Iljušin IL-80 "Letadlo soudného dne"
Napsal: 12/8/2024, 08:40
Sovětské letadlo soudného dne
V případě jaderné války existují pouze dvě země, které jsou schopny udržet mimo ohrožení života hlavy států a důležité vojenské představitele a přitom zachovat aktivní velení. Jsou jimi Spojené státy a Rusko. Zatímco USA používá letadla Boeing E-4B, Rusko se spoléhá na Iljušin Il-80. Ten poprvé vzlétl v roce 1985 a letové zkoušky s požadovaným palubním vybavením však začaly až o dva roky později. Západní média pak poprvé zaznamenala tyto lety v roce 1992, kdy byly letouny uvedeny do provozu. Celkově byly postaveny čtyři letadla, která jsou ve výzbroji ruského letectva. Základem se stal civilní dopravní letoun Il-86, přičemž důvodem byl dostatečně široký trup k umístění potřebného rádiového vybavení a palubní elektroniky. Oproti původní verzi ale Il-80 postrádá okna kabiny. Kokpit si je sice zachovává, ale s blokující přepážkou. Tyto změny byly zavedeny z důvodů ochrany cestujících před elektromagnetickým pulsem (EMP) nebo jaderným výbuchem. Počet dveří na horní palubě letounu byl snížen, přičemž zůstalo pouze jedno vzduchové okno. V přední části trupu je umístěn velký komunikační satelit (SATCOM) s anténami. Na ocase letounu je instalována nízkofrekvenční anténa (VLF), která slouží ke komunikaci s ponorkami. Je zde také prostor pro další senzory nebo komunikační anténu. Uvnitř motorů jsou umístěny dvě velké kapsle s elektrickými generátory, které mají na svých koncích nasávací lopatky vzduchu a výfuky proudových motorů. Pod pilotní kabinou je umístěn výsuvný nástavec umožňující tankování za letu.
Iljušin Il-80 je schopen vykonávat své primární úlohy v téměř jakýchkoliv podmínkách a je tak zdánlivě dokonalým strojem "soudného dne". Obrovským plusem je také jeho spolehlivost a stabilita ve vzduchu. Jenže má i své mouchy. Největší nevýhodou je velká hmotnost. Pro nezkušeného pilota je tak velmi obtížné vzlétnout. Kvůli tomu také Maxdome vyžaduje delší vzletovou dráhu, což zároveň vylučuje možnost jeho provozu na některých letištích. Celkem byly vyrobeny pouhé čtyři exempláře. Zajímavostí je, že nedávno (2020) byl minimálně jeden Il-80 vykraden a z jeho útrob bylo při rutinní údržbě odcizeno 39 kusů rádiového vybavení. Později bylo prohlášeno, že chybějící vybavení nemělo strategický význam.
Iljušin Il-80
- Volací jméno: Maxdome
- První let: 5. března 1987
- Zařazen do provozu: 1992
- Vyrobeno kusů: 4
- Rozpětí křídel: 48,1 metru
- Délka: 59,5 metru
- Výška: 15,8 metru
- Nosná plocha: 320 m2
- Pohon: 4 x dvouproudový motor NK-86
- Maximální rychlost: 970 km/h
- Cestovní rychlost: 850 km/h
- Dolet: 3600 kilometrů
- Dostup: 11 000 metrů
Zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ilju%C5%A1in_Il-80
https://www.denik.cz/veda-a-technika/il ... 30509.html
https://zoom.iprima.cz/valky/rusko-leto ... lka-kradez