Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 211.
Napsal: 9/9/2024, 05:47
Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 211.
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
V předchozím článku (Č 210), jsme hovořili o nové taktice Japonska, které přecházelo ze staré taktiky zahnat vyloďujícího se nepřítele do moře a nové taktice, kterou chtěl použít na Iwodžimě Kuribajaši. V poslední větě bylo řečeno, že v září (1944) spory skončily ve prospěch nové taktiky – pustit vyloďující se jednotky dál a pak je oslabovat. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 47., Praha 2 000., Vydání 1., tedy vše o nové taktice ještě dokončuje, když a píše, cituji:
„Kompromisy zmiňované kapitánem Wačim s největší pravděpodobností představoval Kuribajašiho souhlas s vybudováním určitého počtu bunkrů v blízkosti vyloďovacích pláží, severně od Mount Surabači. V každém případě se v prosinci 1944 již situace vyjasnila natolik, že generál mohl svoje oponenty na Iwodžimě zcela vyřadit ze hry. Náčelníka štábu 109. divize Horiho zbavil funkce a nahradil ho plukovníkem Tadašim Takaišim. Ve velení 2. samostatné brigády nastoupil na místo generálmajora Osugy zkušený dělostřelec generálmajor Sadasue Senda, veterán z bojů v Mandžusku a v Číně. Celkem Kuribajaši vyměnil osmnáct důstojníků.“
Ve stejné době pak pokročila na ostrově Iwodžima výstavba obranných zařízení natolik, že generál Kuribajaši mohl upravit pracovní režim ve svých jednotkách tak, aby jim bylo umožněno věnovat více času i výcviku.
General Tadamicči Kuribajaši, Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Tadamichi_Kuribayashi
Navíc již nějakou dobu předtím zastavil práce na třetím, nejseverněji položeném letišti. Došel totiž k závěru, že situace kdy prakticky každým dnem hrozí nepřátelský útok, kdy jsou na ostrově již dvě provozuschopná letiště a kdy je navíc jasné, že v takto očekávaných událostech japonské letectvo velkou roli nesehraje, by byla snaha o zřízení dalšího, třetího letiště, naprosto absurdním mrháním prací a materiálem. Velmi brzy a stalo se tak v prosinci 1944, byl Kuribajaši dokonce schopen stanovit 11. únor 1945 jako den, kdy určitě všechny práce, které souvisejí s výstavbou obranných zařízení, skončí. Faktem pak zůstalo, že kdyby Američané na ostrov zaútočili tak, jak to Japonci očekávali, vzpomeňme, bylo již zde řečeno, tj. na konci léta roku 1944, po skončení operací v Marianách, bylo by pro ně vše mnohem snazší. Tím, že Američané si určili datum vylodění až na druhou polovinu února 1945, poskytli schopnému a energickému generálporučíku Kuribajašimu prakticky dostatek času k vybudování obrany, s jakou se Američané v Tichomoří dosud nesetkali. Když si pak po vylodění někteří američtí velitelé, jako například generálporučík Holland M. Smith, jehož námořní pěšáci ostrov za těžkých ztrát dobývali, stěžovali, že předinvazní bombardování a ostřelování lodními děly nebylo natolik účinné, aby japonskou obranu dokázalo zcela paralyzovat, nebyli ani k letectvu, ani k námořnictvu totiž spravedliví. Vždyť mnohá z obranných zařízení byla chráněna tak dokonale, že je v podstatě nemohly zničit jak letecké pumy, tak dělostřelecké granáty. Bude zde i řečeno při samotném vylodění, že jejich likvidace byla možná jedině v tom případě, že se bitevní lodi přiblížily k pobřeží až na vzdálenost menší než 2 000 metrů a musely na ně střílet přímou mířenou palbou hlavními děly. To vše bylo ovšem proveditelné, až když výsadková vojska vstoupila na ostrov, maskované cíle odhalila, potřebné údaje předala lodním dělostřelcům rádiem a palbu navíc na místě korigovala. Blíže bude řečeno také při vylodění, že železobetonový bunkr mohl zničit jen přímý zásah z těžkého lodního děla. A to se pořád jednalo o zařízení na povrchu; ta, která se nacházela v podzemí, mohla totiž odolat jakémukoli bombardování a ostřelování.
Když pak v lednu a na začátku února 1945 Japonci na Iwodžimě výstavbu obranného systému dokončovali, mohl být generálporučík Kuribajaši konečně spokojen. V daném okamžiku v podstatě celý ostrov pokrývala síť vzájemně se podporujících palebných postavení. Jižní část postavení, s Mount Suribači, tvořila do značné míry zcela samostatný obranný sektor, kde byla v betonových kasematech umístěna děla a automatické zbraně. Šíje, která odděluje výběžek s Mount Suribači od hlavní části ostrova Iwodžima, měla být hájena jen menšími oddíly pěchoty, ale celý prostor dostatečně chránila palba již zmíněných děl a automatických zbraní, dále pak raketometů a minometů, a to nejen z postavení na úbočích Mount Suribači, ale také i z vyvýšenin, které se nacházejí severovýchodně od vyloďovacích pláží. Další zařízení a co vše ještě bylo uděláno, velmi dobře vysvětluje český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 48., Praha 2 000., Vydání 1., když a píše, cituji:
„Hlavní obranná linie začínala na severozápadním pobřeží nad zátokou Hiraiwa, procházela napříč ostrovem přes letiště číslo 2 a vesnici Minami a končila na jihovýchodním pobřeží, zhruba v polovině vzdálenosti mezi výběžkem Tačiiwa a Východní člunovou zátokou (totiž nad severním koncem východních vyloďovacích pláží Japonci vybudovali přístaviště pro čluny; američtí námořní pěšáci proto tuto část pobřežních vod nazvali Východní člunovou zátokou.).
Celá linie byla poseta pevnůstkami a bunkry a byla na ní zakopána i většina tanků podplukovníka Nišiho. Druhá linie obrany, opět se táhnoucí ze severozápadu na jihovýchod, začínala několik set metrů pod výběžkem Kitano, nejsevernějším bodem ostrova, a přes nedokončené letiště číslo 3 a vesnici Motojama pokračovala k východnímu pobřeží pod výběžkem Tačiiwa. Na této linii bylo méně betonových pevnůstek a bunkrů, ale protože vedla oblastí četných hřebenů a roklí, Japonci využili spoustu jeskyň, skalních štěrbin a jiných vhodných terénních útvarů.
Kromě těchto dvou obranných linií vybudovali ještě kolem obou provozuschopných letišť síť tankových příkopů a všechny cesty k nim zaminovali.
Pro předpokládaný dlouhodobý odpor bylo také třeba na Iwodžimě vytvořit dostatečné zásoby, ať šlo o munici pro všechny druhy zbraní, či o potraviny, vodu nebo zdravotnické potřeby. Obránci věděli, že od okamžiku, kdy se k ostrovu přiblíží nepřátelské invazní loďstvo, už nedostanou nic, ani bednu granátů, ani žok rýže, ani kanystr vody. Kuribajaši proto vyvinul velké – a třeba říci, že úspěšné – úsilí, aby posádka tvořená 21 000 až 23 000 muži pozemního vojska a námořnictva ** (**jednotlivé prameny se poněkud liší v údajích o síle iwodžimské posádky. To přiznává i oficiální historie námořní pěchoty Spojených států /Garant, G. W., Strobridge, T. R. : Western Pacific Operations, sv. IV. Washington 1971/. Japonské poválečné zdroje udávají celkový počet japonských vojáků na Iwodžimě číslem 20 933, z toho 13 586 příslušníků pozemních vojsk a 7 347 námořníků.) byla včas vybavena vším potřebným. Nakonec dosáhl toho, že zásoby potravin, uložené na začátku roku 1945 v podzemních skladištích, mohli v případě úplného odříznutí ostrova od všech zdrojů vystačit nejméně víc než dva a půl měsíce.
Pokud se týkalo výzbroje, podařilo se Iwodžimu opatřit množstvím zbraní a munice dostačujícím k vedení bojů po řadu týdnů. Podle poválečných japonských pramenů*** (*** historické prameny: major Jošitaka Horié, důstojník štábu 109. Kuribajašiho divize, v příspěvku Iwo Jima – The Japanese View – česky volně přeloženo - Japonský pohled na věc - uveřejněném v publikaci History of the Second World War – česky - Dějiny druhé světové války. Purnell & Sons Ltd., Londýn 1968, str. 2379.)“ se k 1. únoru 1945 nacházelo:
- 120 velkých děl (ráže více než 75 mm) se 100 000 náboji;
- 300 protiletadlových děl a kanónů (ráže více než 25 mm) s 500 náboji pro každou zbraň;
- 20 000 ručních zbraní (včetně kulometů) s 22 milióny nábojů;
- 20 minometů (ráže 200 mm) se 40 náboji pro každý;
- 70 raketometů (ráže 200 mm) s 50 raketami pro každý;
- 40 protitankových děl (ráže 47 mm) s 600 náboji pro každé;
- 20 protitankových děl (ráže 37 mm) s 500 náboji pro každé;
- 27 tanků.
Bylo 13. února roku 1945, když hlídkující letoun japonského námořnictva ohlásil 170 nepřátelských plavidel mířících od Saipanu v Marianách na severozápad. Všechny japonské posádky v Boninských a Vulkánových ostrovech byly okamžitě uvedeny do pohotovosti. K boji se připravilo i těch řečených více než 20 000 mužů na Iwodžimě. Zde si ještě řekněme, že si musíme ještě mnohé události a různá fakta k bojům na Iwodžimě nejprve připomenout.
Příprava operace DETACHMENT.
DETACHMENT, je kódové označení pro obsazení Iwodžimy.
My se nyní nejprve vraťme zpět v čase a k vzniku potřeby letišť pro letadla B-29, létající pevnosti. Bližší údaje pak pro nás zpracovává o létající pevnosti, vysoce výkonném těžkém bombardéru Boening B-29, jehož parametry byly zveřejněny na přelomu let 1939 a 1940, zde v knize jeden z kolegů, autorů (Zemakt). Já zde tedy jen napíši, že to byla i zhoršující se situace v Evropě, která nedovolovala Spojeným státům dlouho otálet s vývojem a výrobou tohoto letadla s doletem až 8 600 km.
A bylo to i pozdějším vývojem bojů v Pacifiku, co přispělo k hledání letišť blíže k Japonsku, že byla dána přednost vylodění v Iwodžimě a získáním tamějších letišť, tedy spuštěním operace DETACHMENT, což je, jak bylo zde napsáno - kódové označení pro obsazení Iwodžimy. Zde pak tedy ještě připomenu, co o B-29 píše český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 52., Praha 2 000., Vydání 1, cituji:
„První superpevnosti se dostaly k bojovým útvarům v září roku 1943 a okamžitě začal výcvik osádek. Zároveň bylo rozhodnuto, že tyto letouny budou nasazovány výhradně proti Japonsku z letišť v Číně a Indii. Na jaře roku 1944 přelétly čtyři bombardovací skupiny vyzbrojené B-29 do Indie a odtud provedly 5. června první nálet na nádraží v thajském Bangkoku. O deset dnů později vzlétlo 68 B-29 z Číny k náletu na ocelárny ve městě Jawata v Japonsku. Operace superpevností z čínských letišť však doprovázely velké potíže spojené s přísunem potřebného množství paliva. Pro jeho přepravu z východní Indie přes Himaláj, byl dokonce v každé letecké skupině jeden letoun zbaven veškeré výzbroje a postradatelné výstroje a upraven na létající cisternu. Ale ani toto opatření problém zásobování pohonnými hmotami nevyřešilo. Řešením bylo až získání základen na Saipanu, Tinianu a Guamu v Marianách. Odtud vzlétly B-29 k prvnímu náletu na Tokio 24. listopadu 1944, což byl začátek letecké ofenzívy trvající až do konce války.“
Ilustračně Boening B-29 Superfortress, Wikipedie, zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-29_Superfortress
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
V předchozím článku (Č 210), jsme hovořili o nové taktice Japonska, které přecházelo ze staré taktiky zahnat vyloďujícího se nepřítele do moře a nové taktice, kterou chtěl použít na Iwodžimě Kuribajaši. V poslední větě bylo řečeno, že v září (1944) spory skončily ve prospěch nové taktiky – pustit vyloďující se jednotky dál a pak je oslabovat. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 47., Praha 2 000., Vydání 1., tedy vše o nové taktice ještě dokončuje, když a píše, cituji:
„Kompromisy zmiňované kapitánem Wačim s největší pravděpodobností představoval Kuribajašiho souhlas s vybudováním určitého počtu bunkrů v blízkosti vyloďovacích pláží, severně od Mount Surabači. V každém případě se v prosinci 1944 již situace vyjasnila natolik, že generál mohl svoje oponenty na Iwodžimě zcela vyřadit ze hry. Náčelníka štábu 109. divize Horiho zbavil funkce a nahradil ho plukovníkem Tadašim Takaišim. Ve velení 2. samostatné brigády nastoupil na místo generálmajora Osugy zkušený dělostřelec generálmajor Sadasue Senda, veterán z bojů v Mandžusku a v Číně. Celkem Kuribajaši vyměnil osmnáct důstojníků.“
Ve stejné době pak pokročila na ostrově Iwodžima výstavba obranných zařízení natolik, že generál Kuribajaši mohl upravit pracovní režim ve svých jednotkách tak, aby jim bylo umožněno věnovat více času i výcviku.
General Tadamicči Kuribajaši, Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Tadamichi_Kuribayashi
Navíc již nějakou dobu předtím zastavil práce na třetím, nejseverněji položeném letišti. Došel totiž k závěru, že situace kdy prakticky každým dnem hrozí nepřátelský útok, kdy jsou na ostrově již dvě provozuschopná letiště a kdy je navíc jasné, že v takto očekávaných událostech japonské letectvo velkou roli nesehraje, by byla snaha o zřízení dalšího, třetího letiště, naprosto absurdním mrháním prací a materiálem. Velmi brzy a stalo se tak v prosinci 1944, byl Kuribajaši dokonce schopen stanovit 11. únor 1945 jako den, kdy určitě všechny práce, které souvisejí s výstavbou obranných zařízení, skončí. Faktem pak zůstalo, že kdyby Američané na ostrov zaútočili tak, jak to Japonci očekávali, vzpomeňme, bylo již zde řečeno, tj. na konci léta roku 1944, po skončení operací v Marianách, bylo by pro ně vše mnohem snazší. Tím, že Američané si určili datum vylodění až na druhou polovinu února 1945, poskytli schopnému a energickému generálporučíku Kuribajašimu prakticky dostatek času k vybudování obrany, s jakou se Američané v Tichomoří dosud nesetkali. Když si pak po vylodění někteří američtí velitelé, jako například generálporučík Holland M. Smith, jehož námořní pěšáci ostrov za těžkých ztrát dobývali, stěžovali, že předinvazní bombardování a ostřelování lodními děly nebylo natolik účinné, aby japonskou obranu dokázalo zcela paralyzovat, nebyli ani k letectvu, ani k námořnictvu totiž spravedliví. Vždyť mnohá z obranných zařízení byla chráněna tak dokonale, že je v podstatě nemohly zničit jak letecké pumy, tak dělostřelecké granáty. Bude zde i řečeno při samotném vylodění, že jejich likvidace byla možná jedině v tom případě, že se bitevní lodi přiblížily k pobřeží až na vzdálenost menší než 2 000 metrů a musely na ně střílet přímou mířenou palbou hlavními děly. To vše bylo ovšem proveditelné, až když výsadková vojska vstoupila na ostrov, maskované cíle odhalila, potřebné údaje předala lodním dělostřelcům rádiem a palbu navíc na místě korigovala. Blíže bude řečeno také při vylodění, že železobetonový bunkr mohl zničit jen přímý zásah z těžkého lodního děla. A to se pořád jednalo o zařízení na povrchu; ta, která se nacházela v podzemí, mohla totiž odolat jakémukoli bombardování a ostřelování.
Když pak v lednu a na začátku února 1945 Japonci na Iwodžimě výstavbu obranného systému dokončovali, mohl být generálporučík Kuribajaši konečně spokojen. V daném okamžiku v podstatě celý ostrov pokrývala síť vzájemně se podporujících palebných postavení. Jižní část postavení, s Mount Suribači, tvořila do značné míry zcela samostatný obranný sektor, kde byla v betonových kasematech umístěna děla a automatické zbraně. Šíje, která odděluje výběžek s Mount Suribači od hlavní části ostrova Iwodžima, měla být hájena jen menšími oddíly pěchoty, ale celý prostor dostatečně chránila palba již zmíněných děl a automatických zbraní, dále pak raketometů a minometů, a to nejen z postavení na úbočích Mount Suribači, ale také i z vyvýšenin, které se nacházejí severovýchodně od vyloďovacích pláží. Další zařízení a co vše ještě bylo uděláno, velmi dobře vysvětluje český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 48., Praha 2 000., Vydání 1., když a píše, cituji:
„Hlavní obranná linie začínala na severozápadním pobřeží nad zátokou Hiraiwa, procházela napříč ostrovem přes letiště číslo 2 a vesnici Minami a končila na jihovýchodním pobřeží, zhruba v polovině vzdálenosti mezi výběžkem Tačiiwa a Východní člunovou zátokou (totiž nad severním koncem východních vyloďovacích pláží Japonci vybudovali přístaviště pro čluny; američtí námořní pěšáci proto tuto část pobřežních vod nazvali Východní člunovou zátokou.).
Celá linie byla poseta pevnůstkami a bunkry a byla na ní zakopána i většina tanků podplukovníka Nišiho. Druhá linie obrany, opět se táhnoucí ze severozápadu na jihovýchod, začínala několik set metrů pod výběžkem Kitano, nejsevernějším bodem ostrova, a přes nedokončené letiště číslo 3 a vesnici Motojama pokračovala k východnímu pobřeží pod výběžkem Tačiiwa. Na této linii bylo méně betonových pevnůstek a bunkrů, ale protože vedla oblastí četných hřebenů a roklí, Japonci využili spoustu jeskyň, skalních štěrbin a jiných vhodných terénních útvarů.
Kromě těchto dvou obranných linií vybudovali ještě kolem obou provozuschopných letišť síť tankových příkopů a všechny cesty k nim zaminovali.
Pro předpokládaný dlouhodobý odpor bylo také třeba na Iwodžimě vytvořit dostatečné zásoby, ať šlo o munici pro všechny druhy zbraní, či o potraviny, vodu nebo zdravotnické potřeby. Obránci věděli, že od okamžiku, kdy se k ostrovu přiblíží nepřátelské invazní loďstvo, už nedostanou nic, ani bednu granátů, ani žok rýže, ani kanystr vody. Kuribajaši proto vyvinul velké – a třeba říci, že úspěšné – úsilí, aby posádka tvořená 21 000 až 23 000 muži pozemního vojska a námořnictva ** (**jednotlivé prameny se poněkud liší v údajích o síle iwodžimské posádky. To přiznává i oficiální historie námořní pěchoty Spojených států /Garant, G. W., Strobridge, T. R. : Western Pacific Operations, sv. IV. Washington 1971/. Japonské poválečné zdroje udávají celkový počet japonských vojáků na Iwodžimě číslem 20 933, z toho 13 586 příslušníků pozemních vojsk a 7 347 námořníků.) byla včas vybavena vším potřebným. Nakonec dosáhl toho, že zásoby potravin, uložené na začátku roku 1945 v podzemních skladištích, mohli v případě úplného odříznutí ostrova od všech zdrojů vystačit nejméně víc než dva a půl měsíce.
Pokud se týkalo výzbroje, podařilo se Iwodžimu opatřit množstvím zbraní a munice dostačujícím k vedení bojů po řadu týdnů. Podle poválečných japonských pramenů*** (*** historické prameny: major Jošitaka Horié, důstojník štábu 109. Kuribajašiho divize, v příspěvku Iwo Jima – The Japanese View – česky volně přeloženo - Japonský pohled na věc - uveřejněném v publikaci History of the Second World War – česky - Dějiny druhé světové války. Purnell & Sons Ltd., Londýn 1968, str. 2379.)“ se k 1. únoru 1945 nacházelo:
- 120 velkých děl (ráže více než 75 mm) se 100 000 náboji;
- 300 protiletadlových děl a kanónů (ráže více než 25 mm) s 500 náboji pro každou zbraň;
- 20 000 ručních zbraní (včetně kulometů) s 22 milióny nábojů;
- 20 minometů (ráže 200 mm) se 40 náboji pro každý;
- 70 raketometů (ráže 200 mm) s 50 raketami pro každý;
- 40 protitankových děl (ráže 47 mm) s 600 náboji pro každé;
- 20 protitankových děl (ráže 37 mm) s 500 náboji pro každé;
- 27 tanků.
Bylo 13. února roku 1945, když hlídkující letoun japonského námořnictva ohlásil 170 nepřátelských plavidel mířících od Saipanu v Marianách na severozápad. Všechny japonské posádky v Boninských a Vulkánových ostrovech byly okamžitě uvedeny do pohotovosti. K boji se připravilo i těch řečených více než 20 000 mužů na Iwodžimě. Zde si ještě řekněme, že si musíme ještě mnohé události a různá fakta k bojům na Iwodžimě nejprve připomenout.
Příprava operace DETACHMENT.
DETACHMENT, je kódové označení pro obsazení Iwodžimy.
My se nyní nejprve vraťme zpět v čase a k vzniku potřeby letišť pro letadla B-29, létající pevnosti. Bližší údaje pak pro nás zpracovává o létající pevnosti, vysoce výkonném těžkém bombardéru Boening B-29, jehož parametry byly zveřejněny na přelomu let 1939 a 1940, zde v knize jeden z kolegů, autorů (Zemakt). Já zde tedy jen napíši, že to byla i zhoršující se situace v Evropě, která nedovolovala Spojeným státům dlouho otálet s vývojem a výrobou tohoto letadla s doletem až 8 600 km.
A bylo to i pozdějším vývojem bojů v Pacifiku, co přispělo k hledání letišť blíže k Japonsku, že byla dána přednost vylodění v Iwodžimě a získáním tamějších letišť, tedy spuštěním operace DETACHMENT, což je, jak bylo zde napsáno - kódové označení pro obsazení Iwodžimy. Zde pak tedy ještě připomenu, co o B-29 píše český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 52., Praha 2 000., Vydání 1, cituji:
„První superpevnosti se dostaly k bojovým útvarům v září roku 1943 a okamžitě začal výcvik osádek. Zároveň bylo rozhodnuto, že tyto letouny budou nasazovány výhradně proti Japonsku z letišť v Číně a Indii. Na jaře roku 1944 přelétly čtyři bombardovací skupiny vyzbrojené B-29 do Indie a odtud provedly 5. června první nálet na nádraží v thajském Bangkoku. O deset dnů později vzlétlo 68 B-29 z Číny k náletu na ocelárny ve městě Jawata v Japonsku. Operace superpevností z čínských letišť však doprovázely velké potíže spojené s přísunem potřebného množství paliva. Pro jeho přepravu z východní Indie přes Himaláj, byl dokonce v každé letecké skupině jeden letoun zbaven veškeré výzbroje a postradatelné výstroje a upraven na létající cisternu. Ale ani toto opatření problém zásobování pohonnými hmotami nevyřešilo. Řešením bylo až získání základen na Saipanu, Tinianu a Guamu v Marianách. Odtud vzlétly B-29 k prvnímu náletu na Tokio 24. listopadu 1944, což byl začátek letecké ofenzívy trvající až do konce války.“
Ilustračně Boening B-29 Superfortress, Wikipedie, zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-29_Superfortress