Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 226.
Napsal: 14/10/2024, 05:31
Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 226.
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Pokračujeme dál ve vylodění a zaujímání pozic 1., 2. a 3. praporu 28. pluku, u hory Mount Surabači. Když jsem se v konci článku věnoval zvláště 3. praporu.
LVT se přibližují k Iwo Jimě. Wikipedie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Iwo_Jima
Řekněme si dále, že v době, kdy se 3. prapor konečně zformoval na své výchozí čáře, měl již podplukovník Shepard za to, že je na zahájení zteče pozdě, a že se prapor má prostě zakopávat a připravovat na noc. Jenomže velitel 2. praporu podplukovník Chandler W. Johnson byl jiného názoru, a v 17 hodin odpoledne, podporován tanky vyrazil vpřed. Postup vpřed byl za cenu značných ztrát o 150 metrů, jenomže tento zisk, byl rychle anulován, když přišel rozkaz se stáhnout a před soumrakem vytvořit obrannou linii na úrovni 3. praporu. Vyšší velení si zřejmě uvědomilo, že musí dát přednost zajištěni pozic, neboť všeobecně se očekávalo, že Japonci této noci využijí k pokusu americké předmostí zlikvidovat. Jen tanky roty C chvíli zůstávaly v předsunutých postaveních, ze kterých ostřelovaly japonské pozice a současně chránily pěšáky, kteří budovali provizorní obrannou pozici. Bylo 18 hodin 45 minut, když se i tanky stáhly asi 300 metrů za linii, drženou pěchotou a jejich osádky se je s vynaložením velkého úsilí snažily alespoň z části zakopat, aby je tak chránily před velice hustou palbou japonských velkorážných minometů, která nepolevovala ani pak po setmění.
V aktuální době, kdy z pláže Zelená mířily do vnitrozemí oba prapory 28. pluku, napravo od nich, z pláží Červená 1 a 2, vyrážely 1. a 2. prapor 27. pluku 5. divize. 2. prapor, postupující tehdy z pláže Červená 1, se musel vypořádat s prvním japonským železobetonovým bunkrem, který byl jedním z mnoha dobře maskovaných nepřátelských obranných postavení rozmístěných v jeho operačním prostoru, už necelých padesát metrů po východu z pláže. Také tento prapor měl za úkol se v co nejkratší době přiblížit k západnímu pobřeží, i proto jeho dvě útočné roty ničily jen japonská postavení, která se nacházela přímo na trase jejich postupu. V těchto případech se to provádělo tak, že zasahovaly malé úderné skupiny vyzbrojené plamenomety, ručními granáty a náložemi výbušnin. A ta ostatní ohniska nepřátelského odporu prapor prostě obcházel a přenechával je na starost 3. praporu, vyloděnému v 11.30, který po zorganizování okamžitě zamířil do vnitrozemí a ujal se řečeného úkolu. Kolem asi tak třetí hodiny odpoledne první vojáci 2. praporu vystoupili na útesy tyčící se nad západním pobřežím ostrova.
Z pláže Červená 2 zahájil postup do vnitrozemí 1. prapor 27. pluku. Na začátku neměl takřka žádné vážné problémy, jenomže jak šel čas, japonský odpor začal zesilovat a ztráty narůstaly.
Bylo 11.30, když sice prapor dosáhl jižní části letiště, ale stejně jako ostatní útočné prapory řadu nepřátelských postavení přitom obešel.
I v operačním prostoru 27. pluku bylo velmi brzo zřejmé, že nemají-li se ztráty působené palbou japonských děl, minometů a kulometů – mezi vážně zraněnými byl už i výkonný důstojník pluku plukovník Louis C. Plain – hodinu od hodiny katastrofálně zvyšovat, je třeba blízké podpory obrněných vozidel. A proto byla 1. praporu přidělena rota A 5. tankového praporu. Vyloďování těchto jejich vozidel sice začalo už v 9 hodin 25 minut ráno, ale již od počátku vše provázely potíže. Již při pokusu vyjet z pláží se čtyřem prvým Shermanům v sypkém písku přetrhaly pásy a u dalšího vysadil motor. Zbývající tanky nakonec dorazily k letišti číslo 1 a s jejich pomocí se přece jenom 1. praporu podařilo některá z odolných nepřátelských postavení přece jenom zničit. Na druhé straně je fakt, že přítomnost tanků přinesla pěšákům i problémy – na tanky se soustřeďovala intenzivní palba japonských protitankových děl, která samozřejmě nešetřila ani s nimi postupující pěchotu. V zápisech stojí, že ani s podporou tanků nedokázal 1. prapor zlomit urputnou nepřátelskou obranu a po zbytek celého dne byl jeho postup nevýrazný. Navíc je zaznamenáno, že v posledních hodinách postihla prapor ztráta, která zarmoutila snad všechny námořní pěšáky. V jeho řadách bojoval jako velitel kulometné čety seržant John Basilone, který se proslavil za bojů na Guadalcanalu v říjnu 1942, kdy za jisté velmi kritické situace střídavou palbou ze dvou kulometů – a nakonec ze své pistole – odrazil japonský útok. Za tento čin byl vyznamenán Medailí cti. * (*Medaile cti – bronzová pěticípá hvězda obklopená vavřínovým věncem a zavěšená na stuze na krku – je nejvyšší americké vyznamenání za statečnost. Zpravidla ji předává prezident jménem Kongresu Spojených států. Může být udělena příslušníku ozbrojených sil, který se nad rámec svých povinností a s nasazením života vyznamenal statečností a neohrožeností v boji proti nepříteli – stojí za povšimnutí, že naprostá většina nositelů byli prostí vojáci, poddůstojníci a nižší důstojníci, na rozdíl od nejvyšších vyznamenání za statečnost udělovaných v některých jiných armádách. Během celé 2. světové války byla Medaile cti udělena pouze 433 mužům, v Iwodžimské operaci ji získalo 14 vojáků.).“
Seržant Basilone později odmítl nabízenou důstojnickou hodnost, dál pak bojoval v jedné řadě s obyčejnými vojáky a zde v iwodžimské operace se zúčastnil na svoji vlastní žádost. V popisované bitvě, při pokusu o průnik podél jižní strany letiště číslo 1 k západnímu pobřeží, když postupoval několik kroků před svými muži, mu za zády explodovala střela z japonského minometu. John Basilone a čtyři další vojáci byli smrtelně zraněni.
V dalším je pak nutno říci, že situace na vyloďovacích plážích se zatím s přibývajícím časem zhoršovala, což způsobilo nejen ostřelování hromadících se vojáků, techniky a materiálu japonskými děly a minomety, ale také i nežádoucí změna počasí.
Totiž kolem 11 hodiny dopolední, se dosud vanoucí severní vítr změnil na severovýchodní a do té doby celkem poklidný příboj začal nabývat na větší intenzitě. Tím pak výsadková plavidla a vozidla, stále přirážející k pobřeží v celých houfech, začínala mít čím dál tím větší obtíže. Jenomže špatné počasí nebo jaké, materiál prvořadé důležitosti, jako byla munice, dávky potravin, voda, se prostě musely dostat na břeh, a to za každou cenu. Většinu těchto popisovaných komodit přivážela obojživelná vozidla LVT: na plážích pracovní čety náklad vyložily a vozidla se pak vracela k výsadkovým tankovým lodím pro další náklad. Některá z těchto vozidel se však po vjezdu na pláže pokoušela pokračovat dál do vnitrozemí, k předním liniím, ale uspěly jen některé z nich. Díky odvaze osádek LVT a především díky příslušníkům pracovních čet, kteří po celou dobu pod palbou a bez možnosti úkrytu pracovaly s obrovským úsilím, nechyběla útočným jednotkám v žádnou chvíli ani munice, ani voda a jídlo, tyto základní potřeby bojujícího vojáka.
Kolem poledne, jak jednotky prvního sledu postupovaly do nitra ostrova, začaly jejich ztráty narůstat, povolali velitelé útočných pluků záložní prapory a v odpoledních hodinách velitelé divizí začali nasazovat záložní pluky. A tak záložní jednotky musely opouštět paluby transportních lodí a vyloďovací plavidla je ihned převážela k plážím. V tu dobu se břehy ostrova, vzhledem k sílícímu příboji, stávaly stále obtížněji přístupnými, a když k nim plavidla nakonec přirazila a spustila příďové rampy, nebylo možné udržet jejich stabilitu, proudění vody jimi neustále zmítalo a příboj se začal převalovat přes jejich zádě. Vzrůstající vlnobití pak navíc hnalo otevřenými příděmi do člunů vodu, která začala čluny zaplavovat, a většinou netrvalo dlouho. Než zaplněné mořskou vodou dosedaly v příbřežních vodách na samotné dno a už nebyly pak schopny odplout. Na přistávacích plážích bylo takto postižených člunů stále více a rozšiřovaly tak počty těch, které tam již byly proděravěny palbou z japonských děl a minometů. A protože ještě nebyla k dispozici těžká vyprošťovací technika, hromadění zcela znehybněných výsadkových plavidel v pozdějších odpoledních hodinách způsobilo, že najít vůbec místo k vylodění dalších, stále připlouvajících vojsk a k vyložení materiálu se stalo velikým problémem. To, že situace nepřerostla v katastrofu, byl především zásluha již zmiňovaných pracovních čet a potom též i žabích mužů z podmořských demoličních oddílů, kteří po celou řadu hodin pomáhali uvázlá plavidla vyprošťovat.
Zatímco prapory 27. a 28. pluku 5. divize od ranních hodin útočily na japonská postavení v jižní části Iwodžimy, 2. a 3. prapor 26. pluku této divize – jeho 1. prapor byl vyloděn již před třetí hodinou odpolední na pláži Červená 1 a dočasně přidělen k 27. pluku – strávily většinu dne na palubách transportních lodí jako záloha velitelství V. sboru. Velitel sboru sice už před desátou hodinou dopolední rozhodl, že uvolní také oba zbývající prapory 26. pluku a jejich funkci sborové zálohy převezme 21. pluk 3. divize, objevily se však problémy. Když se krátce po jedenácté hodině výsadková plavidla s oběma těmito prapory měla vydat k pobřeží, přišlo z Iwodžimy varovaní, že invazní pláže jsou přeplněny. Až v 17.30 se 2. a 3. prapor mohly vylodit na páži Červená 1, odkud se přesunuly do prostoru jižně od letiště číslo 1 a tam zaujaly dočasné obranné postavení.
K přesunu na Iwodžimu se připravovaly i čtyři prapory polního dělostřelectva, které tvořily 13. pluk 5. divize, jejichž houfnice tehdy měla na ostrov převézt obojživelná nákladní auta DUKW. Jenomže průzkumné týmy vyslané na pobřeží již krátce po 10 hodině dopolední tehdy zjistily, že prostory, ve kterých měly být baterie rozmístěny, stále ještě ovládá nepřítel. Načež výsledkem bylo, že 3. prapor, který se měl vyloďovat jako ten prvý, tak mohl učinit až v 14,00.
Další následovaly až mezi 19.30 až 20,00 večer, jako poslední, dosáhl pobřeží 4. prapor. Tento prapor byl při vyloďování postižen nejhůř, o což se postarala jednak už převládající tma, ztěžující navigaci, jednak nepřátelská palba, která tři obojživelná nákladní auta DUKW potopila a s nimi i jejich náklad, tvořený dvěma 105mm houfnicemi a velmi důležitou radioaparaturu. Ale ani vlastně vylodění ostatních praporů 13. pluku se neobešlo bez všech potíží. Totiž obojživelná vozidla, která převážela 2. prapor, na pláž Červená 2, se v příbřežních vodách také ocitla pod nepřátelskou palbou, která jednu z převážených houfnic zničila a další poškodila.
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Pokračujeme dál ve vylodění a zaujímání pozic 1., 2. a 3. praporu 28. pluku, u hory Mount Surabači. Když jsem se v konci článku věnoval zvláště 3. praporu.
LVT se přibližují k Iwo Jimě. Wikipedie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Iwo_Jima
Řekněme si dále, že v době, kdy se 3. prapor konečně zformoval na své výchozí čáře, měl již podplukovník Shepard za to, že je na zahájení zteče pozdě, a že se prapor má prostě zakopávat a připravovat na noc. Jenomže velitel 2. praporu podplukovník Chandler W. Johnson byl jiného názoru, a v 17 hodin odpoledne, podporován tanky vyrazil vpřed. Postup vpřed byl za cenu značných ztrát o 150 metrů, jenomže tento zisk, byl rychle anulován, když přišel rozkaz se stáhnout a před soumrakem vytvořit obrannou linii na úrovni 3. praporu. Vyšší velení si zřejmě uvědomilo, že musí dát přednost zajištěni pozic, neboť všeobecně se očekávalo, že Japonci této noci využijí k pokusu americké předmostí zlikvidovat. Jen tanky roty C chvíli zůstávaly v předsunutých postaveních, ze kterých ostřelovaly japonské pozice a současně chránily pěšáky, kteří budovali provizorní obrannou pozici. Bylo 18 hodin 45 minut, když se i tanky stáhly asi 300 metrů za linii, drženou pěchotou a jejich osádky se je s vynaložením velkého úsilí snažily alespoň z části zakopat, aby je tak chránily před velice hustou palbou japonských velkorážných minometů, která nepolevovala ani pak po setmění.
V aktuální době, kdy z pláže Zelená mířily do vnitrozemí oba prapory 28. pluku, napravo od nich, z pláží Červená 1 a 2, vyrážely 1. a 2. prapor 27. pluku 5. divize. 2. prapor, postupující tehdy z pláže Červená 1, se musel vypořádat s prvním japonským železobetonovým bunkrem, který byl jedním z mnoha dobře maskovaných nepřátelských obranných postavení rozmístěných v jeho operačním prostoru, už necelých padesát metrů po východu z pláže. Také tento prapor měl za úkol se v co nejkratší době přiblížit k západnímu pobřeží, i proto jeho dvě útočné roty ničily jen japonská postavení, která se nacházela přímo na trase jejich postupu. V těchto případech se to provádělo tak, že zasahovaly malé úderné skupiny vyzbrojené plamenomety, ručními granáty a náložemi výbušnin. A ta ostatní ohniska nepřátelského odporu prapor prostě obcházel a přenechával je na starost 3. praporu, vyloděnému v 11.30, který po zorganizování okamžitě zamířil do vnitrozemí a ujal se řečeného úkolu. Kolem asi tak třetí hodiny odpoledne první vojáci 2. praporu vystoupili na útesy tyčící se nad západním pobřežím ostrova.
Z pláže Červená 2 zahájil postup do vnitrozemí 1. prapor 27. pluku. Na začátku neměl takřka žádné vážné problémy, jenomže jak šel čas, japonský odpor začal zesilovat a ztráty narůstaly.
Bylo 11.30, když sice prapor dosáhl jižní části letiště, ale stejně jako ostatní útočné prapory řadu nepřátelských postavení přitom obešel.
I v operačním prostoru 27. pluku bylo velmi brzo zřejmé, že nemají-li se ztráty působené palbou japonských děl, minometů a kulometů – mezi vážně zraněnými byl už i výkonný důstojník pluku plukovník Louis C. Plain – hodinu od hodiny katastrofálně zvyšovat, je třeba blízké podpory obrněných vozidel. A proto byla 1. praporu přidělena rota A 5. tankového praporu. Vyloďování těchto jejich vozidel sice začalo už v 9 hodin 25 minut ráno, ale již od počátku vše provázely potíže. Již při pokusu vyjet z pláží se čtyřem prvým Shermanům v sypkém písku přetrhaly pásy a u dalšího vysadil motor. Zbývající tanky nakonec dorazily k letišti číslo 1 a s jejich pomocí se přece jenom 1. praporu podařilo některá z odolných nepřátelských postavení přece jenom zničit. Na druhé straně je fakt, že přítomnost tanků přinesla pěšákům i problémy – na tanky se soustřeďovala intenzivní palba japonských protitankových děl, která samozřejmě nešetřila ani s nimi postupující pěchotu. V zápisech stojí, že ani s podporou tanků nedokázal 1. prapor zlomit urputnou nepřátelskou obranu a po zbytek celého dne byl jeho postup nevýrazný. Navíc je zaznamenáno, že v posledních hodinách postihla prapor ztráta, která zarmoutila snad všechny námořní pěšáky. V jeho řadách bojoval jako velitel kulometné čety seržant John Basilone, který se proslavil za bojů na Guadalcanalu v říjnu 1942, kdy za jisté velmi kritické situace střídavou palbou ze dvou kulometů – a nakonec ze své pistole – odrazil japonský útok. Za tento čin byl vyznamenán Medailí cti. * (*Medaile cti – bronzová pěticípá hvězda obklopená vavřínovým věncem a zavěšená na stuze na krku – je nejvyšší americké vyznamenání za statečnost. Zpravidla ji předává prezident jménem Kongresu Spojených států. Může být udělena příslušníku ozbrojených sil, který se nad rámec svých povinností a s nasazením života vyznamenal statečností a neohrožeností v boji proti nepříteli – stojí za povšimnutí, že naprostá většina nositelů byli prostí vojáci, poddůstojníci a nižší důstojníci, na rozdíl od nejvyšších vyznamenání za statečnost udělovaných v některých jiných armádách. Během celé 2. světové války byla Medaile cti udělena pouze 433 mužům, v Iwodžimské operaci ji získalo 14 vojáků.).“
Seržant Basilone později odmítl nabízenou důstojnickou hodnost, dál pak bojoval v jedné řadě s obyčejnými vojáky a zde v iwodžimské operace se zúčastnil na svoji vlastní žádost. V popisované bitvě, při pokusu o průnik podél jižní strany letiště číslo 1 k západnímu pobřeží, když postupoval několik kroků před svými muži, mu za zády explodovala střela z japonského minometu. John Basilone a čtyři další vojáci byli smrtelně zraněni.
V dalším je pak nutno říci, že situace na vyloďovacích plážích se zatím s přibývajícím časem zhoršovala, což způsobilo nejen ostřelování hromadících se vojáků, techniky a materiálu japonskými děly a minomety, ale také i nežádoucí změna počasí.
Totiž kolem 11 hodiny dopolední, se dosud vanoucí severní vítr změnil na severovýchodní a do té doby celkem poklidný příboj začal nabývat na větší intenzitě. Tím pak výsadková plavidla a vozidla, stále přirážející k pobřeží v celých houfech, začínala mít čím dál tím větší obtíže. Jenomže špatné počasí nebo jaké, materiál prvořadé důležitosti, jako byla munice, dávky potravin, voda, se prostě musely dostat na břeh, a to za každou cenu. Většinu těchto popisovaných komodit přivážela obojživelná vozidla LVT: na plážích pracovní čety náklad vyložily a vozidla se pak vracela k výsadkovým tankovým lodím pro další náklad. Některá z těchto vozidel se však po vjezdu na pláže pokoušela pokračovat dál do vnitrozemí, k předním liniím, ale uspěly jen některé z nich. Díky odvaze osádek LVT a především díky příslušníkům pracovních čet, kteří po celou dobu pod palbou a bez možnosti úkrytu pracovaly s obrovským úsilím, nechyběla útočným jednotkám v žádnou chvíli ani munice, ani voda a jídlo, tyto základní potřeby bojujícího vojáka.
Kolem poledne, jak jednotky prvního sledu postupovaly do nitra ostrova, začaly jejich ztráty narůstat, povolali velitelé útočných pluků záložní prapory a v odpoledních hodinách velitelé divizí začali nasazovat záložní pluky. A tak záložní jednotky musely opouštět paluby transportních lodí a vyloďovací plavidla je ihned převážela k plážím. V tu dobu se břehy ostrova, vzhledem k sílícímu příboji, stávaly stále obtížněji přístupnými, a když k nim plavidla nakonec přirazila a spustila příďové rampy, nebylo možné udržet jejich stabilitu, proudění vody jimi neustále zmítalo a příboj se začal převalovat přes jejich zádě. Vzrůstající vlnobití pak navíc hnalo otevřenými příděmi do člunů vodu, která začala čluny zaplavovat, a většinou netrvalo dlouho. Než zaplněné mořskou vodou dosedaly v příbřežních vodách na samotné dno a už nebyly pak schopny odplout. Na přistávacích plážích bylo takto postižených člunů stále více a rozšiřovaly tak počty těch, které tam již byly proděravěny palbou z japonských děl a minometů. A protože ještě nebyla k dispozici těžká vyprošťovací technika, hromadění zcela znehybněných výsadkových plavidel v pozdějších odpoledních hodinách způsobilo, že najít vůbec místo k vylodění dalších, stále připlouvajících vojsk a k vyložení materiálu se stalo velikým problémem. To, že situace nepřerostla v katastrofu, byl především zásluha již zmiňovaných pracovních čet a potom též i žabích mužů z podmořských demoličních oddílů, kteří po celou řadu hodin pomáhali uvázlá plavidla vyprošťovat.
Zatímco prapory 27. a 28. pluku 5. divize od ranních hodin útočily na japonská postavení v jižní části Iwodžimy, 2. a 3. prapor 26. pluku této divize – jeho 1. prapor byl vyloděn již před třetí hodinou odpolední na pláži Červená 1 a dočasně přidělen k 27. pluku – strávily většinu dne na palubách transportních lodí jako záloha velitelství V. sboru. Velitel sboru sice už před desátou hodinou dopolední rozhodl, že uvolní také oba zbývající prapory 26. pluku a jejich funkci sborové zálohy převezme 21. pluk 3. divize, objevily se však problémy. Když se krátce po jedenácté hodině výsadková plavidla s oběma těmito prapory měla vydat k pobřeží, přišlo z Iwodžimy varovaní, že invazní pláže jsou přeplněny. Až v 17.30 se 2. a 3. prapor mohly vylodit na páži Červená 1, odkud se přesunuly do prostoru jižně od letiště číslo 1 a tam zaujaly dočasné obranné postavení.
K přesunu na Iwodžimu se připravovaly i čtyři prapory polního dělostřelectva, které tvořily 13. pluk 5. divize, jejichž houfnice tehdy měla na ostrov převézt obojživelná nákladní auta DUKW. Jenomže průzkumné týmy vyslané na pobřeží již krátce po 10 hodině dopolední tehdy zjistily, že prostory, ve kterých měly být baterie rozmístěny, stále ještě ovládá nepřítel. Načež výsledkem bylo, že 3. prapor, který se měl vyloďovat jako ten prvý, tak mohl učinit až v 14,00.
Další následovaly až mezi 19.30 až 20,00 večer, jako poslední, dosáhl pobřeží 4. prapor. Tento prapor byl při vyloďování postižen nejhůř, o což se postarala jednak už převládající tma, ztěžující navigaci, jednak nepřátelská palba, která tři obojživelná nákladní auta DUKW potopila a s nimi i jejich náklad, tvořený dvěma 105mm houfnicemi a velmi důležitou radioaparaturu. Ale ani vlastně vylodění ostatních praporů 13. pluku se neobešlo bez všech potíží. Totiž obojživelná vozidla, která převážela 2. prapor, na pláž Červená 2, se v příbřežních vodách také ocitla pod nepřátelskou palbou, která jednu z převážených houfnic zničila a další poškodila.