Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 232.
Napsal: 28/10/2024, 16:54
Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 232.
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Když se pod Mount Suribači dne D+2 začalo stmívat, stále ještě padal studený déšť a prochladlé námořní pěšáky čekala velice těžká noc. Ani je tak netrápila zima a vlhko, jako na ně působilo depresivně prostředí, ve kterém museli tu noc přespávat. Všude kam oko dohlédlo, je obklopovaly vraky japonských děl, těla mrtvých nepřátel, zničené pevnůstky a bunkry, některé očouzené napalmovými plameny, jiné s železobetonovými zdmi rozervanými po přímých zásazích granáty těch nejtěžších lodních děl. V historiografii USA lze najít i vyjádření jednoho z amerických námořních pěšáků, který k palbě děl bitevních lodí poznamenal, že mu rozbité bunkry po jejich palbě připadaly jako zmačkané krabičky od sirek; v každém případě byly výmluvným důkazem, jak ničivou sílu mají děla ráže 406mm a 356mm, když vystřelí své granáty a trefí své cíle. A jako by to ještě nestačilo, tak byl ještě všude cítit odpudivý pach spáleného lidského masa. Užívání plamenometů, těchto strašlivých zbraní, bylo tak časté, že se v průběhu dne pro ně začalo nedostávat náplně a nové zásoby musela na frontovou linii neustále dovážet obojživelná vozidla. Velké množství japonských vojáků zemřelo ve chvílích, kdy do skalních štěrbin, propojených se skrytými podzemními postaveními, byl nalit benzín a poté zapálen. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 124., Praha 2 000., Vydání 1, píše, cituji:
„Byla to nelítostná válka, protivníka nešetřila žádná ze stran a platil jeden jediný zákon: zabij (jakýmkoliv způsobem), jinak budeš sám zabit (jakýmkoliv způsobem).“
Houfnice námořní pěchoty v okamžiku střelby. Wikipedie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Byl večer 21. února 1945, když také odplula od ostrova Iwodžima na Guam nemocniční loď Samaritan, která vezla 623 vážně zraněných vojáků, mezi kterými byl i nemalý počet příslušníků 28. pluku. Na Samaritanu se jim dostalo kvalitní lékařské pomoci a na samotném Guamu, kde byla vybudována velká vojenská nemocnice, mělo pak pokračovat léčení za ještě mnohem kvalitnějších podmínek. Nešlo srovnávat péči, kterou na Iwodžimě věnovali svým zraněným a nemocným Američané, s „péčí“, kterou tam na ostrově byli s to poskytovat Japonci. Jak zní japonské obranné plány, tak ty vůbec neřešily možnost evakuace zraněných z ostrova, od počátku všichni věděli, že k ničemu takovému nebudou ani možnosti a ani prostředky.
Japonští zranění vojáci se buď sami dokázali doplazit do míst, kde se jim ještě mohlo dostat nějaké pomoci, nebo je tam odnesli kamarádi – to když to šlo. Zranění japonští vojáci v tunelech, byli většinou uloženi tam, kde bylo zrovna místo, a opět zůstali odkázáni na pomoc svých kamarádů, jen část z nich měla třeba to štěstí, že se o ně postarali věci znalí zdravotníci a lékaři na podzemních ošetřovnách. Nebylo proto divu, že japonští zranění, pokud jim to stav jen trochu dovoloval, dávali přednost tomu, aby po základním ošetření mohli bojovat se svými jednotkami.
Pokročme dále a řekněme si, že noc z 21. na 22. února ubíhala stejně jako obě předchozí v očekávání sebevražedného útoku Japonců, tentokrát už úplně izolovaných v masivu hory Mount Suribači. Námořní pěšáci dokonce zaznamenali jejich pohyby a hovor uvnitř hory, ale k útoku banzai, tentokrát opět nedošlo. Co je zaznamenáno tak říká, že jenom dvakrát se skupiny japonských vojáků pokusily proniknout do amerických postavení. V tom prvém případě zůstalo 60 mrtvých Japonců před linií 2. praporu. A v tom druhém případě, opět v sektoru 2. praporu, bylo zabito dalších 28 nepřátel, kteří se evidentně pokoušeli projít do severní části ostrova.
Ve stejné době v podzemním velitelském stanovišti v útrobách Mount Suribači zatím umíral plukovník Acuči, smrtelně zraněný střepinou dělostřeleckého granátu. Jeho poslední rozkaz vysílal skupinu jeho mužů na sever, ke generálu Kuribajašimu, s hlášením o situaci; s největší pravděpodobností šlo o vojáky, kteří unikli pozornosti amerických hlídek, a všichni zahynuli.
Jak bylo později zjištěno a zapsáno, plukovník Acuči si mimo jiné Kuribajašimu hořce stěžoval na pasivitu japonského letectva za situace, kdy americké letouny na jeho postavení neustále útočily. Pocit, že je císařské letectvo nechalo na holičkách, sdílela tehdy prý většina vojáků iwodžimské posádky.
Historiografie však zaznamenala, že skutečností bylo, že v rámci svých omezených možností se přeci jenom několikrát pokusilo japonské letectvo proti Američanům zaútočit.
Zaznamenáno je, že dvě operační skupiny amerických rychlých letadlových lodí, skupiny 58.2 a 58.3 kontradmirálů Davisona a Shermana, které v odpoledních hodinách 18. února zaujaly postavení zhruba 65 mil severozápadně od Iwodžimy, zůstávaly v tomto prostoru i v následujících dnech. Popis dalšího dění pak nalezl v americké historiografii, český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 126., Praha 2 000., Vydání 1, a píše, cituji:
„Už v noci z 20. a 21. února je napadlo kolem dvaceti japonských letounů, přilétávajících v menších skupinách. Většinu z nich včas sestřelily vyslané stíhačky. Z těch Japonců, kteří clonou stíhací ochrany pronikli, dva padli za oběť protiletadlové palbě a ani zbývajícím se nepodařilo žádné z amerických plavidel poškodit. Útoky byly snadno odraženy a jen málokdo byl ochoten připustit, že japonské letectvo, už dávno připravené o své nejlepší letce a zdevastované obrovskými ztrátami, může na počátku roku 1945 ještě představovat nějaké vážnější nebezpečí. Zakrátko se ale ukázalo, co všechno je možné.
Další tři operační skupiny rychlých letadlových lodí 58. operačního svazu viceadmirála Mitschera se po návratu z útoku na Tokio zdržovaly jižně od Iwodžimy, kde doplnily pohonné hmoty.
Ráno 21. února Mitscher vyčlenil ze skupiny 58.5 letadlovou loď Saratoga a tři torpédoborce a odeslal je na sever s rozkazem poskytnout invaznímu loďstvu u břehů Iwodžimy noční stíhací ochranu. Palubní letouny operační skupiny 58,5 kontradmirála Gardnera, ke které kromě Saratogy náležela ještě letadlová loď Enterprise, měly totiž v rámci Mitscherova operačního svazu zvláštní poslání: zajišťovaly stíhací ochranu svazu v nočních hodinách a k tomu účelu byla speciálně vycvičena i část jejich pilotů. Po odplutí Saratogy k Iwodžimě zůstala ve skupině 58.5 k noční ochraně dalších dvou operačních skupin svazu – skupiny 58.1 kontradmirála Clarka a skupiny 58.4 kontradmirála Radforda – Enterprise, doprovázená třemi křižníky a sedmi torpédoborci. Celá akce, sledující zvýšení bezpečnosti expedičních sil, ale měla jeden vážný nedostatek, na který zřejmě nikdo kompetentní v tu chvíli nepomyslel: Saratogu mířící k Iwodžimě doprovázely jen tři torpédoborce, které nemohly velké letadlové lodi zajistit dostatečnou podporu, pokud by nastala opravdu krizová situace.“
No a právě v v odpoledních hodinách 21. února odstartovalo z japonských letišť poblíž Tokia přibližně 50 sebevražedných pilotů kamikaze. Všichni náleželi k tzv. Speciální útočné jednotce. Kamikaze zamířili na jih, následně pak na ostrově Hačidžódžima v Boninách, všichni doplnili palivo a poté nabrali kurz směr Iwodžima. Dostali předtím úkol, vrhnout se s letouny naloženými pumami na americké invazní loďstvo.
Bylo 16 hodin a 28 minut, tedy doba, kdy Saratoga dosáhla určeného operačního prostoru, což bylo 35 mil severozápadně od ostrova Iwodžima. Ve stejnou chvíli zaznamenal její radiolokátor skupinu letadel, které byly vzdáleny asi 75 mil. Operátoři tyto cíle v prvé chvíli považovali za vlastní letadla. Jen velitel znalý většiny pro a proti, pojal podezření a nařídil okamžitý start šesti stíhaček, kterým přikázal ověřit, zda skutečně jde o americké letouny. Už vlastně v 16.50 se ozval jeden z amerických pilotů a jeho „hlášení“ mělo poněkud neobvyklou formu – byl to bojový pokřik „Tally-ho!“,* (* „Na něj“ – což bylo volání lovců povzbuzujících lovecké psy při štvanici na jelena; při honu na lišku pokřik při spatření lišky, která vyběhla z úkrytu.). Pokřik byl pak též používaný americkými a anglickými piloty ve chvílích, kdy spatřili nepřítele a zahajovali útok. O maličkou chvíli později pak přišlo hlášení: „Sestřelena dvě Zera!“ Tím samozřejmě končily veškeré pochybnosti o dění.
Na letadlové lodi Saratoga se okamžitě rozezněly poplachové klaksony. S více než horečnou rychlostí startovaly noční stíhačky, jedna za druhou opouštěly letovou palubu a mizely ve tmě. Záznam o počasí hovoří o tom, že zataženou oblohu beze zbytku zakrýval příkrov mraků, které visely ve výšce asi tak jednoho tisíce metrů. Což byly ideální podmínky pro překvapivý letecký útok. Již také v 16 hodin 59 minut zahájily protiletadlové kanony palbu na 6 japonských letadel, která se náhle vynořila z mraků. Prvá dvě, zasažená a hořící, po dopadu na hladinu narazila na pravobok letadlové lodi na čáře ponoru, prorazila jej a jejich pumy pronikly do podpalubí, kde explodovaly. V tu dobu už Saratoga odstartovala 15 svých letadel. Na katapultech pak byly připraveny další dva letouny, když dopadla puma svržená třetím útočníkem: zasáhla naviják kotevního řetězu a poškodila přední část letové paluby. Čtvrtý Japonec byl sestřelen, ale pátý se po prudkém obratu vrhl přímo na levý katapult, kde explodoval. Šestý a poslední nepřátelský letoun, i když už zasažen a v plamenech, dopadl na jeřáb na pravoboku, část tohoto letadla skončila na dělostřelecké plošině číslo 1, zbytek vraku přepadl přes palubu., Tohle vše se událo v pouhých třech minutách od 17.00 do 17.03 hodin.
Bylo velkým štěstím, že zůstaly nepoškozeny kotelny a strojovny Saratogy, takže už krátce po náletu byla letadlová loď plout rychlostí 25 uzlů (1 námořní míle = 1852m), zatímco záchranné a protipožární čety bojovaly se šlehajícími plameny. Jen díky jejich úsilí byl pak oheň na hangárové palubě uhašen do půl sedmé večer a požár zuřící na pravoboku o dvacet minut později. Vlastně tak nebezpečí požárů bylo sice zažehnáno, jenomže poškození letové paluby bylo natolik vážné, že Saratoga nemohla přijímat žádnou, ze svých vracejících se stíhaček, a přitom se přiblížila chvíle, kdy prázdnící se palivové nádrže budou nutit letouny přistát.
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Když se pod Mount Suribači dne D+2 začalo stmívat, stále ještě padal studený déšť a prochladlé námořní pěšáky čekala velice těžká noc. Ani je tak netrápila zima a vlhko, jako na ně působilo depresivně prostředí, ve kterém museli tu noc přespávat. Všude kam oko dohlédlo, je obklopovaly vraky japonských děl, těla mrtvých nepřátel, zničené pevnůstky a bunkry, některé očouzené napalmovými plameny, jiné s železobetonovými zdmi rozervanými po přímých zásazích granáty těch nejtěžších lodních děl. V historiografii USA lze najít i vyjádření jednoho z amerických námořních pěšáků, který k palbě děl bitevních lodí poznamenal, že mu rozbité bunkry po jejich palbě připadaly jako zmačkané krabičky od sirek; v každém případě byly výmluvným důkazem, jak ničivou sílu mají děla ráže 406mm a 356mm, když vystřelí své granáty a trefí své cíle. A jako by to ještě nestačilo, tak byl ještě všude cítit odpudivý pach spáleného lidského masa. Užívání plamenometů, těchto strašlivých zbraní, bylo tak časté, že se v průběhu dne pro ně začalo nedostávat náplně a nové zásoby musela na frontovou linii neustále dovážet obojživelná vozidla. Velké množství japonských vojáků zemřelo ve chvílích, kdy do skalních štěrbin, propojených se skrytými podzemními postaveními, byl nalit benzín a poté zapálen. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 124., Praha 2 000., Vydání 1, píše, cituji:
„Byla to nelítostná válka, protivníka nešetřila žádná ze stran a platil jeden jediný zákon: zabij (jakýmkoliv způsobem), jinak budeš sám zabit (jakýmkoliv způsobem).“
Houfnice námořní pěchoty v okamžiku střelby. Wikipedie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Byl večer 21. února 1945, když také odplula od ostrova Iwodžima na Guam nemocniční loď Samaritan, která vezla 623 vážně zraněných vojáků, mezi kterými byl i nemalý počet příslušníků 28. pluku. Na Samaritanu se jim dostalo kvalitní lékařské pomoci a na samotném Guamu, kde byla vybudována velká vojenská nemocnice, mělo pak pokračovat léčení za ještě mnohem kvalitnějších podmínek. Nešlo srovnávat péči, kterou na Iwodžimě věnovali svým zraněným a nemocným Američané, s „péčí“, kterou tam na ostrově byli s to poskytovat Japonci. Jak zní japonské obranné plány, tak ty vůbec neřešily možnost evakuace zraněných z ostrova, od počátku všichni věděli, že k ničemu takovému nebudou ani možnosti a ani prostředky.
Japonští zranění vojáci se buď sami dokázali doplazit do míst, kde se jim ještě mohlo dostat nějaké pomoci, nebo je tam odnesli kamarádi – to když to šlo. Zranění japonští vojáci v tunelech, byli většinou uloženi tam, kde bylo zrovna místo, a opět zůstali odkázáni na pomoc svých kamarádů, jen část z nich měla třeba to štěstí, že se o ně postarali věci znalí zdravotníci a lékaři na podzemních ošetřovnách. Nebylo proto divu, že japonští zranění, pokud jim to stav jen trochu dovoloval, dávali přednost tomu, aby po základním ošetření mohli bojovat se svými jednotkami.
Pokročme dále a řekněme si, že noc z 21. na 22. února ubíhala stejně jako obě předchozí v očekávání sebevražedného útoku Japonců, tentokrát už úplně izolovaných v masivu hory Mount Suribači. Námořní pěšáci dokonce zaznamenali jejich pohyby a hovor uvnitř hory, ale k útoku banzai, tentokrát opět nedošlo. Co je zaznamenáno tak říká, že jenom dvakrát se skupiny japonských vojáků pokusily proniknout do amerických postavení. V tom prvém případě zůstalo 60 mrtvých Japonců před linií 2. praporu. A v tom druhém případě, opět v sektoru 2. praporu, bylo zabito dalších 28 nepřátel, kteří se evidentně pokoušeli projít do severní části ostrova.
Ve stejné době v podzemním velitelském stanovišti v útrobách Mount Suribači zatím umíral plukovník Acuči, smrtelně zraněný střepinou dělostřeleckého granátu. Jeho poslední rozkaz vysílal skupinu jeho mužů na sever, ke generálu Kuribajašimu, s hlášením o situaci; s největší pravděpodobností šlo o vojáky, kteří unikli pozornosti amerických hlídek, a všichni zahynuli.
Jak bylo později zjištěno a zapsáno, plukovník Acuči si mimo jiné Kuribajašimu hořce stěžoval na pasivitu japonského letectva za situace, kdy americké letouny na jeho postavení neustále útočily. Pocit, že je císařské letectvo nechalo na holičkách, sdílela tehdy prý většina vojáků iwodžimské posádky.
Historiografie však zaznamenala, že skutečností bylo, že v rámci svých omezených možností se přeci jenom několikrát pokusilo japonské letectvo proti Američanům zaútočit.
Zaznamenáno je, že dvě operační skupiny amerických rychlých letadlových lodí, skupiny 58.2 a 58.3 kontradmirálů Davisona a Shermana, které v odpoledních hodinách 18. února zaujaly postavení zhruba 65 mil severozápadně od Iwodžimy, zůstávaly v tomto prostoru i v následujících dnech. Popis dalšího dění pak nalezl v americké historiografii, český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 126., Praha 2 000., Vydání 1, a píše, cituji:
„Už v noci z 20. a 21. února je napadlo kolem dvaceti japonských letounů, přilétávajících v menších skupinách. Většinu z nich včas sestřelily vyslané stíhačky. Z těch Japonců, kteří clonou stíhací ochrany pronikli, dva padli za oběť protiletadlové palbě a ani zbývajícím se nepodařilo žádné z amerických plavidel poškodit. Útoky byly snadno odraženy a jen málokdo byl ochoten připustit, že japonské letectvo, už dávno připravené o své nejlepší letce a zdevastované obrovskými ztrátami, může na počátku roku 1945 ještě představovat nějaké vážnější nebezpečí. Zakrátko se ale ukázalo, co všechno je možné.
Další tři operační skupiny rychlých letadlových lodí 58. operačního svazu viceadmirála Mitschera se po návratu z útoku na Tokio zdržovaly jižně od Iwodžimy, kde doplnily pohonné hmoty.
Ráno 21. února Mitscher vyčlenil ze skupiny 58.5 letadlovou loď Saratoga a tři torpédoborce a odeslal je na sever s rozkazem poskytnout invaznímu loďstvu u břehů Iwodžimy noční stíhací ochranu. Palubní letouny operační skupiny 58,5 kontradmirála Gardnera, ke které kromě Saratogy náležela ještě letadlová loď Enterprise, měly totiž v rámci Mitscherova operačního svazu zvláštní poslání: zajišťovaly stíhací ochranu svazu v nočních hodinách a k tomu účelu byla speciálně vycvičena i část jejich pilotů. Po odplutí Saratogy k Iwodžimě zůstala ve skupině 58.5 k noční ochraně dalších dvou operačních skupin svazu – skupiny 58.1 kontradmirála Clarka a skupiny 58.4 kontradmirála Radforda – Enterprise, doprovázená třemi křižníky a sedmi torpédoborci. Celá akce, sledující zvýšení bezpečnosti expedičních sil, ale měla jeden vážný nedostatek, na který zřejmě nikdo kompetentní v tu chvíli nepomyslel: Saratogu mířící k Iwodžimě doprovázely jen tři torpédoborce, které nemohly velké letadlové lodi zajistit dostatečnou podporu, pokud by nastala opravdu krizová situace.“
No a právě v v odpoledních hodinách 21. února odstartovalo z japonských letišť poblíž Tokia přibližně 50 sebevražedných pilotů kamikaze. Všichni náleželi k tzv. Speciální útočné jednotce. Kamikaze zamířili na jih, následně pak na ostrově Hačidžódžima v Boninách, všichni doplnili palivo a poté nabrali kurz směr Iwodžima. Dostali předtím úkol, vrhnout se s letouny naloženými pumami na americké invazní loďstvo.
Bylo 16 hodin a 28 minut, tedy doba, kdy Saratoga dosáhla určeného operačního prostoru, což bylo 35 mil severozápadně od ostrova Iwodžima. Ve stejnou chvíli zaznamenal její radiolokátor skupinu letadel, které byly vzdáleny asi 75 mil. Operátoři tyto cíle v prvé chvíli považovali za vlastní letadla. Jen velitel znalý většiny pro a proti, pojal podezření a nařídil okamžitý start šesti stíhaček, kterým přikázal ověřit, zda skutečně jde o americké letouny. Už vlastně v 16.50 se ozval jeden z amerických pilotů a jeho „hlášení“ mělo poněkud neobvyklou formu – byl to bojový pokřik „Tally-ho!“,* (* „Na něj“ – což bylo volání lovců povzbuzujících lovecké psy při štvanici na jelena; při honu na lišku pokřik při spatření lišky, která vyběhla z úkrytu.). Pokřik byl pak též používaný americkými a anglickými piloty ve chvílích, kdy spatřili nepřítele a zahajovali útok. O maličkou chvíli později pak přišlo hlášení: „Sestřelena dvě Zera!“ Tím samozřejmě končily veškeré pochybnosti o dění.
Na letadlové lodi Saratoga se okamžitě rozezněly poplachové klaksony. S více než horečnou rychlostí startovaly noční stíhačky, jedna za druhou opouštěly letovou palubu a mizely ve tmě. Záznam o počasí hovoří o tom, že zataženou oblohu beze zbytku zakrýval příkrov mraků, které visely ve výšce asi tak jednoho tisíce metrů. Což byly ideální podmínky pro překvapivý letecký útok. Již také v 16 hodin 59 minut zahájily protiletadlové kanony palbu na 6 japonských letadel, která se náhle vynořila z mraků. Prvá dvě, zasažená a hořící, po dopadu na hladinu narazila na pravobok letadlové lodi na čáře ponoru, prorazila jej a jejich pumy pronikly do podpalubí, kde explodovaly. V tu dobu už Saratoga odstartovala 15 svých letadel. Na katapultech pak byly připraveny další dva letouny, když dopadla puma svržená třetím útočníkem: zasáhla naviják kotevního řetězu a poškodila přední část letové paluby. Čtvrtý Japonec byl sestřelen, ale pátý se po prudkém obratu vrhl přímo na levý katapult, kde explodoval. Šestý a poslední nepřátelský letoun, i když už zasažen a v plamenech, dopadl na jeřáb na pravoboku, část tohoto letadla skončila na dělostřelecké plošině číslo 1, zbytek vraku přepadl přes palubu., Tohle vše se událo v pouhých třech minutách od 17.00 do 17.03 hodin.
Bylo velkým štěstím, že zůstaly nepoškozeny kotelny a strojovny Saratogy, takže už krátce po náletu byla letadlová loď plout rychlostí 25 uzlů (1 námořní míle = 1852m), zatímco záchranné a protipožární čety bojovaly se šlehajícími plameny. Jen díky jejich úsilí byl pak oheň na hangárové palubě uhašen do půl sedmé večer a požár zuřící na pravoboku o dvacet minut později. Vlastně tak nebezpečí požárů bylo sice zažehnáno, jenomže poškození letové paluby bylo natolik vážné, že Saratoga nemohla přijímat žádnou, ze svých vracejících se stíhaček, a přitom se přiblížila chvíle, kdy prázdnící se palivové nádrže budou nutit letouny přistát.