Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 223.
Napsal: 7/10/2024, 06:10
Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 223.
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Bylo 6 hodin 40 minut dne 19. února, tedy dvě hodiny dvacet minut před hodinou H, když znovu obrátily lodi Palebného a krycího svazu kontraadmirála Rodgerse hlavně svých děl k pobřeží Iwodžimy a pokračovaly v ničivé palbě započaté již před třemi dny. Prakticky tak začalo nejtěžší ostřelování předcházející hodinu H, k jakému zatím za celou dobu 2. světové války došlo. Rodgersovo uskupení tentokrát podpořily svými osmnácti 406mm a čtyřiceti 127mm děly mohutné bitevní lodi 58. operačního svazu USS North Carolina a USS Washington, připojily se také baterie lehkých křižníků Santa Fé a Biloxi a těžkého křižníku Indianopolis, které oba obrněnce doprovázely. Byla to poslední příležitost k umlčení japonských palebných postavení kontrolujících jak koridory, kterými budou za více než 2 hodiny připlouvat k Iwodžimě vyloďovací plavidla a vozidla, tak i prostor samotných vyloďovacích pláží. Získané poznatky i s číselnými daty, z americké historické literatury, o ostřelování ostrova Iwodžima, popsal český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 91., 92., Praha 2 000., Vydání 1, takto, cituji:
„Dělostřelci na celkem 8 bitevních lodích, 5 těžkých a 3 lehkých křižnících a 10 torpédoborcích si toho byli dobře vědomi. Stovky tun rozžhavené oceli dopadaly na pláže, na Mount Surabači, na plochy letišť a na oblast severně od pláží, s jejími kopci a roklemi, skrývajícími četná ohniska japonské obrany. Šlehaly plameny a valil se kouř, zdálo se, že i mrtvý kráter Mount Surabači se probudil k životu, když se nad ním začala vznášet tmavá mračna.
Nort Carolina, Washington a čtyři bitevní lodi svazu kontraadmirála Rodgerse spolu se čtyřmi křižníky a osmi torpédoborci zaměřily své ničivé úsilí na oblast východních pláží a dvě bitevní lodi se čtyřmi křižníky a dvěma torpédoborci na západní pláže a blízké okolí. V 8 hodin 3 minuty bylo ostřelování ostrova nakrátko přerušeno, aby mohlo zasáhnout 120 stíhaček a bombardérů z palub rychlých letadlových lodí dvou operačních skupin kontraadmirála Fredericka C. Shermana, které se v tu dobu zdržovaly necelých 65 mil severozápadně od Iwodžimy. Palubní letouny dorazily ve dvou vlnách a útočily pumami, raketami, napalmem, kanony i kulomety. Plán náletu byl předem projednán na poradě letců s důstojníky řídícími leteckou podporu invazních sil. Velitelem skupiny 24 corsairů z letadlové lodi Essex byl podplukovník William A. Millington. Ten si velmi dobře pamatoval, jak jej na poradě plukovník námořní pěchoty upozorňoval, že japonská postavení jsou dokonale maskována, a pokud nebude břichem své stíhačky ´škrábat´ o pláže, neuvidí je. Corsairy nyní skutečně prolétaly pár metrů nad zemí a všechna podezřelá místa kropily proudy střel. Nálet trval jen o něco málo víc než deset minut. Před hodinou H mělo ještě přiletět 44 liberátorů letectva pozemních vojsk z Marian. Nakonec se ale nad Iwodžimou objevilo jen 15 těchto velkých letounů, které ze značné výšky svrhly na oblast východních pláží 19 tun půlmetrákových pum“.
Ilustračně: Vought F4U Corsair (USMC) 22,Wikipedia.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vought_F4U_Corsair
Ilustračně: Consolited B-24, Liberátor
https://en.wikipedia.org/wiki/Consolida ... _Liberator
Přibližně pak ve stejné době, kdy útočila palubní letadla, tak se bojová plavidla ještě více přiblížila k pobřeží ostrova, a asi tak v 8 hodin a 23 minut jejich děla znovu spustila palbu. To již do hodiny H vlastně zbývalo jen necelých 40 minut a dělostřelci na všech lodích si prý naplno uvědomovali, že právě jimi vystřelený granát nebo raketa může ještě na poslední chvíli vyřadit nějaké to nepřátelské dělo, nebo kulomet, čímž může zachránit takto život mnoha námořním pěšákům; proto jak minuty uplývaly, palba stále více nabývala na síle.
Tohle hromové dunění 406mm děl se pak mísilo i s hukotem salv 127mma 203mm baterií křižníků a torpédoborců. Dle zápisů pak, jen v poslední půlhodině, lodní děla vypálila více nežli 8 000 granátů všech ráží. A vůbec poprvé pak v Tichomoří dostal příležitost i úplně nový typ invazních plavidel označovaný jako LCS (L)*. * LCS(L) – Landing Craft, Support (Large) – podpůrný výsadkový člun (velký). Tato plavidla byla takřka 50 metrů dlouhá a každé z nich bylo schopno vypálit salvu 120 raket ráže 116 mm a kromě raketometů bylo vybaveno i 40mm a 20mm kanony a kulomety ráže 12.7mm.
Tak těchto 12 člunů LCS (L), opustilo v 7 hodin 40 minut nástupní linii a zamířilo si to k ostrovu Iwodžimě. Když se čluny přiblížily, vystřelily rakety do prostoru 20 – 60 metrů mezi pláže, pak provedly obrat o 90 stupňů a proplouvaly podél pobřeží za neustávající palby ze všech svých zbraní. Bylo 8 hodin 54 minut, když skončily útok a vracely se k nástupní linii.
Bitevní lodi, křižníky a torpédoborce přenesly pak deset minut před hodinou H svou palbu dále do vnitrozemí. Když se obojživelná vozidla s námořní pěchotou nacházela už jen pár set metrů od pobřeží, ještě jednou se na scéně objevily palubní stíhačky. Ve snaze vůbec nedovolit Japoncům vystrčit hlavu z úkrytů, v takto nebezpečných minutách, kdy se výsadek dostává do prvního kontaktu s pobřežím, letouny opět přelétaly nízko nad terénem za neustávajícího rachotu svých palubních zbraní.
Když pak lodní děla přenesla palbu za pláže, což byl okamžik označující ukončení předinvazní palebné přípravy, nebylo ještě vůbec možno odhadnout, jaké škody japonské obraně vlastně způsobila. Tehdy nezbývalo než doufat, že desetitisíce vystřelených granátů, raket a minometných nábojů spolu s leteckými útoky alespoň výrazně sníží nebezpečí, kterému budou invazní vojska vystavena na samém počátku útoku. S jistotou to za pár minut posoudí námořní pěšáci, jejichž výsadková vozidla už vlastně měla pobřežní linie na dosah.
Při předcházejících, tedy dřívějších invazních operacích prováděných spojeneckými vojsky v Tichomoří se běžně stávalo, že jakmile výsadková jednotky dorazily k plážím, byla podpůrná palba lodních děl přenesena příliš daleko do vnitrozemí. To se dělo z obavy, aby vyloďující se vojska nebyla ohrožena. Na druhé straně se stávalo, že tato dobře míněná opatření Japoncům umožnila vylézt z úkrytů, ve kterých palebnou přípravu přečkali, a vojskům vstupujícím na břeh se postavit na odpor. Zároveň to však znamenalo, že útočníci při tom většinou utrpěli značné ztráty, když názorným příkladem bylo vylodění na Saipanu. Proto, aby se něco podobného nemohlo stát na Iwodžimě, byla vypracována metoda pohyblivé palebné bariéry vedené ne již nejtěžšími děly, ale 127mm bateriemi křižníků a torpédoborců. Její palebná podstata spočívala v tom, že granáty měly dopadat asi tak 400 metů před útočící jednotky a v přímé závislosti na jejich postupu se pak měla palebná bariéra posunovat tak, aby čtyřsetmetrová vzdálenost, považovaná za dostatečně bezpečnou zůstával stále zachovávána. Je určitě pochopitelné, že tento systém vyžadoval neustále dokonalou spolupráci postupujících jednotek s lodními dělostřelci. Proto také musela každá loď vyslat k útočné jednotce – zpravidla šlo o prapor - , pro kterou bude palebnou podporu zajišťovat, skupina takzvaných pobřežních pozorovatelů. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 93., 94., Praha 2 000., Vydání 1, upřesňuje pobřežní pozorovatele takto, cituji:
„Pozorovatelé měli na loď vysílačkou oznamovat každé zdržení nebo zrychlení postupu, potřebu opakovaně ostřelovat určitý prostor, nebo soustředit palbu na nově objevený, či stále odolávající cíl, který bylo nutno zničit. Třeba říci, že přes všechnu náročnost se systém pohyblivé palebné bariéry na Iwodžimě osvědčil.“
Vraťme se ještě jednou k ránu dne D, tedy k 19. únoru 1945 ráno, k šesté hodině a 45 minutám, kdy vydal viceadmirál Turner rozkaz „Vyloďte invazní vojska!“ V několika více zdejších kapitolách, zde již bylo vlastně popsáno, co vše bylo třeba udělat, aby mohl pak velitel Tichomořských výsadkových sil vyslovit těch několik slov. Nyní ta chvíle tedy přišla.
A poté již velké tankové lodi, které se zdržovaly v tzv. transportní oblasti, což bylo asi 4000 metrů od Iwodžimy, spustily své přední rampy a na vodu začala vyjíždět obojživelná vozidla LVT (A) s osmi prapory námořní pěchoty prvých útočných vln. Pak co se zformovala, vytvořila LVT asi 3500 metrů od ostrova nástupní linii rovnoběžnou s vyloďovacími plážemi. Na obou koncích byla umístěna kontrolní vozidla, na nichž se jako pozorovatelé zdržovali zástupci velitelů obou útočných divizí, za 4. divizi brigádní generála Franklin A. Hart a za 5. divizi brigádní generála Leo D. Hermle. Uprostřed linie se nacházelo vozidlo centrální kontroly.
Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 94., Praha 2 000., Vydání 1, ještě k začátku, dle amerických historických pramenů dodává, cituji:
„Plánovači DETACHMENTU rozdělili pláž, táhnoucí se v délce zhruba 3200 metrů od Mount Surabači na severovýchod k Východní člunové zátoce, na sedm asi 450metrových úseků. Ty byly zleva doprava (od Mount Surabači k Východní zátoce) označeny jako pláž Zelená, Červená 1, Červená 2, Žlutá 1, Žlutá 2, Modrá 1, Modrá 2. Na třech levých plážích se měly hned v první fázi vylodit prapory dvou pluků 5. divize námořní pěchoty a na čtyřech pravých, prapory dvou pluků 4. divize námořní pěchoty.
Přesně v 8 hodin 30 minut se objevila na stožáru LVT centrální kontroly signální vlajka a 68 vozidel 2. obojživelného obrněného praporu podplukovníka Reeda M. Fawella vyrazilo k pobřeží. Podle odhadu měla vozidla vzdálenost tři a půl kilometru překonat za 30 minut. Za první vlnou, s odstupem 250-300 metrů, opouštěly nástupní linii další. V osmi vlnách přirážejících k pobřeží v pětiminutových intervalech mělo být v necelých 45 minutách vysazeno 9000 mužů.“
Vyloďovací plavidla se blíží k Iwo Jimě; pohled na jihozápad k hoře Mount Suribači. Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Bylo 6 hodin 40 minut dne 19. února, tedy dvě hodiny dvacet minut před hodinou H, když znovu obrátily lodi Palebného a krycího svazu kontraadmirála Rodgerse hlavně svých děl k pobřeží Iwodžimy a pokračovaly v ničivé palbě započaté již před třemi dny. Prakticky tak začalo nejtěžší ostřelování předcházející hodinu H, k jakému zatím za celou dobu 2. světové války došlo. Rodgersovo uskupení tentokrát podpořily svými osmnácti 406mm a čtyřiceti 127mm děly mohutné bitevní lodi 58. operačního svazu USS North Carolina a USS Washington, připojily se také baterie lehkých křižníků Santa Fé a Biloxi a těžkého křižníku Indianopolis, které oba obrněnce doprovázely. Byla to poslední příležitost k umlčení japonských palebných postavení kontrolujících jak koridory, kterými budou za více než 2 hodiny připlouvat k Iwodžimě vyloďovací plavidla a vozidla, tak i prostor samotných vyloďovacích pláží. Získané poznatky i s číselnými daty, z americké historické literatury, o ostřelování ostrova Iwodžima, popsal český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 91., 92., Praha 2 000., Vydání 1, takto, cituji:
„Dělostřelci na celkem 8 bitevních lodích, 5 těžkých a 3 lehkých křižnících a 10 torpédoborcích si toho byli dobře vědomi. Stovky tun rozžhavené oceli dopadaly na pláže, na Mount Surabači, na plochy letišť a na oblast severně od pláží, s jejími kopci a roklemi, skrývajícími četná ohniska japonské obrany. Šlehaly plameny a valil se kouř, zdálo se, že i mrtvý kráter Mount Surabači se probudil k životu, když se nad ním začala vznášet tmavá mračna.
Nort Carolina, Washington a čtyři bitevní lodi svazu kontraadmirála Rodgerse spolu se čtyřmi křižníky a osmi torpédoborci zaměřily své ničivé úsilí na oblast východních pláží a dvě bitevní lodi se čtyřmi křižníky a dvěma torpédoborci na západní pláže a blízké okolí. V 8 hodin 3 minuty bylo ostřelování ostrova nakrátko přerušeno, aby mohlo zasáhnout 120 stíhaček a bombardérů z palub rychlých letadlových lodí dvou operačních skupin kontraadmirála Fredericka C. Shermana, které se v tu dobu zdržovaly necelých 65 mil severozápadně od Iwodžimy. Palubní letouny dorazily ve dvou vlnách a útočily pumami, raketami, napalmem, kanony i kulomety. Plán náletu byl předem projednán na poradě letců s důstojníky řídícími leteckou podporu invazních sil. Velitelem skupiny 24 corsairů z letadlové lodi Essex byl podplukovník William A. Millington. Ten si velmi dobře pamatoval, jak jej na poradě plukovník námořní pěchoty upozorňoval, že japonská postavení jsou dokonale maskována, a pokud nebude břichem své stíhačky ´škrábat´ o pláže, neuvidí je. Corsairy nyní skutečně prolétaly pár metrů nad zemí a všechna podezřelá místa kropily proudy střel. Nálet trval jen o něco málo víc než deset minut. Před hodinou H mělo ještě přiletět 44 liberátorů letectva pozemních vojsk z Marian. Nakonec se ale nad Iwodžimou objevilo jen 15 těchto velkých letounů, které ze značné výšky svrhly na oblast východních pláží 19 tun půlmetrákových pum“.
Ilustračně: Vought F4U Corsair (USMC) 22,Wikipedia.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vought_F4U_Corsair
Ilustračně: Consolited B-24, Liberátor
https://en.wikipedia.org/wiki/Consolida ... _Liberator
Přibližně pak ve stejné době, kdy útočila palubní letadla, tak se bojová plavidla ještě více přiblížila k pobřeží ostrova, a asi tak v 8 hodin a 23 minut jejich děla znovu spustila palbu. To již do hodiny H vlastně zbývalo jen necelých 40 minut a dělostřelci na všech lodích si prý naplno uvědomovali, že právě jimi vystřelený granát nebo raketa může ještě na poslední chvíli vyřadit nějaké to nepřátelské dělo, nebo kulomet, čímž může zachránit takto život mnoha námořním pěšákům; proto jak minuty uplývaly, palba stále více nabývala na síle.
Tohle hromové dunění 406mm děl se pak mísilo i s hukotem salv 127mma 203mm baterií křižníků a torpédoborců. Dle zápisů pak, jen v poslední půlhodině, lodní děla vypálila více nežli 8 000 granátů všech ráží. A vůbec poprvé pak v Tichomoří dostal příležitost i úplně nový typ invazních plavidel označovaný jako LCS (L)*. * LCS(L) – Landing Craft, Support (Large) – podpůrný výsadkový člun (velký). Tato plavidla byla takřka 50 metrů dlouhá a každé z nich bylo schopno vypálit salvu 120 raket ráže 116 mm a kromě raketometů bylo vybaveno i 40mm a 20mm kanony a kulomety ráže 12.7mm.
Tak těchto 12 člunů LCS (L), opustilo v 7 hodin 40 minut nástupní linii a zamířilo si to k ostrovu Iwodžimě. Když se čluny přiblížily, vystřelily rakety do prostoru 20 – 60 metrů mezi pláže, pak provedly obrat o 90 stupňů a proplouvaly podél pobřeží za neustávající palby ze všech svých zbraní. Bylo 8 hodin 54 minut, když skončily útok a vracely se k nástupní linii.
Bitevní lodi, křižníky a torpédoborce přenesly pak deset minut před hodinou H svou palbu dále do vnitrozemí. Když se obojživelná vozidla s námořní pěchotou nacházela už jen pár set metrů od pobřeží, ještě jednou se na scéně objevily palubní stíhačky. Ve snaze vůbec nedovolit Japoncům vystrčit hlavu z úkrytů, v takto nebezpečných minutách, kdy se výsadek dostává do prvního kontaktu s pobřežím, letouny opět přelétaly nízko nad terénem za neustávajícího rachotu svých palubních zbraní.
Když pak lodní děla přenesla palbu za pláže, což byl okamžik označující ukončení předinvazní palebné přípravy, nebylo ještě vůbec možno odhadnout, jaké škody japonské obraně vlastně způsobila. Tehdy nezbývalo než doufat, že desetitisíce vystřelených granátů, raket a minometných nábojů spolu s leteckými útoky alespoň výrazně sníží nebezpečí, kterému budou invazní vojska vystavena na samém počátku útoku. S jistotou to za pár minut posoudí námořní pěšáci, jejichž výsadková vozidla už vlastně měla pobřežní linie na dosah.
Při předcházejících, tedy dřívějších invazních operacích prováděných spojeneckými vojsky v Tichomoří se běžně stávalo, že jakmile výsadková jednotky dorazily k plážím, byla podpůrná palba lodních děl přenesena příliš daleko do vnitrozemí. To se dělo z obavy, aby vyloďující se vojska nebyla ohrožena. Na druhé straně se stávalo, že tato dobře míněná opatření Japoncům umožnila vylézt z úkrytů, ve kterých palebnou přípravu přečkali, a vojskům vstupujícím na břeh se postavit na odpor. Zároveň to však znamenalo, že útočníci při tom většinou utrpěli značné ztráty, když názorným příkladem bylo vylodění na Saipanu. Proto, aby se něco podobného nemohlo stát na Iwodžimě, byla vypracována metoda pohyblivé palebné bariéry vedené ne již nejtěžšími děly, ale 127mm bateriemi křižníků a torpédoborců. Její palebná podstata spočívala v tom, že granáty měly dopadat asi tak 400 metů před útočící jednotky a v přímé závislosti na jejich postupu se pak měla palebná bariéra posunovat tak, aby čtyřsetmetrová vzdálenost, považovaná za dostatečně bezpečnou zůstával stále zachovávána. Je určitě pochopitelné, že tento systém vyžadoval neustále dokonalou spolupráci postupujících jednotek s lodními dělostřelci. Proto také musela každá loď vyslat k útočné jednotce – zpravidla šlo o prapor - , pro kterou bude palebnou podporu zajišťovat, skupina takzvaných pobřežních pozorovatelů. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 93., 94., Praha 2 000., Vydání 1, upřesňuje pobřežní pozorovatele takto, cituji:
„Pozorovatelé měli na loď vysílačkou oznamovat každé zdržení nebo zrychlení postupu, potřebu opakovaně ostřelovat určitý prostor, nebo soustředit palbu na nově objevený, či stále odolávající cíl, který bylo nutno zničit. Třeba říci, že přes všechnu náročnost se systém pohyblivé palebné bariéry na Iwodžimě osvědčil.“
Vraťme se ještě jednou k ránu dne D, tedy k 19. únoru 1945 ráno, k šesté hodině a 45 minutám, kdy vydal viceadmirál Turner rozkaz „Vyloďte invazní vojska!“ V několika více zdejších kapitolách, zde již bylo vlastně popsáno, co vše bylo třeba udělat, aby mohl pak velitel Tichomořských výsadkových sil vyslovit těch několik slov. Nyní ta chvíle tedy přišla.
A poté již velké tankové lodi, které se zdržovaly v tzv. transportní oblasti, což bylo asi 4000 metrů od Iwodžimy, spustily své přední rampy a na vodu začala vyjíždět obojživelná vozidla LVT (A) s osmi prapory námořní pěchoty prvých útočných vln. Pak co se zformovala, vytvořila LVT asi 3500 metrů od ostrova nástupní linii rovnoběžnou s vyloďovacími plážemi. Na obou koncích byla umístěna kontrolní vozidla, na nichž se jako pozorovatelé zdržovali zástupci velitelů obou útočných divizí, za 4. divizi brigádní generála Franklin A. Hart a za 5. divizi brigádní generála Leo D. Hermle. Uprostřed linie se nacházelo vozidlo centrální kontroly.
Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 94., Praha 2 000., Vydání 1, ještě k začátku, dle amerických historických pramenů dodává, cituji:
„Plánovači DETACHMENTU rozdělili pláž, táhnoucí se v délce zhruba 3200 metrů od Mount Surabači na severovýchod k Východní člunové zátoce, na sedm asi 450metrových úseků. Ty byly zleva doprava (od Mount Surabači k Východní zátoce) označeny jako pláž Zelená, Červená 1, Červená 2, Žlutá 1, Žlutá 2, Modrá 1, Modrá 2. Na třech levých plážích se měly hned v první fázi vylodit prapory dvou pluků 5. divize námořní pěchoty a na čtyřech pravých, prapory dvou pluků 4. divize námořní pěchoty.
Přesně v 8 hodin 30 minut se objevila na stožáru LVT centrální kontroly signální vlajka a 68 vozidel 2. obojživelného obrněného praporu podplukovníka Reeda M. Fawella vyrazilo k pobřeží. Podle odhadu měla vozidla vzdálenost tři a půl kilometru překonat za 30 minut. Za první vlnou, s odstupem 250-300 metrů, opouštěly nástupní linii další. V osmi vlnách přirážejících k pobřeží v pětiminutových intervalech mělo být v necelých 45 minutách vysazeno 9000 mužů.“
Vyloďovací plavidla se blíží k Iwo Jimě; pohled na jihozápad k hoře Mount Suribači. Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle