj bude tvorená dvoma 30 mm kanónmi. Z tejto podmienky je jasné, že už v tej dobe bola predpokladaná aj verzia stíhača. Göring veril v úspech a preto ihneď nariadil prípravu továrne Gotha na sériovú výrobu. Prototypy boli ukončené a v decembri 1944 poprvýkrát vzlietli. Ich letové vlastnosti prekonávali aj najsmelšie predstavy, ale v niektorých situáciách sa objavili chyby konštrukcie, ktoré bolo nutné napraviť (nestabilita a vibrácie). Keď sa dostali plány ku Gothovi, ten ihneď navrhol niekoľko zmien a niekoľko rôznych variantov stroja. V čase, keď továreň obsadili spojenecké vojnská, nachádzali sa tam ďalšie prototypy v rôznom štádiu výroby, vrátane skoro dokončeného nočného stíhača.
Všetky tieto stroje sa zaraďujú do predvýrobnej série Ho 229 A-0. Boli poháňané dvomi upravenými motormi Junkers Jumo 004B, každý s ťahom 8.7 kN. Maximálna rýchlosť bola až 950 km/h na úrovni mora a 977 km/h vo výške 12 000 m. Maximálna výška letu bola 16 000 m. Dolet bol 1 900 km. Výzbroj tvorili dva 30mm kanóny Mk 108, okrem toho sa mohli naložiť bomby o spoločnej hmotnosti 1000 kg (medzi časom sa stroj zmenil z bombardéra na stíhač). Namiesto bômb mohlol Ho 229 niesť 24 rakiet R4M. Väčšina trupu bola vyrobená zo spevneného dreva. Tento materiál bol relatívne dostupný a lepšie absorboval radarové vlny. S celkovým tvarom to malo zaručiť menší radarový obraz. Americká armáda bola týmto strojom veľmi zaujatá, a po začiatku operácie "Paperclip", ktorá mala za úlohu zhabať čo najviac nemeckých tajných strojov, sa zamerala aj na Ho 229. Druhý prototyp Ho 229 V2 bol obsadený niekoľko týždňov pred koncom vojny a bol poslaný do Northtrop Aviation. Neskôr sa tam podrobil rozboru. Rovnako ako väčšina z nemeckých dizajnov, prišiel aj tento príliš neskoro, aby odvrátil blížiacu sa porážku. Ani jeden z dokončených strojov sa nezapojil do boja. Jediným strojom, ktorý sa dodnes zachoval v pôvodnom stave je prototyp V2, ktorý si dnes môžeme pozrieť v Národnom leteckom a vesmírnom múzeu "NASM" vo Washingtone. Stroj V1 sa zrútil počas testov a niekoľko rozrobených prototypov možno vidieť v rôznych hangároch (sú v dezolátnom stave).
Parametre:
Dĺžka: 7.47 m
Rozpätie krídel: 16.65 m
Výška: 2.77 m
Plocha krídel: 52.5 metra štvorcového
Váha: 4 800 kg
Priemerná vzletová váha: 6 912 kg
Maximálna vzletová váha: 9 000 kg
Motory: 2X Junkers Jumo 004B s ťahom 8.8 kN
Maximálna rýchlosť: 977 km/h
Bojový dolet: 1000 km
Maximálny dolet: 1900 km
Zbrane: od 2X do 4X 30 mm kanón Mk 108
24X rakety R4M
1000 kg bômb

Výroba

Príprava na skúšobný let

Pád prototypu V1
Všimol som si v jednej diskusii zmienku o tomto lietadle, tak som sa rozhodol, že o ňom niečo napíšem aj ja.
Ho 229, často nesprávne prezývaný Gotha 229, bol nemecký projekt stíhacieho lietadla novej generácie. Vývoj viedli bratia Hortenovci a výrobu prevzala továreň Gothaer Waggonfabrik. Toto lietadlo bolo obľúbené u Hermanna Göringa, pretože to bol jediný stíhač, ktorý bol podľa neho schopný dosiahnuť uspokojivých výsledkov v rýchlosti a obratnosti. Počiatky vývoja siahajú až do roku 1930, keď sa a bratia Hortenovci začali zaujímať o dizajn lietajúceho krídla. Zaujalo ich hlavne to, že má veľmi malý odpor vzduchu a preto sa dá dosiahnuť vyššia rýchlosť a dolet. O mnoho rokov neskôr - v roku 1943 - sa o ich práci dozvedel aj Göring. Bol tým natoľko zaujatý, že požiadal o vývoj bombardéra schopného niesť 1 000 kg bômb na vzdialenosť 1 000 km pri rýchlosti 1 000 km/h. Konvenčné bombardéry totiž uniesli ťažký náklad, mali veľký dolet, ale keď sa dostali nad cieľ, utrpeli ťažké straty kôli ich malej rýchlosti. Najrýchlejšie spojenecké stíhače dosahovali rýchlosti do 600 km/h, čiže to bola najnižšia plánovaná rýchlosť nového stroja. V roku 1943 ale nebola taká technológia, aby sa Göringovi vyhovelo. Najlepšie motory Jumo 004B neboli schopné dodať požadovaný ťah a hltali obrovské množstvá paliva, čiže dolet 1000 km by bol nemožný. Hortenovci teda začali vyvíjať trup aj napriek absencii dostatočne silného motora. Základom ich nového projektu sa stal predošlý Ho IX. Reichsluftfahrtministerium ho odsúhlasil, ale iba pod podmienkov, že výzbroj bude tvorená dvoma 30 mm kanónmi. Z tejto podmienky je jasné, že už v tej dobe bola predpokladaná aj verzia stíhača. Göring veril v úspech a preto ihneď nariadil prípravu továrne Gotha na sériovú výrobu. Prototypy boli ukončené a v decembri 1944 poprvýkrát vzlietli. Ich letové vlastnosti prekonávali aj najsmelšie predstavy, ale v niektorých situáciách sa objavili chyby konštrukcie, ktoré bolo nutné napraviť (nestabilita a vibrácie). Keď sa dostali plány ku Gothovi, ten ihneď navrhol niekoľko zmien a niekoľko rôznych variantov stroja. V čase, keď továreň obsadili spojenecké vojnská, nachádzali sa tam ďalšie prototypy v rôznom štádiu výroby, vrátane skoro dokončeného nočného stíhača.
Všetky tieto stroje sa zaraďujú do predvýrobnej série Ho 229 A-0. Boli poháňané dvomi upravenými motormi Junkers Jumo 004B, každý s ťahom 8.7 kN. Maximálna rýchlosť bola až 950 km/h na úrovni mora a 977 km/h vo výške 12 000 m. Maximálna výška letu bola 16 000 m. Dolet bol 1 900 km. Výzbroj tvorili dva 30mm kanóny Mk 108, okrem toho sa mohli naložiť bomby o spoločnej hmotnosti 1000 kg (medzi časom sa stroj zmenil z bombardéra na stíhač). Namiesto bômb mohlol Ho 229 niesť 24 rakiet R4M. Väčšina trupu bola vyrobená zo spevneného dreva. Tento materiál bol relatívne dostupný a lepšie absorboval radarové vlny. S celkovým tvarom to malo zaručiť menší radarový obraz. Americká armáda bola týmto strojom veľmi zaujatá, a po začiatku operácie "Paperclip", ktorá mala za úlohu zhabať čo najviac nemeckých tajných strojov, sa zamerala aj na Ho 229. Druhý prototyp Ho 229 V2 bol obsadený niekoľko týždňov pred koncom vojny a bol poslaný do Northtrop Aviation. Neskôr sa tam podrobil rozboru. Rovnako ako väčšina z nemeckých dizajnov, prišiel aj tento príliš neskoro, aby odvrátil blížiacu sa porážku. Ani jeden z dokončených strojov sa nezapojil do boja. Jediným strojom, ktorý sa dodnes zachoval v pôvodnom stave je prototyp V2, ktorý si dnes môžeme pozrieť v Národnom leteckom a vesmírnom múzeu "NASM" vo Washingtone. Stroj V1 sa zrútil počas testov a niekoľko rozrobených prototypov možno vidieť v rôznych hangároch (sú v dezolátnom stave).
Parametre:
Dĺžka: 7.47 m
Rozpätie krídel: 16.65 m
Výška: 2.77 m
Plocha krídel: 52.5 metra štvorcového
Váha: 4 800 kg
Priemerná vzletová váha: 6 912 kg
Maximálna vzletová váha: 9 000 kg
Motory: 2X Junkers Jumo 004B s ťahom 8.8 kN
Maximálna rýchlosť: 977 km/h
Bojový dolet: 1000 km
Maximálny dolet: 1900 km
Zbrane: od 2X do 4X 30 mm kanón Mk 108
24X rakety R4M
1000 kg bômb

Výroba

Príprava na skúšobný let

Pád prototypu V1