Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 214.
Napsal: 16/9/2024, 05:49
Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 214.
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Američtí vojenští plánovači, kteří tehdy připravovali iwodžimskou operaci skutečně většinou docházeli ke správným závěrům, jen prakticky ve dvou velmi důležitých odhadech se zmýlili. Ten prvý případ, který se tykal Japonci zvolené obranné taktiky, byl již řečen. Druhý omyl pak spočíval v odhadu počtu obránců.
Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 59., 60., Praha 2 000., Vydání 1, pro nás nalezl, cituji:
„Víme, že japonskou posádku na Iwodžimě tvořilo 21 000 až 23 000 vojáků. Podklady dodané zpravodajskými důstojníky oblasti Tichého oceánu a V. sboru však hovořili o pouhých 13 000 až 14 000 mužích, z nichž naprostou většinu mělo představovat devět praporů Kuribajašiho 109. pěší divize. O příslušnících námořní gardy a pozemního leteckého personálu Američané vůbec nevěděli. Rovněž chybně předpokládali, že Kuribajaši velí obraně celých Boninských a Vulkánových ostrovů z velitelství své 109. divize nacházejícího se na Čičidžimě a že velitelem na Iwodžimě je generálmajor Kotau Osuga.“
Mimo nelehkého tehdejšího úkolu shromáždit maximum informací, vyhodnotit je a učinit co nejpřesnější závěry, na kterých by mohli stavět svá rozhodnutí velitelé námořních a pozemních sil, doléhala na štábní důstojníky připravující DETACHMENT další starost: jak co nejlépe udržet v tajnosti přípravu celé operace, na které se mělo tím nebo oním způsobem podílet na 800 spojeneckých plavidel a více než 250 000 mužů. Tady lze říci, že se jim to v podstatě podařilo, i když několik horkých chvil přeci jenom zažili, z toho nejméně dvě byly zvláště nepříjemné. Ta prvá horká chvíle přišla 22. prosince 1944, kdy noviny, které vycházejí v Perl Harbouru, na Havaji, otiskly fotografie bombardované Iwodžimy, jak je tehdy pořídila osádka bombardérů, která se zúčastnila jednoho z pravidelně prováděných náletů. Ona by vlastně tato skutečnost sama o sobě nebyla ničím mimořádným, protože Američané často zveřejňovali snímky ze svých náletů na různé cíle. To aby dokumentovali účinnost svých leteckých operací. Jenomže potíž byla v tom, že tvar Iwodžimy na uveřejněných fotografiích se do detailu shodoval s tvarem „ostrova X“, který představoval cíl v materiálech vydaných jednotkám určeným pro operaci DETACHMENT. Aby takové nebezpečí přípravy prozrazení útoku na Iwodžimu odvrátil, nařídil velitel V. sboru, aby se roznášela po všech barech a hotelích v Honolulu „zaručená“ informace, že V. sbor se v brzké době nalodí a vypluje k Formose (Thai-Wan). Není známo jaký závěr si z takto uveřejněných fotografií, a z následně šířené fámy udělala japonská zpravodajská služba.
Podruhé pak americkému velení zatrnulo, když 14. února 1945, tedy pouhých pět dní před vyloděním, kdy už invazní konvoje prakticky pluly k Iwodžimě, zachytila odposlechová služba radiem vysílané zprávy, které pocházely z blízkosti Saipanu, ve kterém někdo oznamoval: „Chystáme se na Iwodžimu, je to japonský ostrov nedaleko odtud. Nachází se asi 600 mil od Japonska. Až se tam dostaneme, pěkně Japoncům zatopíme. Odplouváme příští den, nebo o něco později.“ */*historickým podkladem pro tuto zprávu je Garand, G. V., Strobridge, T. R.: Western Pacific Operations, str. 476/.
Prakticky nikdy nebylo zjištěno, kdo tuto poslední zprávu vysílal a komu bylo vlastně vysílání určeno. Neví se, ani jestli ji Japonci zachytili. Faktem však vždycky zůstane, že za jiných okolností, kdyby úspěch, nebo neúspěch akce závisel na momentu překvapení a kdyby již od počátku nebyly karty pro Spojence tak jednoznačně ve prospěch DETACHMENTU rozdány, mohlo se stát, že podobný „úlet“ by mohl mít naprosto katastrofální následky.
A jak již to tak ve všech armádách bývá, tak i zde u Námořní pěchoty musíme říci, že prakticky ten nejtěžší z úkolů v DETACHEMENTU, čekal na specialisty ve štábu, tedy Týl, týlové zabezpečení, lidi, kteří se při tak náročném vylodění museli rozhodnout, jaké množství a kolik, kterého sortimentu válečného materiálu a zásob, mají nechat naložit na lodě, aby bylo vždy všeho dostatek. Oddělení G-4 štábu sboru, které mělo na starosti otázky logistiky, specifikovalo požadavky a na jejich realizaci pak spolupracovalo s útvary na různých úrovních velitelské struktury. Stejně tak nutná byla i spolupráce mezi jednotlivými druhy ozbrojených složek, především pak mezi pozemním vojskem a samozřejmě námořnictvem. Tohle všechno pak prostudoval v historické literatuře český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 61 a 62., Praha 2 000., Vydání 1, a píše, cituji:
„Tak například zásobovací oddělení pozemních vojsk oblasti Tichého oceánu zodpovídalo za zajištění dodávek potravin na určitou dobu pro určitou část účastníků DETACHMENTU; zásobovací oddělení námořnictva této oblasti mělo výsadkovým vojskům dodat PHM a mazadla; zásobovací oddělení námořní pěchoty Tichomořského loďstva mělo zajistit určité druhy munice, speciální materiály a část vybavení jednotek námořní pěchoty – a tak by bylo možno velice dlouho pokračovat.
Bylo nutno vypracovat i přesné plány uložení potravin, PHM a munice pro útočné jednotky, neboť tento nejdůležitější materiál musel být k dispozici vždy a rychle; nebylo například možno v tisících tunách zásob a na desítkách plavidel hledat střelivo pro raketomety ve chvíli, kdy je útočné jednotky budou naléhavě potřebovat. 38 velkých tankových výsadkových lodí bylo naloženo na Havaji a na Guamu. Například v Pearl Harboru bylo mimo jiné naloděno 42 obojživelných vozidel DUKW s pečlivě roztříděnou municí pro ruční zbraně a minomety, dávkami potravin, PHM, zdravotnickými potřebami a zápalnou látkou pro plamenomety. Tato vozidla se měla v den D, který bude nesmírně náročný na organizaci, postarat o plynulé zásobování útočných jednotek. Bylo též třeba zajistit desetitisíce kanystrů a barelů s pitnou vodou: norma předepisovala na jednoho muže útočných jednotek na jeden den 9 litrů pitné vody. Plánovači věděli o katastrofálním nedostatku pitné vody na Iwodžimě i o tom, jak se v průběhu dřívějších výsadkových operací v Tichomoří projevilo nedostatečné zásobování pitnou vodou na zdravotním stavu a bojeschopnosti jednotek. V případě Iwodžimy nemělo být nic zanedbáno.“
Ale i třeba plánování, tak to nebylo možno omezit jen na několik málo prvých dnů po vylodění, protože jednotkám všeho druhu bylo třeba zajistit všechno potřebné s výhledem na řadu týdnů. A tak Oddělení logistiky velitelství námořní pěchoty pro oblast Tichého oceánu připadl úkol, aby se postaraly o to, aby na Havaji byly naloženy nákladní lodi válečným materiálem, který uspokojí potřeby dvou posílených divizí námořní pěchoty po dobu 35 dnů po dnu D, jak hovoří historické zápisy. Na ostrově Saipan muselo být připraveno – už také v přepravním balení i množství zásob, které v případě potřeby budou na Iwodžimu dopraveny letecky. Nutno ještě poznamenat, že velitel expedičních vojsk měl ještě navíc právo vyžádat si letecké dodávky zásob a materiálu ze skladu jak v Marianách, tak i na Havaji.
V mnoha zvláštnostech je i takový zápis, ze kterého plyne, že Američané tehdy předpokládali, že jak vrstva sopečného popela, která pokrývala pláže na Iwodžimě, tak i terénní nerovnosti nacházející se hned za plážemi způsobí vyloďujícím se jednotkám potíže. Protože tehdy užívaná nákladní auta DUKW by se do popela bořila a terasy za plážemi vůbec nemusela překonat, byly pro DETACHMENT navrženy a vyrobeny zvláštní saně, na které bude možno potřebný materiál naložit a do vnitrozemí, k postupující pěchotě, je odtáhnou pásová vozidla. Důležitou součástí výbavy invazních vojsk byly takzvané „marstonské rohože, * (* Šlo o ocelové díly připomínající pláty ementálu, 3 metry dlouhé, 30,5 cm široké a vážící 33 kilogramů, které bylo možno spojovat do libovolných rozměrů. Jejich název marstonské rohože byl odvozen od jména vojenského střediska v Severní Karolíně v USA, kde byly poprvé použity ke zpevnění povrchu přistávací dráhy za manévrů v listopadu roku 1941.
Marstonská rohož. Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Marston_Mat#Description
Za 2. Světové války je Američané používali na všech válčištích, nejvíce v Tichomoří. Tak tomu bylo například na Handersonově letišti na Guadalacanalu a všude, kde bylo třeba zpevnit cesty a letištní dráhy.), které – položeny přes sypký písek a vulkanický popel – měly vozidlům umožnit projíždění i jinak neprůchodných úseků.
K nasazení na Iwodžimě byl tehdy určen i již mnohde známý prapor ženistů námořní pěchoty a také tři ženijní prapory námořnictva, familiérně nazývaný – „mořské včely“* (* Mořské včely – přezdívka všeobecně užívaná pro příslušníky ženijních praporů námořnictva / Naval Construcion Battalions/. C. a B., začáteční písmena slov Construction Battalions, se v angličtině vyslovují sí a bí, což je stejná výslovnost jako pro slova sea – moře a bee- včela. Odtud tedy pocházel název - ´mořské včely´, Jejich znakem také byla letící včela s námořnickou čapkou, samopalem, francouzským klíčem a kladivem. Jednotky – mořských včel – byly pověstné svou obětavostí, výkonností, ale i mnohokrát projevenou velkou statečností.“
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Američtí vojenští plánovači, kteří tehdy připravovali iwodžimskou operaci skutečně většinou docházeli ke správným závěrům, jen prakticky ve dvou velmi důležitých odhadech se zmýlili. Ten prvý případ, který se tykal Japonci zvolené obranné taktiky, byl již řečen. Druhý omyl pak spočíval v odhadu počtu obránců.
Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 59., 60., Praha 2 000., Vydání 1, pro nás nalezl, cituji:
„Víme, že japonskou posádku na Iwodžimě tvořilo 21 000 až 23 000 vojáků. Podklady dodané zpravodajskými důstojníky oblasti Tichého oceánu a V. sboru však hovořili o pouhých 13 000 až 14 000 mužích, z nichž naprostou většinu mělo představovat devět praporů Kuribajašiho 109. pěší divize. O příslušnících námořní gardy a pozemního leteckého personálu Američané vůbec nevěděli. Rovněž chybně předpokládali, že Kuribajaši velí obraně celých Boninských a Vulkánových ostrovů z velitelství své 109. divize nacházejícího se na Čičidžimě a že velitelem na Iwodžimě je generálmajor Kotau Osuga.“
Mimo nelehkého tehdejšího úkolu shromáždit maximum informací, vyhodnotit je a učinit co nejpřesnější závěry, na kterých by mohli stavět svá rozhodnutí velitelé námořních a pozemních sil, doléhala na štábní důstojníky připravující DETACHMENT další starost: jak co nejlépe udržet v tajnosti přípravu celé operace, na které se mělo tím nebo oním způsobem podílet na 800 spojeneckých plavidel a více než 250 000 mužů. Tady lze říci, že se jim to v podstatě podařilo, i když několik horkých chvil přeci jenom zažili, z toho nejméně dvě byly zvláště nepříjemné. Ta prvá horká chvíle přišla 22. prosince 1944, kdy noviny, které vycházejí v Perl Harbouru, na Havaji, otiskly fotografie bombardované Iwodžimy, jak je tehdy pořídila osádka bombardérů, která se zúčastnila jednoho z pravidelně prováděných náletů. Ona by vlastně tato skutečnost sama o sobě nebyla ničím mimořádným, protože Američané často zveřejňovali snímky ze svých náletů na různé cíle. To aby dokumentovali účinnost svých leteckých operací. Jenomže potíž byla v tom, že tvar Iwodžimy na uveřejněných fotografiích se do detailu shodoval s tvarem „ostrova X“, který představoval cíl v materiálech vydaných jednotkám určeným pro operaci DETACHMENT. Aby takové nebezpečí přípravy prozrazení útoku na Iwodžimu odvrátil, nařídil velitel V. sboru, aby se roznášela po všech barech a hotelích v Honolulu „zaručená“ informace, že V. sbor se v brzké době nalodí a vypluje k Formose (Thai-Wan). Není známo jaký závěr si z takto uveřejněných fotografií, a z následně šířené fámy udělala japonská zpravodajská služba.
Podruhé pak americkému velení zatrnulo, když 14. února 1945, tedy pouhých pět dní před vyloděním, kdy už invazní konvoje prakticky pluly k Iwodžimě, zachytila odposlechová služba radiem vysílané zprávy, které pocházely z blízkosti Saipanu, ve kterém někdo oznamoval: „Chystáme se na Iwodžimu, je to japonský ostrov nedaleko odtud. Nachází se asi 600 mil od Japonska. Až se tam dostaneme, pěkně Japoncům zatopíme. Odplouváme příští den, nebo o něco později.“ */*historickým podkladem pro tuto zprávu je Garand, G. V., Strobridge, T. R.: Western Pacific Operations, str. 476/.
Prakticky nikdy nebylo zjištěno, kdo tuto poslední zprávu vysílal a komu bylo vlastně vysílání určeno. Neví se, ani jestli ji Japonci zachytili. Faktem však vždycky zůstane, že za jiných okolností, kdyby úspěch, nebo neúspěch akce závisel na momentu překvapení a kdyby již od počátku nebyly karty pro Spojence tak jednoznačně ve prospěch DETACHMENTU rozdány, mohlo se stát, že podobný „úlet“ by mohl mít naprosto katastrofální následky.
A jak již to tak ve všech armádách bývá, tak i zde u Námořní pěchoty musíme říci, že prakticky ten nejtěžší z úkolů v DETACHEMENTU, čekal na specialisty ve štábu, tedy Týl, týlové zabezpečení, lidi, kteří se při tak náročném vylodění museli rozhodnout, jaké množství a kolik, kterého sortimentu válečného materiálu a zásob, mají nechat naložit na lodě, aby bylo vždy všeho dostatek. Oddělení G-4 štábu sboru, které mělo na starosti otázky logistiky, specifikovalo požadavky a na jejich realizaci pak spolupracovalo s útvary na různých úrovních velitelské struktury. Stejně tak nutná byla i spolupráce mezi jednotlivými druhy ozbrojených složek, především pak mezi pozemním vojskem a samozřejmě námořnictvem. Tohle všechno pak prostudoval v historické literatuře český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 61 a 62., Praha 2 000., Vydání 1, a píše, cituji:
„Tak například zásobovací oddělení pozemních vojsk oblasti Tichého oceánu zodpovídalo za zajištění dodávek potravin na určitou dobu pro určitou část účastníků DETACHMENTU; zásobovací oddělení námořnictva této oblasti mělo výsadkovým vojskům dodat PHM a mazadla; zásobovací oddělení námořní pěchoty Tichomořského loďstva mělo zajistit určité druhy munice, speciální materiály a část vybavení jednotek námořní pěchoty – a tak by bylo možno velice dlouho pokračovat.
Bylo nutno vypracovat i přesné plány uložení potravin, PHM a munice pro útočné jednotky, neboť tento nejdůležitější materiál musel být k dispozici vždy a rychle; nebylo například možno v tisících tunách zásob a na desítkách plavidel hledat střelivo pro raketomety ve chvíli, kdy je útočné jednotky budou naléhavě potřebovat. 38 velkých tankových výsadkových lodí bylo naloženo na Havaji a na Guamu. Například v Pearl Harboru bylo mimo jiné naloděno 42 obojživelných vozidel DUKW s pečlivě roztříděnou municí pro ruční zbraně a minomety, dávkami potravin, PHM, zdravotnickými potřebami a zápalnou látkou pro plamenomety. Tato vozidla se měla v den D, který bude nesmírně náročný na organizaci, postarat o plynulé zásobování útočných jednotek. Bylo též třeba zajistit desetitisíce kanystrů a barelů s pitnou vodou: norma předepisovala na jednoho muže útočných jednotek na jeden den 9 litrů pitné vody. Plánovači věděli o katastrofálním nedostatku pitné vody na Iwodžimě i o tom, jak se v průběhu dřívějších výsadkových operací v Tichomoří projevilo nedostatečné zásobování pitnou vodou na zdravotním stavu a bojeschopnosti jednotek. V případě Iwodžimy nemělo být nic zanedbáno.“
Ale i třeba plánování, tak to nebylo možno omezit jen na několik málo prvých dnů po vylodění, protože jednotkám všeho druhu bylo třeba zajistit všechno potřebné s výhledem na řadu týdnů. A tak Oddělení logistiky velitelství námořní pěchoty pro oblast Tichého oceánu připadl úkol, aby se postaraly o to, aby na Havaji byly naloženy nákladní lodi válečným materiálem, který uspokojí potřeby dvou posílených divizí námořní pěchoty po dobu 35 dnů po dnu D, jak hovoří historické zápisy. Na ostrově Saipan muselo být připraveno – už také v přepravním balení i množství zásob, které v případě potřeby budou na Iwodžimu dopraveny letecky. Nutno ještě poznamenat, že velitel expedičních vojsk měl ještě navíc právo vyžádat si letecké dodávky zásob a materiálu ze skladu jak v Marianách, tak i na Havaji.
V mnoha zvláštnostech je i takový zápis, ze kterého plyne, že Američané tehdy předpokládali, že jak vrstva sopečného popela, která pokrývala pláže na Iwodžimě, tak i terénní nerovnosti nacházející se hned za plážemi způsobí vyloďujícím se jednotkám potíže. Protože tehdy užívaná nákladní auta DUKW by se do popela bořila a terasy za plážemi vůbec nemusela překonat, byly pro DETACHMENT navrženy a vyrobeny zvláštní saně, na které bude možno potřebný materiál naložit a do vnitrozemí, k postupující pěchotě, je odtáhnou pásová vozidla. Důležitou součástí výbavy invazních vojsk byly takzvané „marstonské rohože, * (* Šlo o ocelové díly připomínající pláty ementálu, 3 metry dlouhé, 30,5 cm široké a vážící 33 kilogramů, které bylo možno spojovat do libovolných rozměrů. Jejich název marstonské rohože byl odvozen od jména vojenského střediska v Severní Karolíně v USA, kde byly poprvé použity ke zpevnění povrchu přistávací dráhy za manévrů v listopadu roku 1941.
Marstonská rohož. Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Marston_Mat#Description
Za 2. Světové války je Američané používali na všech válčištích, nejvíce v Tichomoří. Tak tomu bylo například na Handersonově letišti na Guadalacanalu a všude, kde bylo třeba zpevnit cesty a letištní dráhy.), které – položeny přes sypký písek a vulkanický popel – měly vozidlům umožnit projíždění i jinak neprůchodných úseků.
K nasazení na Iwodžimě byl tehdy určen i již mnohde známý prapor ženistů námořní pěchoty a také tři ženijní prapory námořnictva, familiérně nazývaný – „mořské včely“* (* Mořské včely – přezdívka všeobecně užívaná pro příslušníky ženijních praporů námořnictva / Naval Construcion Battalions/. C. a B., začáteční písmena slov Construction Battalions, se v angličtině vyslovují sí a bí, což je stejná výslovnost jako pro slova sea – moře a bee- včela. Odtud tedy pocházel název - ´mořské včely´, Jejich znakem také byla letící včela s námořnickou čapkou, samopalem, francouzským klíčem a kladivem. Jednotky – mořských včel – byly pověstné svou obětavostí, výkonností, ale i mnohokrát projevenou velkou statečností.“