Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 177.
Napsal: 20/5/2024, 06:01
Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 177.
Mapa regionů Filipín. Wikipedie.
V ranních hodinách stejného dne 8. ledna 1945 zaútočil japonský Kamikaze také na velkou transportní loď Callaway. Tento Kamikaze narazil na pravé křídlo můstku a také na komín, jeho trosky se pak rozlétly po palubě lodi a okamžitě se vzňal rozlitý benzín. Neštěstím bylo, že 29 mužů posádky bylo zabito a 22 zraněno a velkým štěstím na druhé straně bylo, že požár byl velmi brzy zlikvidován, a že k veliteli lodi kapitánu D. C. McNeilovi brzy přicházely zprávy v podobě hlášení, že materiální škody nejsou nijak vážné. Hlášení pak říkala, že z téměř 1 200 vojáků výsadkových jednotek, které loď vezla, nebyl zraněn ani jeden. Transportní loď Callaway s posádkou tvořenou příslušníky americké Pobřežní stráže pak pokračovala dál ve svém plnění úkolů. Poté již zbytek plavby celého Útočného svazu San Fabian proběhl až k Lingaynskému zálivu u ostrova Luzon zcela v poklidu. Ve velice časných hodinách dne 9. ledna 1945 dosáhla jeho jižní části a ihned se začalo s přípravami k vylodění. Český historik Miloš Hubáček, kniha – Boj o Filipíny – str. 432., z amerických historických pramenů, k tomuto dál pak píše, cituji:
„Hlavní síly Útočného svazu Lingayen, kterému velel viceadmirál Theodore S. Wilkinson, vypluly k Filipínám z kotviště Seeadler Harboor na ostrově Manus v Admiralitních ostrovech 31. prosince 1944. 5. ledna 1945 se k němu v Leytském zálivu připojila Wasatch, vlajková loď velitele 7. Loďstva viceadmirála T. C. Kinkaida, a poté svaz pokračoval Mindanajským a Suluským mořem ve stopě Útočného svazu San Fabian k Luzonu. Na palubách jeho transportních lodí se nacházely dvě divize XIV. armádního sboru.“
Útočný svaz Lingayen byl prakticky až do večera 8. ledna veškeré nežádoucí pozornosti Japonců ušetřen. Ale asi tak půl hodiny zbývalo do západu slunce, když se na obrazovkách radarů Útočného svazu Lingayen objevila blížící se skupina hned šestice japonských letadel. První čtyři letadla se stala obětí spojenecké stíhací ochrany a ty dva zbývající se setkaly s tak prudkou palbou protiletadlových děl z palub svazu, že se daly ihned na ústup. Ovšem o chvíli později se ukázalo, že jeden ze dvou Kamikaze, prakticky jen trochu zaváhal. Náhle se vyšplhal do výšky okolo 2 000 metrů, spustil se dolů a jako nějaký jestřáb si letěl přímo na eskortní loď Kitkun Bay, což byla vlajková loď kontraadmirála R. A. Ofstieho. A i když se Kitkun Bay a ještě několik dalších plavidel poblíž zaměřilo svou veškerou protiletadlovou palbou na tento jeden jediný letoun, japonské Kamikaze již prostě nešlo zastavit. Tehdy, dle pozdějších zápisů, velitel lodi Kitkun Bay kapitán Albert Handly neztratil duchapřítomnost a okamžitě nařídil prudkou změnu kursu lodi. Nejprve se zdálo, že díky tomuto ostrému manévru loď střetu unikne, ale Kamikaze, který ji sice minul jen o vlas, dopadl na hladinu tak těsně vedle jejího levoboku, že se o něj otřel, což však stačilo, aby letoun i puma, kterou sebou nesl, explodovaly. Následkem tohoto výbuchu bylo, že se v roztrženém boku se rozšklebila díra o rozměrech 3x6 metrů, když větší část otvoru byla pod čarou ponoru. V dalších několika málo minutách vnikla pak voda do kotelen a strojoven o velikosti stovek tun vody a eskortní letadlová loď Kitkun Bay se naklonila o 13 stupňů na levobok. Výbuchem a stavem lodi bylo 17 mužů zabito a 36 zraněno. O chvíli později prakticky všechna zařízení a stroje na lodi přestaly fungovat a pak i samotná loď začala pomalu zastavovat, až pak znehybněla zcela. Dle hlášení asi tak do dvaceti minut, připlula vlečná loď CHOWANOC, která eskortní letadlovou loď vzala do vleku. Posádka Kitkun Bay pak podala doslova nadlidský výkon. Po zcela celonočním obrovském pracovním úsilí, se podařilo stroje lodi dostat do chodu, větší část vody z podpalubí se podařilo odčerpat a ráno již byla Kitkun Bay schopna opět plout svou vlastní silou motorů rychlostí deseti uzlů. Následně pak se v Lingayenském zálivu připojila ke skupině eskortních letadlových lodí kontraadmirála Durgina a až po několika dnech odplula k Leyte.
Podobně jako Útočný svaz San Fabian, tak i svaz Lingayen viceadmirála Wilkinsona zaujal v časných ranních hodinách dne 9. ledna 1945 postavení v hloubi zálivu. Oba jmenované svazy tak překonaly oněch kritických 200 mil plavby filipínskými vodami a dosáhly zálivu s mnohem menšími ztrátami, než jejich velitelé – a stejně tak i viceadmirál Kinkaid a generál MacArthur – předpokládali. Je napsáno, že to bylo i díky náletům Spojenců na luzonská letiště, které byly prováděny na luzonská letiště 38. operačním svazem, ale především pak i zásluhou uskupení bojových plavidel viceadmirála Oldendorfa, které v předcházejících dnech velmi silně vyčerpalo většinu sil sboru japonských Kamikaze a to natolik, že nepřítel už nebyl schopen nijakého rozhodného úderu proti spojeneckým invazním svazům.
Nad Lingayenským zálivem ráno 9. ledna 1945 začínalo svítat, když z mlžného oparu začaly vystupovat kontury západního a východního pobřeží. Ihned za nimi se pak matně rýsovaly hřebeny hor. Noc do té doby byla plná jasně zářících hvězd, které stále bledly. Okolo vál mírný vítr, který jen lehce čeřil vodní hladinu. V takto vzniklém ránu toho dne byly na všech stranách, kam jen oko dohlédlo vidět stovky spojeneckých lodí a nad hlavami tisíců vojáků invazních jednotek rychle a silně zaburácely motory prvních letadel stíhací ochrany.
Útok na pobřeží Lingayenu 9. a 11. ledna 1945, Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Lingayen_Gulf
Český historik Miloš Hubáček, kniha – Boj o Filipíny – str. 434., z amerických historických pramenů, k tomuto dál pak dodává, cituji:
„V levé (západní) části zálivu proti městu San Fabian byla soustředěna plavidla útočného svazu viceadmirála Barbeyho, v pravé (východní) části proti městu Lingayen plavidla útočného svazu viceadmirála Wilkinsona. Mezi oběma svazy a po jejich stranách zaujaly postavení skupiny bojových lodí pověřené palebnou podporou operace.
Svaz Lingayen tvořily dvě útočné skupiny. První (skupina Baker) velel kontraadmirál F. B. Royal a měla na plážích Zelená a Oranžová vysadit 40. pěší divizi generálmajora R. Brushe, druhé (skupina Able) velel kontraadmirál I. N. Kiland a měla na plážích Karmínová a Žlutá vysadit 37. pěší divizi generálmajora R. S. Beightlera. Obě divize náležely k XIV. armádnímu sboru generálmajora O. W. Griswolda.“
Dle hlášení bylo 7,00, když bojové lodi svazů zahájily ostřelování pobřeží, kde mělo dojít k vylodění. Již pak v 7 hodin 15 minut začali vojáci XIV. sboru nastupovat do výsadkových člunů a obojživelných traktorů. Zápisy říkají, že v 7 hodin a 59 minut hlásil kontradmirál Kiland viceadmirálu Wilkinsonovi, že je připraven vyslat svou prvou vlnu invazních plavidel k výsadkovým plážím. Již o deset minut později podal stejné hlášení i kontradmirál Royal. Celkově pak hodina H byla stanovena na 9,30.
Viceadmiral Theodore Stark Wilkinson. Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Theodore_Stark_Wilkinson
(Viceadmiral Wilkinson si vysloužil další zlatou hvězdu namísto třetího DSM za velení operační skupině 79 (TF 79) při akcích na Filipínách mezi 1. říjnem 1944 a 18. lednem 1945 – v operacích, které zahrnovaly vylodění jižní útočné skupiny na Leyte v říjnu 1944 a u Lingayenu v lednu 1945.)
Zajímavostí, o kterých hovořily zápisy, bylo, že do těchto chvil Japonci učinili jen jediný pokus o napadení invazního loďstva. A to tím způsobem, že krátce po osmé hodině ráno, ohlásil radar tři letadla, která patnáct minut předtím odstartovala z filipínského letiště Nichols Field u hlavního města Manily. Prvý pokus Kamikaze, byl útok na transportní torpédoborec Hodges, který minul jen o pár metrů. Přitom srazil přední stožár a rádiovou anténu a pak dopadl na hladinu moře. Druhý Kamikaze si vybral Wilkinsonovu velitelskou loď Mount Olympus, jenomže silná protiletadlová palba jej odradila a letadlo nízko nad hladinou moře prchlo do bezpečí. Ten třetí Kamikaze si to zamířil k lehkému křižníku Columbia. Křižník, vážně poškozený již před třemi dny, se v té době nacházel necelých 4 000 metrů od pobřeží, a protože jej ze všech stran obklopovala invazní plavidla, nemohl se ani pokusit rychlou změnou kursu útočícímu letounu uniknout. Kamikaze dopadl na příď, náraz letounu a exploze jeho pumy zdemolovaly zaměřovací zařízení dělové věže číslo 1, zničily jedno ze 127 mm děl a hned také vyšlehly plameny. Celkem 24 mužů bylo zabito a 68 jich bylo zraněno. Tato nezdolná posádka, přestože citelně oslabena již při minulém náletu, však dokázala navzdory novým těžkým ztrátám v krátkém čase požár uhasit, a křižník nejenže dokončil předinvazní ostřelování pobřeží, ale jeho velitel kapitán Maurice E. Curtse hlasil viceadmirálu Oldendorfovi, že je připraven poskytnout vyloďujícím se jednotkám další podpůrnou palbu.
Mapa regionů Filipín. Wikipedie.
V ranních hodinách stejného dne 8. ledna 1945 zaútočil japonský Kamikaze také na velkou transportní loď Callaway. Tento Kamikaze narazil na pravé křídlo můstku a také na komín, jeho trosky se pak rozlétly po palubě lodi a okamžitě se vzňal rozlitý benzín. Neštěstím bylo, že 29 mužů posádky bylo zabito a 22 zraněno a velkým štěstím na druhé straně bylo, že požár byl velmi brzy zlikvidován, a že k veliteli lodi kapitánu D. C. McNeilovi brzy přicházely zprávy v podobě hlášení, že materiální škody nejsou nijak vážné. Hlášení pak říkala, že z téměř 1 200 vojáků výsadkových jednotek, které loď vezla, nebyl zraněn ani jeden. Transportní loď Callaway s posádkou tvořenou příslušníky americké Pobřežní stráže pak pokračovala dál ve svém plnění úkolů. Poté již zbytek plavby celého Útočného svazu San Fabian proběhl až k Lingaynskému zálivu u ostrova Luzon zcela v poklidu. Ve velice časných hodinách dne 9. ledna 1945 dosáhla jeho jižní části a ihned se začalo s přípravami k vylodění. Český historik Miloš Hubáček, kniha – Boj o Filipíny – str. 432., z amerických historických pramenů, k tomuto dál pak píše, cituji:
„Hlavní síly Útočného svazu Lingayen, kterému velel viceadmirál Theodore S. Wilkinson, vypluly k Filipínám z kotviště Seeadler Harboor na ostrově Manus v Admiralitních ostrovech 31. prosince 1944. 5. ledna 1945 se k němu v Leytském zálivu připojila Wasatch, vlajková loď velitele 7. Loďstva viceadmirála T. C. Kinkaida, a poté svaz pokračoval Mindanajským a Suluským mořem ve stopě Útočného svazu San Fabian k Luzonu. Na palubách jeho transportních lodí se nacházely dvě divize XIV. armádního sboru.“
Útočný svaz Lingayen byl prakticky až do večera 8. ledna veškeré nežádoucí pozornosti Japonců ušetřen. Ale asi tak půl hodiny zbývalo do západu slunce, když se na obrazovkách radarů Útočného svazu Lingayen objevila blížící se skupina hned šestice japonských letadel. První čtyři letadla se stala obětí spojenecké stíhací ochrany a ty dva zbývající se setkaly s tak prudkou palbou protiletadlových děl z palub svazu, že se daly ihned na ústup. Ovšem o chvíli později se ukázalo, že jeden ze dvou Kamikaze, prakticky jen trochu zaváhal. Náhle se vyšplhal do výšky okolo 2 000 metrů, spustil se dolů a jako nějaký jestřáb si letěl přímo na eskortní loď Kitkun Bay, což byla vlajková loď kontraadmirála R. A. Ofstieho. A i když se Kitkun Bay a ještě několik dalších plavidel poblíž zaměřilo svou veškerou protiletadlovou palbou na tento jeden jediný letoun, japonské Kamikaze již prostě nešlo zastavit. Tehdy, dle pozdějších zápisů, velitel lodi Kitkun Bay kapitán Albert Handly neztratil duchapřítomnost a okamžitě nařídil prudkou změnu kursu lodi. Nejprve se zdálo, že díky tomuto ostrému manévru loď střetu unikne, ale Kamikaze, který ji sice minul jen o vlas, dopadl na hladinu tak těsně vedle jejího levoboku, že se o něj otřel, což však stačilo, aby letoun i puma, kterou sebou nesl, explodovaly. Následkem tohoto výbuchu bylo, že se v roztrženém boku se rozšklebila díra o rozměrech 3x6 metrů, když větší část otvoru byla pod čarou ponoru. V dalších několika málo minutách vnikla pak voda do kotelen a strojoven o velikosti stovek tun vody a eskortní letadlová loď Kitkun Bay se naklonila o 13 stupňů na levobok. Výbuchem a stavem lodi bylo 17 mužů zabito a 36 zraněno. O chvíli později prakticky všechna zařízení a stroje na lodi přestaly fungovat a pak i samotná loď začala pomalu zastavovat, až pak znehybněla zcela. Dle hlášení asi tak do dvaceti minut, připlula vlečná loď CHOWANOC, která eskortní letadlovou loď vzala do vleku. Posádka Kitkun Bay pak podala doslova nadlidský výkon. Po zcela celonočním obrovském pracovním úsilí, se podařilo stroje lodi dostat do chodu, větší část vody z podpalubí se podařilo odčerpat a ráno již byla Kitkun Bay schopna opět plout svou vlastní silou motorů rychlostí deseti uzlů. Následně pak se v Lingayenském zálivu připojila ke skupině eskortních letadlových lodí kontraadmirála Durgina a až po několika dnech odplula k Leyte.
Podobně jako Útočný svaz San Fabian, tak i svaz Lingayen viceadmirála Wilkinsona zaujal v časných ranních hodinách dne 9. ledna 1945 postavení v hloubi zálivu. Oba jmenované svazy tak překonaly oněch kritických 200 mil plavby filipínskými vodami a dosáhly zálivu s mnohem menšími ztrátami, než jejich velitelé – a stejně tak i viceadmirál Kinkaid a generál MacArthur – předpokládali. Je napsáno, že to bylo i díky náletům Spojenců na luzonská letiště, které byly prováděny na luzonská letiště 38. operačním svazem, ale především pak i zásluhou uskupení bojových plavidel viceadmirála Oldendorfa, které v předcházejících dnech velmi silně vyčerpalo většinu sil sboru japonských Kamikaze a to natolik, že nepřítel už nebyl schopen nijakého rozhodného úderu proti spojeneckým invazním svazům.
Nad Lingayenským zálivem ráno 9. ledna 1945 začínalo svítat, když z mlžného oparu začaly vystupovat kontury západního a východního pobřeží. Ihned za nimi se pak matně rýsovaly hřebeny hor. Noc do té doby byla plná jasně zářících hvězd, které stále bledly. Okolo vál mírný vítr, který jen lehce čeřil vodní hladinu. V takto vzniklém ránu toho dne byly na všech stranách, kam jen oko dohlédlo vidět stovky spojeneckých lodí a nad hlavami tisíců vojáků invazních jednotek rychle a silně zaburácely motory prvních letadel stíhací ochrany.
Útok na pobřeží Lingayenu 9. a 11. ledna 1945, Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Lingayen_Gulf
Český historik Miloš Hubáček, kniha – Boj o Filipíny – str. 434., z amerických historických pramenů, k tomuto dál pak dodává, cituji:
„V levé (západní) části zálivu proti městu San Fabian byla soustředěna plavidla útočného svazu viceadmirála Barbeyho, v pravé (východní) části proti městu Lingayen plavidla útočného svazu viceadmirála Wilkinsona. Mezi oběma svazy a po jejich stranách zaujaly postavení skupiny bojových lodí pověřené palebnou podporou operace.
Svaz Lingayen tvořily dvě útočné skupiny. První (skupina Baker) velel kontraadmirál F. B. Royal a měla na plážích Zelená a Oranžová vysadit 40. pěší divizi generálmajora R. Brushe, druhé (skupina Able) velel kontraadmirál I. N. Kiland a měla na plážích Karmínová a Žlutá vysadit 37. pěší divizi generálmajora R. S. Beightlera. Obě divize náležely k XIV. armádnímu sboru generálmajora O. W. Griswolda.“
Dle hlášení bylo 7,00, když bojové lodi svazů zahájily ostřelování pobřeží, kde mělo dojít k vylodění. Již pak v 7 hodin 15 minut začali vojáci XIV. sboru nastupovat do výsadkových člunů a obojživelných traktorů. Zápisy říkají, že v 7 hodin a 59 minut hlásil kontradmirál Kiland viceadmirálu Wilkinsonovi, že je připraven vyslat svou prvou vlnu invazních plavidel k výsadkovým plážím. Již o deset minut později podal stejné hlášení i kontradmirál Royal. Celkově pak hodina H byla stanovena na 9,30.
Viceadmiral Theodore Stark Wilkinson. Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Theodore_Stark_Wilkinson
(Viceadmiral Wilkinson si vysloužil další zlatou hvězdu namísto třetího DSM za velení operační skupině 79 (TF 79) při akcích na Filipínách mezi 1. říjnem 1944 a 18. lednem 1945 – v operacích, které zahrnovaly vylodění jižní útočné skupiny na Leyte v říjnu 1944 a u Lingayenu v lednu 1945.)
Zajímavostí, o kterých hovořily zápisy, bylo, že do těchto chvil Japonci učinili jen jediný pokus o napadení invazního loďstva. A to tím způsobem, že krátce po osmé hodině ráno, ohlásil radar tři letadla, která patnáct minut předtím odstartovala z filipínského letiště Nichols Field u hlavního města Manily. Prvý pokus Kamikaze, byl útok na transportní torpédoborec Hodges, který minul jen o pár metrů. Přitom srazil přední stožár a rádiovou anténu a pak dopadl na hladinu moře. Druhý Kamikaze si vybral Wilkinsonovu velitelskou loď Mount Olympus, jenomže silná protiletadlová palba jej odradila a letadlo nízko nad hladinou moře prchlo do bezpečí. Ten třetí Kamikaze si to zamířil k lehkému křižníku Columbia. Křižník, vážně poškozený již před třemi dny, se v té době nacházel necelých 4 000 metrů od pobřeží, a protože jej ze všech stran obklopovala invazní plavidla, nemohl se ani pokusit rychlou změnou kursu útočícímu letounu uniknout. Kamikaze dopadl na příď, náraz letounu a exploze jeho pumy zdemolovaly zaměřovací zařízení dělové věže číslo 1, zničily jedno ze 127 mm děl a hned také vyšlehly plameny. Celkem 24 mužů bylo zabito a 68 jich bylo zraněno. Tato nezdolná posádka, přestože citelně oslabena již při minulém náletu, však dokázala navzdory novým těžkým ztrátám v krátkém čase požár uhasit, a křižník nejenže dokončil předinvazní ostřelování pobřeží, ale jeho velitel kapitán Maurice E. Curtse hlasil viceadmirálu Oldendorfovi, že je připraven poskytnout vyloďujícím se jednotkám další podpůrnou palbu.