Stránka 1 z 1

Četnické letecké hlídky, 4. část

Napsal: 22/10/2024, 21:01
od Martas2411
Četnické letecké hlídky- strážmistr Alfons (Antonín) Sebera
245608325_3043121972634113_6281695615078986528_n.jpg
Jedním z příslušníku ČLH v Ostravě byl i Alfons Sebera. V literatuře se zmiňuje i jméno Antonín, ale v legitimaci má napsáno Alfons. Možná je to jeho druhé jméno, to netuším. Ale proč zde o něm píši. No protože je to jeden z těch zapomenutých letců, se kterým se osud taky nemazlil a navíc pocházel od vedle z obce Dolní Lutyně ( dříve Německá Lutyně).
Alfons Sebera se narodil 9. července 1910 v Dolní Lutyni. Tato obec leží mezi Bohumínem a Dětmarovicemi. Z této obce třeba pocházel i další letec na kterého jsem narazil. Jmenoval se Ludvík Kondziolka a byl to příslušník 246. perutě RAF, později bohužel zahynul na Azorách spolu s dalšími třemi Čechoslováky na Liberatoru.
No ale zpět k Seberovi. Po ukončení měšťanky nastoupil do učení do tzv. Hahnových rouroven, což nebylo nic jiného, než pozdější Železárny a drátovny Bohumín. Tam se vyučil strojním zámečníkem a pracoval tam až do nástupu na vojenskou prezenční službu.
Když mu končila vojenská služba, dozvěděl se z domova, že kvůli hospodářské krizi pravděpodobně bude doma těžko hledat práci. A tak se Sebera rozhodl, že zůstane u armády a nejlépe u letectva. A to se mu podařilo. Dne 16.3. 1931 začal s pilotním výcvikem. Absolvoval pilotní školu i letecké učiliště a stal se z něho pilot. Později sloužil u 8.letky Leteckého pluku 2 v Olomouci. Než odešel k četnictvu, tak měl za sebou 637 letů v úhrnné délce 165 hodin a 13 minut.
Jako četník byl převelen na Podkarpatskou Rus, na četnickou stanici v obci Nižní Koropec v okrese Mukačevo a tam sloužil až do jara 1938. K Četnickým leteckým hlídkám se dostal na základě přihlášky z roku 1936 jako četnický gážista s leteckým výcvikem, na tomto základě ho Ministerstvo vnitra povolalo ke službě u ČLH. Sebera prošel s ostatními budoucími létajícími četníky výcvik ve Kbelích a 27. května 1938 mu je vystaven jmenovací dekret.
Jeho první let u ČLH v Hrabůvce je datován k 29.5.1938 na již zmiňovaném Aeru AP 32.42 OK-PAF. Letěl tehdy samozřejmě se svým velitelem nadporučíkem Rostislavem Lakomým a let byl veden jako hlídkový. Sebera byl vlastně veden u ČLH v Ostravě jako druhý pilot. Výhoda jeho nasazení u ČLH v Hrabůvce byla ta, že to měl velmi blízko domů a tak ve stylu Josefa Františka
( Josef František se taky předváděl nad rodným domkem) se jednou při hlídkovém letu zatoulal nad Dolní Lutyni a nalétl nad rodný domek, udělal okruh, zámaval své mamince křídly a letěl na své letiště do Hrabůvky. Chtěl tak pozdravit svojí maminku, která si na jeho postavení u četnictva moc zakládala. Samozřejmě se tohle neutajilo a místní nebo jiná četnická stanice tento přestupek okamžitě hlásila do Hrabůvky. Pan Sebera později vzpomínal, že jeho prohřešek vyřešil jeho velitel nadporučík Lakomý doslova velkoryse. Takže z této události asi nebyl popotahován.
Jeho poslední nasazení u ČLH v Hrabůvce je datován k 25.7. 1938 rovněž na ostravském Aeru AP-32 OK- PAF.

Na tomto typu létal strážmistr Sebera v Hrabůvce a předvedl se mamince.
245484845_3043122332634077_8848401589596189903_n.jpg
V době mobilizace byl spolu s jinými strážmistry od jiných leteckých hlídek přesunut k peruti III/2.
Po demobilizaci a obnovení ČLH už na okleštěném území byl pan Sebera přesunut k ČLH do Německého Brodu. Tam se myslím opět setkal se svým velitelem, jelikož právě ČLH v Ostravě- Hrabůvce se stěhovala právě do tehdejšího Německého Brodu.
Po okupaci a samozřejmém zrušení Četnických leteckých hlídek se pan Sebera vrátil do řad pozemního četnictva, ale už protektorátního. Byl odvelen na četnickou stanici na Valašsko, na Horní Bečvu. V roce 1944 je odsud převelen k tzv. Pluku požární policie Čechy-Morava, se kterým se následně dostává na německé území. Zde se podílí na likvidaci následků spojeneckých náletů. Později vzpomínal, že by už takovou hrůzu nechtěl nikdy zažít. Konec války ho zastihl v Německu.
Po osvobození byl v rámci zajištění bezpečnosti při osídlování pohraničí přeložen do Krnova. To už byl v řadách nově ustanoveného Sboru národní bezpečnosti. Protože uměl velmi dobře německy, stal se velitelem tábora pro Němce určené k odsunu. Po ukončení činnosti sběrného tábora se vrátil k běžné policejní práci, v poválečném Krnově značně nebezpečné.
Prováděl také ostrahu krnovského letiště. Když vzniklo v Krnově Okresní oddělení SNB, tak zajížděl na kontroly i do sousedních vesnic, které zely prázdnotou. Během služby ale začal pociťovat jistou nevraživost pro jeho působení v prvorepublikovém četnictvu. Jeho schopnosti byly přezírány, hodnostně i služebně nepostupoval, pracovně byl šikanován. Když se zřizovalo Pohraniční oddělení SNB,tak tam byl převelen, aby si užil pochůzek na česko-polské hranici. Když se pan Sebera proti tomuto kroku ozval, tak byl přeložen na Pohraniční oddělení do Bohušova u Osoblahy. Tak se nový režim odvděčil člověku, který bránil hranice Československa. Proto když pan Sebera zjistil, že pro zápočet let při odchodu do důchodu se roky letecké služby počítají dvojnásobně, tak už neváhal odchodem od SNB.
Pan Sebera byl velmi hrdý na svoje působení u ČLH a dokonce prvorepublikový pilotní odznak nosil i na pozdější uniformě Sboru národní bezpečnosti. Později pan Sebera byl členem aeroklubu v Krnově. Nějaký čas pracoval jako garážmistr u ČSAD ( pro ty mladší Československá autobusová doprava) a poté jako člen závodní stráže u nějakého podniku v Krnově. Pan Alfons či Antonín Sebera zemřel v 5. února 1969. Bylo mu 59 let.

Zdroje-přepis článku z časopisu Hobby Historie ročník 2011 č.11, trošku upraven. Autor Josef Václavík

TAK A VČIL MŮŽETE MUDROVAT :D :D

Re: Četnické letecké hlídky, 4. část

Napsal: 23/10/2024, 07:33
od Zemakt
Zdar Marťas, dovolil jsem si ti úvodní článek co je na Portále prolinkovat na další zveřejněné části. Ať je to pohromadě.

Jinak dobrá práce. Ještě bych snad mohl doporučit k danému knihu od Jindřicha Marka, Vzdušní donkichoti "Četnické letecké hlídky 1935-1939. Čs. letci u 280. a 544. perutě RAF"
https://www.svetkridel.cz/index.php?id= ... 1228645620

Re: Četnické letecké hlídky, 4. část

Napsal: 23/10/2024, 07:43
od Martas2411
Zemakt- Dík, jinak tu knihu znám, bohužel jsem ji nečetl. Ale pan Marek je kvalitní historik a autor. Takže to bude zcela jistě dobré dílo. Já jsem tento článek už kdysi napsal pro jednu FB skupinu a díky němu se mi nedávno ozval právě vnuk leteckého četníka Rostislava Lakomého a poslal mi onu fotku, na druhé straně je ještě věnování z roku 1935. Takže toto foto má zde na palbě premiéru.

Re: Četnické letecké hlídky, 4. část

Napsal: 23/10/2024, 07:43
od Zemakt
Sebera byl vlastně veden u ČLH v Ostravě jako druhý pilot. Výhoda jeho nasazení u ČLH v Hrabůvce byla ta, že to měl velmi blízko domů a tak ve stylu Josefa Františka
( Josef František se taky předváděl nad rodným domkem) se jednou při hlídkovém letu zatoulal nad Dolní Lutyni a nalétl nad rodný domek, udělal okruh, zámaval své mamince křídly a letěl na své letiště do Hrabůvky.
Když už je zmíněn Josef František, tak na níže popsané události lze demonstrovat jakou měly v osmatřicátem hodnotu bitevní Aera, když ani B-534 nestíhaly.

Tehdy ještě zcela neznámý desátník Josef František nastoupil ke 40. stíhací letce v době, kdy se nad Československem a celou Evropou stahovala válečná mračna. Po vyhlášení mobilizace československé branné moci, k čemuž došlo 23. září 1938, přešlo čs. letectvo na válečnou organizaci a rozmístilo se na polní letiště. 40. stíhací letka se přesunula na polní letiště Horní Měcholupy u Prahy, kde působila v rámci protivzdušné obrany československého hlavního města. Součástí leteckých akcí mobilizovaného čs. letectva byly i starty na poplach proti průzkumným letounům Luftwaffe, které vnikaly do čs. vzdušného prostoru, aby prováděly fotoprůzkum. Bylo tomu tak i 27. září 1938, kdy mnoho nescházelo a František by se poprvé utkal s nepřítelem. Po vyhlášení poplachu odstartoval z polního letiště Horní Měcholupy u Prahy ve tříčlenném roji Avií B-534 ke stíhání fotoprůzkumného Dornieru Do 17P, který narušil čs. vzdušný prostor a právě se nacházel nad Prahou. Tříčlenný roj Avií vedl ppor. ing. Vilém Hofman, který vzpomínal:

Rychle nabíráme výšku, nad Prahou nás přejímá rádiem LOD [Letecký orientační důstojník], důstojník letectva působící u protiletadlového dělostřelectva. Navádí nás na nepřátelský letoun. Rychle se k němu blížíme, ale ten, jak nás spatřil, se dává na ústup. Máme převahu výšky a dostihujeme jej v prostoru letiště Ruzyně. Zaujímáme pozice po obou stranách a za ním. Zvyšuje rychlost a rychle stoupá. Ve stoupání mu stačíme, ale při vodorovném letu se nám vzdaluje. Jsme skoro v 7000 m a musíme pronásledování ukončit. Unikl nám… *

Já jsem tento článek už kdysi napsal pro jednu FB skupinu a díky němu se mi nedávno ozval právě vnuk leteckého četníka Rostislava Lakomého a poslal mi onu fotku, na druhé straně je ještě věnování z roku 1935. Takže toto foto má zde na palbě premiéru.
:up: