Nakajima Ki-87
Napsal: 19/12/2005, 09:15
Nakajima Ki-87
Velení armádního letectva bylo v některých případech velmi prozíravé, jako v případě výškového stíhače Ki-87. Zakázku zadalo v létě roku 1942 firmě Nakajima. Byla to zakázka na vývoj Ki-87, ale na tehdejší dobu to byly takřka nereálné požadavky, např. maximální rychlost 800 km za hodinu, dolet byl požadován 3000 km a operační výška 12000 m. Ještě v roce 1942 velitelství JAAF své požadavky trochu zkorigovalo, aby byly alespoň reálné. Továrna Nakajima se celkem logicky snažila použít co možno nejvýkonnější motor, který měl být přeplňován turbokompresorem, aby splnil výškové nároky. Právě motor potom způsobil tak velké zdržení, že do konce války bylo uskutečněno pouze pět letů. Při těchto letech byly zjištěny problémy s podvozkem, který byl a la Curtiss, tzn. po vzletu pootočit o 90° a naplocho zatáhnout do křídla.
Bylo asi opět štěstím pro B-29, že se vývoj Ki-87 protáhl, protože letoun, který byl dobře ozbrojen, měl dobrou rychlost a zároveň byl moderně konstruován, tak takové letadlo by B-29 dokázalo ohrozit. Další zkoušky a sériovou výrobu, která měla být od začátku roku 1946 až 500 ks měsíčně, tak tyto plány přesunula kapitulace Japonska, do kategorie zbožná přání.
Existoval ještě projekt verze Nakajima Ki-87-II, který měl dosahovat maximální rychlosti 738 kilometrů za hodinu a to ve výšce 11000 m, k tomu měl dopomoci nový motor Ha-217 Ro o maximálním výkonu 3000 koní.
TTD Nakajima Ki-87
Výrobce: Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha
Typ: Ki-87
Výroba: od roku1942 projekt, II/1945 prototyp a od IV/1945 zkoušky
Vyrobeno: 1 prototyp
Motory:
1x Nakajima Ha-219 Ru se startovním výkonem 2400 koní
ve výšce 6000 m byl výkon 2050 koní a ve výšce 10500m ještě 1850 koní
Rozpětí: 13,42 m
Délka: 11,82 m
Výška: 4,40 m
Nosná plocha: 26,00 m2
Vzletová hmotnost: 5630 kg
Max.rychlost: 706 km/h ve výšce 11000 m
Dostup: 12850 m
Vytrvalost letu: 2 hodiny
Výstup na 10000 m: 14 min 12 s
Výzbroj: 2x kanón Ho-105 ráže 30 mm a 2x kanón Ho-5 ráže 20 mm v křídlech
Pumy: 1x 250 kg
Všechny údaje jsou vypočteny, protože zkoušky nebyly dokončeny

Ki-87 kresba.
Velení armádního letectva bylo v některých případech velmi prozíravé, jako v případě výškového stíhače Ki-87. Zakázku zadalo v létě roku 1942 firmě Nakajima. Byla to zakázka na vývoj Ki-87, ale na tehdejší dobu to byly takřka nereálné požadavky, např. maximální rychlost 800 km za hodinu, dolet byl požadován 3000 km a operační výška 12000 m. Ještě v roce 1942 velitelství JAAF své požadavky trochu zkorigovalo, aby byly alespoň reálné. Továrna Nakajima se celkem logicky snažila použít co možno nejvýkonnější motor, který měl být přeplňován turbokompresorem, aby splnil výškové nároky. Právě motor potom způsobil tak velké zdržení, že do konce války bylo uskutečněno pouze pět letů. Při těchto letech byly zjištěny problémy s podvozkem, který byl a la Curtiss, tzn. po vzletu pootočit o 90° a naplocho zatáhnout do křídla.
Bylo asi opět štěstím pro B-29, že se vývoj Ki-87 protáhl, protože letoun, který byl dobře ozbrojen, měl dobrou rychlost a zároveň byl moderně konstruován, tak takové letadlo by B-29 dokázalo ohrozit. Další zkoušky a sériovou výrobu, která měla být od začátku roku 1946 až 500 ks měsíčně, tak tyto plány přesunula kapitulace Japonska, do kategorie zbožná přání.
Existoval ještě projekt verze Nakajima Ki-87-II, který měl dosahovat maximální rychlosti 738 kilometrů za hodinu a to ve výšce 11000 m, k tomu měl dopomoci nový motor Ha-217 Ro o maximálním výkonu 3000 koní.
TTD Nakajima Ki-87
Výrobce: Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha
Typ: Ki-87
Výroba: od roku1942 projekt, II/1945 prototyp a od IV/1945 zkoušky
Vyrobeno: 1 prototyp
Motory:
1x Nakajima Ha-219 Ru se startovním výkonem 2400 koní
ve výšce 6000 m byl výkon 2050 koní a ve výšce 10500m ještě 1850 koní
Rozpětí: 13,42 m
Délka: 11,82 m
Výška: 4,40 m
Nosná plocha: 26,00 m2
Vzletová hmotnost: 5630 kg
Max.rychlost: 706 km/h ve výšce 11000 m
Dostup: 12850 m
Vytrvalost letu: 2 hodiny
Výstup na 10000 m: 14 min 12 s
Výzbroj: 2x kanón Ho-105 ráže 30 mm a 2x kanón Ho-5 ráže 20 mm v křídlech
Pumy: 1x 250 kg
Všechny údaje jsou vypočteny, protože zkoušky nebyly dokončeny

Ki-87 kresba.