Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 208.
Napsal: 2/9/2024, 06:24
Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 208.
Ostrovy Čičidžima a Iwodžima, foto viz Wikipedia, zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bonin_Islands
Když generálporučík Kuribajaši dorazil na ostrov Iwodžimu bylo to právě v době, kdy se mohl na vlastní oči přesvědčit, s jakým že se to utká protivníkem a o koho půjde.
Totiž na 15. červen 1944 naplánovali Američané vylodění na Saipanu v Marianách. No a tím poučením měl být i takový fakt, že aby vyloučil, že výsadková plavidla a vyloďující se vojska napadnou Japonci z letišť ve Vulkánových ostrovech a Boninách, rozhodl velitel amerického 5. loďstva admirál Raaydmond A. Spruance, že ve stejnou dobu zaútočí na Iwodžimu a Čičidžimu dvě jeho operační skupiny rychlých letadlových lodí pod taktickým velením kontradmirála Josepha J. Clarka.
Admirál Raymond Spruance, Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_A._Spruance
Byla noc ze 14. na 15. června 1944, když se sedm letadlových lodí doprovázených křižníky a torpédoborci začalo přibližovat k Boninám. V tu dobu obdržel kontraadmirál Clark od admirála Spruance depeši, která mu přikazovala, že musí omezit své nálety jen na jeden den, tj. na 16. červen, a poté se měl vrátit k Saipanu. Admirál Spruance byl totiž informován, že k Marianám se blíží japonské Spojené loďstvo. Proto chtěl mít admirál k dispozici Clarkovy dvě operační skupiny, to aby čelily očekávanému japonskému útoku spolu s ostatními součástmi 58. operačnímu svazu rychlých letadlových lodí. Jenomže kontraadmirál Clark (napůl irokézský Indián), se však nehodlal své lákavé kořisti vzdát. Proto se tehdy rozhodl, že operaci urychlí a svůj první úder provede již v odpoledních hodinách dne 15. června. Jeho první skupina palubních letounů pak sestřelila 10 japonských letadel, 7 jich zničila na Iwodžimě na zemi a na Čičidžimě zničila 21 hydroplánů. Druhý den se výrazně zhoršilo počasí, a proto musel další útočnou skupinu Clark vyslat až v odpoledních hodinách, když tentokrát byla cílem útoku Iwodžima. Protože byl tehdy silný vítr, Japonci Američany vůbec neočekávali, a tak v okamžiku, kdy se objevilo 54 amerických palubních letounů, parkovala nepřátelská letadla na obou letištích ostrova Iwodžima, pěkně jedno vedle druhého. Američtí piloti po návratu hlásili a bylo zapsáno, zničení 63 nepřátelských letadel při ztrátě jednoho letounu vlastního. Poté musel Clark operaci přerušit a odplout na jih k Saipanu.
K následné velké letecko-námořní bitvě pak došlo mezi japonským Spojeným loďstvem a americkým 58. operačním svazem ve Filipínském moři ve dnech 19. až 21. června. Tehdy, jak bylo už na jiném místě řečeno, Japonci ztratili 3 letadlové lodi a prakticky 92% svých palubních letadel. Šest letadlových lodí ještě Japoncům zůstalo, jenomže bez palubního letectva, nebyly prakticky k ničemu – letadla šlo jakžtakž nahradit, jenomže vycvičené piloty a zkušené osádky však ne.
Když pak skončila bitva ve Filipínském moři a byla tím odvrácena hrozba invaznímu loďstvu a vojskům, která se vylodila na ostrově Saipan, rozhodl admirál Spruance, že odešle většinu operačních skupin letadlových lodí ke krátkému odpočinku na základnu Eniwentok, která ležela v západní části Marshallových ostrovů. Tehdy se rozhodl kontradmirál Clark, který svou “práci „ na Iwodžimě a Čičidžimě tehdy považoval za nedokončenou, že požádá a také požádal svého bezprostředního nadřízeného, tehdy velitele 58. operačního svazu viceadmirála Marka A. Mitschera, aby během plavby na Eniwentok mohl ještě jednou napadnout letiště na Iwodžimě a Čičidžimě, i když tehdy jen s operační skupinou 58.1, které přímo velel. Bylo mu vyhověno a povolení dostal a tak v ranních hodinách dne 24. června, kdy se skupina jeho lodí nacházela asi 235 mil severovýchodně od Iwodžimy, vzlétlo z palub jejich čtyř letadlových lodí 51 stíhaček typu F6F (bojové jméno Hellcat), z nichž každý letoun tehdy nesl 250 kilogramovou pumu.
Ilustračně: Hellcats F6F 3, May 1943 Wikipedie.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Grumman_F6F_Hellcat
Kontradmirál Clark vůbec tehdy netušil a měl tak vlastně ohromné bojové štěstí, neboť zvolil k útoku tu nejlepší chvíli. Totiž Japonci jen krátce předtím rozhodli posílit své letectvo v ohrožených Marianách, konkrétně to mělo být na Guamu a Tinianu. Jenomže zjistili, že tamější letiště byla doslova přeorána s hlubokými krátery americkými nálety, a tak byli nuceni kolem 120 letounů dočasně umístit právě na Čičidžimu a Iwodžimu.
Tehdy japonský velitel 27. letecké flotily kontraadmirál Sadaiči Macunaga, který na Ivodžimě zřídil své velitelství, vyslal část z těchto svých letadel v ústrety americké útočné vlně. Jak potom vše dopadlo velice, a to jako vždy skvěle, popsal český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 38., Praha 2 000., Vydání 1., a píše, cituji:
„Clarkovy stíhačky odhodily pumy a pustily se do boje, který skončil sestřelením všech japonských letounů. Macunaga nechal v odvetu vzlétnout do útoku na nepřátelské lodi 20 torpédových bombardérů. Stíhací ochrana Clarkovy skupiny je zničila do jednoho. Vytrvalý Macunaga dal odstartovat druhou vlnu o 41 letounech. Japonští piloti americké lodi vůbec nenašli, a když byli napadeni hlídkujícími stíhačkami, dalších 17 japonských letadel skončilo v oceánu. V sedm hodin večer kontradmirál Clark akci přerušil a zamířil na jihovýchod k atolu Eniwentok. Jeho palubní letouny si v této operaci připsaly na konto 66 nepřátelských stíhaček a bombardérů. Jeden z japonských stíhačů, který boje odehrávající se 24. června nad Iwodžimou přežil, o tomto dnu napsal: ´Ztráta čtyřiceti letounů a pilotů v jedné akci mnou otřásla. Stejně znepokojivý byl pohled na to jak Hellcaty srážejí naše zastaralá zera z oblohy
(historickým podkladem je zde: Sakai, Caidin a Saito: Samurai! Ballantine Books, Nakladatelství Ballantine Books, New York 1957, str. 213´.).“
Kontradmiral Joseph J. Clark, Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_J._Clark
A přece se kontraadmirál Clark k ostrovu Iwodžima vrátil. Jeho třetí návštěva nese datum 3. července 1944, kdy vzlétlo proti Američanům z ostrovních letišť v ústrety 40 japonských stíhaček typu Zero, na které se okamžitě vrhli američtí stíhači. Ve stejné době mezitím zaútočily, a to v pěti vlnách palubní bombardéry, a protož všechna Zera zaměstnával boj s americkou stíhací ochranou, nemohla proti nim zasáhnout ani jedna japonská stíhačka. Na konci řečeného dne, mimo těžkých škod způsobených japonským bombardérům, museli Japonci odepsat i dalších 20 svých stíhacích letadel. Další letecké boje pak pokračovaly i následující den. Večer druhého dne pak Japoncům zůstalo už jen devět poškozených Zer a osm torpédových bombardérů.
Nezdolný Macunaga příští den rozhodl vyslat i tento chabý zbytek, ještě nedávno úctyhodných leteckých sil, proti americké operační skupině. Jeho rozkaz pak zněl: „Zničit letadlové lodi!“
Piloti letadel dostaly rozkaz vyhýbat se soubojům s americkými stíhači, a až do posledního okamžiku zůstávat s bombardéry a odrážet pouze na ně namířené útoky. Všichni účastnící se japonští piloti dobře věděli, že mise, na kterou byli posláni, je vlastně sebevražedná a jejich návrat se vůbec nepředpokládá. A skutečně se nemýlili. Když se totiž dostali do blízkosti americké operační skupiny, bylo v krátké době jasné, že nemají tu nejmenší naději své poslání splnit. Japonské torpéda nesoucí bombardéry byly neohrabané a mezi míhajícími se Hellcaty byly sestřelovány jeden za druhým. Bylo pozdní odpoledne, když se k Iwodžimě tehdy vraceli, jako zázrakem přeživší čtyři stíhači a osádka jen jednoho bombardéru. Jeden z účastnících se japonských stíhacích pilotů, pak prý prohlásil, že sedm japonských bombardérů bylo zničeno ani ne za minutu…!
Je třeba ještě podotknout, že likvidací vlastně takřka všech letounů, které se na Iwodžimě nacházely, potíže ostrovní posádky neskončily. Totiž, hned ten následující den po neúspěšném pokusu japonského kontradmirála Macunagy, napadnout letadlové lodi Clarka, připlula k ostrovu Iwodžima skupina amerických bojových plavidel, která je začala ostřelovat bateriemi svých děl. Hlavní nebezpečí, tedy útok nepřátelských letadel, nyní nehrozilo, proto se mohla americká skupina bojových lodí přiblížit K ostrovu Ivodžima až na dohled.
Jak to na Ivodžimě vypadalo, tak to zaznamenal jeden z japonských vojáků ve svých po válce psaných vzpomínkách: „Po dva dny jsme se skrývali jako krysy a snažili jsme se zakopat co nejhlouběji do štiplavého vulkanického prachu a popela. Nikdy jsem se necítil tak bezmocný a nepatrný, jako v oněch dvou dnech. Nebylo nic, co bychom mohli dělat, nebyl způsob, jakým jsme mohli rány vracet. Muži křičeli a kleli, hrozili pěstmi a přísahali pomstu. Poslední zbývající stavby na Iwodžimě byly změněny v trosky. Žádná budova nezůstala stát. Nezůstal ani žádný stan. Nezachránila se dokonce ani nejpustší chatrč. Všechno bylo rozbito na kusy. Čtyři stíhačky, které se vrátily z naší poslední akce, byly dělostřeleckými granáty přeměněny na hořící šrot.“ Historickým podkladem je zde : Sakai, Caldin a Saito: Samurai! Str. 235.
Tak takovýmto způsobem tedy ostrov Iwodžima přivítal svého nového velitele, generálporučíka Tadamačiho Kuribajašiho.
General Tadamicči Kuribajaši, Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Tadamichi_Kuribayashi
Ještě několik dní poté, ti kteří přežili bombardování a námořní ostřelování, zůstávali ve vyděšeném očekávání toho, co bude následovat – všichni se domnívali, že právě skončené útoky na ostrov byly předzvěstí nepřátelského vylodění. Do Tokia poté odcházely žádosti o vyslání dalších posil. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 38., Praha 2 000., Vydání 1., k tomu dále nalezl a píše, cituji:
„Hlídky umístěné na vrcholu Mount Surabači nepřetržitě obhlížely mořskou hladinu a pátraly po blížícím se invazním loďstvu a nebylo divu, že v nervózní atmosféře často docházelo k falešným poplachům.
Když se nakonec na obzoru objevilo několik japonských dopravních lodí přivážejících vyžádané posily a bojovou techniku, musela ostrovní posádka v bezmocném zoufalství přihlížet, jak je na dohled od Iwodžimy potopily americké ponorky. Nicméně k překvapení Japonců se vylodění nekonalo. Nikdo ale nepochyboval, že dříve nebo později k němu dojde a generálporučík Kuribajaši, očitý svědek zkázy i ponížení, které musela jeho posádka strpět při nepřátelských útocích ze vzduchu a z moře, byl o to víc rozhodnut učinit vše, aby – až se Američané vylodí – zaplatili tu nejvyšší cenu.“
Ostrovy Čičidžima a Iwodžima, foto viz Wikipedia, zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bonin_Islands
Když generálporučík Kuribajaši dorazil na ostrov Iwodžimu bylo to právě v době, kdy se mohl na vlastní oči přesvědčit, s jakým že se to utká protivníkem a o koho půjde.
Totiž na 15. červen 1944 naplánovali Američané vylodění na Saipanu v Marianách. No a tím poučením měl být i takový fakt, že aby vyloučil, že výsadková plavidla a vyloďující se vojska napadnou Japonci z letišť ve Vulkánových ostrovech a Boninách, rozhodl velitel amerického 5. loďstva admirál Raaydmond A. Spruance, že ve stejnou dobu zaútočí na Iwodžimu a Čičidžimu dvě jeho operační skupiny rychlých letadlových lodí pod taktickým velením kontradmirála Josepha J. Clarka.
Admirál Raymond Spruance, Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_A._Spruance
Byla noc ze 14. na 15. června 1944, když se sedm letadlových lodí doprovázených křižníky a torpédoborci začalo přibližovat k Boninám. V tu dobu obdržel kontraadmirál Clark od admirála Spruance depeši, která mu přikazovala, že musí omezit své nálety jen na jeden den, tj. na 16. červen, a poté se měl vrátit k Saipanu. Admirál Spruance byl totiž informován, že k Marianám se blíží japonské Spojené loďstvo. Proto chtěl mít admirál k dispozici Clarkovy dvě operační skupiny, to aby čelily očekávanému japonskému útoku spolu s ostatními součástmi 58. operačnímu svazu rychlých letadlových lodí. Jenomže kontraadmirál Clark (napůl irokézský Indián), se však nehodlal své lákavé kořisti vzdát. Proto se tehdy rozhodl, že operaci urychlí a svůj první úder provede již v odpoledních hodinách dne 15. června. Jeho první skupina palubních letounů pak sestřelila 10 japonských letadel, 7 jich zničila na Iwodžimě na zemi a na Čičidžimě zničila 21 hydroplánů. Druhý den se výrazně zhoršilo počasí, a proto musel další útočnou skupinu Clark vyslat až v odpoledních hodinách, když tentokrát byla cílem útoku Iwodžima. Protože byl tehdy silný vítr, Japonci Američany vůbec neočekávali, a tak v okamžiku, kdy se objevilo 54 amerických palubních letounů, parkovala nepřátelská letadla na obou letištích ostrova Iwodžima, pěkně jedno vedle druhého. Američtí piloti po návratu hlásili a bylo zapsáno, zničení 63 nepřátelských letadel při ztrátě jednoho letounu vlastního. Poté musel Clark operaci přerušit a odplout na jih k Saipanu.
K následné velké letecko-námořní bitvě pak došlo mezi japonským Spojeným loďstvem a americkým 58. operačním svazem ve Filipínském moři ve dnech 19. až 21. června. Tehdy, jak bylo už na jiném místě řečeno, Japonci ztratili 3 letadlové lodi a prakticky 92% svých palubních letadel. Šest letadlových lodí ještě Japoncům zůstalo, jenomže bez palubního letectva, nebyly prakticky k ničemu – letadla šlo jakžtakž nahradit, jenomže vycvičené piloty a zkušené osádky však ne.
Když pak skončila bitva ve Filipínském moři a byla tím odvrácena hrozba invaznímu loďstvu a vojskům, která se vylodila na ostrově Saipan, rozhodl admirál Spruance, že odešle většinu operačních skupin letadlových lodí ke krátkému odpočinku na základnu Eniwentok, která ležela v západní části Marshallových ostrovů. Tehdy se rozhodl kontradmirál Clark, který svou “práci „ na Iwodžimě a Čičidžimě tehdy považoval za nedokončenou, že požádá a také požádal svého bezprostředního nadřízeného, tehdy velitele 58. operačního svazu viceadmirála Marka A. Mitschera, aby během plavby na Eniwentok mohl ještě jednou napadnout letiště na Iwodžimě a Čičidžimě, i když tehdy jen s operační skupinou 58.1, které přímo velel. Bylo mu vyhověno a povolení dostal a tak v ranních hodinách dne 24. června, kdy se skupina jeho lodí nacházela asi 235 mil severovýchodně od Iwodžimy, vzlétlo z palub jejich čtyř letadlových lodí 51 stíhaček typu F6F (bojové jméno Hellcat), z nichž každý letoun tehdy nesl 250 kilogramovou pumu.
Ilustračně: Hellcats F6F 3, May 1943 Wikipedie.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Grumman_F6F_Hellcat
Kontradmirál Clark vůbec tehdy netušil a měl tak vlastně ohromné bojové štěstí, neboť zvolil k útoku tu nejlepší chvíli. Totiž Japonci jen krátce předtím rozhodli posílit své letectvo v ohrožených Marianách, konkrétně to mělo být na Guamu a Tinianu. Jenomže zjistili, že tamější letiště byla doslova přeorána s hlubokými krátery americkými nálety, a tak byli nuceni kolem 120 letounů dočasně umístit právě na Čičidžimu a Iwodžimu.
Tehdy japonský velitel 27. letecké flotily kontraadmirál Sadaiči Macunaga, který na Ivodžimě zřídil své velitelství, vyslal část z těchto svých letadel v ústrety americké útočné vlně. Jak potom vše dopadlo velice, a to jako vždy skvěle, popsal český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 38., Praha 2 000., Vydání 1., a píše, cituji:
„Clarkovy stíhačky odhodily pumy a pustily se do boje, který skončil sestřelením všech japonských letounů. Macunaga nechal v odvetu vzlétnout do útoku na nepřátelské lodi 20 torpédových bombardérů. Stíhací ochrana Clarkovy skupiny je zničila do jednoho. Vytrvalý Macunaga dal odstartovat druhou vlnu o 41 letounech. Japonští piloti americké lodi vůbec nenašli, a když byli napadeni hlídkujícími stíhačkami, dalších 17 japonských letadel skončilo v oceánu. V sedm hodin večer kontradmirál Clark akci přerušil a zamířil na jihovýchod k atolu Eniwentok. Jeho palubní letouny si v této operaci připsaly na konto 66 nepřátelských stíhaček a bombardérů. Jeden z japonských stíhačů, který boje odehrávající se 24. června nad Iwodžimou přežil, o tomto dnu napsal: ´Ztráta čtyřiceti letounů a pilotů v jedné akci mnou otřásla. Stejně znepokojivý byl pohled na to jak Hellcaty srážejí naše zastaralá zera z oblohy
(historickým podkladem je zde: Sakai, Caidin a Saito: Samurai! Ballantine Books, Nakladatelství Ballantine Books, New York 1957, str. 213´.).“
Kontradmiral Joseph J. Clark, Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_J._Clark
A přece se kontraadmirál Clark k ostrovu Iwodžima vrátil. Jeho třetí návštěva nese datum 3. července 1944, kdy vzlétlo proti Američanům z ostrovních letišť v ústrety 40 japonských stíhaček typu Zero, na které se okamžitě vrhli američtí stíhači. Ve stejné době mezitím zaútočily, a to v pěti vlnách palubní bombardéry, a protož všechna Zera zaměstnával boj s americkou stíhací ochranou, nemohla proti nim zasáhnout ani jedna japonská stíhačka. Na konci řečeného dne, mimo těžkých škod způsobených japonským bombardérům, museli Japonci odepsat i dalších 20 svých stíhacích letadel. Další letecké boje pak pokračovaly i následující den. Večer druhého dne pak Japoncům zůstalo už jen devět poškozených Zer a osm torpédových bombardérů.
Nezdolný Macunaga příští den rozhodl vyslat i tento chabý zbytek, ještě nedávno úctyhodných leteckých sil, proti americké operační skupině. Jeho rozkaz pak zněl: „Zničit letadlové lodi!“
Piloti letadel dostaly rozkaz vyhýbat se soubojům s americkými stíhači, a až do posledního okamžiku zůstávat s bombardéry a odrážet pouze na ně namířené útoky. Všichni účastnící se japonští piloti dobře věděli, že mise, na kterou byli posláni, je vlastně sebevražedná a jejich návrat se vůbec nepředpokládá. A skutečně se nemýlili. Když se totiž dostali do blízkosti americké operační skupiny, bylo v krátké době jasné, že nemají tu nejmenší naději své poslání splnit. Japonské torpéda nesoucí bombardéry byly neohrabané a mezi míhajícími se Hellcaty byly sestřelovány jeden za druhým. Bylo pozdní odpoledne, když se k Iwodžimě tehdy vraceli, jako zázrakem přeživší čtyři stíhači a osádka jen jednoho bombardéru. Jeden z účastnících se japonských stíhacích pilotů, pak prý prohlásil, že sedm japonských bombardérů bylo zničeno ani ne za minutu…!
Je třeba ještě podotknout, že likvidací vlastně takřka všech letounů, které se na Iwodžimě nacházely, potíže ostrovní posádky neskončily. Totiž, hned ten následující den po neúspěšném pokusu japonského kontradmirála Macunagy, napadnout letadlové lodi Clarka, připlula k ostrovu Iwodžima skupina amerických bojových plavidel, která je začala ostřelovat bateriemi svých děl. Hlavní nebezpečí, tedy útok nepřátelských letadel, nyní nehrozilo, proto se mohla americká skupina bojových lodí přiblížit K ostrovu Ivodžima až na dohled.
Jak to na Ivodžimě vypadalo, tak to zaznamenal jeden z japonských vojáků ve svých po válce psaných vzpomínkách: „Po dva dny jsme se skrývali jako krysy a snažili jsme se zakopat co nejhlouběji do štiplavého vulkanického prachu a popela. Nikdy jsem se necítil tak bezmocný a nepatrný, jako v oněch dvou dnech. Nebylo nic, co bychom mohli dělat, nebyl způsob, jakým jsme mohli rány vracet. Muži křičeli a kleli, hrozili pěstmi a přísahali pomstu. Poslední zbývající stavby na Iwodžimě byly změněny v trosky. Žádná budova nezůstala stát. Nezůstal ani žádný stan. Nezachránila se dokonce ani nejpustší chatrč. Všechno bylo rozbito na kusy. Čtyři stíhačky, které se vrátily z naší poslední akce, byly dělostřeleckými granáty přeměněny na hořící šrot.“ Historickým podkladem je zde : Sakai, Caldin a Saito: Samurai! Str. 235.
Tak takovýmto způsobem tedy ostrov Iwodžima přivítal svého nového velitele, generálporučíka Tadamačiho Kuribajašiho.
General Tadamicči Kuribajaši, Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Tadamichi_Kuribayashi
Ještě několik dní poté, ti kteří přežili bombardování a námořní ostřelování, zůstávali ve vyděšeném očekávání toho, co bude následovat – všichni se domnívali, že právě skončené útoky na ostrov byly předzvěstí nepřátelského vylodění. Do Tokia poté odcházely žádosti o vyslání dalších posil. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 38., Praha 2 000., Vydání 1., k tomu dále nalezl a píše, cituji:
„Hlídky umístěné na vrcholu Mount Surabači nepřetržitě obhlížely mořskou hladinu a pátraly po blížícím se invazním loďstvu a nebylo divu, že v nervózní atmosféře často docházelo k falešným poplachům.
Když se nakonec na obzoru objevilo několik japonských dopravních lodí přivážejících vyžádané posily a bojovou techniku, musela ostrovní posádka v bezmocném zoufalství přihlížet, jak je na dohled od Iwodžimy potopily americké ponorky. Nicméně k překvapení Japonců se vylodění nekonalo. Nikdo ale nepochyboval, že dříve nebo později k němu dojde a generálporučík Kuribajaši, očitý svědek zkázy i ponížení, které musela jeho posádka strpět při nepřátelských útocích ze vzduchu a z moře, byl o to víc rozhodnut učinit vše, aby – až se Američané vylodí – zaplatili tu nejvyšší cenu.“